سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیگار اولین نقطه شروع اعتیاد

-مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با تأکید بر اینکه سیگار، اولین ایستگاه شروع اعتیادهای بعدی است، گفت: ورزش می‌تواند در این زمینه، نقش پیشگیرکننده خود را به خوبی ایفا کند.
مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان با تأکید بر اینکه سیگار، اولین ایستگاه شروع اعتیادهای بعدی است، گفت: ورزش می‌تواند در این زمینه، نقش پیشگیرکننده خود را به خوبی ایفا کند.

 ایرج رحمانی با بیان اینکه علی‌رغم محدودیت‌های مالی، امسال 68 تیم از استان زنجان در لیگ‌های مختلف حضور خواهند داشت، افزود: بی‌تردید باید در شرایط فعلی به سمتی حرکت کنیم که هیئت‌های ورزشی بتوانند برای خود درآمدزایی کرده و از طریق همین درآمدزایی در لیگ‌های باشگاهی حضوری مفید داشته باشند، چرا که رقابت‌های لیگ در هر رشته‌ای به دلیل برگزاری متناوب آن، ویترین مسابقات محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در طول هفت سال گذشته توانسته‌ایم 777 هزار و 389 فضای ورزشی را در استان ایجاد کنیم، تصریح کرد: این در حالی است که از این میزان، 123 هزار متر مربوط به فضاهای ورزشی سرپوشیده و 654 هزار و 301 متر نیز مربوط به فضاهای ورزشی روباز استان می‌باشد. از طرفی تا به امروز 46 رشته ورزشی فعال در استان داریم که این تعداد رشته در قالب 341 هیئت ورزشی در سطح استان به امر ورزشة چه در بعد همگانی و چه در بعد قهرمانی می‌پردازند.

این مسوول با یادآوری اینکه خوشبختانه استان زنجان به لحاظ برخورداری از زیرساخت‌های ورزشی از جایگاه بسیار خوبی در کشور برخوردار است، اظهارکرد: در طول دو سال گذشته و بعد از ادغام دو سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان، همه سعی و تلاش خود را برای حضوری موفق در هر دو بخش به کار گرفته‌ایم، به طوری که در حوزه جوانان، شاهد فعالیت 67 سمن هستیم که از این تعداد 15 سمن به صورت رسمی و یا تمدید پروانه فعالیت و یا اخذ این پروانه به فعالیت مشغول‌اند.

مدیرکل ورزش و جوانان استان زنجان در ادامه از برگزاری نمایشگاه پیوند آسمانی با محوریت ازدواج جوانان از اول آبان‌ماه امسال به مدت پنج روز در سالن حجاب مجموعه ورزشی انقلاب زنجان خبرداد و خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه شاهد برنامه‌هایی از قبیل کارگاه‌ها و خدمات رایگان مشاوره ازدواج، مسابقه و ثبت‌نام زوج‌ها با مهریه پایین، عرضه محصولات فرهنگی و نرم‌افزاری، الگوی ازدواج آسان و پایدار و چند برنامه دیگر خواهیم بود.

منبع: ایسنا



      

یارانه سه دهک اول قطع شد

کاریکاتور اسحاق جهانگیری,کاریکاتور سیاسی,کاریکاتور یارانه ها,قطع شدن یارانه ها,دیگ یارانه ها,کفگیر ته دیگ خوردن,کاریکاتور دیگ,دیگ مسی,دیگ,دهک های یارانه,اسحاق جهانگیری,کفگیر



      

گشتوگذاری در عالم میوهها: سیب، موز، پرتقال

 


در قسمت نخست این مطلب سه میوه‌ی خوشمزه و خواص آن‌ها را با هم مرور کردیم: انگور، کیوی و انار. در این قسمت هم به بررسی سه میوه‌ی دیگر یعنی سیب، موز و پرتقال می‌پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

سیب

سیب: امسال و هر سال

یار وفادار خوش‌اندامی، کم کالری، کم کننده اشتها و یک میوه‌ی سیرکننده‌ی فوق‌العاده. بله سیب را می‌گوییم. از آسیای مرکزی می‌آید. در واقع بیش از 3000 سال است که چینی‌ها از این میوه‌ی پرخاصیت استفاده می‌کنند. سپس سیب از طریق جاده‌ی ابریشم به نزد اعراب، یونانی‌ها و رومی‌ها رسید و امروزه بعد از مرکبات و موز، سیب سومین میوه‌ی پرمصرف دنیا است که به طور وسیع کشت می‌شود.

ارزش غذایی سیب

در هر 100 گرم سیب، 35 کیلوکالری انرژی وجود دارد با 85 گرم آب، 13 گرم گلوسید(قند)، 2.5 گرم فیبر، 0.3 گرم پرومید، 144 میلی‌گرم پتاسیم، 7.1 میلی‌گرم کلسیم و 6 میلی‌گرم منیزیم.

خواص سیب

حتماً شما هم شنیده‌اید که هر روز یک عدد سیب بخور تا سراغ دکتر نروی. باید بدانید که سیب جلوی اشتهای زیاد را می‌گیرد. میزان بالای فیبر موجود در آن به ویژه فیبر پکتین باعث می‌شود که مدت زمان بیشتری در معده بماند و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد کند. علاوه بر این سیب اجازه نمی‌دهد که شما به دنبال ریزه‌خواری‌های معمول روزانه باشید چون به خوبی سیرتان می‌کند. فیبرهای آن نیز برای رفع مشکلات مزاجی مفید است.

پُلی‌فنول‌های سیب خواص ضدالتهابی دارند و به همراه منیزیم و امگا 3 ها خطر

بروز آسم را در طولانی مدت کاهش می‌دهند

فیبر پکتین موجود در سیب دو ویژگی مهم دارد: اول اینکه اجازه نمی‌دهد قند به سرعت وارد خون شود و به همین دلیل هم برای دیابتی‌ها خوب است. دوم اینکه میزان کلسترول خون را کنترل می‌کند. برای همین هم برای افرادی که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی دارند مفید است. علاوه بر این سیب حاوی میزان زیادی پُلی‌فنول‌ها می‌باشد که آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی محسوب می‌شوند. نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد ویتامین‌های موجود در سیب به ویژه ویتامین C آن از ابتلا به برخی از سرطان‌ها به ویژه سرطان ریه و کولون و حتی سرطان کبد جلوگیری می‌کند. پُلی‌فنول‌های سیب خواص ضدالتهابی دارند و به همراه منیزیم و امگا 3 ها خطر بروز آسم را در طولانی مدت کاهش می‌دهند. در نهایت باید بدانید که گاز زدن به سیب برای لثه‌هایتان نیز مفید است چون مانند ماساژ عمل می‌کند و پُلی‌فنول‌ها هم با لثه‌ها در تماس‌اند. البته توصیه می‌کنید که بعد از میل کردن سیب دهانتان را آب بکشید تا قندهای آن به دندان‌هایتان نچسبد.

موز

موز: مناسب برای تمام فصول مگر این که اضافه‌وزن داشته باشید

موز را نمی‌توان یک میوه‌ی رژیمی دانست اما همین میوه اگر در چهارچوب یک رژیم لاغری خوب گنجانده شود به روند خوش‌اندامی کمک می‌کند.

ارزش غذایی موز

هر 100 گرم موز 90 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رساند با 20.5 گرم گلوسید، 1.5 گرم پرومید، 2 گرم فیبر، 310 میلی‌گرم پتاسیم، 32 میلی‌گرم منیزیم، 1.2 میلی‌گرم آهن و ویتامین‌های A، B6 و ویتامین C معروف.

خواص موز

موز حاوی پتاسیم زیادی است به همین دلیل هم برای سلامت قلب و عروق فوق‌العاده است. پتاسیم نقش مهمی در انقباض عضلات دارد بنابراین هم برای ضربان قلب مفید است و هم برای حرکات بدن یا عضلات دستگاه گوارش. همین پتاسیم اجازه نمی‌دهد که کلسیم از طریق ادرار از بدن دفع شود. باید بدانید که دفع کلسیم از طریق ادرار دو پیامد دارد: یکی خطر تشکیل سنگ کلیه و دیگری پوکی استخوان.

موز حاوی ویتامین C است که برای بهبود عملکرد دستگاه ایمنی بدن لازم و ضروری است. این ویتامین بدن شما را در برابر بیماری‌های عفونی مقاوم می‌کند. آهن موجود در این میوه به ساخت هموگلوبین‌های خون کمک می‌کند و برای همین هم خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید کسالت و افسردگی از شما دور شود موز را دریابید به خاطر اینکه حاوی «تریپتوفان» می‌باشد. این ترکیبات به تولید هورمون سروتونین کمک می‌کنند. سروتونین نیز احساس آرامش و نشاط می‌کند.

اگر می‌خواهید کسالت و افسردگی از شما دور شود موز را دریابید به خاطر

اینکه حاوی «تریپتوفان» می‌باشد. این ترکیبات به تولید هورمون سروتونین کمک می‌کنند. سروتونین نیز احساس آرامش و نشاط می‌کند

باید بدانید که موز سرشار از ویتامین B6 نیز می‌باشد که می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند. همین ویتامین در تبدیل تریپتوفان به سروتونین نقش موثری داشته و به تولید هموگلوبین‌ها هم کمک می‌کند. ویتامین B6 همچنین برای تولید پادتن‌ها لازم و ضروری است و برای داشتن سیستم ایمنی قوی نیز به این ویتامین نیاز خواهید داشت. علاوه بر این‌ها موز منبع خوب فیبرهای غذایی است که یبوست را از بین می‌برند.

در هنگام خرید موزهای سفت و یکدست زرد را انتخاب کنید. بهتر است موز را در یخچال نگهداری نکنید. توجه داشته باشید که موزهای کاملا رسیده سرشار از قند هستند. موز یک میوه‌ی نرم است برای همین می‌توان به عنوان اولین میوه‌ها به بچه‌های کوچک‌تر خورانده شود. این میوه برای بچه‌هایی که بدون صبحانه به مدرسه می‌روند نیز بسیار مناسب است. توصیه می‌کنیم اگر اهل ورزش هستید حتماً موز میل کنید.

پرتقال

پرتقال: بخورید و لذت ببرید

پرتقال سال‌ها مهم‌ترین و اولین تامین کننده‌ی ویتامین C بدن انسان بوده است. این میوه یکی از پرمصرف‌ترین میوه‌های سرتاسر جهان محسوب می‌شود. زادگاه پرتقال هم چین است.

ارزش غذایی پرتقال

در هر 100 گرم پرتقال 46 کیلوکالری انرژی وجود دارد با 86 گرم آب، 10 گرم گلوسید، 2.4 گرم فیبر، 52 میلی‌گرم ویتامینC، 40 میلی‌گرم کلسیم، 180 میلی‌گرم پتاسیم و آهن.

خواص پرتقال

قبل از هر چیز پرتقال هست و ویتامین C آن. این ویتامین باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن شده و مصرف آن بهترین روش برای مقابله با خستگی است. یک عدد پرتقال تقریباً نیاز روزانه‌ی ما به این ویتامین را تامین می‌کند بدون اینکه کالری زیادی وارد بدن ما کرده باشد. برای همین برای افرادی که به تناسب اندامشان اهمیت می‌دهند میوه‌ی مناسبی است. محققان معتقدند مصرف میوه‌ها و سبزیجات سرشار از ویتامین C برای مقابله با مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی عروقی موثر است. ویتامین C میزان جذب آهن را بالا می‌برد. علاوه بر این‌ها باید بدانید که مرکبات سرشار از پُلی‌فنول‌ها هستند. این آنتی‌اکسیدان‌های قوی به همراه ویتامین C و دیگر ترکیبات مغذی از رگ‌های خونی محافظت می‌کنند. این پُلی‌فنول‌ها خطر بیماری‌های قلبی عروقی، پیری زودرس و همچنین برخی از سرطان را از شما دور می‌کنند.

پرتقال یکی از آن میوه‌های حاوی کلسیم است که به خوبی جذب بدن می‌شود. حتی کیفیت کلسیم آن را می‌توان با شیر هم مقایسه کرد. فیبرهای موجود در این میوه باعث دفع راحت می‌شود. علاوه بر این پکتین موجود در آن جذب قند خون را کنترل می‌کند. این فیبر جذب کلسترول را نیز کاهش داده و باعث دفع آن از طریق مدفوع می‌شود.

توجه داشته باشید که آب پرتقال نیز به اندازه‌ی پرتقال ویتامین C دارد البته به شرطی که بلافاصله بعد از آبگیری مصرف شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان



      

40 حدیث نورانی از امام هادی (ع)

-به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد فرخنده امام علی النقی(ع) 40 حدیث نورانی از آن حضرت با موضوعاتی نظیر خدا ترسی، فروتنی، شکرگزاری، پرهز از تملق، صله رحم و ... منتشر می‌شود.
به مناسبت فرا رسیدن سالروز میلاد فرخنده امام علی النقی(ع) 40 حدیث نورانی از آن حضرت با موضوعاتی نظیر خدا ترسی، فروتنی، شکرگزاری، پرهز از تملق، صله رحم و ... منتشر می‌شود.

 ابوالحسن امام علی النقی الهادی علیه‌‌السلام پیشوای دهم شیعیان، در نیمه ذی حجه سال 212 هجری قمری در اطراف مدینه در محلی به نام «صُریا» به دنیا آمد. پدرش پیشوای نهم، امام جواد علیه‌‌السّلام و مادرش بانوی گرامی سمانه است که کنیزی با فضیلت و با تقوا بود. مشهورترین القاب امام دهم، نقی و هادی است و به آن حضرت ابوالحسن الثالث نیز می‌‌گویند. امام هادی علیه‌السّلام در سال 220هجری پس از شهادت پدر گرامیشان که هنوز بیش از هشت سال نداشت، به امامت رسید.

به مناسبت سالروز میلاد آن امام همام، 40 حدیث نورانی تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود:

1. یگانگی خدا

لَمْ یزَلِ اللهَ وَحْدَهُ لاشیء معه ثُمَّ خَلَقَ الاشیاء بدیعاً و اختار لِنَفْسِهِ اَحْسَنَ الاَسماءِ؛ (بحارالانوار، ج54، ص83.)

خداوند از ازل تنها بود و چیزی با او نبود. سپس اشیا را به صورت نو ظهور آفرید و برای خودش بهترین نام‌ها را برگزید.

2. فروتنی

التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛ (الکافی، ج2، ص124)

فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.

3. نقد پذیری

لبعض موالیه: عاتِبْ فلاناً و قل له ان الله اذا اراد بِعَبْدٍ خیراً اذا عُوتِبَ قَبِلَ (وسائل الشیعه، ج2، ص18)

امام هادی(ع) به یکی از دوستانش فرمود: فلانی را توبیخ کن و به او بگو: خداوند چون خیر بنده‌ای خواهد، هر گاه توبیخ شود، بپذیرد (و در صد جبران نقص براید).

4. جایگاه اجابت دعا

اِنَّ للهِ بقاعاً یحِبُّ اَن یدْعی فیها فَیستَجیبَ لِمَن دَعاهُ و الحَیرُ منها؛ (بحارالانوار، ج98، ص113.)

همانا برای خداوند بقعه‌های است که دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعای دعا کننده را به اجابت برساند، و حائر حسین(ع) یکی از آنهاست.

5. دنیا جایگاه آزمایش

ان الله جَعَلَ الدنیا دار بلوی و الآخره دار عقبی، و جَعَلَ بَلْوَی الدنیا لِثوابِ الاخرهِ سَبَباً و ثوابَ الاخرهِ مِنْ بَلْوی الدنیا عِوَضاً (بحارالانوار، ج75، ص356.)

همانا که خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش، و آخرت را سرای رسیدگی، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.

6. ستمکار بردبار

اِنَّ الظالِمَ الحالِمَ یکادُ اَنْ یعضی علیه بِحِلْمِهِ، و انَّ المُحِقَّ السَّفیه یکادُ ان یطْفِیءَ نُورَ حَقِّهِ بِسَفهِهِ (تحف العقول، ص298.)

به راستی ستمکار بردبار، بسا که به وسیله حلم و بردباری خود از ستمش گذشت شود و حق‌دار نابخرد، بسا که به سفاهت خود نور حق خویش را خاموش کند.

7. انسان بی‌شخصیت

مَنْ هانَتْ علیه نَفْسَهُ فلاتَأمَنْ شَرَّهُ (بحارالانوار، ج72، ص300.)

کسی که خود را پست شمارد، از شر او در امان مباش.

8. حکمت ناپذیری دل فاسد

اَلْحِکْمَهُ لا تَنْجَعُ فی الطّباع الفاسِدَهِ (بحارالانوار، ج75، ص370.)

حکمت، اثری در دل‌های فاسد نمی‌گذارد.

9. خدا ترسی

مَنْ اتَّقی الله یتَّقی، وَ مَنْ اطاعَ لله یطاع، و من اطاعَ الخالق لم یبال سَخَطَ المَخْلُوقین، و مَنْ اَسْخَطَ الخالق فَلییقَنَ ان یحِلَّ به سَخَطَ المَخلوقین؛ (بحارالانوار، ج68، ص182)

هر کسی از خدا بترسد، مردم از او بترسند، هر که خدا را اطاعت کند، از او اطاعت کنند، و هرکه مطیع آفریدگار باشد، باکی از خشم آفریدگار ندارد، و هر که خالق را به خشم آورد، باید یقین کند که به خشم مخلوق دچار می‌شود.

10. اطاعت خیرخواه

مَنْ جَمَعَ لَکَ وَدَّهُ وَ رایهُ فَاجْمَعْ له طاعَتَکَ؛ (تحف العقول، ص483.)

هر که دوستی و نظر نهایی‌اش را برای تو همه جانبه گرداند، طاعتت را برای او همه جانبه گردان.

11. اوصاف پروردگار

اِنَّ اللهَ لا یوصَفُ اِلاَّ بِما وَصَفَ به نَفْسَهُ وَ اَنّی یوصَفُ الذَّی تَعجِزُ الحَواسُّ اَنْ تُدْرِکَهُ وَ الاَوْهامُ اَنْ تَنالُهُ وَ الخَطَراتِ اَنْ تَحُدَّهُ وَ الاَبْصارُ عَنِ الاحاطَهِ بِه نَای فی قُرْبِهِ وَ قَرُبَ فِی نَایهِ، کَیفَ الکَیفَ بِغَیر اَنْ یقال: کَیفَ، وَ اینَ اْلاینَ بِلا أن یقالَ: اینَ هُو، مُنْقَطِعُ الکَیفِیهِ وَ الاینیهِ الواحِدُ الاَحَدُ، جَلَّ جَلالُهُ و تَقَدَّسَتْ اسْماؤُهُ؛ (بحارالانوار، ج4، ص303)

به راستی که خدا جز بدانچه خودش را وصف کرده است، وصف نشود. کجا وصف شود آن که حواس از درکش عاجز است، و تصورات به کنه او پی نبرند، و در دیده‌ها نگنجد، او با همه نزدیکی‌اش دور است و با همه دوری‌اش نزدیک، کیفیت و چگونگی را پدید آورده، بدون اینکه خود کیفیت و چگونگی داشته باشد. مکان را آفریده، بدون این که خود مکانی داشته باشد. او از چگونگی و مکان برکنار است، یکتای یکتاست، شکوهش بزرگ و نام‌هایش پاکیزه است.

12. رذایل اخلاقی

اَلْحَسَدُ ماحِقُ الحَسَناتِ، وَ الزَّهْوُ جالِبُ المَقتِ، وَالعُجْبُ صارِفُ عَنْ طَلَبَ الِعِلْمِ داعٍ اِلی الغَمْطِ وَ الجَهْلِ، وَ البُخْلُ اَذَمُّ اْلاَخْلاقِ وَ الَّطَمَعُ سَجیهٌ سَیئَهٌ؛ (بحارالانوار، ج69، ص199.)

حسد نیکویی‌ها را نابود سازد، و فخر فروشی دشمنی آورد، و خودپسندی مانع از طلب دانش است و به سوی خواری و جهل فرامی‌خواند، و بخل ناپسندیده‌ترین خلق و خوی است، و طمع خصلتی ناروا و ناشایست است.

13. خدا، آری. روزگار، نه!

روزی یکی از یاران امام هادی(ع) که بر اثر تصادف با حیوانی صدمه دیده بود، بر آن حضرت وارد شد و با اشاره به زخم‌هایی که برداشته بود، به روزگار بد می‌گفت. آن حضرت، خطاب به او سخنی به این مضمون فرمودند: روزگار را ملامت نکن؛ زیرا همه حوادث عالم به دست خداوند است و روزگار هیچ نقشی در پیدایش امور ندارد و غیر خداوند به گونه مستقل در زندگی مردم مؤثر نیستند و نیز فرمودند: «لاتَعُدْ و لاتَجْعَل للایام صنعاً فی حکم الله؛ یعنی برای روزگار اثر و نقشی در حکم خداوند، به حساب نیاور و قرار مده.».

آن شخص با شنیدن سخنان امام، به واقعیت امر، آگاه شد و توبه کرد. (وسائل الشیعه، ج7، ص509)

14. نتیجه بی اعتنایی به مکر خدا

من اَمِنَ مَکرَ الله و الْیمَ اَخْذِهِ، تَکَبَّرَ حَتی یحِلَّ به قضاؤه و نافَذَ اَمْرُهُ، وَ مَنْ کان علی بینَهِ مِنْ رَبَّهِ هانَتْ علیه مَصائِبُ الدنیا و لو قُرِضَ و نُشِرَ؛ (تحف العقول، ص483.)

هر که از مکر خدا و مؤاخذه دردناکش آسوده باشد، تکبر پیشه کند تا قضای خدا و امر نافذش او را فراگیرد، و هر که بر طریق خدا پرستی محکم و استوار باشد، مصائب دنیا بر وی سبک اآد؛ اگر چه (بدنش) قیچی شود و ریز ریز گردد.

15. تقیه

لو قلتُ اِنَّ تارِکَ التَّقیهِ کتارک الصَّلاهِ لَکُنْتُ صادقاً؛ (وسائل الشیعه، ج16، ص211.)

اگر بگویم: هر کس تقیه را ترک کند، مانند کسی است که نماز را ترک کرده، هر آینه راست گفته‌ام.

16. شکرگزار و شکر

اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَمٌ وَ عُقْبی؛ (بحارالانوار، ج71، ص417.)

شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمند‌تر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.

17. دنیا جایگاه سود و زیان

اَلدُّنْیا سُوقٌ رَبِحَ فیها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَروُنَ؛ (بحارالانوار، ج75، ص366)

دنیا بازاری است که گروهی در آن سود برند و دسته‌ای زیان بینند.

18. پرهیز از تملق

قال ابوالحسن الثالثُ(ع) لِرَجُلٍ و قَدْ اَکْثَرَ مِنْ اِفْراطِ الثَّناءِ علیه اَقْبِلْ علی شَأنِکَ، فَاِنَّ کَثْرَهَ المَلَقِ یهْجُمُ علی الظِّنَّهِ و اذا حَلَلْتَ مِنْ اَخِیکَ فی مَحَلِّ الثَّقَهِ، فَاعْدِلْ عَنِ المَلَقِ الی حُسْنِ النِّیهِ؛ (بحارالانوار، ج70، ص295.)

امام هادی(ع) به کسی که در ستایش از ایشان افراط کرده بود، فرمودند: از این کار خودداری کن؛ زیرا تملّق بسیار، بدگمانی به بار می‌آورد هنگامی که در نزد برادر مؤمنت مورد اعتماد و وثوق هستی، از تملق او دست بردار و حسن نیت نشان بده.

19. جایگاه حسن ظن و سوءظن

اذا کان زَمانٌ العَدْلُ فیه اَغْلَبُ مِنَ الجَوْرِ فَحَرامٌ اَنْ تَظُنَّ بِاَحَدٍ سُوءاً حتی یعْلَمَ ذلک منه، و اذا کان زمانٌ الجَوْرُ اَغْلَبُ فیه من العدل فلیس لِاَحَدٍ اَنْ یظُنَّ بِاَحَدٍ خیراً مالم یعْلَمْ ذلِکَ مِنْهُ؛ (بحارالانوار، ج75، ص370)

هر گاه در زمانه‌ای عدل بیش از ظلم رایج باشد، بدگمانی به دیگری حرام است، مگر آنکه (آدمی) بدی از کسی ببیند. و هر گاه در زمانی ظلم بیش از عدل باشد، نباید به کسی خوش‌بین باشد، مگر اینکه به نیکی او یقین کند.

20. زیباتر از زیبایی

خَیرٌ مِنْ الخیر فاعِلُهُ، و اَجْمَلُ من الجمیل قائِلُهُ، و اَرْجَحُ من العلم حامِلُهُ، وَ شَرٌّ مِنَ الشَرِّ جالِبُه، وَ اَهُوَلَ مِنَ الهَوْلِ راکِبُهُ؛ (بحارالانوار، ج75، ص370)

بهتر از نیکی، نیکوکاری است، و زیباتر از زیبایی، گوینده آن است، و برتر از علم، حامل آن است، و بدتر از بدی، عامل آن است، و وحشتناک‌تر از وحشت، آورنده آن است.

21. توقع بی‌جا

لاتَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنُ کَدَرْتَ علیه، وَلاَ الْوَفَاء لِمَنْ غَدَرْتَ به، و لا النُّصحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّکَ الیه، فَاِنَّها قَلْبُ غَیرِکَ کَقَلْبِکَ له؛ (بحارالانوار، ج75، ص370)

از کسی که بر او خشم گرفته‌ای، صفا و صمیمیت مخواه، و از کسی که به وی خیانت کرده‌ای، وفا طلب نکن، و از کسی که به او بدبین شده‌ای، انتظار خیرخواهی نداشته باش که دل دیگران برای تو همچون دل تو برای آنهاست.

22. برداشت خوب از نعمت‌ها

اَلْقُوا النِّعَمَ بِحُسْنِ مُجاوَرَتِها وَ التَمِسُوا الزِّیادَهَ فیها بِالشُّکْرِ علیها، وَاعْلَمُوا اَنَّ النَّفْسَ اَقْبَلُ شَیءٍ لِما اُعْطِِتْ وَ اَمْنَعَ شَیءٍ لِما مُنِعَتْ؛22

نعمت‌ها را با برداشت خوب از آنها به دیگران ارائه دهید و با شکرگزاری افزون کنید، و بدانید که نفس آدمی روآورنده‌ترین چیز است به آنچه به آن بدهی، و باز دارنده‌ترین چیز است، از آنچه آن را بازداری.

23. خشم بر زیردستان

اَلْغَضَبُ علی مَنْ تَمْلِکُ لَوْمٌ؛ (بحارالانوار، ج75، ص370)

خشم به زیردستان از پستی است.

24. عاق والدین

اَلْعُقُوقُ ثُکْلُ مَنْ لَمْ یثْکَلْ؛ (مستدرک، ج15، ص194.)

نافرمانی(فرزند از پدر و مادر) مصیبت مصیبت نادیدگان است.

25. تأثیر صله رحم در طول عمر

اِنَّ الرَّجُلَ لَیکُونَ قَدْ بَقِی مِنْ ثَلاثون سَنَهً فَیکُونَ وُصُولاً لِقَرابَته وُصُولاً لِرَحِمِهِ، فَیجْعَلُها الله ثَلاثه و ثلاثین سَنَهً، وَ إنَّهُ لَیکُونَ قَد بَقِی مِنْ أََجْلِهِِ ثَلاثٌ و ثلاثون سَنَهً فیکون عاقّاً لِقَرابَتِهِ قاطِعاً لِرَحِمِهِ، فَیجْعَلُها الله ثلاثَ سنینَ؛ (بحارالانوار، ج71، ص103.)

چه بسا شخصی که مدت عمرش سی سال مقدّر شده باشد، اما به خاطر صله رحم و پیوند با خویشاوندانش، خداوند عمرش را به 33سال برساند، و چه بسا کسی که مدت عمرش 33سال مقدر شده باشد، ولی به سبب آزردن خویشاوندان و قطع رحمش، خداوند عمرش را به سه سال برساند.

26. نتیجه عاق والدین

اَلعُقُوقُ یعَقِّبُ القِلَّهَ اِلَی الذِّلَّه؛ (بحارالانوار،، ج75، ص318)

نارضایتی پدر و مادر، کمی روزی را به دنبال دارد و آدمی را به ذلت می‌کشاند.

27. بی‌طاقتی در مصیبت

اَلْمُصِیبَهُ للِصّابِرِ واحِدَهٌ وَ لِلْجازِعِ اِثْنَتانِ؛ (مستدرک، ج2، ص445)

مصیبت برای صابر یکی است و برای کسی که بی‌طاقتی می‌کند، دوتاست.

28. همراهان دنیا و آخرت

اَلَنَّاسُ فی الدنیا بالاموالِ و فی‌الاخره بالاعمال؛ (بحارالانوار، ج75، ص368.)

میزان ارزیابی مردم در دنیا با اموالشان و در آخرت با اعمالشان است.

29. شوخی بیهوده

اَلْهَزْلُ فُکاهَهُ السُّفَهاءِ وَصَناعَهُ الْجُهّالِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص369)

مسخرگی، تفریح سفیهان و هنر جاهلان است.

30. زمان جان دادن

اَذُکُرُ مَصْرَعَکَ بَینَ یدَی اَهْلِکَ و لا طَبِیبٌ یمْنَعُکَ و لا حَبیبٌ ینْفَعُکَ؛ (بحارالانوار، ج75، ص 370)

وقت جان دادنت را نزد خانواده‌ات یاد کن که در آن هنگام طبیبی نیست که جلوی مرگت را بگیرد و نه دوستی که به تو نفع رساند.

31. نتیجه جدال

اَلمِراءُ یفْسِدُ الصَّداقَهَ القَدِیمَهَ وَ یحِلِّلُ العُقْدَهَ الوَثیقَهَ وَ اَقَلُّ ما فیه اَنْ تَکُونَ فیها الْمُغالَبَهُ وَ الْمُغالَبَهُ اُسُّ اَسْبابِ القَطِیعَهِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص 369)

جدال، دوستی قدیمی را تباه می‌کند و پیوند اعتماد را می‌گشاید و کمترین چیزی که در آن است، غلبه بر دیگری است که آن هم سبب جدایی است.

32. درک لذت در کاستی

اَلسَّهَرُ اَلَذُّ لِلْمَنامِ وَ الجُوعُ یزِیدُ فی طِیبِ الطَّعامِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص 379)

شب بیداری، خواب را لذت بخش‌تر، و گرسنگی گوارایی غذا را زیاد می‌کند.

33. اسیر زبان

راکِبُ الحَروُنِ اَسیرُ نَفْسِهِ، وَ الجاهِلُ اَسِیرُ لِسانِهِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص 369)

کسی که بر اسب سرکش سوار است، اسیر هوای نفس خویش و نادان اسیر زبان خوش است.

34. تصمیم قاطع

اَذْکُرْ حَسَراتِ التَّفْرِیطِ بِاَخْذِ تَقْدیمِ الْحَزْمِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص 370)

افسوس خوردن کوتاهی در انجام دادن کار را، با تصمیم‌گیری قاطع جبران کن.

35. خشم و کینه‌توزی

اَلْعِتابُ مِفْتاحُ الثِّقالِ وَ العِتابُ خَیرٌ مِنَ الحِقدِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص 369)

سرزنش و تندی کلید کم مهری است، و سرزنش بهتر از کینه توزی است.

36. ظهور مقدّرات

المقادیرُ تُرِیکَ ما لم یخْطُرْ بِبالِکَ؛ (اعلام الدین، ص311)

مقدرات چیزهایی را بر تو نمایان می‌سازد که به فکرت خطور نکرده است.

37. خودخواهان مغضوب

مَنْ رَضِی عَنْ نَفْسِهِ کَثُرَ السَّاخِطُونَ علیه؛ (بحارالانوار، ج75، ص 368)

هر که از خود راضی باشد، خشم‌گیران بر او زیاد خواهند بود.

38. تباهی فقر

اَلْفَقْرُ شِرَّهُ النَّفْسِ وَ شِدَّهُ الْقُنُوطِ؛ (بحارالانوار، ج75، ص368.)

فقر مایه آزمندی نفس و سبب ناامیدی زیاد است.

39. راه پرستش

لو سَلَکَ النّاسُ وادِیاً وسیعاً لَسَلَکْتُ وادِی رَجُلٍ عَبَدَ اللهَ وَحْدَهُ خالصاً؛ (بحارالانوار،ج67، ص112)

اگر مردم به راه‌های گوناگون روند، من به راه کسی که تنها خدا را خالصانه می‌پرستد، خواهم رفت.

40. آشکار نکردن برنامه‌ها

اِظْهارُ الشی قبل اَنْ یسْتَحْکِمَ مُفْسِدَهٌ له؛ (تحف العقول، ص457)

آشکار کردن هر کاری پیش از آنکه به سامان برسد، آفت آن کار است.



      

خبرهای جدید قاضیسراج از پرونده فساد مالی

-رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پرونده فساد بزرگ اقتصادی 53 وکیل داشت که قرارداد اولیه یکی از وکیل‌ها 10 میلیارد تومان بود؛ این شخص که قاضی بوده در پایان 30 سال کار با احتساب تمام حقوق و مزایا 175 میلیون تومان دریافت داشته است.
مشروح برنامه دیروز امروز فردا
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پرونده فساد بزرگ اقتصادی 53 وکیل داشت که قرارداد اولیه یکی از وکیل‌ها 10 میلیارد تومان بود؛ این شخص که قاضی بوده در پایان 30 سال کار با احتساب تمام حقوق و مزایا 175 میلیون تومان دریافت داشته است.

 «دیروز،امروز،فردا» این هفته با حضور قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور و پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 با موضوع روند بررسی پرونده‌های فساد اقتصادی کشور از شبکه سه سیما پخش شد.

قاضی سراج در ابتدای برنامه گفت: کار قاضی یعنی فشار، دو طرف موضوع به دادگاه مراجعه می‌کنند و برای اینکه نتیجه دادگاه به نفع خودشان شود به قاضی فشار وارد می‌کنند؛ از طرف دیگر رسانه‌ها هم برای اطلاع از جزئیات پرونده فشار وارد می‌کنند اما بر اساس قانون قاضی تا قبل از قطعیت حکم اجازه بیان جزئیات پرونده را ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، قوه قضاییه باید از ایجاد فساد پیشگیری کند و به دستور آیت الله لاریجانی قوه قضاییه در این راستا فعالیت می‌کند اما اگر این پیشگیری نتیجه نداد، دستگاه قضایی در مقابل فساد با جدیت برخورد می‌کند.

پورمختار هم در ابتدای برنامه گفت: مبارزه با فساد اقتصادی کار بسیار مهمی است چون فساد باعث ورشکستگی مادی و معنوی و در ادامه نابودی یک کشور می‌شود. فساد در مقابل عدالت است و بر حق فعالان عرصه اقتصادی نوعی ظلم تلقی می‌شود. به همین دلیل هم به نظرم مبارزه با فساد اقتصادی واجب است.

پورمختار افزود: در رابطه با مفاسد اقتصادی گزارشات متعددی به کمیسیون اصل 90 رسیده است و همچنان هم هرکسی که شکایتی از دستگاه‌های مختلف داشته باشد، می‌تواند آن را در کمیسیون مطرح کند. تقریباً از لحاظ کیفی بیش از 70 درصد از مراجعاتی که به کمیسیون اصل 90 می شود در مورد مفاسد اقتصادی است. به پرونده‌هایی که ورود می‌کنیم، از داخل و خارج مجلس به ما سفارشاتی می‌شود اما این مسائل هیچ وقت مانع این نبوده و نیست که ما از جدیت خود برای مبارزه با فساد بکاهیم. بنده معتقدم باید در این مسیر محکم بایستیم و پیگیری کنیم و فکر می‌کنم در مجموعه پرونده‌هایی که داشته‌ایم موفق عمل کرده‌ایم.

سراج در بخش دیگری از برنامه در مورد حضور در سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: من معاون دادستان کل کشور بودم و این حکم باعث شد رئیس بازرسی کل کشور هم شوم و حکم‌های دیگری که داشتم به قوت خود باقی است مگر این که آقای  لاریجانی تصمیم دیگری بگیرند. بنای ما این بود که برای سه تن از مدیران عامل سابق بانک ها اقدام کنیم که با نظر حاج آقا تصمیم گیری می شود که چه کسی در این مورد ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: پرونده فساد بزرگ اقتصادی 53 وکیل داشت که قرارداد اولیه یکی از این وکیل‌ها 10 میلیارد تومان بوده. تحقیقات ما نشان می‌دهد این شخص که پیش از این قاضی بوده در پایان 30 سال کار خود با احتساب تمام حقوق و مزایای خود  175 میلیون تومان دریافت داشته است.

سراج افزود: قاعدتاً این افراد تنها نیستند و چون در یک باند و تشکیلات هستند، از سه قوه اقدام می‌کنند و تحت عناوین مختلف به قوای سه گانه ورود پیدا می‌کنند. پرونده فساد بزرگ اقتصادی حدود 30 هزار برگ است که فقط دادنامه آن 1360 برگ است. افراد مختلفی را هم در این مسیر اجیر کرده‌اند. در مورد پولشویی افراد بی سواد و کم سواد را پیدا می کردند و برایشان دسته چک و... صادر می کردند که این اوراق از طرف بانک مرجع که بانک صادرات اهواز بود، نقد می شد.

سراج همچنین گفت: ال سی اگر ساعت 8 صبح صادر می‌شد، در بانک اهواز ساعت یک بعد از ظهر به پول تبدیل می‌شد. این درحالی است که در حالت عادی 10-15 روز برای نقد شدن ال سی وقت نیاز است، یا مثلاً این‌ها در خارج از کشور کشتی داشتند و هر باری که می توانستند بار این کشتی می کردند و آن را در بندر انزلی ترخیص می‌کردند و بار آن را در انباری که در دسترس گمرک هم نبود نگه‌داری می‌شد. افرادی که در آن جا بودند پرسنل گمرک بودند اما در خانه آن آقا می نشستند.

سراج افزود: گیر این‌ها این بود که نیاز به یک بانک داشتند. برای بانک آریا اقدام به پذیره نویسی کردند و ساعت 6 صبح این کار را آغاز کردند تا با پولی که از بانک خوزستان دریافت کرده بودند، بانک را به نام خودشان تاسیس کنند اما یکی از کارکنان بانک متوجه موضوع شد و گفت شما به بانک صادرات بدهی دارید و نمی‌توانید این بانک را به نام خودتان تاسیس کنید.

وی ادامه داد: ماهی 30 میلیون حقوق برای رئیس بانک آریا در نظر گرفته بودند و برای کارمندان خود ماهی 17 میلیون تومان حقوق در نظر گرفته بودند. مثلاً رئیس بانک که از سفر حج بازگشته بود، یک خودروی سانتافه به او هدیه دادند. آیا این پول ها حلال است؟ ما چند معاون وزیر داشتیم که الان در داخل زندان هستند. یکی از آن ها رئیس امیگرو است که الان در زندان است. مدیر عامل شرکت تراولز هم الان در زندان است و...

سراج افزود: این‌ها 3 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند که بخشی از آن را پس داده‌اند، مقدار زیادی ملک و ماشین هم دارند که به نام غیر است و دادسرا به دنبال نقد کردن این ملک‌ها و ماشین هاست که بتواند جوابگوی طلبکاران باشد.

پورمختار هم در بخش دیگری از برنامه گفت: اصولاً هر قانون که وضع می‌شود، هدف خاصی را دنبال می‌کند، مثلاً قانونی هست که دولت را در حمایت از سرمایه‌گذاران ملزم کرده که این قانون برای استحکام تولید در کشور است؛ اما همین قانون عاملی است برای کسانی که به دنبال فساد اقتصادی هستند. همین گرفتن کارت بازرگانی با 50 هزار تومان یکی از راه های ثبت سفارشات، واردات و گرفتن تسهیلات ارزی و ریالی است.

وی یادآور شد: من معتقدم مسولین اجرایی مکلف هستند قوانین مبارزه با فساد را به درستی انجام دهند. وقتی به دلایل این اتفاقات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بعضی از مسولین و اشخاص، کسانی که وظیفه صدور مجوز را دارند، به طمع کاری دست می‌زنند، البته برخی از مسولین اجرایی فریب می‌خورند و دچار این مسائل می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی به این نگاه می‌کنند که یک کار چند صد میلیاردی در حال انجام است، پس سهم من چیست؟ که این مرجع فساد است. ما قوانین متعددی را در زمینه مبارزه با فساد داریم. مثلاً قانون ارتقای سلامت نظام اداری یکی از قوانین قدرتمند در این زمینه است که متاسفانه درست اجرا نمی شود. فکر می‌کنم بیشتر مشکل ما در زمینه اجرا و نظارت است تا قانون گذاری...

قاضی سراج در ادامه برنامه دیروز،امروز،فردا در مورد منشاء فساد اقتصادی در کشور اظهارداشت: در این زمینه قانون کم نداریم اما متاسفانه مجری خوب کم داریم. اگر مجری، مجری خوبی باشد بدون قانون هم می تواند موضوع را جمع کند. ما قوانین زیادی در این زمینه داریم اما مجری هایی که از اول تا آخر شروع کنند و به نتیجه برسند کم داریم.

وی افزود: ماده قانونی داریم که قوه قضاییه تا وقتی حکم به قطعیت نرسیده باشد نمی تواند اسم کسی را اعلام کند. اکثر دادگاه های ما علنی است اما اعلام رسمی اسامی قبل از قطعیت حکم با منع قانونی مواجه است.

سراج ادامه داد: ما به یک عزم ملی نیاز داریم و سه قوه باید با هم وارد این کار شوند. این عزم در حال شکل گیری است. قبلاً قوه قضاییه بنا به دلایلی در جلسات سه قوه شرکت نمی کرد اما الان آیت الله لاریجانی سه نماینده معرفی کرده و ما با معاون اول رئیس جمهور جلساتی داشته ایم. با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد و به همین دلیل هم پیش از این در این جلسات شرکت نمی کردیم اما الان دادستان کل کشور، رئیس کل بازرسی کشور و معاون اول قوه قضاییه در این جلسه شرکت می کنند و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

پورمختار هم در بخش دیگری از برنامه گفت: آمار و اطلاعات بیانگر درگیری اشخاص با این پرونده‌هاست و حدود 20- 25 درصد از این اتفاقات به شکل باندی حادث می‌شود که لازمه توفیق در این مسیر حمایت‌های مستمری است که از یکدیگر انجام می‌دهند، متاسفانه این پرونده‌ها در حوزه‌های مختلفی است؛ مثلاً در حوزه زمین‌خواری و نحوه واگذاری اراضی، تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز در آن ها، تفکیک غیرقانونی و سوء استفاده های غیرقانونی و... بخشی از این مسائل است که دستگاه های مختلف در این مسیر مداخله دارند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مربوطه گاهی به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند و چشمان خود را می‌بندند، حتی بعضاً دستگاه‌هایی که باید شکایت کنند هم این کار را انجام نمی‌دهند تا این سوء استفاده‌ها به حال خود انجام شود، قانون نمی‌تواند جزئیات را تعیین کند چون دست مجری را می‌بندد اما مجریان قانون باید شفاف‌تر عمل کنند و اجازه سوء استفاده از قوانین را ندهند. این اجازه ها باعث ایجاد فساد می شود و اینجاست که زمینه های فساد اقتصادی ایجاد می شود.

پورمختار همچنین گفت: خوشبختانه از ابتدای دولت یازدهم عزم مبارزه با فساد اقتصادی ایجاد شده و سه قوه برای مبارزه با فساد با هم دو جلسه داشته اند که امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

قاضی سراج هم در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» اظهار داشت: اینطور نیست که ما رسیدگی نکنیم. اینکه ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شرکت نمی‌کردیم باعث نمی‌شد ما رسیدگی‌های خود را رها کنیم بلکه این کار را با جدیت انجام می‌دادیم. هر پرونده بزرگی که وجود دارد یقه سفیدهایی در آن حضور دارند و ما باید این افراد را شناسایی و محاکمه کنیم. زمانی که جرم واقع شود، دستگاه قضایی ورود پیدا می کند اما به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و قوای دیگر هم در زمینه وضع قوانین و ... باید در این مسیر به قوه قضاییه کمک کنند. خیلی از افراد هستند که از یقه سفیدها می ترسند و برای گزارش دهنده‌ها مشکل ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: چرا 70 هزار میلیارد بدهی بانکی وجود دارد؟ الان برای 5 میلیون وام ازدواج 20 ماه سند خانه می‌خواهند اما چرا باید یک نفر 70 هزار میلیارد وام بگیرد و هیچ وثیقه‌ای هم نداده باشد؟

سراج گفت: باید به دنبال این پولشویی ها رفت و باندهای کذایی پولشویی را پیگیری کرد. یقه سفیدها پشت این مسائل هستند. مثلاً در برخی از موارد صادراتی دو نفر «الف» و «ب» هستند که نفر اصلی «الف» است اما تمام اسناد به نام «ب» صادر شده است که او فقط یک میلیون تومان دریافت کرده است و اثری از شخص «الف» نیست اما میلیاردها تومان عاید شخص «الف» می شود.

وی افزود: در یکی از موارد ما حکم جلب «ب» را صادر کردیم اما یک نفر با یک کوله پشتی آمد که از همه جا بی‌خبر بود و فقط اسناد به نام او صادر شده بود که همانجا بلیط اتوبوس بندرعباس گرفتیم و او را فرستادیم رفت چون پشت ماجرا شخص دیگری است؛ همیشه مجرم از قانون گذار جلوتر است.

پورمختار در بخش دیگری از برنامه گفت: یقه سفیدها کسانی هستند که کاملاً ظاهر الصلاحند و ممکن است در برخی از مناصب هم حضور داشته باشند. ممکن است مردم پشت سر این افراد نماز هم بخوانند، این افراد پشت کار هستند تا اگر مشکلی پیش آمد وارد شوند و موانع را برطرف کنند. خیلی راحت می توان این افراد را پیدا کرد و با آن ها برخورد کرد. اما فکر می کنم در زمینه برخورد با این افراد یک مقدار ضعیف عمل شده است.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات در این زمینه اقداماتی کرده است. اگر ما بتوانیم دخالت افراد را در این روندها کم کنیم، به طور قطع و یقین در مبارزه با فساد موفق تر خواهیم بود. این موضوع در حوزه مالی گمرک در حال انجام است و روند به شکل کاملاً نرم افزاری طی می شود. این موضوع هم جلوی تغییر را می گیرد و هم جلوی جعل را.

قاضی سراج در بخش دیگری از برنامه در مورد رسیدگی به پرونده یکی از آقازاده‌ها گفت: پرونده‌ای که نقص داشته باشد باید از سوی دادگاه تکمیل شود. ما به اسم نگاه نمی‌کنیم و به کیفرخواست توجه می کنیم. اینطور هم نیست که هر پرونده‌ای از آقازاده‌ها رسید بگوییم او مجرم است. ما باید با افراد مجرم قاطعانه برخورد کنیم. این پرونده نزدیک به سه هزار برگ بود که همه آن به زبان خارجی بود اما قاضی دادسرا باید همه این پرونده را به کارشناس ارائه می داد و کارشناس بعد از ترجمه پای آن مهر می زد. به همین دلیل ما پرونده را عودت دادیم تا بعد از مرتفع شدن نواقص آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: قاضی در رسیدگی به پرونده ها نباید از جو عمومی و فشار رسانه ها متاثر شود. مثلاً در رسیدگی در پرونده بیجه، دو نفر بودند که نفر اول اعدام شد. اما در مورد نفر دوم رسانه ها جوی را ساخته بودند که افکار عمومی به کمتر از اعدام او راضی نمی شدند. این درحالی بود که خود فرد هم اعتراف می کرد اما تحقیقات نشان می داد که آن کارها را فرد دوم نکرده بود و مستحق اعدام نبود. همه زندگی آن فرد هزار تومان هم ارزش نداشت و ما برای او لباس خریدیم و به دادگاه آمد و جلسه محاکمه او برگزار شد و...

پورمختار در پایان برنامه در خصوص موضوع فساد اقتصادی در فوتبال هم اظهار داشت: متاسفانه در فوتبال فساد اقتصادی وجود دارد. مجموعه کسانی که آمدند و صحبت کردند بدون استثناء این موضوع را تایید کردند.ما این موضوع را از نظر عمقی زیاد نمی بینیم اما سطح گستردگی آن 30-40 درصد است. ما راه حل ها را بررسی کرده ایم و در مرحله بعدی عملکرد دستگاه ها را بررسی خواهیم کرد و در مرحله بعدی اطلاع رسانی خواهیم داشت.»

وی ادامه داد:مبارزه با فساد اقتصادی به معنای برخورد با فعالان سالم اقتصادی نیست.

سراج هم در پایان برنامه گفت:ما در دستگاه های قضایی قضاتی را برای حمایت از سرمایه گذاری سالم تعلیم داده ایم.

منبع: فارس



      

خبرهای جدید قاضیسراج از پرونده فساد مالی

-رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پرونده فساد بزرگ اقتصادی 53 وکیل داشت که قرارداد اولیه یکی از وکیل‌ها 10 میلیارد تومان بود؛ این شخص که قاضی بوده در پایان 30 سال کار با احتساب تمام حقوق و مزایا 175 میلیون تومان دریافت داشته است.
مشروح برنامه دیروز امروز فردا
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: پرونده فساد بزرگ اقتصادی 53 وکیل داشت که قرارداد اولیه یکی از وکیل‌ها 10 میلیارد تومان بود؛ این شخص که قاضی بوده در پایان 30 سال کار با احتساب تمام حقوق و مزایا 175 میلیون تومان دریافت داشته است.

 «دیروز،امروز،فردا» این هفته با حضور قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور و پورمختار رئیس کمیسیون اصل 90 با موضوع روند بررسی پرونده‌های فساد اقتصادی کشور از شبکه سه سیما پخش شد.

قاضی سراج در ابتدای برنامه گفت: کار قاضی یعنی فشار، دو طرف موضوع به دادگاه مراجعه می‌کنند و برای اینکه نتیجه دادگاه به نفع خودشان شود به قاضی فشار وارد می‌کنند؛ از طرف دیگر رسانه‌ها هم برای اطلاع از جزئیات پرونده فشار وارد می‌کنند اما بر اساس قانون قاضی تا قبل از قطعیت حکم اجازه بیان جزئیات پرونده را ندارد.

وی ادامه داد: بر اساس قانون، قوه قضاییه باید از ایجاد فساد پیشگیری کند و به دستور آیت الله لاریجانی قوه قضاییه در این راستا فعالیت می‌کند اما اگر این پیشگیری نتیجه نداد، دستگاه قضایی در مقابل فساد با جدیت برخورد می‌کند.

پورمختار هم در ابتدای برنامه گفت: مبارزه با فساد اقتصادی کار بسیار مهمی است چون فساد باعث ورشکستگی مادی و معنوی و در ادامه نابودی یک کشور می‌شود. فساد در مقابل عدالت است و بر حق فعالان عرصه اقتصادی نوعی ظلم تلقی می‌شود. به همین دلیل هم به نظرم مبارزه با فساد اقتصادی واجب است.

پورمختار افزود: در رابطه با مفاسد اقتصادی گزارشات متعددی به کمیسیون اصل 90 رسیده است و همچنان هم هرکسی که شکایتی از دستگاه‌های مختلف داشته باشد، می‌تواند آن را در کمیسیون مطرح کند. تقریباً از لحاظ کیفی بیش از 70 درصد از مراجعاتی که به کمیسیون اصل 90 می شود در مورد مفاسد اقتصادی است. به پرونده‌هایی که ورود می‌کنیم، از داخل و خارج مجلس به ما سفارشاتی می‌شود اما این مسائل هیچ وقت مانع این نبوده و نیست که ما از جدیت خود برای مبارزه با فساد بکاهیم. بنده معتقدم باید در این مسیر محکم بایستیم و پیگیری کنیم و فکر می‌کنم در مجموعه پرونده‌هایی که داشته‌ایم موفق عمل کرده‌ایم.

سراج در بخش دیگری از برنامه در مورد حضور در سازمان بازرسی کل کشور اظهارداشت: من معاون دادستان کل کشور بودم و این حکم باعث شد رئیس بازرسی کل کشور هم شوم و حکم‌های دیگری که داشتم به قوت خود باقی است مگر این که آقای  لاریجانی تصمیم دیگری بگیرند. بنای ما این بود که برای سه تن از مدیران عامل سابق بانک ها اقدام کنیم که با نظر حاج آقا تصمیم گیری می شود که چه کسی در این مورد ورود پیدا کند.

وی ادامه داد: پرونده فساد بزرگ اقتصادی 53 وکیل داشت که قرارداد اولیه یکی از این وکیل‌ها 10 میلیارد تومان بوده. تحقیقات ما نشان می‌دهد این شخص که پیش از این قاضی بوده در پایان 30 سال کار خود با احتساب تمام حقوق و مزایای خود  175 میلیون تومان دریافت داشته است.

سراج افزود: قاعدتاً این افراد تنها نیستند و چون در یک باند و تشکیلات هستند، از سه قوه اقدام می‌کنند و تحت عناوین مختلف به قوای سه گانه ورود پیدا می‌کنند. پرونده فساد بزرگ اقتصادی حدود 30 هزار برگ است که فقط دادنامه آن 1360 برگ است. افراد مختلفی را هم در این مسیر اجیر کرده‌اند. در مورد پولشویی افراد بی سواد و کم سواد را پیدا می کردند و برایشان دسته چک و... صادر می کردند که این اوراق از طرف بانک مرجع که بانک صادرات اهواز بود، نقد می شد.

سراج همچنین گفت: ال سی اگر ساعت 8 صبح صادر می‌شد، در بانک اهواز ساعت یک بعد از ظهر به پول تبدیل می‌شد. این درحالی است که در حالت عادی 10-15 روز برای نقد شدن ال سی وقت نیاز است، یا مثلاً این‌ها در خارج از کشور کشتی داشتند و هر باری که می توانستند بار این کشتی می کردند و آن را در بندر انزلی ترخیص می‌کردند و بار آن را در انباری که در دسترس گمرک هم نبود نگه‌داری می‌شد. افرادی که در آن جا بودند پرسنل گمرک بودند اما در خانه آن آقا می نشستند.

سراج افزود: گیر این‌ها این بود که نیاز به یک بانک داشتند. برای بانک آریا اقدام به پذیره نویسی کردند و ساعت 6 صبح این کار را آغاز کردند تا با پولی که از بانک خوزستان دریافت کرده بودند، بانک را به نام خودشان تاسیس کنند اما یکی از کارکنان بانک متوجه موضوع شد و گفت شما به بانک صادرات بدهی دارید و نمی‌توانید این بانک را به نام خودتان تاسیس کنید.

وی ادامه داد: ماهی 30 میلیون حقوق برای رئیس بانک آریا در نظر گرفته بودند و برای کارمندان خود ماهی 17 میلیون تومان حقوق در نظر گرفته بودند. مثلاً رئیس بانک که از سفر حج بازگشته بود، یک خودروی سانتافه به او هدیه دادند. آیا این پول ها حلال است؟ ما چند معاون وزیر داشتیم که الان در داخل زندان هستند. یکی از آن ها رئیس امیگرو است که الان در زندان است. مدیر عامل شرکت تراولز هم الان در زندان است و...

سراج افزود: این‌ها 3 هزار میلیارد تومان بدهی بانکی دارند که بخشی از آن را پس داده‌اند، مقدار زیادی ملک و ماشین هم دارند که به نام غیر است و دادسرا به دنبال نقد کردن این ملک‌ها و ماشین هاست که بتواند جوابگوی طلبکاران باشد.

پورمختار هم در بخش دیگری از برنامه گفت: اصولاً هر قانون که وضع می‌شود، هدف خاصی را دنبال می‌کند، مثلاً قانونی هست که دولت را در حمایت از سرمایه‌گذاران ملزم کرده که این قانون برای استحکام تولید در کشور است؛ اما همین قانون عاملی است برای کسانی که به دنبال فساد اقتصادی هستند. همین گرفتن کارت بازرگانی با 50 هزار تومان یکی از راه های ثبت سفارشات، واردات و گرفتن تسهیلات ارزی و ریالی است.

وی یادآور شد: من معتقدم مسولین اجرایی مکلف هستند قوانین مبارزه با فساد را به درستی انجام دهند. وقتی به دلایل این اتفاقات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم بعضی از مسولین و اشخاص، کسانی که وظیفه صدور مجوز را دارند، به طمع کاری دست می‌زنند، البته برخی از مسولین اجرایی فریب می‌خورند و دچار این مسائل می‌شوند.

وی ادامه داد: برخی به این نگاه می‌کنند که یک کار چند صد میلیاردی در حال انجام است، پس سهم من چیست؟ که این مرجع فساد است. ما قوانین متعددی را در زمینه مبارزه با فساد داریم. مثلاً قانون ارتقای سلامت نظام اداری یکی از قوانین قدرتمند در این زمینه است که متاسفانه درست اجرا نمی شود. فکر می‌کنم بیشتر مشکل ما در زمینه اجرا و نظارت است تا قانون گذاری...

قاضی سراج در ادامه برنامه دیروز،امروز،فردا در مورد منشاء فساد اقتصادی در کشور اظهارداشت: در این زمینه قانون کم نداریم اما متاسفانه مجری خوب کم داریم. اگر مجری، مجری خوبی باشد بدون قانون هم می تواند موضوع را جمع کند. ما قوانین زیادی در این زمینه داریم اما مجری هایی که از اول تا آخر شروع کنند و به نتیجه برسند کم داریم.

وی افزود: ماده قانونی داریم که قوه قضاییه تا وقتی حکم به قطعیت نرسیده باشد نمی تواند اسم کسی را اعلام کند. اکثر دادگاه های ما علنی است اما اعلام رسمی اسامی قبل از قطعیت حکم با منع قانونی مواجه است.

سراج ادامه داد: ما به یک عزم ملی نیاز داریم و سه قوه باید با هم وارد این کار شوند. این عزم در حال شکل گیری است. قبلاً قوه قضاییه بنا به دلایلی در جلسات سه قوه شرکت نمی کرد اما الان آیت الله لاریجانی سه نماینده معرفی کرده و ما با معاون اول رئیس جمهور جلساتی داشته ایم. با دستمال کثیف نمی شود شیشه را پاک کرد و به همین دلیل هم پیش از این در این جلسات شرکت نمی کردیم اما الان دادستان کل کشور، رئیس کل بازرسی کشور و معاون اول قوه قضاییه در این جلسه شرکت می کنند و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

پورمختار هم در بخش دیگری از برنامه گفت: آمار و اطلاعات بیانگر درگیری اشخاص با این پرونده‌هاست و حدود 20- 25 درصد از این اتفاقات به شکل باندی حادث می‌شود که لازمه توفیق در این مسیر حمایت‌های مستمری است که از یکدیگر انجام می‌دهند، متاسفانه این پرونده‌ها در حوزه‌های مختلفی است؛ مثلاً در حوزه زمین‌خواری و نحوه واگذاری اراضی، تغییر کاربری اراضی و ساخت و ساز در آن ها، تفکیک غیرقانونی و سوء استفاده های غیرقانونی و... بخشی از این مسائل است که دستگاه های مختلف در این مسیر مداخله دارند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های مربوطه گاهی به وظیفه خود به درستی عمل نمی‌کنند و چشمان خود را می‌بندند، حتی بعضاً دستگاه‌هایی که باید شکایت کنند هم این کار را انجام نمی‌دهند تا این سوء استفاده‌ها به حال خود انجام شود، قانون نمی‌تواند جزئیات را تعیین کند چون دست مجری را می‌بندد اما مجریان قانون باید شفاف‌تر عمل کنند و اجازه سوء استفاده از قوانین را ندهند. این اجازه ها باعث ایجاد فساد می شود و اینجاست که زمینه های فساد اقتصادی ایجاد می شود.

پورمختار همچنین گفت: خوشبختانه از ابتدای دولت یازدهم عزم مبارزه با فساد اقتصادی ایجاد شده و سه قوه برای مبارزه با فساد با هم دو جلسه داشته اند که امیدواریم به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

قاضی سراج هم در بخش دیگری از «دیروز،امروز،فردا» اظهار داشت: اینطور نیست که ما رسیدگی نکنیم. اینکه ما در ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی شرکت نمی‌کردیم باعث نمی‌شد ما رسیدگی‌های خود را رها کنیم بلکه این کار را با جدیت انجام می‌دادیم. هر پرونده بزرگی که وجود دارد یقه سفیدهایی در آن حضور دارند و ما باید این افراد را شناسایی و محاکمه کنیم. زمانی که جرم واقع شود، دستگاه قضایی ورود پیدا می کند اما به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و قوای دیگر هم در زمینه وضع قوانین و ... باید در این مسیر به قوه قضاییه کمک کنند. خیلی از افراد هستند که از یقه سفیدها می ترسند و برای گزارش دهنده‌ها مشکل ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: چرا 70 هزار میلیارد بدهی بانکی وجود دارد؟ الان برای 5 میلیون وام ازدواج 20 ماه سند خانه می‌خواهند اما چرا باید یک نفر 70 هزار میلیارد وام بگیرد و هیچ وثیقه‌ای هم نداده باشد؟

سراج گفت: باید به دنبال این پولشویی ها رفت و باندهای کذایی پولشویی را پیگیری کرد. یقه سفیدها پشت این مسائل هستند. مثلاً در برخی از موارد صادراتی دو نفر «الف» و «ب» هستند که نفر اصلی «الف» است اما تمام اسناد به نام «ب» صادر شده است که او فقط یک میلیون تومان دریافت کرده است و اثری از شخص «الف» نیست اما میلیاردها تومان عاید شخص «الف» می شود.

وی افزود: در یکی از موارد ما حکم جلب «ب» را صادر کردیم اما یک نفر با یک کوله پشتی آمد که از همه جا بی‌خبر بود و فقط اسناد به نام او صادر شده بود که همانجا بلیط اتوبوس بندرعباس گرفتیم و او را فرستادیم رفت چون پشت ماجرا شخص دیگری است؛ همیشه مجرم از قانون گذار جلوتر است.

پورمختار در بخش دیگری از برنامه گفت: یقه سفیدها کسانی هستند که کاملاً ظاهر الصلاحند و ممکن است در برخی از مناصب هم حضور داشته باشند. ممکن است مردم پشت سر این افراد نماز هم بخوانند، این افراد پشت کار هستند تا اگر مشکلی پیش آمد وارد شوند و موانع را برطرف کنند. خیلی راحت می توان این افراد را پیدا کرد و با آن ها برخورد کرد. اما فکر می کنم در زمینه برخورد با این افراد یک مقدار ضعیف عمل شده است.

وی ادامه داد: وزارت اطلاعات در این زمینه اقداماتی کرده است. اگر ما بتوانیم دخالت افراد را در این روندها کم کنیم، به طور قطع و یقین در مبارزه با فساد موفق تر خواهیم بود. این موضوع در حوزه مالی گمرک در حال انجام است و روند به شکل کاملاً نرم افزاری طی می شود. این موضوع هم جلوی تغییر را می گیرد و هم جلوی جعل را.

قاضی سراج در بخش دیگری از برنامه در مورد رسیدگی به پرونده یکی از آقازاده‌ها گفت: پرونده‌ای که نقص داشته باشد باید از سوی دادگاه تکمیل شود. ما به اسم نگاه نمی‌کنیم و به کیفرخواست توجه می کنیم. اینطور هم نیست که هر پرونده‌ای از آقازاده‌ها رسید بگوییم او مجرم است. ما باید با افراد مجرم قاطعانه برخورد کنیم. این پرونده نزدیک به سه هزار برگ بود که همه آن به زبان خارجی بود اما قاضی دادسرا باید همه این پرونده را به کارشناس ارائه می داد و کارشناس بعد از ترجمه پای آن مهر می زد. به همین دلیل ما پرونده را عودت دادیم تا بعد از مرتفع شدن نواقص آن را بررسی کنیم.

وی ادامه داد: قاضی در رسیدگی به پرونده ها نباید از جو عمومی و فشار رسانه ها متاثر شود. مثلاً در رسیدگی در پرونده بیجه، دو نفر بودند که نفر اول اعدام شد. اما در مورد نفر دوم رسانه ها جوی را ساخته بودند که افکار عمومی به کمتر از اعدام او راضی نمی شدند. این درحالی بود که خود فرد هم اعتراف می کرد اما تحقیقات نشان می داد که آن کارها را فرد دوم نکرده بود و مستحق اعدام نبود. همه زندگی آن فرد هزار تومان هم ارزش نداشت و ما برای او لباس خریدیم و به دادگاه آمد و جلسه محاکمه او برگزار شد و...

پورمختار در پایان برنامه در خصوص موضوع فساد اقتصادی در فوتبال هم اظهار داشت: متاسفانه در فوتبال فساد اقتصادی وجود دارد. مجموعه کسانی که آمدند و صحبت کردند بدون استثناء این موضوع را تایید کردند.ما این موضوع را از نظر عمقی زیاد نمی بینیم اما سطح گستردگی آن 30-40 درصد است. ما راه حل ها را بررسی کرده ایم و در مرحله بعدی عملکرد دستگاه ها را بررسی خواهیم کرد و در مرحله بعدی اطلاع رسانی خواهیم داشت.»

وی ادامه داد:مبارزه با فساد اقتصادی به معنای برخورد با فعالان سالم اقتصادی نیست.

سراج هم در پایان برنامه گفت:ما در دستگاه های قضایی قضاتی را برای حمایت از سرمایه گذاری سالم تعلیم داده ایم.

منبع: فارس



      

حکمت گفتن«اذان»و«اقامه»در گوش نوزاد

-دلیل اصلی اذان گفتن در گوش کودکی که به تازگی در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده، این است که نخستین صدایی که گوش او دریافت می‌کند، اذان و اقامه باشد که شامل توصیف عظمت و بزرگی خداوند متعال است.
دلیل اصلی اذان گفتن در گوش کودکی که به تازگی در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده، این است که نخستین صدایی که گوش او دریافت می‌کند، اذان و اقامه باشد که شامل توصیف عظمت و بزرگی خداوند متعال است.

 از قدیم رسم بر این بود که وقتی کودکی به دنیا می آمد او را در آغوش پدربزرگ یا مادربزرگش که سال ها مسلمانی کرده بود و آداب اسلامی را خوب می دانست می گذاشتند تا با دهانی که بارها با آن ذکر خدا را گفته، در گوشش اذان و اقامه بخواند.
 
این رسم هنوز هم در بین بسیاری از خانواده ها انجام می شود. البته شاید بعضی از خانواده ها به دلیل مشغله زیاد از این کار مهم غافل شده باشند اما خوب است بدانیم که گفتن اذان در گوش راست نوزاد و اقامه در گوش چپ او سنتی است که پیامبر(ص) آن را انجام می دادند و این کار را به پیروانشان نیز سفارش می کردند.
 
* سنت نبوی فراموش نشود
 دکتر طاهره محسنی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی در این باره در ماهنامه «همشهری آیه» می نویسد: خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد از سنت های پیامبر گرامی اسلام(ص) است و بعد از او، ائمه معصوم (ع) هم به این روش توجه زیادی داشتند و این کار را به عنوان یکی از اولین اقدامات در بدو تولد کودک انجام می دادند و به مسلمانان دیگر نیز سفارش می کردند وقتی نوزاد به دنیا  آمد حتما در نخستین زمان ممکن در گوشش اذان و اقامه خوانده شود. در جلد 43 کتاب «بحارالانوار» از امام زین العابدین (ع) روایت است: «زمانی که پدرم به دنیا آمد پیامبر(ص) در گوشش اذان را تلاوت فرمود.» در جلد 104 همین کتاب به نقل از آن حضرت نوشته شده: «زمانی که امام حسن(ع) متولد شد پیامبر (ص) در گوش او اذان و اقامه را قرائت فرمود.» علامه حر عاملی هم روایتی به نقل از مادر امام رضا(ع) نوشته اند با این مضمون؛ «وقتی امام رضا(ع) به دنیا آمد، امام کاظم(ع) در گوش راست او اذان گفت و در گوش چپش اقامه». پیامبر(ص) می فرمود: «در گوش راست نوزاد اذان بگویید و در گوش چپش اقامه. زیرا این کار کودک را از شر شیطان حفظ می کند. سپس در گوش او آیة الکرسی، سوره های فاتحة الکتاب، اخلاص، ناس، فلق و آیات آخر سوره حشر را بخوانید». در این خصوص روایت های مستند دیگری به نقل از ائمه(ع) ثبت شده است که همگی آن ها مشخص می کنند این بزرگواران در زندگی خود همین شیوه را اجرا و به یاران و دوستان خود نیز توصیه می کردند این گونه عمل کنند و خواندن اذان و اقامه در گوش کودک تازه متولد شده را از یاد نبرند.
 
* تلقین اسلام در بدو تولد  

دلیل اصلی اذان گفتن در گوش کودکی که به تازگی در یک خانواده مسلمان به دنیا آمده، این است که نخستین صدایی که گوش او دریافت می کند، اذان و اقامه باشد که شامل توصیف عظمت و بزرگی خداوند متعال است. چون انسان با شهادت دادن به یگانگی خدا، رسالت پیامبر(ص) و امامت حضرت علی(ع) وارد دایره اسلام و مذهب تشیع می شود. به همین دلیل است که به محض تولد یک مسلمان، شعار اسلام در گوش او خوانده و به او تلقین می شود؛ همان طور که در زمان مرگ و خروج او از دنیا نیز یگانگی خدا و جمله توحید که ذکر «لااله الاا...» است به او تلقین خواهد شد. نکته قابل توجه این است که هر چند کودک تازه متولد شده جملات اذان و اقامه و مفهوم آن را درک نمی کند اما خواندن همین ذکرها بر روح و جسم او اثر می گذارد و روحیه مسلمانی او را تقویت خواهد کرد. به همین دلیل لازم است پدران و مادران این سنت مهم و زیبای اسلامی را که از پیامبر (ص) آموخته ایم مورد توجه داشته باشند .
 
* وقتی شیطان رانده می شود

 درست است که کودک تازه متولد شده توان درک مفاهیم والای جمله ها و عبارت های اذان و اقامه را ندارد اما نباید با این بهانه از اجرای این سنت مهم و پسندیده پیامبر(ص) و ائمه معصوم(ع) غافل شد. زیرا خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد آثار و برکات بسیار مهمی برای او به همراه دارد که غفلت از آن می تواند آسیب هایی را متوجه جسم نحیف و روح آسیب پذیر او کند. در همین خصوص در کتاب «بحارالانوار» روایتی نوشته شده مبنی بر این که پیامبر(ص) فرموده اند: «کسی که نوزادی برایش به دنیا می آید در گوش راستش اذان و در گوش چپش اقامه بگوید، بدین ترتیب شیطان به او آسیب نمی رساند».بنابراین براساس روایت های اسلامی یکی از مهم ترین آثار خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد این است که شیطان را از وجود او دور می کند. آوردن نام خدای متعال در هر مکانی موجب فرار شیطان می شود. شیطان که در صدد نفوذ به قلب پاک انسان تازه متولد شده است، با آوردن عبارت های اذان و اقامه راهی جز فرار نخواهد داشت. در این خصوص باید توجه داشته باشیم که براساس روایت های مستند، شیطان هر لحظه منتظر است انسانی به دنیا بیاید تا او را گمراه کند. طبیعی است چنین انتظاری درخصوص کودکانی که در خانواده های مسلمان متولد می شوند بیشتر است. در چنین شرایطی است که خواندن عبارت آرامش بخش اذان و اقامه در گوش نوزاد، شیطان را از گمراه کردن و فریب دادن او ناامید می کند. نوزاد نیز در همان لحظات اول ورودش به دنیا با شنیدن اذان و اقامه که ذکر توحید خدا و رسالت پیامبر گرامی اسلام(ص) و امامت حضرت علی(ع) است، دعوت به سوی خداوند متعال و دین اسلام را لبیک می گوید و فرصتی برای شیطان باقی نمی ماند تا با وسوسه ها و وعده های پوچ خود بذر بدی و شر را در دل پاک او بکارد.
 
* آموزش مفاهیم اعتقادی

 تربیت کودک کار پیچیده ای است که زمینه آن باید حتی قبل از تولد و نوزادی ایجاد شود. یعنی این طور نیست که وقتی کودک به دنیا آمد و چند ساله شد، تازه آداب اسلامی به او یاد داده شود. یکی از مواردی که زمینه تربیت صحیح اسلامی را در وجود کودک شکل می دهد، خواندن اذان و اقامه در گوش اوست. در واقع خواندن اذان و اقامه در گوش نوزاد نه تنها پریشانی را از او دور می کند و آثار معنوی بسیار خوبی برای او به همراه دارد بلکه باعث می شود کودک با مفاهیم اعتقادی و مذهبی آشنا شود و به مرور زمان علاقه و انس بیشتری با این مفاهیم برقرار کند.

منبع: خراسان



      

اقداماتی که بجا نبود: از نیویورک تا ژنو

-مذاکرات ژنو مذاکراتی بسیار حساس است. در این مذاکرات است که سنگ بنای مسیر آینده مذاکرات ایران و غرب چه درباره مسئله هسته ای و چه درباره مسائل دیگر گذاشته خواهد شد.
مهدی محمدی
مذاکرات ژنو مذاکراتی بسیار حساس است. در این مذاکرات است که سنگ بنای مسیر آینده مذاکرات ایران و غرب چه درباره مسئله هسته ای و چه درباره مسائل دیگر گذاشته خواهد شد.

متن یادداشت «داستان اقداماتی که بجا نبود: از نیویورک تا ژنو» به قلم مهدی محمدی به شرح ذیل است:

تکلیف مصداق یابی اقداماتی که در نیویورک بجا نبود، هر چه باشد، یکی از مهم ترین سوال هایی که اکنون باید به آن پاسخ داد این است که چه ضمانتی وجود دارد این اقدامات در مذاکرات ژنو تکرار نشود؟
سخنان هفته گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مذاکرات آقای رییس جمهور و تیم وی در نیویورک، حاوی دو نکته عمده بود. نخست اینکه نظام جمهوری اسلامی به این تیم اعتماد دارد و دوم اینکه البته برخی اقدامات هم در نیویورک انجام شده که بر خلاف یا فراتر از اختیارات تیم مذاکره کننده بوده است. هفته گذشته بحثی میان آقای ظریف و برخی چهره های اصولگرا درگرفت در این باره که مصادیق اقدامات مذکور در نیویورک چه بوده است. اگرچه آقای ظریف اظهارات منتسب به خود در این باره را تکذیب کرده ولی نشانه های زیادی وجود دارد که ثابت می کند طولانی شدن مکالمه تلفنی کری-ظریف و تماس تلفنی روحانی با اوباما اصلی ترین مصادیق اقداماتی است که بجا نبوده است.
یکی از مهم ترین نگرانی ها این است که تیم مذاکره کننده در ژنو هم –همانند نیویورک- درباره اختیارات و مجوزهای خود دچار سوء تفاهم باشد و روند انجام اقدامات فوق تداوم یابد. البته جمله رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره که نظام به تیم مذاکره کننده اش اعتماد دارد، به اندازه کافی اطمینان بخش هست که ما را متقاعد کند در ژنو به لحاظ راهبردی، اقدام نابجایی رخ نخواهد داد ولی در سطح تاکتیکی و مذاکراتی –یعنی آن بخش از رفتار دیپلماتیک که لزوما در سطوح بالای نظام مورد توافق قرار نمی گیرد و همه جزئیات آن هماهنگ نمی شود- همچنان نگرانی هایی وجود دارد.
اجازه بدهید بنا را بر این بگذاریم که مجموعه اطلاعات موجود در این باره که رهبرمعظم انقلاب اسلامی از دو مسئله طولانی شدن مذاکرات وزرای خارجه ایران و امریکا و مکالمه تلفنی روحانی- اوباما گلایه مند بوده اند معتبر است. سوال مهم دراینجا این است که چرا این اقدامات بجا نبوده است؟ برای پاسخ دادن به این سوال هیچ راهی بهتر از مراجعه به مجموعه اصول راهبردی که ایشان همواره بر اساس آن مسئله ایران- امریکا را ارزیابی می کنند نیست. بر این مبنا:
1- تیم دکتر روحانی فقط تا جایی مجوزتماس با امریکا را دارد که به حل مسله هسته ای ایران کمک کند. ایران هیچ برنامه ای برای تجدید نظر در روابط دو جانبه خود با امریکا ندارد. لااقل فعلا اینگونه است. قرائن نشان می دهد امریکایی ها هم اراده و برنامه ای برای عادی سازی روابط دو جانبه با ایران ندارند. این دو اقدام در واقع به معنای فراتر بردن تماس با امریکا از «حداقل های ضروری» و تلاش برای پل زدن میان دو مسئله کاملا مجزای روابط دو جانبه ایران و امریکا و مسئله هسته ای بوده و به همین دلیل بجا دانسته نشده است.
2- تداوم تماس های نزدیک، مغایر دو کلیدواژه اصلی رهبری در تحلیل روابط با امریکاست: این دو کلید واژه یکی بدبینی به امریکاست و دیگری غیر قابل اعتماد بودن امریکا. پس از بازگشت دکتر روحانی از نیویورک آشکارا می توان دید که کسانی تلاش می کنند بذرخوش بینی به امریکا را در ذهن افکار عمومی بکارند. این امر علاوه بر اینکه به لحاظ دیپلماتیک و مذاکراتی مضر است و احتمال رودست خوردن از حریف را افزایش می دهد، توقع افکار عمومی از مذاکرات را هم به نحو غیر منطقی افزایش می دهد و عملا تیم مذاکره کننده را تحت فشاری خرد کننده هم از سوی افکار عمومی داخلی و هم از طرف غرب قرار می دهد. این دو تماس در نیویورک از جمله به این دلیل نابجا بوده است که بوی خوش بینی به امریکا را می دهد.
مذاکرات ژنو مذاکراتی بسیار حساس است. در این مذاکرات است که سنگ بنای مسیر آینده مذاکرات ایران و غرب چه درباره مسئله هسته ای و چه درباره مسائل دیگر گذاشته خواهد شد. بنابراین شاید مهم ترین توصیه برادرانه ای که می توان اکنون به تیم مذاکره کننده هسته ای کرد این است که از مجوزها و اختیارات خود کاملا ابهام زدایی کنند تا دوباره داستان اقدامات مشابه که می تواند به اعتبار مذاکراتی آنها در مقابل گروه 1+5 به شدت ضربه بزند تکرار نشود.

منبع: تسنیم



      

«ولایت فقیه» سرمایه کشور و شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» شناسنامه

-امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه مسئله ولایت فقیه سرمایه این کشور است، گفت: شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» شناسنامه انقلاب اسلامی است.
آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:
امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه مسئله ولایت فقیه سرمایه این کشور است، گفت: شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» شناسنامه انقلاب اسلامی است.

 آیت‌الله سید احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در سخنانی در خطبه‌های نمازجمعه، شهادت امام باقر (ع) و آیت‌الله اشرفی اصفهانی پنجمین شهید محراب را تسلیت گفت و ضمن تبریک عید قربان، همگان را به حضور در مراسم روز عرفه در سراسر کشور توصیه کرد.

وی در ادامه با اشاره به رهنمودهای اخیر مقام معظم رهبری درباره استحکام داخلی، گفت: رهبر معظم انقلاب طی رهنمودهای اخیر چندباره‌شان، چندین بار روی موضوع استحکام داخلی و درون‌زا تأکید بایسته‌ داشتند.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: واقعیت این است که استحکام داخلی قوی‌ترین و ارزشمندترین سلاح در برابر دشمنان است، با استحکام داخلی می‌توان با توطئه‌ها مقابله و آنها را خنثی کرد.

وی به 5 مؤلفه اصلی استحکام داخلی اشاره و تصریح کرد: اولین مؤلفه، خداباوری است، ملت بزرگ ایران 35 سال است با عنصر خداباوری، استحکام داخلی‌شان را حفظ کردند، شما با خدا باشید، خدا شما را تنها نمی‌گذارد.

خاتمی ادامه داد: دومین مؤلفه، ظرفیت مردمی ما به خصوص ظرفیت جوانان ماست؛ جوانان عزیز ما در طول 35 سال گذشته نشان دادند که شعار «ما می‌توانیم»، شعار نیست بلکه عمل است، در اوج تحریم‌ها، جوانان ما به فناوری‌هایی دست یافتند که دشمنان را خیره کرد، فناوری هسته‌ای، هوافضا و فناوری و پیشرفت‌های چشمگیر در عرصه پزشکی.

امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: سرمایه ما جوانان مستعد ما هستند که می‌توانند آنچه را که دنیا تصور نمی‌کند، وارد عرصه عمل کنند.

وی سومین مؤلفه را تحکیم محور وحدت دانست و گفت: محور وحدت این ملت ولی فقیه است، کیست منکر این واقعیت شود که در عرصه پیروزی انقلاب اسلامی، همه گروه‌ها آمدند، کمونیست‌ها آمدند، لیبرال‌ها آمدند، توده‌ای‌ها آمدند، هر کسی به خیال خودش در گوشه‌ای از کشور مبارزه کرد اما زمانی این انقلاب به پیروزی رسید که یک ولی فقیه یعنی امام راحل عظیم‌الشأن به صحنه آمد و به تعبیر خود طاغوتی‌ها در مذاکرات محرمانه‌شان، مثل برف آب شدند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه تأکید کرد: مسئله ولایت فقیه سرمایه این کشور بوده، هست و خواهد بود و اصل نهادینه شده است، مردم ما به این قانون اساسی رأی دادند و جای بحث و تردیدی هم ندارد. شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» شناسنامه انقلاب اسلامی است.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش گفت: شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» به معنای مرگ بر کسانی که در عرصه تئوریک با ولایت فقیه مخالفند، نیست، مرحوم آیت‌الله العظمی شیخ جواد تبریزی در کتابشان نوشتند اگر نظام دینی تشکیل شد، همه باید حمایت کنند، این شعار یعنی مرگ بر براندازان، یعنی مرگ بر افرادی که برای سقوط نظام اسلامی تلاش می‌کنند.

وی ادامه داد: این شعار در 10 سال دوره رهبری امام(ره) در محضر ایشان داده می‌شد و بعد از ایشان هم در محضر مقام معظم رهبری و به فضل خدا، این بیعت ادامه پیدا خواهد کرد و این شعار از دهان مردم ما نخواهد افتاد.

آیت‌الله خاتمی در بخش دیگری از سخنانش چهارمین مؤلفه را انصاف و شفافیت عنوان کرد و متذکر شد: انصاف سبب می‌شود دلها به یکدیگر نزدیک‌تر شوند، انصاف یعنی به کار نگرفتن حب و بغض‌های شخصی در قضاوت‌ها.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سفر هیئت دیپلماتیک ایران به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: این هیئت در طول مدت اقامتشان در نیویورک، تلاش و تحرک وسیع دیپلماتیکی داشتند، رئیس جمهور در سخنرانی خود در سازمان ملل، مستند سخن گفت و سیمای شفاف جمهوری اسلامی ایران را به دنیا نشان داد، در برابر رژیم صهیونیستی موضع‌گیری کرد و این موارد ارزش‌هایی نیست که کسی آنها را نادیده بگیرد و تکریم نکند.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز فرمودند برخی از آنچه که در سفر به نیویورک پیش آمد به جا نبود، به این جمله می‌گویند انصاف، یعنی خوبی‌ها را ببینید، نقاط ضعف را هم بگویید، مسئولی که شفاف به مردم بگوید مواردی که رهبری فرمودند به جا نبود، چیست، نه تنها از چشم مردم نمی‌افتد بلکه محبوب هم می‌شود، این مردم به آن مسئول صادق احسنت می‌گویند.

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه نباید ترسی از شفافیت داشته باشیم، تأکید کرد: مردم ما ملت خوبی هستند و ما هم به مسئولانمان اعتماد داریم، از ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز، بعد از ارائه حکم تنفیذ به رئیس‌جمهور توسط ولی فقیه، ما نیت مسئولانمان را خیر می‌دانیم چون آنان به دنبال خدمتگزاری هستند، به خصوص وزرای خارجه ما که سیاست کلان خارجی‌شان را از مقام معظم رهبری می‌گرفتند ولیکن اینکه برخی مسائل به جا نبود، اگر به صورت شفاف بیان شود مصداق انصاف است.

آیت‌الله‌ خاتمی مؤلفه پنجم برای استحکام درونی را ادبیات نقدپذیری عنوان کرد و گفت: ادبیات تحمل، موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود، این دولت با شعار آزادی سر کار آمده است و از نقد گفتند و کار خوبی هم کردند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه با اشاره به اینکه این دولت کار خود را با شعار آزادی آغاز کرد، گفت: با فضای باز نقد، جرقه‌ها پیدا شده و کار نو انجام می‌شود. البته منتقدان باید منصف باشند و مسئولان محترم نیز آغوش را باید باز کنند و به رسانه‌های مربوط به خودشان بگویند خفقان رسانه‌ای به وجود نیاورند و اگر کسانی انتقادی کردند، به آنها افراطی نگویند.

وی افزود: این افراطی گفتن به معنای ایجاد خفقان رسانه‌ای است و القای اینکه معتدل کسانی هستند که دائم به‌به می‌گویند.

خطیب امروز نماز‌جمعه تهران ادامه داد: دولت محترم که آغوش خود را برای پذیرش نقد‌های منصفانه باز کرده است به گونه‌ای رسانه‌های علاقمند خود را ساماندهی کند که نقد به درستی انجام شود و شخصیت منتقد نباید هتک شود.

آیت‌الله خاتمی گفت: متأسفانه بعضی قلم‌ها زهرآگین است ممکن است کسی نسبت به خطبه‌ای نقد واردی داشته باشد، خبب بنویسند و ما هم با آغوش باز می‌پذیریم اما نیش‌زدن در شأن یک مسلمان نیست.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جابه‌جایی قدرت به طور طبیعی یک هدیه الهی است، گفت: دولت به صورت دموکراتیک و با رأی مردم جابه‌جا می‌شود و هر دولتی با ابتکارات جدید و تاکتیک‌های جدید همراه است و سیاستی که ما از مقام معظم رهبری گرفته‌ایم این است که از همه دولت‌هایی در چهارچوب نظام هستند، حمایت می‌کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در عرصه داخلی از هر تلاشی که اینها برای کم کردن بار سخت زندگی، تورم و کم کردن بیکاری می‌کنند حمایت می‌کنیم. در عرصه خارجی هم سیاستی که ما از مقام معظم رهبری داریم حمایت است.

آیت‌الله خاتمی گفت: بنابراین آن جمله «بجا نبود» هرگز به معنای بی‌اعتمادی به مسئولان محترم نیست ما آمریکا را دولت دروغگو، دولت ریاکا و دولت عهد‌شکن می‌دانیم.

وی افزود: از طرف دیگر آمریکایی‌ها در این روزها لبخند نشان می‌دهند و استقبال می‌کنند و به دروغ می‌گویند تحریم‌ها ایران را به مذاکره واداشته است که اینها همه دروغ است و نشانه دروغ بودن آن این است که رئیس جمهور آمریکا در دیدار با نتانیاهو می‌گوید که همه گزینه ها از جمله حمله نظامی را روی میز دارد و ما هم می‌گوییم که ملت ایران 8 سال دفاع مقدس را روی میز دارند که تو دهنی محکمی به تجاوز‌گران محسوب می‌شود.

خطیب امروز نمازجمعه تهران تصریح کرد: رئیس‌جمهور دروغگوی آمریکا می‌گوید ما در پی تغییر نظام نیستیم، شما 35 سال در پی تغییر نظام بودید اما نتوانستید.

آیت‌الله خاتمی گفت: در فتنه 88 با تمام وجود از فتنه‌گران حمایت کردید و در عرصه رسانه‌ای تمام توان خود را در اختیار فتنه‌گران قرار دادید.

وی افزود: مبنای نفرت مردم ما از آمریکا همین‌هاست و اگر بخواهیم دروغ‌گویی‌ها و نفاق آمریکا را لیست کنیم، به مثنوی 70 من کاغذ می‌رسیم. راز زنده بودن شعار مرگ بر آمریکا در بین مردم همین است.

خطیب امروز نماز جمعه تهران ادامه داد: این شعار در 10 سال زمان امام(ره) داده شد و امام در آخرین پیامی که برای حجاج دادند 46 بار از آمریکا به نفرت یاد کردند و مبنا هم روشن است.

آیت‌الله خاتمی ادامه داد: آمریکا شیطان بزرگ است و امام هم همین را فرمود. در این 35 سال آیا آمریکا شیطان کوچک‌تری شده است و یا 35 سال شیطنتش بیشتر شده است؟ اگر آمریکا تا دیروز در عرصه‌ توطئه علیه ایران «مار» بود هم اکنون به یک «افعی» تبدیل شده است. هر توطئه‌ای که علیه ایران اسلامی شکل می‌گیرد، یک پای ثابت آن آمریکا است.

وی افزود: بنابر این منطق داریم و با منطق می‌گوییم مرگ بر آمریکا و آمریکایی‌ها بداند و آنهایی که آرزوی رخت‌بربستن این شعار را از بین مردم می‌دهند هم بدانند این شعار رمز مقاومت ملت ایران است و تا شیطنت‌های آمریکا است این شعار با شکوه در بین ملت ایران باقی خواهند ماند.

آیت‌الله خاتمی در ادامه تصریح کرد: دیپلمات‌های ما کار خود را انجام دهند وزارت خارجه ما کار خود را کند هر کس کار خود را کند و اتفاقاً این شعارها مشت مسئولان ما را پرتر می‌کند و می‌توانند با قدرت بیشتری با امریکا مقابله کنند و برخورد داشته باشند و این حتی به نفع سیاست‌خارجی کشورما هم است.

وی افزود: اگر روزی براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری که پرونده آمریکا دست ایشان بوده است و خواهد بود و در این عرصه نیز حرف آخر را ایشان خواهد زد، کار به مذاکره و رابطه کشید، نفرت ما از آمریکا از بین نخواهد رفت.

علی رغم تلاش‌های برخی از جریان‌های سیاسی در داخل کشور برای حذف شعار «مرگ بر آمریکا»، بار دیگر این شعار در نماز جمعه امروز تهران با قاطعیت سر داده شد.

بنابراین گزارش پیش از آغاز خطبه‌های نماز جمعه، نمازگزاران تهرانی در اعتراض به مواضع آمریکا علیه ملت ایران شعار «مرگ بر آمریکا» را سر دادند و در پاسخ به سخنان امام جمعه نیز بار دیگر شعار «مرگ بر امریکا سر داده شد.

منبع: فارس



      

عکس / روسفیدم کن پسرم

-و باز هم دل ها را به طوفانِ کربلا باید سپرد، آن جا که امامِ عشق، شمشیر بر کمر «علی اکبر» بست و پاره تن خویش را به میدان فرستاد.
و باز هم دل ها را به طوفانِ کربلا باید سپرد، آن جا که امامِ عشق، شمشیر بر کمر «علی اکبر» بست و پاره تن خویش را به میدان فرستاد.

 عکسی که می بینید، در اوایل سال 1361 در جبهه جنوب گرفته شده است. پدری، پسر جوانش را مهیای حرکت به سوی خط مقدم نبرد می کند. گویی پدر، فرزندش را در پوشیدن لباس دامادی کمک می کند. با چشم دل که بنگری، انگار پیرمرد، به بهانه ی بستن کاردِ نظامی، تلاش می کند به نوجوانش نزدیکتر باشد و او را ببوید و شاید در گوشش زمزمه  کند: "روسفیدم کنی پسرکم"

و باز هم دل ها را به طوفانِ کربلا باید سپرد، آن جا که امامِ عشق، شمشیر بر کمر «علی اکبر»(ع) بست و پاره تن خویش را به میدان فرستاد.
لا یوم کیومک یا اباعبدالله

منبع: جهان نیوز



      
   1   2   3   4   5   >>   >