سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یادش به خیر اون وَختا (کمیک استریپ)

فرهنگ نیوز قصد دارد سبک زندگی های مثبت گذشته را در قالب کاریکاتور (کمیک استریپ) با موضوعات مختلف یاد آوری و با امروز مقایسه نماید. در این مجال به بررسی موضوع تغذیه نسل امروز می پردازیم.
  نقش حیوانات در زندگی
فرهنگ نیوز قصد دارد سبک زندگی های مثبت گذشته را در قالب کاریکاتور (کمیک استریپ) با موضوعات مختلف یاد آوری و با امروز مقایسه نماید. در این مجال به بررسی موضوع تغذیه نسل امروز می پردازیم.


      

روزی که رئیس مکتب فتنه یاد شهدا میافتد


«باید جلوی سوءاستفاده از شهیدان و بچه‌های جنگ گرفته شود»!
کیهان نوشت:
 
«باید جلوی سوءاستفاده از شهیدان و بچه‌های جنگ گرفته شود»!

 این جمله را سید محمد خاتمی در جریان ملاقات با خانواده شهیدان اسماعیلی عنوان کرده است. وی در این دیدار گفته است:‌ «به تعبیر امام، محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. عاشورای امام حسین(ع) الهام‌بخش همه حرکت‌های خداخواهانه، آزادی‌طلبانه و رهایی‌بخش در طول تاریخ بود» رئیس دولت اصلاحات همچنین می‌گوید: اگر روزی یاد شهیدان، جانبازان، رزمندگان و آزادگان در جامعه‌مان ضعیف شد و اگر فاصله ذهنی و روحی‌مان با دفاع مقدس زیاد شد باید نگران باشیم؛ چرا که مایه انقلاب و علت بقای آن و توانمندی انقلاب ما در کاری است که شهیدان کردند و اوج عظمت انقلاب ما در دفاع مقدس آشکار شد، اگر ما با آن فاصله بگیریم باید نگران آینده‌مان باشیم که آیا ما می‌توانیم با دور شدن از چشمه و منشأ بتوانیم آن دستاورد که اصل انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است را نگه داریم یا نه؟»

وی با بیان این‌که «باید همواره در جامعه ما ذکر و یاد شهیدانمان، یاد و ذکر جبهه‌های ما و یاد و ذکر جانبازان و ایثارگران ما زنده باشد»، اظهار داشت:‌ «البته آن طرف قضیه هم هست که اگر خدای نکرده از این سرمایه عظیم که منشأ عظمت کشور و ملت ما و انقلاب ماست سوءاستفاده بشود و به نام شهیدان و جانبازان و ایثارگران در جهت سیاست‌های خاص بهره‌برداری شود و کسانی که مخالفتی با بعضی سیاست‌ها و روش‌ها دارند به‌عنوان کسانی که با شهادت و دفاع مقدس مشکل دارند مورد فشار قرار بگیرند، از آن هم باید نگران باشیم. در عین حال که باید یاد شهیدان و جبهه‌ها و بچه‌های جنگ را زنده بداریم، باید جلوی این‌که از این سرمایه عظیم سوءاستفاده بشود، را گرفت.»

خاتمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «گاهی با کمال بی‌انصافی می‌خواهند بگویند اصلاً اسلام دعوت به خشونت می‌کند برای اینکه جهاد و شهادت در اسلام هست، غافل از اینکه اگر ما درست ببینیم جهاد و شهادت اسلامی درست ضد خشونت است، نه خشونت‌گرا و امام حسین(ع) مظهر آن است و در مقابل خشونت ایستاد، گفتند تسلیم خشونت شو! گفت نمی‌شوم و شهیدش کردند.»

این سخنان نشانه بی‌صداقتی خاتمی است چرا که در 8 سال دولت وی، بیشترین اهانت‌ها به ساحت امام حسین(ع)، امام خمینی و شهدای انقلاب و دفاع مقدس صورت گرفت و او حتی یک بار به این گستاخی‌های فاقد منطق در فضای رسانه‌ای و سیاسی و دانشگاه اعتراض نکرد اما هنگامی که خود وی از سوی تندروها هو شد، تهدید کرد که آنها را از دانشگاه بیرون می‌کند!

در دولت خاتمی بود که افراطیون مدعی اصلاحات به همراه نیروهای فراخوان شده انواع گروهک‌ها، از ختم انقلاب اسلامی خبر دادند، امام حسین(ع) و امیرمؤمنان(ع) و پیامبر اعظم(ص) را متهم به خشونت‌طلبی کردند، شعار «توپ، تانک، بسیجی دیگر اثر ندارد» سر دادند، جهاد و شهادت را منطق خشونت‌طلبانه معرفی کردند و با وقاحت گفتند خمینی به موزه تاریخ خواهد رفت و... در تمام این مدت آقای خاتمی مشخصاً نه فقط سکوت کرده بود، بلکه وزارت ارشاد و کشور و علوم وی، عناصر محارب و معاند را از امکانات بیت‌المال شارژ می‌کردند.

خاتمی همچنین در فتنه سال 88 پای فتنه‌گران و آشوبگرانی ایستاد که کار هتاکی را به ساحت امام حسین(ع) رساندند و آنجا نیز او از سکوت خیانت‌بار و مزمن خود خارج نشد. بنابراین باید به وی حق داد که مدعی نگرانی برای «سوءاستفاده از شهیدان و بچه‌های جنگ» ! باشد چرا که همین ملت شهیدپرور ایران بودند که نهم دی ماه 88 در آن حماسه خدایی باغیرت وام گرفته از شهیدان، فریاد می‌زدند «لعن علی عدوک یا حسین- خاتمی و کروبی و میرحسین». به عبارت دیگر برکت خون شهدا و بیداری و بصیرت ناشی از این خون‌ها بود که منافقین جدید را رسوا کرد و حالا نیز آن ننگ بزرگ، با رفتن سراغ خانواده شهدا و دم زدن از عاشورا و اربعین امام حسین(ع) پاک نمی‌شود.



      

پیاده روی اربعین چه لزومی دارد؟


امام صادق(ع): کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد
میلاد عچرش
 
امام صادق(ع): کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد

به گزارش فرهنگ نیوز، همواره آیین ها و ادیان مختلف  با هدف همبستگی میان پیروان و هویت بخشی به جریان اجتماعی خود، ایامی را در سال مشخص کرده و پیروان خویش را ملزم به شرکت در این اجتماعات می کنند.یکی از پیامدهای اینگونه تجمعات، نمود جهانی و به نوعی تبلیغ آن جریان اجتماعی است که معمولا  در جامعه  جهانی تاثیر گذار است.

 
عید پاک[1] روز دینی مسیحیان
 
بعنوان نمونه مسیحیان روز «عید پاک» که سابقه ای دیرینه دارد را همه ساله بعنوان مهمترین روز دینی خود،جشن می گیرند.این روز در تقویم مسیحیان،تعطیل است و پیروان دین مسیح با حضور در کلیساها مراسمات مختلفی را برگزار و به جشن و سرور می پردازند.
 
 
کارناوال یهودی ها در«پوریم»[2]
پوریم نام یکی از اعیاد بزرگ مذهبی در دین یهود است. یهودیان روز چهارده وپانزده آدار در تقویم عبری را«پوریم» نامیده وآن را جشن می گیرند.[3] در این مراسمات  که  در کنیسه ها برگزار می شود، یهودیان همراه با خواندن کتاب استر[4] به جشن می پردازند. بعد از مراسم کودکان ونوجوانان یهودی نقاب و لباس های رنگارنگ می پوشند و در اسرائیل و شهرهای  یهودی نشین کارناوال شادی راه می اندازند. این مراسم با استفاده از  استبداد رسانه ای یهود بصورت گسترده تبلیغ واطلاع رسانی می شود.
 
اما مسلمانان...
 
همه ساله حدود 5/5میلیون مسلمان از سراسر دنیا نیز در ایام حج به مکه سفر کرده و مناسک دینی خود را انجام می دهند اما بواسطه محدودیت های اعمالی از سوی حکومت،هیچگاه اسلام ناب محمدی ومعارف علوی نتوانسته در حج آنگونه که بایسته است تبلیغ و تبیین شود.اسلامی که اگر زیبایی های آن به سمع دیگران برسد،به فرموده امام رضا(ع)؛ناگزیر به تبعیت از ما-اهل بیت- روی خواهند آورد.[5]لذا اجتماع بزرگی که می تواند ظرفیتی جهت همبستگی شیعیان باشد به خط مقدم شبهه افکنی علیه مذهب اثنی عشری تبدیل شده.
 
«اربعین»، فرصتی طلایی
 
خلا وجود اجتماعی عظیم وبین المللی در میان شیعیان را حضور میلیونی در ایام اربعین پر می کند. کربلا می تواند«نماد» تبلور وحدت وبیعت با امام باشد که «نمود»ی جهانی خواهد داشت. شروع جاذبه مغناطیس حسینی در روز اربعین است، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست[6]
 
 
لذا در حج اگر نمی توان  پیام مقدس شیعه را به نحو احسن منتشر کرد، در کنگره عظیم حسینیان و با حضور پرشکوه شیعیان، می توان آن را جهانی کرد.در واقع حج حسینیان در کربلا و سعی بین صفا ومروه آنها در بین الحرمین  و لباس احرام آنها، لباس عزای سیدالشهدا می باشد.
 
پیاده روی موضوعیت دارد
 
بنا به فرموده امام عسکری(ع)؛ یکی از نشانه های مومن-که در این روایت مقصود شیعه است-زیارت سیدالشهدا در روز اربعین می باشد.[7]زیارتی که با پای پیاده رفتنِ آن هم «موضوعیت» دارد. چرا که امام صادق(ع) به یکی از دوستان خود می‌فرماید: قبر حسین(ع) را زیارت کن و ترک مکن. پرسیدم: ثواب کسى که آن حضرت را زیارت کند چیست؟ حضرت فرمود: کسى که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود خداوند به هر قدمى که برمى‏دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو مى‏فرماید و یک درجه مرتبه‏اش را بالا مى‏برد.[8]ایشان در جای دیگری می فرمایند: کسی که به قصد زیارت امام حسین(ع) از منزلش خارج شود اگر پیاده باشد، خداوند بابت هر قدمی که برای زیارت اباعبدالله بر می‌دارد، یک حسنه می‌نویسد و یک سیئه از او محو می‌کند. وقتی که به حرم می‌رسد، خداوند او را جزء صالحین برگزیده می‌نویسد. وقتی مناسک او تمام شد، خداوند نام او را جزء فائزین می‌نویسد. وقتی می‌خواهد بازگردد یک فرشت? الهی در مقابل او قرار می‌گیرد و می‌گوید: رسول خدا(ص) به شما سلام می‌رساند، و پیغام می‌دهد (مژده می‌دهد): عملت را از سر بگیر که تمام گناهان گذشته‌ات بخشیده شده است.[9]
 
سنت پیاده روی، سابقه ای تاریخی دارد
 
از جهتی جریان پیاده روی برای زیارت سیدالشهدا در روز اربعین  سابقه ای تاریخی نیز دارد؛ زیارت کربلا با پای پیاده در زمان «شیخ انصاری»[10]رسم بوده است،‌ اما در برهه‌ای از زمان به فراموشی سپرده می‌شود که در نهایت توسط «شیخ میرزا حسین نوری» دوباره احیا می‌شود.ایشان آخرین بار در سال 1319 هجری با پای پیاده به زیارت حرم أباعبدالله حسین(ع) رفت.
 
با اینکه زیارت سید‌الشهدا(ع) در اکثر برهه‌های تاریخی به سختی انجام می‌شد و جان زائران در خطر بود، اما با این وجود زائران، عاشقانه خطرات را به جان می‌خریدند و به پابوسی امام حسین(ع) در روز اربعین نائل می‌شدند.
 
 
تمرین سبک زندگی اسلامی
 
ناگفته نماند در این ایامِ سراسر شور توأم با معرفت  و در مسیر«طریق الحسین» که از شهرهای مختلف به کربلا منتهی می شود،شیعیان همدیگر را فقط با این دو عنوان می شناسند،«زائر الحسین» یا «خادم الحسین» که این خود شیوه ومظهری از سبک زندگی اسلامی است.
 
حالات زیبای زائران در ارتباط معنوی با وجود مقدس سیدالشهدا،برخورد کریمانه خادمان هیئات-که کاملا مردمی برپا شده اند-،به منظور پذیرایی،ایثار واحترام به همدیگر،رعایت حال بزرگان  و پیرغلامان حسینی ، تکریم سادات و در نهایت فیض قرائت زیارت اربعین  در کنار مضجع نورانی  امام حسین(ع) از جمله آثار وبرکاتی است که می توان برای مسافران این سفر نورانی بر شمرد.
 
 
 
نقش وجایگاه زائرین سیدالشهدا
 
نفس زیارت سید و سالار شهیدان از مصادیق تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی[11]و از جلوه های محبت و دوستی با اهل بیت و از موارد عمل به آیه مودت[12]است.زائرین سیدالشهدا قبل از همه وارد بهشت می شوند[13] و با زیارت سید الشهدا گناهانشان محو وعمرشان طولانی و روزیشان زیاد وغم واندوهشان برطرف می شود.[14]
 
درپایان متذکر می شوم این سنت قدیمی که پس از به درک واصل شدن دیکتاتور عراق، چند صباحی است به تکاپو افتاده، اگر آسیب شناسی فرهنگی نشود،قطعا آثار منفی در پی خواهد داشت چرا که هر پدیده ای را آفتی تهدید می کند[15].
 
والسلام علیکم ورحمه الله
 

پی نوشت:

[1] easter[2]      poorim
[3] در این مراسمات شیرینی های مخصوصی با دانه های خشخاش توزیع می شود
[4] ESTHER
[5] عن الامامُ الرِّضا علیه السلام : «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا،»[قال الرّاوی:] فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا.» میزان الحکمة، ج 8، ح 13797.
[6] آیت الله سید علی خامنه ای، اول فرودین سال 1385
[7] بحار الانوار،علامه مجلسی،ج98،ص348
[8] کامل الزیارات،ابن قولویه،ص134 (عَنْ عَلِیِّ بْنِ مَیْمُونٍ الصَّائِغِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: یَا عَلِیُّ زُرِ الْحُسَیْنَ وَ لَا تَدَعْهُ. قَالَ قُلْتُ: مَا لِمَنْ أَتَاهُ مِنَ الثَّوَابِ؟ قَالَ مَنْ أَتَاهُ مَاشِیاً کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً وَ رَفَعَ لَهُ دَرَجَةً؛)
[9] همان ، ص132-«مَنْ‏ خَرَجَ‏ مِنْ‏ مَنْزِلِهِ یُرِیدُ زِیَارَةَ قَبْرِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ص، إِنْ کَانَ مَاشِیاً، کَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِکُلِّ خُطْوَةٍ حَسَنَةً وَ مَحَى عَنْهُ سَیِّئَةً، حَتَّى إِذَا صَارَ فِی الْحَائِرِ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْمُصْلِحِینَ الْمُنْتَجَبِینَ، حَتَّى إِذَا قَضَى مَنَاسِکَهُ کَتَبَهُ اللَّهُ مِنَ الْفَائِزِینَ، حَتَّى إِذَا أَرَادَ الِانْصِرَافَ أَتَاهُ مَلَکٌ فَقَالَ: إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص یُقْرِؤُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ: اسْتَأْنِفِ الْعَمَلَ فَقَدْ غُفِرَ لَکَ مَا مَضَى»
[10] (متوفی سال 1281 قمری)
[11] قرآن کریم،سوره حج،آیه32«_ذَلِکَ وَمَن یُعَظِّمْ_ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ»
[12] همان،سوره شوری،آیه23«
ذَلِکَ الَّذِی یُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَى وَمَن یَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِیهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ»
[13] کامل الزیارات،ابن قولویه،ص448         [14] همان،باب61
[15] غرر الحکم ، ص431 (قال الإمامُ علیٌّ علیه السلام : لکلِّ شی‏ءٍ آفةٌ...)

 



      

رهنمودهای فرهنگی رهبر معظم انقلاب اسلامی


: پس از دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه این شورا رهنمودهای معظم له در این دیدار را در قالب یک پوستر به تصویر کشید. 
: پس از دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیرخانه این شورا رهنمودهای معظم له در این دیدار را در قالب یک پوستر به تصویر کشید.

 پس از دیدار مقام معظم رهبری با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در نوزدهم آذر سال جاری، دبیرخانه این شورا رهنمودهای معظم له را در یک پوستر هفت بخشی به تصویر کشید.



      

واشنگتن پست: آمریکا برای خروج از مخمصههای بزرگ به ایران نیاز دار


 یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد کاخ سفید باید باور کند که ایران را از دست داده و این کشور دیگر به دامن آمریکا باز نخواهد گشت. 
یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد کاخ سفید باید باور کند که ایران را از دست داده و این کشور دیگر به دامن آمریکا باز نخواهد گشت.

روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه امروز یکشنبه خود نوشت:

*ترمیم این سرشکستگی‌ها در تخصص عیسی مسیح(ع) نیست!

روزنامه زنجیره‌ای شرق ابراز امیدواری کرد حضرت مسیح بتواند بیانیه ژنو را در دقیقه 90 نجات دهد!این روزنامه در مطلبی به قلم صادق زیباکلام بی‌آن که به تحریم‌های اعمالی دولت آمریکا علیه 17 شرکت اعتراض کند، به سیاق شیوه منسوخ قبلی، دولت آمریکا را میانه‌رو و کنگره را تندرو توصیف کرده و مدعی شد که این تندروهای آمریکایی هستند که در توافق ژنو اخلال می‌کنند، زیبا کلام می‌نویسد: خیلی‌ها باور نخواهند کرد، اما شاید وجود مقدس حضرت عیسی‌بن مریم(ع)، ژنو را در دقیقه 90 نجات دهد! دیروز، آخرین روز کاری کنگره و سنا در آمریکا بود. امروز و فردا که تعطیلات آخر هفته است و از دوشنبه، تعطیلات کنگره به مناسبت کریسمس یا تولد حضرت عیسی مسیح(ع) آغاز می‌شود. تندروهای جمهوریخواه مجبورند یک ماهی- فعلاً توپخانه خود را در قالب افزایش تحریم‌های جدید علیه ایران متوقف کنند. ممکن است فرجی شود و ظرف این یک ماه، پیشرفت‌هایی در زمینه توافق ژنو حاصل شود که کار را برای تصویب تحریم‌های جدید، از جانب کنگره کلاً به عقب بیندازد.

وی با اشاره به تفوق کنگره می‌نویسد: رویکرد کنگره و سنا نسبت به ایران به گونه‌ای است که بعید نیست تحریم‌های جدید با حمایت دوسوم نمایندگان همراه شود. با وجود آنکه برخی نمایندگان و سناتورهای پرنفوذ دموکرات از توافق ژنو و تلاش‌های اوباما برای رسیدن به نوعی توافق و تفاهم با ایران حمایت می‌کنند، اما حمایت از رئیس جمهور ایالات متحده در کنگره و سنا خیلی زیاد نیست. در واقع از این بابت، اوباما و رئیس جمهور خودمان آقای روحانی، وضعیت مشابهی دارند. هر دو آنها با دیوار بلند تندروها مواجه هستند.نویسنده روزنامه شرق اضافه کرد: اگر فرصت تعطیلی تولد حضرت عیسی مسیح نتواند توافق «ژنو» را نجات دهد و بعد از تعطیلات، تندروهای واشنگتن همچنان ماشین تحریم علیه ایران را به جلو ببرند در آن صورت و عملاً باید توافق «ژنو» را دیگر فراموش کرد. توافق «ژنو» یک فرصت تاریخی پس از 35 سال برای ایران و غرب است که بتوانند برای اولین بار در مسیر تنش‌زدایی و وفاق حرکت کنند... پس از آن،‌تندروها در ایران بدون تردید، دست بالا را در عرصه سیاست خارجی مجدداً پیدا خواهند کرد و به اصلاح‌طلبان و میانه‌روها خواهند گفت: «حالا دیدید حق با ما بود؟»

برخلاف ادعای نویسنده، دولت آمریکا در اعمال فشارها کم از کنگره و فشار لابی صهیونیستی ندارد و منتها کسانی چون کری استدلال می‌کنند که 10 سال پیش نیز به هوای اینکه با تشدید فشارها می‌توانیم امتیاز بیشتری بگیریم، عملاً موجب شدیم ایران 176 سانتریفیوژ را به 19 هزار سانتریفیوژ توسعه دهد و امروز از موضع قدرتمندتری پای میز مذاکره بنشیند.

تلاش ناشیانه برای تقسیم‌بندی غیر واقعی تندرو و میانه‌رو در حالی است که طیف دموکرات کنگره نیز با جمهوری خواهان در زمینه تشدید فشار بر ایران همراه و هم نظر هستند.یادآور می‌شود روزنامه شرق و کسانی چون زیباکلام دو سه ماه پیش به هنگام سفر هیئت ایرانی به نیویورک و پس از آن، از شکسته شدن تابوی مذاکره با آمریکا و ترک برداشتن ایدئولوژی انقلاب و لزوم حذف شعار مرگ بر آمریکا سخن می‌گفتند اما به نظر می‌رسد طبق معمول، مستکبران آمریکایی در دولت و کنگره اسباب سرشکستگی جریان وطنی غرب زده را فراهم کردند و طبیعتاً حضرت عیسی(ع) متخصص ترمیم چنین سرشکستگی‌هایی نیست.  

*واشنگتن پست: آمریکا برای خروج از مخمصه‌های بزرگ به ایران نیاز دارد

یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد کاخ سفید باید باور کند که ایران را از دست داده و این کشور دیگر به دامن آمریکا باز نخواهد گشت.روزنامه واشنگتن پست با مرور سردرگمی‌های آمریکا در خاورمیانه پس از یک دهه نظامی‌گری می‌نویسد: احتمالاً واژگونی رژیم پهلوی شاید در سال 1979 بود که جرقه نبرد آمریکا برای خاورمیانه بزرگ را زد. سقوط شاه برای آمریکا هزینه داشت. شاید این هزینه با از دست دادن چین، 30 سال قبل از آن برابری می‌کرد. اما امروز آمریکا با ایرانی مواجه است که باید واقعیت‌ها را در مورد آن درک کند. آمریکا باید از دست دادن ایران را بپذیرد و بداند که این کشور دیگر هیچگاه در افق آمریکا قرار نمی‌گیرد. برخی نومحافظه‌کاران آمریکایی می‌گویند تا زمانی که آمریکا، بغداد را دارد، چرا باید به تهران برود. اما عراق اینک به باتلاقی برای آمریکا تبدیل شده و شاید در ایران فرصت‌هایی برای خروج آمریکا از جنگ‌های طولانی در خاورمیانه وجود داشته باشد.این روزنامه با بیان اینکه نباید موضع اسرائیل، سیاست آمریکا را در قبال ایران تعیین کند، نوشت: خروج آمریکا از مصیبت‌ها و مخمصه‌های خاورمیانه می‌تواند از طریق ایران انجام شود. خاتمه دادن به جنگ برای خاورمیانه بزرگتر به معنی این نیست که مشکلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خاورمیانه به یکباره از بین می‌روند. آنها مشکلاتی نیستند که آمریکا باید آنها را حل کند.

*آقای سخنگو! دو صد گفته چون نیم کردار نیست

یک روزنامه حامی دولت از دولتمردان خواست در دادن وعده‌های اقتصادی به مردم جانب اعتدال را رعایت کنند و بیش از وعده و حرف، عمل کنند.روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود نوشت: زیاد حرف زدن، وعده‌های فراوان دادن و مردم را طلبکار کردن، یکی از آفت‌های دولت‌هاست که اکثر دولتمردان به آن مبتلا هستند. اظهارات روزهای اخیر سخنگوی دولت یازدهم متأسفانه نشان داد که این دولت نیز به این آفت مبتلاست. یکی از ویژگی‌های دولت «اعتدال» باید این باشد که در وعده دادن‌ها نیز معتدل باشد، مسئولان دولتی کمتر حرف بزنند و بیشتر عمل کنند، تلاش آنها بر این باشد که مردم را با واقعیت‌ها آشنا و مأنوس کنند و طوری حرف نزنند که مردم بی‌جهت احساس طلبکاری نمایند... افراد معتدل کسانی هستند که ابتدا عمل کنند و سپس از عملکردهای خود خبر بدهند.

این روزنامه می‌نویسد: سخنگوی دولت، در هفته گذشته و قبل از آن، چند بار درباره سبدهای کالا که قرار است به اقشاری از مردم داده شود وعده‌هایی داد. آقای رئیس‌جمهور نیز در گزارش رادیو تلویزیونی 100 روزه خود درباره سبدهای کالا سخن گفت. مردم در سال‌های اخیر از زبان دولتمردان بارها این عنوان زیبا و امیدوارکننده را شنیده‌اند و از بس که در این زمینه تخلف دیده‌اند، در حال حاضر نسبت به چنین عنوانی به نوعی «شرطی» هستند. به همین جهت، هرگاه عنوان «سبد کالا» به گوش‌ها می‌خورد، حساسیت ایجاد می‌شود. به همین دلیل بهتر است دولتمردان کنونی سخنی از «سبد کالا» نگویند و اگر به هر دلیل ضرورت ایجاب می‌‌کند در این ‌باره سخن گفته شود فقط یک‌بار به آن اشاره کنند و بعد از آن، تا زمانی که به وعده خود عمل نکرده‌اند آن را تکرار نکنند و به این حساسیت دامن نزنند. برخلاف این نسخه واقع‌بینانه و مشفقانه، متأسفانه سخنگوی دولت در اظهارات روز چهارشنبه خود گفت در بهمن و اسفند امسال سبد کالایی خواهیم داد و کارگران، کارمندان رسمی، پیمانی و قراردادی، کلیه شاغلان و بازنشستگان دولت و نیروهای مسلح، مشمول دریافت این سبد کالایی می‌شوند.

وی به این وعده‌ها اکتفا نکرد و افزود علاوه بر آنچه برای افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است، به صورت جداگانه سبد کالایی بهمن و اسفندماه به این افراد نیز اختصاص خواهد یافت.نویسنده ادامه می‌دهد: سخنگوی دولت، فراتر از این هم رفت و وعده سبد کالایی را به سالی چند نوبت رساند و در توضیح ادامه توزیع سبدهای کالایی یارانه‌‌ای در سال 93 گفت «توزیع سبدهای کالایی یارانه‌ای در سال 93 حداقل هر فصل یکبار انجام می‌شود و رئیس‌جمهور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مأموریت داد موضوع ارائه بیش از یک سبد کالایی در هر فصل را برای سال آینده بررسی کند.» اینکه آقای رئیس‌جمهور به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی مأموریت داده موضوع ارائه بیش از یک سبد کالایی در هر فصل را بررسی کند، دارای ماهیت مأموریتی است. بنابراین، قبل از آنکه نتیجه این بررسی مشخص شود نمی‌توان این دستور را خبری کرد. عجله سخنگوی دولت برای خبری کردن این دستور و مأموریت، از مصادیق خروج از «اعتدال» است.

جمهوری اسلامی، وعده دادن را با شرایط فعلی اقتصادی نامنطبق توصیف کرد و با یادآوری این ضرب‌المثل‌ که دو صد گفته چون نیم کردار نیست، افزود: مسئولان دولتی فقط اگر امیدی بدهند که صددرصد عملی است اقدام مثبتی خواهد بود، ولی امید دادن‌هایی که در تحققآنها تردید وجود دارد نتیجه منفی خواهد داشت.آنچه نویسنده متذکر نشده تناقض این وعده با ادعای خالی بودن خزانه است؛ موضوعی که از سوی وزیر محترم اقتصاد نیز رد شد.

*دبکا فایل: گروه‌های مسلح معارض دیگر تهدیدی برای سوریه نیستند

سوریه و متحدان آن طی هفته‌های اخیر به 4 پیروزی مهم در برابر گروه‌های مسلح مورد حمایت آمریکا دست یافته‌اند.پایگاه صهیونیستی دبکا فایل با انتشار این خبر نوشت: فتح شهر «النبک» در کوه‌های «قلمون» واقع در منطقه مرزی با لبنان نشانه پیشرفت راهبردی ارتش «سوریه» است که سلسله موفقیت‌های وی را در جبهه نبرد با شورشیان به اوج رساند و مخالفان را ناامید ساخت.دبکا فایل آنگاه می‌نویسد: سوریه و متحدانش - «حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان و «قاسم سلیمانی» فرمانده سپاه پاسداران ایران - اکنون امتیاز 4 پیروزی مهم را از آن خود کرده‌اند:

1- بزرگراهی که دو شهر ساحلی سوریه یعنی «لاذقیه» و «طرطوس» در ساحل دریای مدیترانه را به هم وصل می‌کند و اکنون از طریق شهر «حمص» باز شده است.

2- آخرین مسیرهای باقیمانده برای تامین مایحتاج گروه‌های شورشی مسلح از طریق لبنان که اکنون قطع شده است. مخالفان دولت سوریه از این پس قادر نخواهند بود از لبنان به عنوان پایگاهی برای تقویت و جذب نیروهای جدید و یا به عنوان مرکز درمان مجروحان خود استفاده کنند.

3- بزرگراه دمشق به بیروت به طور کامل تحت کنترل حزب‌الله قرار گرفته و از این طریق در تماس مستقیم با نیروهایی است که به دمشق اعزام شده‌اند. بدین ترتیب ارتباط میان ایران، سوریه و واحدهای نظامی حزب‌الله آسان‌تر خواهد شد.

4- خارج راندن شورشیان از مقر آن‌ها در کوه‌‌های قلمون که آخرین گام پیش از آزاد کردن محاصره دو ساله حومه‌شرقی دمشق بود.
بسیاری از فرماندهان شورشیان در این مناطق که اکنون تحت محاصره ارتش سوریه قرار دارد، مقر خود را ترک و کنترل آن را به دست افسران ارتش سوریه واگذار کرده‌اند.

این گزارش افزود: حکومت سوریه در این جنگ به مرحله‌ای رسیده که گروه‌های معارض مسلح دیگر تهدید نظامی مهمی برای قدرتش محسوب نمی‌شوند، زیرا توانمندی حمله‌هایی فراتر از حملات تروریستی و گلوله‌باران‌های پراکنده را ندارند. شورشیان مسلح که انسجام خود را از دست داده‌اند، از سر استیصال به انتشار ادعاهای کذب درباره پیروزی متوسل شده‌اند. در عین حال اظهارات سران شورشیان سوریه درباره دریافت تضمین کتبی از سوی آمریکا و دولت‌های اروپایی مبنی بر این که پس از کنفرانس ژنو 2 اسد بر سر قدرت نخواهد ماند، حقیقت ندارد.دبکا فایل معتقد است آمریکا از گروه‌های مسلح تروریستی ناامید شده و اکنون به دنبال کانال‌های ارتباطی با متحدان دولت سوریه است.

*همجنس‌باز بود قاچاقچی هم از آب درآمد!

برخی گزارش‌های رسانه‌ای از دستگیری مجری فاسد‌الاخلاق شبکه من و تو حکایت می‌کند.به گزارش سی‌ان‌ان، رها اعتمادی به جرم قاچاق مواد مخدر دستگیر شده است.وی به علت قاچاق 25 کیلوگرم مواد مخدر از آمستردام به سوئد توسط پلیس هلند بازداشت شد.

پس از اینکه رها اعتمادی، مجری مشهور شبکه من و تو، به علت تعرض و آزار یک پسر بچه 11 ساله دستگیر شد، اکنون بار دیگر به اتهام قاچاق مواد مخدر در بازداشت به سر می‌برد. به گزارش کامروز به نقل از سی‌ان‌ان ریپورت، رها اعتمادی به علت قاچاق 25 کیلوگرم مواد مخدر تریاک از آمستردام به سوئد توسط پلیس هلند بازداشت شد. او در بین مرز هلند و دانمارک دستگیر شده است. پلیس هلند می‌گوید این اولین بار نیست که رها اعتمادی اقدام به قاچاق مواد مخدر می‌کند اما این بار او در دام پلیس گرفتار شد.

رها اعتمادی نیز گفته است: دستگیری من صحت دارد و برای آن از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود. من باهوش‌تر از این هستم و گرفتار شدن در دام پلیس هلند مانند آن است که مسابقه بوکس را به یک دختر ببازی.او در حال حاضر آزاد شده اما به زودی در هر دو کشور هلند و دانمارک محاکمه خواهد شد. گذرنامه رها اعتمادی باطل شده است و او اکنون به‌عنوان یک پناهنده جنایی محسوب می‌شود. او می‌گوید قصد دارد به جزیره‌ای برود تا زندگی آرامی را تجربه کند؛ شاید مکانی در آسیا!



      

کیفیت مالاندوزی از نگاه معصومین(ع)

 در معارف و مبانی دینی همانطور که به رعایت قناعت و میانه‌روی در استفاده از مواهب دنیوی تاکید شده است، نهی از اتلاف اموال نیز مورد تاکید قرار گرفته است. 
در معارف و مبانی دینی همانطور که به رعایت قناعت و میانه‌روی در استفاده از مواهب دنیوی تاکید شده است، نهی از اتلاف اموال نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

 در آموزه‌های اسلامی نسبت به نهی از "تبذیر" (مصرف نادرست و هدر دادن نعمات) و "اسراف" (زیاده‌روی در مصرف نعمات) سفارش بسیار شده است.

 
رسول خدا(ص) می‌فرمایند:
"بر شما نمی‌پسندم که مال را تباه کنید، بلکه در انفاق هم میانه‌رو باشید و همان گرامی از تباه کردن مال نهی کرد."
 
امیرالمؤمنین(ع) فرمودند:
"کسی که مالش را ضایع و تباه کند دعایش مستجاب نمی‌شود."
 
در اینجا به برخی از عوامل ضایع شدن مال اشاره می‌شود:
 
سوگند دروغ
 
امیرالمؤمنان(ع) به بازرگانان فرمودند:
"از سوگند دروغ بپرهیزید، چرا که از مال می‌کاهد و برکت را می‌برد."
 
اسراف
 
امام صادق(ع) می‌فرمایند:
"اسراف، فقرآور است."
 
امام کاظم(ع) می‌فرمایند:
"هرکس تبذیر و اسراف کند نعمت از او زایل شود."
 
تجاوز به مال دیگران
 
امام صادق(ع) می‌فرمایند:
"هرکس مال را به ناحق بجوید، به حق از آن محروم گردد."
 
آثار تباه کردن مال
 
رسول خدا(ص) می‌فرمایند:
هرگاه مردم فقیرانشان را دشمن دارند (و به آنان چیزی نپردازند) ولی ساختمان‌ بازارهایشان را آباد کنند و برای مال‌اندوزی به همدیگر تبریک گویند، خدا با چهار چیز آنان را هدف می‌گیرد: قحطسالی، ستمشاهی، خیانت کارگزاران و یورش دشمنان.
 
برگرفته از کتاب مفاتیح الحیا?
منبع: ایسنا


      

زندگی مومنانه از دید مرحوم دولابی


به گزارش فرهنگ نیوز ، توصیه‌های مرحوم دولابی برای زندگی مومنانه به بخش های زیر تقسیم میشوند. 
توصیه‌های مرحوم دولابی برای زندگی مومنانه به بخش های زیر تقسیم میشوند.
1.      هر وقت در زندگی‌ات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است.
 
2.      زیارتت، نمازت، ذکرت و عبادتت را تا زیارت بعد، نماز بعد، ذکر بعد و عبادت بعد حفظ کن؛ کار بد، حرف بد، دعوا و جدال و… نکن و آن را سالم به بعدی برسان. اگر این کار را بکنی، دائمی می شود؛ دائم در زیارت و نماز و ذکر و عبادت خواهی بود.
 
3.      اگر غلام خانه‌زادی پس از سال ها بر سر سفره صاحب خود نشستن و خوردن، روزی غصه دار شود و بگوید فردا من چه بخورم؟ این توهین به صاحبش است و با این غصه خوردن صاحبش را اذیت می کند. بعد از عمری روزی خدا را خوردن، جا ندارد برای روزی فردایمان غصه دار و نگران باشیم.
 
4.      گذشته که گذشت و نیست، آینده هم که نیامده و نیست. غصه ها مال گذشته و آینده است. حالا که گذشته و آینده نیست، پس چه غصه ای؟ تنها حال موجود است که آن هم نه غصه دارد و نه قصه.
 
5.      موت را که بپذیری، همه ی غم و غصه ها می رود و بی اثر می شود. وقتی با حضرت عزرائیل رفیق شوی، غصه هایت کم می شود. آمادگی موت خوب است، نه زود مردن. بعد از این آمادگی، عمر دنیا بسیار پرارزش خواهد بود. ذکر موت، دنیا را در نظر کوچک می کند و آخرت را بزرگ. حضرت امیر علیه السلام فرمود:یک ساعت دنیا را به همه ی آخرت نمی دهم. آمادگی باید داشت، نه عجله برای مردن.
 
6.      اگر دقّت کنید، فشار قبر و امثال آن در همین دنیاقابل مشاهده است؛ مثل بداخلاق که خود و دیگران را در فشار می گذارد.
 
7.      تربت، دفع بلا می‌کند و همه ی تب ها و طوفان ها و زلزله ها با یک سر سوزن از آن آرام می شود. مؤمن سرانجام تربت می‌شود. اگر یک مؤمن در شهری بخوابد، خداوند بلا را از آن شهر دور می‌کند.
 
8.      هر وقت غصه دار شدید، برای خودتان و برای همه مؤمنین و مؤمنات از زنده ها و مرده ها و آنهایی که بعدا خواهند آمد، استغفار کنید. غصه‌دار که می‌شوید، گویا بدنتان چین می‌خورد و استغفار که می‌کنید، این چین ها باز می شود.
 
9.      تا می گویم شما آدم خوبی هستید، شما می گویید خوبی از خودتان است و خودتان خوبید. خدا هم همین طور است. تا به خدا می گویید خدایا تو غفّاری، تو ستّاری، تو رحمانی و…خدا می فرماید خودت غفّاری، خودت ستّاری، خودت رحمانی و… . کار محبت همین است.
 
10. با تکرار کردن کارهای خوب، عادت حاصل می شود. بعد عادت به عبادت منجر می شود. عبادت هم معرفت ایجاد می کند. بعد ملکات فاضله در فرد به وجود می آید و نهایتا به ولایت منجر می شود.
 
11. خدا عبادت وعده ی بعد را نخواسته است؛ ولی ما روزی سال های بعد را هم می خواهیم، در حالی که معلوم نیست تا یک وعده ی بعد زنده باشیم.
 
12.  لبت را کنترل کن. ولو به تو سخت می گذرد، گله و شکوه نکن و از خدا خوبی بگو. حتّی به دروغ از خدا تعریف کن و این کار را ادامه بده تا کم کم بر تو معلوم شود که به راست ی خدا خوب خدایی است و آن وقت هم که به خیال خودت به دروغ از خدا تعریف می کردی، فی الواقع راست می گفتی و خدا خوب خدایی بود.
 
13.  ازهر چیز تعریف کردند، بگو مال خداست و کار خداست. نکند خدا را بپوشانی و آنرا به خودت یا به دیگران نسبت بدهی که ظلمی بزرگ تر از این نیست. اگر این نکته را رعایت کنی، از وادی امن سر در می آوری. هر وقت خواستی از کسی یا چیزی تعریف کنی، از ربت تعریف کن. بیا و از این تاریخ تصمیم بگیر حرفی نزنی مگر از او. هر زیبایی و خوبی که دیدی رب و پروردگارت را یاد کن، همانطور که امیرالمؤمنین علیه السلام در دعای دهه‌ی اول ذیحجه می فرماید: به عدد همه چیزهای عالم لا اله الا الله
 
14. دل های مؤمنین که به هم وصل می‌شود، آب کُر است. وقتی به علــی علیه السّلام متّصل شد، به دریا وصل شده است...شخصِ تنها ، آب قلیل است و در تماس با نجاست نجس می شود ، ولی آب کُر نه تنها نجس نمی شود ، بلکه متنجس را هم پاک می کند."
 
15. هر چه غیر خداست را از دل بیرون کن. در "الا"، تشدید را محکم ادا کن، تا اگر چیزی باقی مانده، از ریشه کنده شود و وجودت پاک شود. آن گاه "الله"را بگو همه ی دلت را تصرف کند.?
 
منبع: رجا


      

فیسبوکبازی مهمتر است یا خلیج فارس؟

اینکه اکنون فیفا رسماً در اسناد خود از لیگ امارات تحت عنوان لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه یاد می‌کند، سبب می‌شود تا هر ایرانی دلسوزی، نیم‌نگاهی به پیشینه جدال بر سر اسم خلیج همیشه فارس بیندازد.
سوالی از مسئولان دولتی؛
اینکه اکنون فیفا رسماً در اسناد خود از لیگ امارات تحت عنوان لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه یاد می‌کند، سبب می‌شود تا هر ایرانی دلسوزی، نیم‌نگاهی به پیشینه جدال بر سر اسم خلیج همیشه فارس بیندازد.

  این روزها که هنوز زخم دزدیده شدن چوگان ایرانی از سوی دولت معلوم‌الحال و ضدشیعی جمهوری آذزبایجان (که از قضا نقش رعیت را به‌خوبی در برابر صهیونیست‌ها ایفا می‌کند) تازه است، به‌رسمیت شناخته شدن نام خلیج ا ل ع ر ب ی ه از سوی فیفا، مدال افتخار دیگری بر سینه مسئولان محترم ورزش و دستگاه دیپلماسی کشورمان به‌حساب می‌آید!

اینکه اکنون فیفا  درمقام فدراسیون جهانی فوتبال، رسماً در اسناد خود از لیگ امارات تحت عنوان لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه یاد می‌کند، سبب می‌شود تا هر ایرانی دلسوزی، نیم‌نگاهی به پیشینه جدال بر سر اسم خلیج همیشه فارس بیندازد.

موضوع جزایر سه گانه

امارات متحده عربی که سودای بزرگ شدن و قرار گرفتن در میان نام بزرگان را کمتر از یک دهه بعد از تأسیس خود و با حمایت از صدام در تجاوز وحشیانه به خاک ایران شروع  کرده بود، در دوران پس از آتش بس و صلح میان ایران و عراق، در نقش حامی کویت و در حقیقت به‎عنوان نوکر آمریکا برای حمله به مردم عراق به جنایات خود ادامه داد و همزمان پروژه تنش‌آفرینی درباره نام خلیج فارس و جزایر سه‌گانه ایرانی را کلید زد.

حضور وزیر خارجه امارات در ایران

هنوز دیرزمانی از حضور وزیر خارجه امارات در ایران نمی‌گذرد، حضوری که یک سوال بی‌جواب را در ذهن مردم ایران به‌جا گذاشت و آن هم عدم استفاده مسئولان دیپلماسی خارجی از نقشه منطقه در پشت سر خود بود.

در سال‌های گذشته کمابیش رسم بود که در دیدارهای خارجی مسئولان، نام خلیج فارس در پشت سر دیدارکنندگان دیده می‌شد اما در سفر اخیر وزیر خارجه امارات به ایران، این امر محقق نشد و تنها شمخانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که در اقدامی تحسین‌برانگیز، نام خلیج فارس را در حضور این مقام به نمایش گذاشت.

فوتبالیست‌هایی که به پول تعصب ندارند!

البته در این میان جای گله از بعضی ورزشکاران ایرانی خصوصاً فوتبالیست‌ها وجود دارد. سودای دستمزدهای کلان و تمرین‌های کم‌زحمت و هزار وسوسه دیگر سبب شده است که بازیکنان ما عموماً حضور در لیگ‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را یک آرزو دانسته و برای رفتن به باشگاه‌های آنها خصوصاً باشگاه‌های امارات، از یکدیگر سبقت بگیرند.

البته در اینکه صحبت از عناصری همچون  «تعصب» و «غیرت ایرانی»، همواره پای ثابت مصاحبه این عزیزان و نوت‌ها و عکس‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی محسوب می‌شود شکی نیست و البته به همین دلیل، بعید نیست که عزیزان مورد نظر تنها با هدف کمک به پیشرفت فوتبال امارات به این کشور رفته باشند و درج نام لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه روی پیراهن‌های آنها نیز، نشان‌دهنده عدم تعصب این عزیزان به بالاتر بردن تعداد صفرهای حساب بانکی‌شان باشد!

سکوت معنادار رسانه‌های معتدل!

جالب اینجاست که رسانه‌های مدعی «اعتدال» و آنها که از «تدبیر» و «امید» برای خود و همفکرانشان اقدام به ساخت سنگری مستحکم کرده‌اند، چنان بی‌سروصدا از کنار رسمیت یافتن نام جعلی خلیج ال ع ر ب ی ه گذشتند که گویی اتفاق خاصی نیفتاده است. اما راز این برخورد اسرارآمیز در کجاست؟ شاید اصطلاح عامیانه «ماستمالی کردن» بتواند گوشه‌ای از ناگفته‌ها را در این زمینه بازگو کند.

به کدام «تدبیر» دستگاه دیپلماسی «امید» داشته باشیم؟

همین چند هفته قبل بود که «سپ بلاتر» رییس فیفا وارد ایران شد. فوتبالیست‌ها از هم سبقت گرفته و حتی دعوا راه انداختند که کدام‌شان زودتر به استقبال ایشان برود و یا در سالن‌همایش‌های صداوسیما، خدمت ایشان شرفیاب شود! البته بنا به شغل و اقتضائات حرفه این عزیزان، خرده چندانی نمی‌توان گرفت چرا که اصولاً آنها وظیفه رسمی در برابر بعضی مسایل ندارند.

از سوی دیگر اما مسئولان ما فوراً «سپ بلاتر» را دوره کردند. «معصومه ابتکار» به‌عنوان رییس سازمان محیط زیست و معاون «حسن روحانی»، از فرصت استفاده کرد و نام نامأنوس یوزپلنگ را رسماً به‌عنوان نماد تیم ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی معرفی کرد. مسئولان فدراسیون فوتبال هم اگر چه کوشیدند تا موضوع خلیج ا ل ع ر ب ی ه به گوش «بلاتر» نرسد اما نهایتاً وی از موضوع دلخوری ایرانیان باخبر شد و نهایتاً هم کار خودش را کرد!

فرصت سوزی در «فوتبال ساحلی»

مدت زیادی از حماسه‌آفرینی ورزشکاران رشته فوتبال ساحلی کشورمان در امارات متحده نمی‌گذرد و آنها در این کشور موفق شدند مقام قهرمانی جهان را به دست آورند و البته مسئولان محترم دولت «راستگویان» هم کوشیدند اعلام کنند که «جداسازی سیاست از ورزش» حاصل پیروزی‌های اخیر ورزشی، آن هم در 100 روز اول عمر دولت است! اما همگان می‌دانند که قهرمانی جهان در 100 روز که سهل است، در 200 و 300 و 400 روز هم حاصل نمی‌شود و هماهنگی و برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت را طلب می‌کند.

البته تنها استفاده از این موقعیت عالی، به همان استفاده‌های سیاسی در گزارش‌های 100 روزه  محدود شد و هرگز این غرورآفرینی ورزشکاران ایرانی در خاک کشور مدعی امارات مورد استفاده صحیح واقع نشد؛ این در حالی بود که  این امکان و جود داشت تا در جهت هجمه تبلیغاتی بر حکام دروغگوی امارات از این فرصت استفاده شود تا هم تقدیری شایسته از این قهرمانان صورت گیرد هم و هم حساب کار دست مدعیان بیاید و بدانند با چه ملتی طرف شده‌اند.

ظرفیت‌های ورزش را ببینید لطفاً

مسئولان محترم سیاست خارجی کشورمان که اکنون افتخار خدمت در یازدهمین دولت جمهوری اسلامی را به کارنامه خود افزوده‌اند باید بدانند که ورزش دارای ظرفیت‌های بالایی برای پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و همه توانایی‌های آن محدود به استفاده در سیاست داخلی و منکوب کردن رقبای سیاسی نیست.

ورزش در صورت ارج نهاده شدن به زحمات ورزشکاران و برنامه ریزی مدبرانه و تدبیرهای شایسته، می‌تواند هم امیدبخش باشد، هم به گسترش اعتدال در همه شئون جامعه کمک کند.

امید است که مسئولان وزارت خارجه و مقامات ورزشی کشورمان با حضور مسئولانه و مقابله با حرکات اهانت‌بار حکام امارات، امکان ادامه رفتارهای زشت و غیرقابل توجیه حکام این کشور کوچک را از میان بردارند.



      

چرا زنان از حرفزدن دست نمیکشند؟

 


 

یکی از دلایل اصلی بروز اختلافات زندگی زناشویی، عدم شناخت زن ومرد از یکدیگر است. بر آنیم تا در طی چند مقاله ، جهت کاهش اختلافات زناشویی ، شما را با تفاوت های موجود درمیان دوجنس آشنا نمائیم.

 


حرف زدن

 تفاوت هایی درساختارمغز، حرف زدن وگوش کردن، تجسم فضایی، احساسات وادراک، بیوشیمی بدن ونهایتا ، تفاوت درنوع عاشق شدن وازدواج. درهربخش ، راه حلهایی برای رویارویی با این تفاوت هانیز پیشنهاد شده است.از آنجا که چگونگی ارتباط با جنس مخالف وتشکیل خانواده ، ازدغدغه های اصلی نسل جوان محسوب می شود ،  امیدوارم که این چند مقاله ، بتواند اطلاعات مفیدی را دراختیار شما عزیزان  قرار دهد.

 چرا زنان، درک سریعتری نسبت به شرایط دارند؟

علم ثابت کرده است که ارتباط بین دونیم کره مغز ، درزنان بهتر صورت می گیرد .نیم کره چپ وراست مغز توسط رشته های عصبی به یکدیگر متصل گشته اند که به نام جسم پینه ای یا رشته پیوندی دونیم کره شناخته می شوند. این رشته پیوندی، امکان ارتباط وتبادل اطلاعات را بین دو نیم کره ی مغز ایجاد می کند.

راجر کروسکی، عصب شناس دانشگاه کالیفرنیا در مطالعات خود تایید کرد که : " جسم پینه ای درمغز زنان ، نسبت به مغز مردان ضخیم تر است " و به این خاطر است  که درمغز زنان ، ارتباط بین دو نیم کره 30 درصد بیشتر از مردان برقرار می شود. او همچنین نشان داد که در زنان ومردانی که به فعالیت های مشابهی مشغولند، بخش های متفاوتی از مغز فعال می شوند.

مطالعات نشان می دهند که فرد، زمانی به قدرت بیان دست می یابد که پیوند بیشتری بین دو نیم کره مغزش برقرار گردد. همچنین تعداد این پیوندها توانایی زنان را در انجام همزمان فعالیتهای غیرمرتبط توجیه می کند. به علاوه موجب روشن شدن قضیه درک سریع زنانه می شود.

زن نسبت به مرد ، از سنسورهای قوی تری برخورداراست وبا توجه به تعداد زیاد رشته های پیوندی بین دونیم کره مغز برای تبادل سریع اطلاعات، می تواند در مرحله درک شرایط درعرض یک ثانیه ،  قضاوتهای بی شمار- وصحیحی- را نسبت به انسان ها وموقعیت های آنان ارایه دهد.

مغزیک مرد ، برای اینکه کارها را یکی پس از دیگری انجام دهد، برنامه ریزی شده است، نه اینکه کارهای مختلفی را همزمان انجام دهد، زیرا رشته های پیوندی کمتری بین دونیم کره چپ وراست مغز او وجود دارد . علی رغم اینکه مغز او نسبت به مغز زنان دارای قسمت بندی های بیشتری است. اسکن مغز مردی که درحال مطالعه است، نشان می دهد که درآن لحظه او درست مثل یک فرد ناشنواست

چرا مردان فقط می‌توانند روی یک کار تمرکز کنند؟

تمامی تحقیقات به یک نتیجه رسیده اند :  مغز مردان ، بسیار تخصصی رشد کرده وکشو وقفسه های کوچک زیادی دارد. مغز مردانه طوری برنامه ریزی شده است که به طور کامل تنها برروی یک فعالیت تمرکز می کند. اکثر مردان می گویند، دریک زمان فقط می توانند به یک کار بپردازند.وقتی یک مرد خودرو را متوقف می کند تا خیابانی را از روی نقشه بیابد، ابتدا چه می کند؟ صدای رادیو را کم می کند . در حالیکه کمتر زنی می فهمد که چرا او این کار را می کند.

زن می تواند درحالی که گوش می کند، صحبت  کند و مطالعه  کند. پس چرا مرد نمی تواند؟ چرا وقتی تلفن زنگ می زند، مرد می خواهد که صدای تلویزیون را کم کند؟ اینگونه شکایت ها را در تمام جهان از زنان می شنویم. پاسخ این است : مغزیک مرد ، برای اینکه کارها را یکی پس از دیگری انجام دهد، برنامه ریزی شده است، نه اینکه کارهای مختلفی را همزمان انجام دهد، زیرا رشته های پیوندی کمتری بین دونیم کره چپ وراست مغز او وجود دارد . علی رغم اینکه مغز او نسبت به مغز زنان دارای قسمت بندی های بیشتری است. اسکن مغز مردی که درحال مطالعه است، نشان می دهد که درآن لحظه او درست مثل یک فرد ناشنواست.

مغزیک زن چندمنظوره برنامه ریزی شده است. او می تواند کارهای مختلف ومتعددی را به طور همزمان انجام دهد.مغز او هیچ گاه بیکارنیست؛  بلکه همیشه فعال است. او می تواند، درحالی که آشپزی می کند به تلویزیون نگاه کند و همزمان با تلفن صحبت کند. او همچنین می تواند همزمان رانندگی کند، وبه رادیو گوش کند. اما اگر یک مرد درحال پخت غذای تازه ای باشد وبا او صحبت کنند به احتمال بسیار زیاد عصبانی میشود، زیرا نمی تواند هم دستور پخت را بخواند وهم به حرف کسی گوش کند.

از آنجا که هردو نیم کره مغز زنان فعال است، برای بسیاری ازآنان سخت است که دست چپ وراست را از یکدیگر تشخیص دهند. حدود 50 درصد از زنان نمی توانند بدون اینکه به دنبال یک حلقه یا یک خال بگردند، بدون معطلی بگویند کدام دست چپ وکدام دست راست است.درحالی که مردان ازآنجا که یا نیم کره راست ویا چپ فعال است، مشکل بسیار کمتری در تشخیص چپ وراست دارند.

مرد رویایی من

چرا زنان از حرف‌زدن دست نمی‌کشند؟

مغز مردان به بخش های جداگانه ای تقسیم بندی شده  ومی تواند اطلاعات را تفکیک وذخیره نماید. درپایان یک روز پردردسر، مغز مرد تمام مشکلات را به راحتی درکشوهای مغزش قرار می دهد.درحالی که مغز زنان ، نمی تواند اطلاعات را به همین روش نگه داری کند.ناچارا مشکلات مرتبا در سرزن می چرخند.

تنها روشی که یک زن می تواند مشکلاتش راحل نماید، این است که با صحبت در مورد آنها، وجود مشکلات را درک کند.اگر زنی درپایان روز صحبت کند، به دنبال راه حل نیست ونمی خواهد نتیجه گیری کند، او تنها می خواهد در مورد مشکلات روحی اش صحبت کند.

  

چرا زنان و مردان از هم جدا می‌شوند؟

انگیزه بیولوژیکی یک مرد دراین است که زنی را تامین کند واگر زن ، قدر زحماتش را بداند، موفقیت اش تایید می شود. وقتی که زن احساس خوشبختی می کند، مرد مطمئن می شود که وظیفه اش را به خوبی انجام داده است. وقتی زن احساس خوشبختی نکند، مرد احساس عجز وناتوانی می کند، زیرا گمان می کند که او زن را درست ویا به اندازه کافی تامین نکرده است.

مرتبا می شنویم که مردان به دوستانشان می گویند: "نمی تونم اون رو خوشبخت کنم" واین می تواند برای مرد انگیزه کافی ایجاد کند که به جدایی فکر کند .

در مقابل ، زنان ، هیچگاه همسرشان  را به این دلیل ترک نمی کنند که با آنچه او برایش فراهم کرده است، احساس خوشبختی نمی کند ،  بلکه به این خاطر او را ترک می کند که از نظر احساسی تامین نمی شود.زن به عشق، چیزهای رمانتیک ویک هم صحبت صبور احتیاج دارد.

 برای یک مرد ، مهم این است که زن به او بگوید، کاری که انجام داده است فوق العاده است وآنچه که مرد برای او می تواند فراهم کند، کفایت می کند. اما مرد باید رمانتیک باشد وبه خصوص بتواند وقتی زن با او حرف می زند، بدون آنکه راه حلی ارایه دهد، گوش کند.

مرد باید بفهمد که زن قصد ندارد به او نشان دهد که هرکاری را اشتباه انجام می دهد.زن دراکثر مواقع واقعا می خواهد به او کمک کند ومرد نباید دقیقا همه چیز را به خودش بگیرد. زن می خواهد به مردی که دوستش دارد کمک کند تا انسان بهتری شود اما مرد اغلب چنین برداشت می کند که به اندازه ی کافی برای زن خوب نیست

چرا مردان از اینکه حق با آنان نباشد ناراحت می‌شوند؟

وقتی می خواهید بفهمید چرا مردان اینقدر ناراحت می شوند که حق با انان نباشد، باید نگاهی به تاریخ بشر بیندازید. صحنه زیر را پیش خود تصور کنید:

خانواده ای غارنشین دور آتش چمباتمه زده اند. مرد جلوی ورودی غار نشسته وبه بیرون نگاه می کند. او در افق ودر اطراف در جستجوی تکان خوردن چیزی است. زن و فرزندانش روزهاست چیزی نخورده اند و او می داند .پس از آنکه هوا خوب شد به شکار خواهد رفت وتازه هنگامی برخواهد گشت که شکار کرده باشد. این وظیفه اوست زیرا خانواده اش به او وابسته اند. آنان گرسنه هستند، اما به توانایی اوایمان دارند. او با چهره ای بی حرکت آنجا نشسته است ونظاره می کند. حق ندارد ترس خود را به خانواده اش نشان دهد، چون از او ناامید خواهند شد. او باید قوی باشد.

وقتی یک مرد برحق نباشد، احساس ناتوانی می کند، چون او قادر نبوده وظیفه اش را به خوبی انجام دهد.

به نظر می رسد میلیون ها سال ترس از ناتوان بودن ، به سختی درمغز یک مرد امروزی لنگر انداخته است.تنها تعداد اندکی از زنان می دانند که وقتی مردی به تنهایی سفر می کند به احتمال زیاد می ایستد وراه را می پرسد. اما وقتی یک زن کنار دست او نشسته باشد، این کار برای او به معنای ناتوانی است، چرا که نمی تواند زن را بدون کمک دیگری به مقصد برساند.

وقتی زنی می گوید: "خب نگه دار، راه را بپرس" مرد چنین احساسی می کند : "تو بی عرضه ای، حتی نمی توانی راهت رو پیدا کنی" به همین دلیل برای مردان سخت است که بگویند : "متاسفم" گفتن این جمله برای مردان،  اعتراف به اشتباه است واگر حق با آنان نباشد انگار ناتوانند.

یک زن به خصوص باید مراقب باشد که وقتی با مردی راجع به مساله ای حرف می زند، ناخواسته او را سرزنش نکند.

مرد باید بفهمد که زن قصد ندارد به او نشان دهد که هرکاری را اشتباه انجام می دهد.زن دراکثر مواقع واقعا می خواهد به او کمک کند ومرد نباید دقیقا همه چیز را به خودش بگیرد. زن می خواهد به مردی که دوستش دارد کمک کند تا انسان بهتری شود اما مرد اغلب چنین برداشت می کند که به اندازه ی کافی برای زن خوب نیست. یک مرد به هیچ اشتباهی اعتراف نمی کند، زیرا می ترسد که زن دیگر او را دوست نداشته باشد.

جالب این جاست که بدانیم : وقتی مردی به اشتباه خود اعتراف می کند ، زن بسیار بیشتراز قبل او را دوست دارد. واقعا که دنیای عجیبی است !!

 

 

تبیان



      

علل گرفتگی بینی

پرسش: در بیشتر ماه های سال بینی من گرفته است و مشکل در نفس کشیدن دارم لطفا راهنمایی ام کنید تا این مشکلم رفع شود.

علل گرفتگی بینی

 

یکی از علایم شایع گرفتگی بینی این می باشد که در این حالت بیمار احساس می کند بینی او باز نیست و عبور هوا از بینی به طور ناقص انجام می شود و در این حالت در بینی، یا انسداد کامل پیش می آید و یا به طور نسبی بسته می شود. ممکن است دو طرفه باشد و همچنین ممکن است یک بینی بسته باشد و دیگری باز باشد و بعد از چند ساعت همان بینی که بسته بود باز باشد و بینی دیگر بسته باشد و این سیکل تکرار شود و بالعکس. این حالت اخیر، که خیلی از افراد از آن شکایت دارند، بیماری نمی باشد، بلکه سیکل طبیعی و سیکل فیزیولوژیک بینی می باشد و افراد نباید از این بابت نگران باشند.

 

حدود هر 1 الی 4 ساعت یک بار در هر فرد طبیعی یکی از سوراخ های بینی به طور نسبی بسته می شود و یکی باز می شود و آن بینی که بسته بود، بازتر عمل می کند. بعضی از افراد می خواهند در این حالت با قدرت زیاد و سریع از بینی نفس بکشند و اظهار می دارند که نمی توانند این عمل را انجام دهند، در این جا باید عنوان شود که این کار، انتظار درستی از بینی نمی باشد و بینی وظیفه اش این است که هوا را به آرامی از بین شاخک هایی که داخل بینی قرار دارند، هدایت کند. هوا به آرامی از بین این ها عبور می کند و در این مدتی که هوا از این شاخک ها عبور می کند، گرم و مرطوب می شود، تا بتواند به حنجره و ریه برسد.

یکی از علایم شایع گرفتگی بینی این می باشد که در این حالت بیمار احساس می کند بینی او باز نیست و عبور هوا از بینی به طور ناقص انجام می شود و در این حالت در بینی، یا انسداد کامل پیش می آید و یا به طور نسبی بسته می شود.

 

 در این جا ذکر یک مثال مناسب می باشد:

فرض کنید که اگر هوا به سرعت و به صورت یک لوله پسیو (Passive) از بینی رد شود، اگر هوای محیط 5 درجه زیر صفر باشد، همان هوا با همان درجه حرارت به گلو، حنجره و ریه می رسد و افراد مریض می شوند، سینه پهلو می کنند و ذات الریه می گیرند. بنابراین حتماً باید هوا با یک مقاومت در بینی روبرو باشد و به تدریج گرم و مرطوب شود و به قسمت های مختلف برسد که برای سلامت ریه و حنجره و... اشکالی ایجاد نکند.

 

علاوه بر گرم و مرطوب کردن هوا، بینی وظیفه دارد که ذرات معلق موجود در هوا را بگیرد. از طرفی چون مخاط بینی مرطوب است، برخی از میکروب ها و ذراتی که در هوا موجود می باشد، در هنگام عبور از بینی، به مخاط بینی می چسبد، یعنی بینی یک وسیله دفاعی می باشد و مخاط بینی باعث می شود که این میکروب ها و ذرات به ریه نرسند.

 

یکی دیگر از کارهای بینی علاوه بر تنفس و دفاع بدن، در عمل بویایی می باشد. با رسیدن مولکول های ماده بودار به مخاط بویایی فرد بو را حس می کند.

 

در گرفتگی بینی چندین عامل می تواند دخیل باشد، ولی مهم ترین علت در حال حاضر آلرژی و حساسیت بینی می باشد که تقریباً در همه افراد و در تمام سنین دیده می شود.

 

اغلب گرفتگی بینی در بهار یا پاییز تشدید می شود، البته علایم دیگری نیز به همراه گرفتگی ممکن است وجود داشته باشد مثل عطسه، خارش بینی و ترشح مایع زلال از بینی.

 

از علل دیگر، انحراف دیواره بین دو حفره ی بینی یا انحراف سپتوم بینی می باشد. در بعضی از افراد، دیواره بین دو حفره بینی کاملاً صاف نیست و در نتیجه ممکن است گرفتگی بینی ایجاد شود. یا ممکن است در اثر تکامل، طوری استخوان و غضروف های داخل بینی رشد و تکامل پیدا کند که به صورت صاف نباشد و کج باشد.

 

از علل دیگر می توان به تروما یا ضربات وارده به بینی اشاره کرد که در اثر ضربه، چه در کودکی و چه در بزرگسالی، ممکن است به یک طرف بینی فشار وارد شود و به انحراف بینی منجر گردد. در نهایت همگی باعث گرفتگی بینی می شوند.

 

از علل دیگر وجود تومورها و توده ها می باشد. هر گونه تومور یا توده ای فضاگیر در بینی می تواند از عبور هوا جلوگیری کند.

همچنین در کودکانی که دچار بزرگی لوزه سوم هستند(چون لوزه سوم در انتهای بینی وجود دارد)، عبور هوا مشکل می شود.

در نهایت از علل دیگر گرفتگی بینی که کمتر شایع هستند، هماتوم یا آبسه بینی (تجمع خون در داخل دیواره بینی) می باشد.

 

از مهم ترین علایم گرفتگی در بینی، عدم عبور هوا می باشد. علاوه بر آن ترشح نیز از بینی وجود دارد، مانند تورم مخاط بینی به خاطر آلرژی که می تواند باعث ترشح آبکی از بینی شود. اگر یک تومور بدخیم در بینی باشد، علاوه بر گرفتگی می تواند ترشح خون آلود (نه آبکی و زلال) هم دیده شود. گیر کردن جسم خارجی(که از علل کم تر شایع است)، مانند دانه حبوبات یا قطعه ای از مداد پاک کن در داخل بینی می تواند باعث گرفتگی بینی و عدم عبور هوا شود.

 

در مواردی ممکن است فرد دارای تومور خوش خیم به نام آنژیوفیبروم باشد که در این صورت هم گرفتگی بینی رخ می دهد. البته می تواند باعث خونریزی هم شود و با ترشح زلال یا چرکی و خون آلود و خونریزی از بینی، تورم بینی، تورم صورت و بد فرم شدن صورت همراه باشد.

 

در موارد شدید ممکن است این علت ها باعث بد شکل شدن ظاهر بینی شوند، مانند کسانی که دارای پولیپ یا یک توده خوش خیم در داخل بینی هستند که در اثر کم توجهی و عدم درمان آن، حجمش زیاد می شود و ظاهر بینی را پهن می کند.

بنابراین علایم همراه می تواند با علل ایجاد کننده گرفتگی بینی مرتبط باشد.

از مهم ترین علایم گرفتگی در بینی، عدم عبور هوا می باشد. علاوه بر آن ترشح نیز از بینی وجود دارد، مانند تورم مخاط بینی به خاطر آلرژی که می تواند باعث ترشح آبکی از بینی شود. اگر یک تومور بدخیم در بینی باشد، علاوه بر گرفتگی می تواند ترشح خون آلود (نه آبکی و زلال) هم دیده شود. گیر کردن جسم خارجی(که از علل کم تر شایع است)، مانند دانه حبوبات یا قطعه ای از مداد پاک کن در داخل بینی می تواند باعث گرفتگی بینی و عدم عبور هوا شود.

 

مهم ترین راه تشخیص، بعد از گرفتن تاریخچه بیماری و اینکه بیمار چه موقع دچار گرفتگی بینی شده و شدت گرفتگی چقدر بوده، معاینه بیمار توسط پزشک می باشد که در اغلب موارد از طریق معاینه داخل بینی، علت گرفتگی مشخص می شود.

 

راه تشخیصی کامل تر آندوسکوپی بینی می باشد که دقت و کیفیت بهتری دارد. بعد از آندوسکوپی، بررسی بینی از سوراخ خلفی یا نازوفارنگوسکوپی با آینه که داخل دهان دیده می شود، می باشد.

 

از راه های تشخیصی غیربالینی و پاراکلینیکی می توان به رادیوگرافی، عکس برداری ساده، سی تی اسکن و MRI اشاره نمود و در مواقعی که ضایعه مشکوک باشد، نمونه برداری ضرورت دارد.

 

در درمان گرفتگی بینی، علت ایجاد کننده گرفتگی بینی و انحراف بینی مهم می باشد و همچنین سن و شرایط بیمار نیز فرق می کند. در بعضی از مواقع مانند آلرژی، تومورها و اشکالات انحراف بینی حتماً به عمل جراحی نیاز است. در مورد پولیپ ها هم درمان دارویی انجام می گیرد.

 

در مواردی هم باید جراحی انجام گیرد و در مورد تومورها بسته به این که خوش خیم و یا بدخیم باشند، نوع درمان فرق می کند، ولی در اغلب موارد درمان توسط عمل جراحی می باشد.

گرفتگی بینی

 

اگر گرفتگی بینی مربوط به مشکلات تکاملی باشد، یعنی در مورد کودکی که در اثر رشد کردن دچار انحراف بینی شده باشد، درمان کاملی نمی توان انجام داد، ولی اگر چنانچه انحراف بینی در اثر ضربه باشد، با برطرف کردن انحراف بینی که در اثر ضربه ایجاد شده و عمل جراحی می توان از گرفتگی بینی جلوگیری کرد.

 

در مورد تومورها و لوزه سوم، فرد نمی تواند در پیشگیری از آن ها دخالتی کند، ولی وقتی گرفتگی بینی ایجاد شد حتماً باید به پزشک مراجعه کند تا تدابیر لازم اتخاذ گردد.

 

اگر انحراف بینی را به موقع درمان نکنند، مریض در تمام آن مدتی که درمان نشده تنفس راحتی ندارد و در مواردی ممکن است باعث ایجاد سینوزیت نیز شود. ولی اگر یک تومور بدخیم علت آن باشد، عدم درمان به موقع ممکن است باعث رشد تومور شود و به مغز آسیب برساند.

 

اگر لوزه سوم و آدنوئید علت آن باشد، عدم درمان به موقع باعث می شود اکسیژن رسانی به مریض مختل شود و مشکلاتی از قبیل خستگی و خواب آلودگی یا تاخیر در رشد و تاخیر در یادگیری پیش آید و در بعضی موارد ماند آنژیوفیبروم عدم درمان ممکن است باعث ایجاد خونریزی های خطرناک شود.

 

این بیمار اول باید به دقت معاینه شود، چون آبریزش بینی یکی از علایم آلرژی می باشد. اغلب افراد می گویند به موادی مانند گرد و غبار و گرده گیاهان، بوی ادکلن و عطر حساسیت دارند که در این صورت باید این افراد از این مواد و از این محیط ها دوری کنند و متعاقباً شروع به درمان دارویی کنند و بعد از معاینه اگر علت گرفتگی بینی مشخص نشود، می توان از سی تی اسکن و MRI نیز کمک گرفت تا به علت گرفتگی بینی این بیمار پی برد. در صورت نیاز می توان به درمان مناسب اقدام کرد و برای اطمینان کامل حتماً باید ایشان به پزشک مراجعه نماید.

 

مرکز مشاوره



      
<      1   2   3   4      >