پرسش :
آیه "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر" چگونه به حضرت فاطمه (علیها السلام) مرتبط میشود و سهم دخیل بودن آن حضرت در این آیه چیست؟ و چرا خداوند، حضرت فاطمه (علیها السلام) را نشانة این آیه قرار داده است؟
آیه "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر" چگونه به حضرت فاطمه (علیها السلام) مرتبط میشود و سهم دخیل بودن آن حضرت در این آیه چیست؟ و چرا خداوند، حضرت فاطمه (علیها السلام) را نشانة این آیه قرار داده است؟
پاسخ :
شب قدر، دارای خصوصیات ویژهای است و خداوند از این شب، تجلیل و آن را با عظمت بیان میکند و آنرا از هزار ماه برتر میداند. سورة قدر، سورة اهلبیت و جلوهگاه ولایت است.(ر.ک: کنزالدقائق، محمدرضا قمی مشهدی، ج 14، ص 358، مؤسسه طبع و نشر ارشاد اسلامی.) و براساس روایات، حضرت فاطمهبه طور مطلق به "لیلة" تأویل شده است.
امام صادقمیفرماید: "انا أنزلنَه فی لیلة القدر" مقصود از این شب، فاطمهو منظور از "قدر" خداوند است. هر کس فاطمه را چنانکه شایسته و در حد شناخت اوست بشناسد، بیقین شب قدر را دریافته است. همانا فاطمه فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت او بریده شدهاند; یعنی معرفت و شناخت کامل او برای آفریدگان ممکن نیست، و "لیلة القدر خیر من ألف شهر" یعنی بهتر از هزار مؤمن است و او (فاطمه) مادر مؤمنان است، و فرشتگان، همان مؤمنانی هستند که حامل و حافظ علم آلمحمد9 هستند و این روحالقدس حضرت فاطمهاست.
"فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْر # سَلَـَمٌ هِیَ حَتَّیَ مَطْـلَعِ الْفَجْر" از هر امری به اذن پروردگارشان سلام میگویند تا فجر طلوع کند یعنی، حضرت قائمغ ظهور کند.(بحارالانوار، علامه مجلسی;، ج 43، ص 243، داراحیأ التراث العربی، بیروت ـ تفسیر فرات کوفی، ابراهیمبنفراتالکوفی، ج 2، ص 581، مؤسسه نعمان، بیروت.)
در این حدیث شریف حضرت امام صادقجدّهاش حضرت صدیقة طاهره فاطمة زهرا3 را لیلة القدر معرفی فرمود، چرا حضرت صدیقهلیلة القدر نباشد و حال آن که یازده قرآن ناطق در این لیله نازل شده است...(ده رساله فارسی، آیت اللّه حسن زاده آملی، ص 193، انتشارات قیام.)
انسان کامل در فرهنگ اسلام و قرآن ظرف حقایق قرآن است...پس یازده قرآن از این شب مبارکی که شب قدر است و مادر امامان است نازل شده است.(فصّ حکمة عصمتیه فی کلمه فاطمیه، آیت اللّه حسن زاده آملی، ص 45، انتشارات سروش.)
www.eporsesh.com
شب قدر، دارای خصوصیات ویژهای است و خداوند از این شب، تجلیل و آن را با عظمت بیان میکند و آنرا از هزار ماه برتر میداند. سورة قدر، سورة اهلبیت و جلوهگاه ولایت است.(ر.ک: کنزالدقائق، محمدرضا قمی مشهدی، ج 14، ص 358، مؤسسه طبع و نشر ارشاد اسلامی.) و براساس روایات، حضرت فاطمهبه طور مطلق به "لیلة" تأویل شده است.
امام صادقمیفرماید: "انا أنزلنَه فی لیلة القدر" مقصود از این شب، فاطمهو منظور از "قدر" خداوند است. هر کس فاطمه را چنانکه شایسته و در حد شناخت اوست بشناسد، بیقین شب قدر را دریافته است. همانا فاطمه فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت او بریده شدهاند; یعنی معرفت و شناخت کامل او برای آفریدگان ممکن نیست، و "لیلة القدر خیر من ألف شهر" یعنی بهتر از هزار مؤمن است و او (فاطمه) مادر مؤمنان است، و فرشتگان، همان مؤمنانی هستند که حامل و حافظ علم آلمحمد9 هستند و این روحالقدس حضرت فاطمهاست.
"فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْر # سَلَـَمٌ هِیَ حَتَّیَ مَطْـلَعِ الْفَجْر" از هر امری به اذن پروردگارشان سلام میگویند تا فجر طلوع کند یعنی، حضرت قائمغ ظهور کند.(بحارالانوار، علامه مجلسی;، ج 43، ص 243، داراحیأ التراث العربی، بیروت ـ تفسیر فرات کوفی، ابراهیمبنفراتالکوفی، ج 2، ص 581، مؤسسه نعمان، بیروت.)
در این حدیث شریف حضرت امام صادقجدّهاش حضرت صدیقة طاهره فاطمة زهرا3 را لیلة القدر معرفی فرمود، چرا حضرت صدیقهلیلة القدر نباشد و حال آن که یازده قرآن ناطق در این لیله نازل شده است...(ده رساله فارسی، آیت اللّه حسن زاده آملی، ص 193، انتشارات قیام.)
انسان کامل در فرهنگ اسلام و قرآن ظرف حقایق قرآن است...پس یازده قرآن از این شب مبارکی که شب قدر است و مادر امامان است نازل شده است.(فصّ حکمة عصمتیه فی کلمه فاطمیه، آیت اللّه حسن زاده آملی، ص 45، انتشارات سروش.)
www.eporsesh.com