سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مختصر و مفید درباره یک ازدواج موفق

 


ازدواج و زندگی مشترک را نمی شود از کتاب یاد گرفت اما اشخاص زیادی هستند که از دانسته های دیگران تجربه اندوزی می کنند. کتاب هایی که در این رابطه نوشته شده اند می توانند به شما کمک کنند تا از تجربه های دیگران درس بگیرید و مهم تر از آن بتوانید به درستی معیارهای ازدواج را بشناسید، انتخاب کنید و در طول ارتباط با نامزد یا همسرتان مشکلاتتان را حل کنید.

ازدواج

پیشنهاد ما این بار برای مطالعه شما کتاب «ازدواج، حل مشکلات زناشویی» نوشته دکتر ماهیار آذر است که از سوی انتشارات قطره روانه بازار نشر شده. در این کتاب هر چیزی که باید درباره ازدواج بدانید، برای شما فراهم شده است.

در واقع هدف این کتاب جواب دادن به این سوالات است:

چه زمانى براى ازدواج مناسب است؟

مشخصات یک همسر خوب چیست؟

با چه مردان و زنانى ازدواج نکنیم؟

آیا همسر خوب باید تمام شرایط مناسب را داشته باشد؟

اختلاف طبقاتى چه پیامدهایى مى‌تواند به همراه داشته باشد؟

آیا اختلاف فرهنگى مى‌تواند در روابط زناشویى مشکل ایجاد کند؟

براى ازدواج تفاهم مهم‌تر است یا توافق؟

چگونه مى‌توان طرف مقابل را شناخت؟

آیا آشنایى قبل از ازدواج تأثیرى در تداوم زندگى زناشویى دارد؟

به چه مواردى در دوران آشنایى باید توجه کرد؟

عشق چیست و آیا لازمه ازدواج است؟

عشق رمانتیک و آرمان‌گرایانه چه تأثیرى در انتخاب همسر دارد؟

چگونه مى‌توان عشق هیجانى و رمانتیک را از عشق واقعى تشخیص داد؟

در صورت مخالفت خانواده، چه باید کرد؟

مشکلات مهم در زندگى زناشویى کدام‌اند؟

و ...

 

البته تاریخ مصرف این کتاب فقط تا زمان ازدواج شما نیست. شما حتی بعد از عقد و عروسی هم می توانید به اطلاعات این کتاب مراجعه کنید و یاد بگیرید چطور رابطه تان را همیشه تازه نگه دارید؟ چه زمانى براى بچه‌دار شدن مناسب است؟ آیا نداشتن بچه به زندگى زناشویى آسیب مى‌زند؟ چه باید کرد تا ارزش‌هاى زناشویى تغییر نکنند؟ براى ادامه زندگى و فرار از تنش، تا کجا باید مشکلات را تحمل کرد؟ در صورت مشاهده خیانت و دروغ چه باید کرد؟ و مسایلی از این دست.

 

دکتر ماهیار آذر در بخشی از این کتاب می‌نویسد:

مرد و زن باید از نظر عقلى و ذهنى به چنان رشدى برسند که بتوانند به‌راحتى از والدین خود جدا شوند. به خودکفایى دوران بزرگسالى برسند. جایگاهى رضایت‌بخش در بازار کار بیابند. صمیمیت عاطفى و جنسى را در یک رابطه مبتنى بر تعهد تجربه کنند. توانایى حفظ آن را در مواجهه با فشارهاى قدرتمند بدنى، روانى و محیطى دارا باشند؛ با افراد، در سنین مختلف روابط دوستانه برقرار کنند؛ قدرت پذیرش نقش همسر و به تبع آن پدر یا مادر بودن را از ابعاد مختلف روان‌شناختى و زیستى دارا باشند. سن ازدواج به عوامل مختلفى ارتباط دارد که عبارتند از: بلوغ جسمى و فکرى، توانایى کسب درآمد، پیشرفت تحصیلى و... .

تاریخ مصرف این کتاب فقط تا زمان ازدواج شما نیست. شما حتی بعد از عقد

و عروسی هم می توانید به اطلاعات این کتاب مراجعه کنید و یاد بگیرید چطور

رابطه تان را همیشه تازه نگه دارید؟ چه زمانى براى بچه‌دار شدن مناسب است؟

آیا نداشتن بچه به زندگى زناشویى آسیب مى‌زند؟ و...

 

دوره آمادگى براى ازدواج دوره‌اى است که در آن زوجین باید به‌منظور درک اهداف و نگرش‌ها و نیز بررسى مسائل خانوادگى، اقتصادى و امیال و آرزوهاى طرفین همدیگر را صادقانه و دقیق بررسى کنند. همچنین بحث و مذاکره در این دوره درباره جنبه‌هاى زندگى مشترک امرى ضرورى است. بنابراین، افراد باید از بلوغ فکرى و سن مناسب برخوردار باشند و به مسائل مربوط به آن با جدیت نگاه کنند.

دکتر ماهیار آذر متولد سال 1334 است که در سال 1367 در رشته‌ی روان‌پزشکی و علوم رفتاری از دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی فارغ‌التحصیل شدو به عضویت هیئت‌علمی گروه روان‌پزشکی آن دانشگاه درآمد. او تاکنون 12 جلد کتاب در زمینه‌های مختلف علوم رفتاری تألیف کرده‌است.

شما می توانید این کتاب 92 صفحه ای را با قیمت 2500 تومان از کتاب فروشی های سراسر کشور تهیه کنید.

 

 

 تبیان



      

عامل شکست توافقنامه ژنو کیست؟


دولتمردان کاخ سفید در حالی که تلاش می‌کردند مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دست کنگره شوند، خود نام 14 شرکت دیگر را به فهرست سیاه تحریم‌های ایران اضافه کردند؛ اقدامی که قطعا موفقیت توافقنامه ژنو را پیچیده خواهد ساخت. 
دولتمردان کاخ سفید در حالی که تلاش می‌کردند مانع اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به دست کنگره شوند، خود نام 14 شرکت دیگر را به فهرست سیاه تحریم‌های ایران اضافه کردند؛ اقدامی که قطعا موفقیت توافقنامه ژنو را پیچیده خواهد ساخت.
  هر چند «حرف و عمل» متضاد دولتمردان آمریکایی مسبوق به سابقه است و چیز جدیدی نیست اما عملکرد متناقض آنها در برهه کنونی قابل هضم و درک نیست. درست همزمان با شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه 5+1 بود که جان کری، وزیر خارجه آمریکا به کنگره آمریکا هشدار داد، «تشدید تحریم‌ها علیه ایران، مذاکرات با تهران درباره برنامه هسته‌ای را در خطر ناکام ماندن می‌گذارد».

او حتی به کمیته امور بانکی سنا که قرار بود یک بسته تحریمی جدید را علیه ایران بررسی کند، اعلام کرد، «اگر جریمه‌های اقتصادی بیشتری برای نقض تحریم‌های ایران وضع شود، ممکن است ایالات متحده همراهی برخی از طرفین مذاکرات هسته‌ای را از دست بدهد».

جان کری همچنین گفته بود، وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران، گفت‌وگو با ایران را که بیش از 30 سال طول کشیده تا انجام شود، ناکام خواهد گذاشت.

بعد از وزیر خارجه آمریکا، باراک اوباما، رئیس جمهور این کشور نیز وارد عمل شد و در آستانه دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در ژنو، در دیدار با شماری از سناتورهای صاحب‌نفوذ بار دیگر از آنان خواست در بررسی تحریم‌های بیشتر علیه ایران دست نگه دارند.

بعد از آنکه در مذاکرات ژنو 3، ایران و 1+5 به توافق اولیه رسیدند و بیانیه مشترکی را در اوایل آذر ماه به امضا رساندند، تلاش‌های دولتمردان آمریکایی برای جلوگیری از تصویب تحریم‌های جدید در کنگره مضاعف شد چراکه آنها، با استناد به یک بند در توافقنامه ژنو، اعمال تحریم‌های جدید را ضربه‌ای به آن بیانیه قلمداد می‌کردند. در واقع، طبق بیانیه ژنو، «دولت آمریکا باید در چارچوب اختیارات قانونی رئیس جمهور و کنگره از تحمیل تحریم‌های جدید هسته‌ای خودداری کند».

با توجه به متن توافقنامه ژنو و رایزنی‌هایی که دولتمردان آمریکایی با سناتورها در دستورکار خود قرار داده بودند، به نظر می‌رسید همه هم‌وغم آنها این است که با نشان دادن حسن‌نیت خود در زمینه ممانعت از تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، راه را برای رسیدن به توافقنامه نهایی و جامع هموار سازند.

بعد از آنکه خبرگزاری رویترز گزارش داد، درخواست دولت اوباما از کنگره برای تعویق تحریم‌های بیشتر علیه ایران از حمایت کلیدی در سنا برخوردار شد زیرا رئیس کمیته بانکداری سنا اعلام کرده، در حال حاضر از طرح تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران حمایت نمی‌کند، فرضیه «تلاش آمریکا برای جلوگیری از تنش در بیانیه ژنو»، قطع به یقین شد.

اما به ناگاه، دو روز بعد از انتشار این خبر، کاخ سفید چند شرکت دیگر را به خاطر آنچه نقض قوانین تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران خواند، جریمه کرد! وزارت خزانه‌داری آمریکا در گزارشی که روز پنجشنبه 21 آذر در سایت خود قرار داد، 14 شرکت و 4 فرد دیگر را به فهرست‌ تحریم‌های ایران اضافه کرد. شرکت‌های سنگاپوری «مید اویل ایشیا» و «سینگا تانکر»، شرکت دریایی فیلیپینی «سیکریا»، شرکت اوکراینی «فرلند» و «ویتالی سوکولنکو» مدیر عامل این شرکت از جمله افراد و شرکت‌هایی هستند که در این فهرست قرار دارند. شرکت‌های ذکر شده در بالا به خاطر نقض تحریم‌های مالی و نفتی ایران در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفتند.

شرکت‌های ایرانی «عیوض تکنیک»، شرکت «اکتشاف و تولید مواد خام هسته‌ای» وابسته به سازمان انرژی اتمی ایران، شرکت «مارو صنعت»، شرکت «مواد ترکیبی نوید»، شرکت «نگین پرتو خاور»، «ایرج محمدی کهورین» و «محمود محمدی داینی» دو مقام ارشد شرکت «نکا نوین» (این شرکت دو سال قبل از طرف آمریکا تحریم شد)، شرکت «نکا نوین آلیاژ»، شرکت «صنایع هوایی قدس» وابسته به سپاه پاسداران و رضا عمیدی مدیر مالی این شرکت، سازمان «صنایع هوایی ایران» شرکت «فن‌پردازان» و شرکت «ارتباط گسترنوین» هم به دلیل آنچه همکاری و کمک به برنامه هسته‌ای و نظامی ایران خوانده شده در این فهرست قرار گرفتند.

اقدام دولتمردان کاخ سفید در اضافه کردن تحریم‌های جدید علیه ایران آنهم بعد از این همه تلاش برای جلوگیری از تحریم‌های کنگره، به اندازه‌ای شوک‌آور بود که وزارت خارجه روسیه به آن واکنش نشان داد. ماریا زاخارووا، سخنگوی وزرات امور خارجه روسیه جمعه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزایش فهرست سیاه آمریکا می‌تواند به طور جدی اجرای توافق‌نامه ژنو را که کاهش نظام تحریم‌ها را پیشنهاد کرده، پیچیده کند».

وی این اقدام آمریکا را مخل اعتمادسازی میان طرف‌های مذاکره‌کننده دانست و گفت: «اقدامات آمریکا کمکی به اعتمادسازی میان طرفین مذاکره کننده یا دستیابی آنها به توافقی جامع نمی‌کند تا مشکلات برنامه هسته‌ای ایران، با تضمین کامل حقوق این کشور، چنانچه در ان‌پی‌تی تصریح شده، حل شوند».

وزارت خارجه روسیه همچنین در این بیانیه از آمریکا خواست، رویکردی مسئولانه اتخاذ کند تا تغییرات مثبت در روند مذاکرات هسته‌ای با ایران حفظ شوند.

همزمان نیز محمد خزاعی، سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان ملل متحد در واکنش به اقدام جدید خزانه‌داری آمریکا، اعلام لیست جدید تحریمی ایران را تشدیدکننده بدگمانی درباره حسن‌نیت واشنگتن برشمرد و گفت: «با وجودی که مقامات آمریکا اقدامات اخیر را به تحریم‌های وضع شده قبل از مذاکرات ژنو مرتبط می‌دانند، ولی به هر حال این اقدامات می‌تواند در شرایط کنونی، تاثیرات جدی منفی بر روند مذاکرات بگذارد».

وی با اشاره به انتقادات برخی از اعضای 1+5 از جمله روسیه از اقدام جدید دولت آمریکا, تاکید کرد: «تاثیرات منفی این اقدام در این شرایط به افزایش بدگمانی مردم ایران و جامعه بین الملل که منتظر رسیدن به یک توافق جامع «برد برد» در نتیجه مذاکرات هستند، منجر می‌گردد و بعلاوه باعث می‌شود که این مذاکرات حمایت بین‌المللی و نیز حمایت مردم ایران را از دست بدهد. این اقدام مذاکره کنندگان را در شرایطی قرار می‌دهد که نتوانند با امید رسیدن به یک تفاهم منطقی, پایدار و سازنده به مذاکرات ادامه دهند».

با توجه به اقدام اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا، نکته اینجاست که اگر قرار باشد کشورهای 1+5، ضمانت اجرایی برنامه عمل مشترک را که اصل وفای به عهده است، رعایت نکنند و به بهانه‌های مختلف به تحریم‌های جدید مبادرت ورزند، ایران چگونه باید واکنش دهد.

در ضمن برخی تحلیلگران بر این باورند، گرچه سر و صدا بیشتر حول محور تحریم‌های کنگره بود، دولت آمریکا خود پیشقدم شد و با وضع تحریم‌های جدید، کنگره را از این اقدام معاف داشت تا همزمان سیاست دوگانه خود را پیش ببرند که هم ژست تعهد به توافقنامه را داشته باشد و هم اینکه کشورها و گروه‌های تندرو را در آمریکا و منطقه راضی نگه دارد و ایران را به‌زعم خود در موضع دفاعی قرار دهد.

منبع: فارس


      

توصیه هایی برای حضور قلب در نماز


از توصیه های آیت الله وحید خراسانی برای حضور قلب در نماز این است که مانند کسی نماز بخوانیم که گویا با نماز وداع می کنیم و دیگر فرصت نماز خواندن را نخواهیم یافت. 
از توصیه های آیت الله وحید خراسانی برای حضور قلب در نماز این است که مانند کسی نماز بخوانیم که گویا با نماز وداع می کنیم و دیگر فرصت نماز خواندن را نخواهیم یافت.

 نماز، پرستش و اظهاربندگی به درگاه پروردگار یگانه است. یکی از شرط های اساسی پذیرفته شدن نماز در نزد خدای متعال، مسأله «حضور قلب پیدا کردن» در حین نماز است.

اگر هنگام خواندن نماز، حضور قلب ندارید و یا حواستان متوجه جای دیگری می شود، پاسخ و توصیه آیت الله وحید خراسانی به این سوال که چه کنیم تا در نماز حواسمان پرت نشده و توجّه‌مان به خدای تعالی باشد را بخوانید

بعضی از اموری که برای حضور قلب در نماز سفارش شده است عبارتند از: ابتدا وضو را با توجه و حضور قلب انجام دهد از امام رضا علیه السلام روایت شده که وضو موجب طهارت و تزکیه‌ی دل است. دوم: در عظمت نماز و در روایاتی که درباره‌ی نماز وارد شده تأمّل نماید.مورد سوم از سفارشات آیت الله خراسانی این است مانند کسی نماز بخوانیم که گویا با نماز وداع می کنیم و دیگر فرصت نماز خواندن را نخواهیم یافت.

چهارم: وقتی رو به قبله می‌نماید سعی کند که دنیا و مافیها و خلق و آنچه به آن مشغولند را فراموش نماید و قلب خود را از آنها تهی نماید. پنجم: نماز را با تأنّی و آرامش بخواند.

ششم: اینکه بداند از آن هنگام که وارد نماز می‌شود، تا آن لحظه‌ای که از نماز خارج می‌شود، خدای تعالی به او رو کرده و نظر می‌نماید، و ملکی بالای سر او ایستاده و می‌گوید: ای نمازگزار اگر می‌دانستی چه کسی به تو نظر می‌نماید و با چه کسی مناجات می‌کنی هرگز از او رو بر نمی‌گرداندی و ابداً از جای خود بر نمی‌خواستی.

هفتم: اینکه بداند که در حال نماز از بالای سرش تا کرانه‌ی آسمان، رحمت خدا بر او سایه انداخته و ملائکه الهی از اطراف او تا افق سماء او را در بر گرفته‌اند.

هشتم: آنچه در نماز مکروه است به جا نیاورید و به آنچه فضیلت نماز را می افزاید اهتمام نمائید مثل انگشتر عقیق به دست نمودن و لباس پاکیزه پوشیدن و خود را خوشبو نمودن و شانه و مسواک زدن.

منبع: شیعه نیوز


      

دغدغه فرهنگی دولت رفع فیلتر فیسبوک است تا سبک زندگی اسلامی-ایران


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه، عدم درک درست از شرایط فرهنگی را دلیل انفعال مسئولان و دستگاه‌های فعال در این حوزه برشمرد و از برخی زمزمه‌ها در زمینه "خصوصی‌سازی فرهنگ" ابراز نگرانی کرد.
معاون فرهنگی سپاه:
 
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه، عدم درک درست از شرایط فرهنگی را دلیل انفعال مسئولان و دستگاه‌های فعال در این حوزه برشمرد و از برخی زمزمه‌ها در زمینه "خصوصی‌سازی فرهنگ" ابراز نگرانی کرد.
 معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه "علت انفعالی عمل کردن در عرصه فرهنگ چیست"، گفت: عدم درک درست از شرایط و تحولات عرصه فرهنگی و شناخت دیرهنگام پدیده های فرهنگی، یعنی حس نکردن «شرایط جنگی» و تهاجم و شبیخون بی‌رحمانه دشمن به ارزش‌ها و مبانی اعتقادی و آرمانی در تمامی حوزه‌های فرهنگی برای تغییر فکر و اندیشه و رفتار جامعه اسلامی‌ مان را می‌توان اولین دلیل این انفعال دانست، همچنین بی تفاوتی و حتی استقبال از حاملان پیامهای فرهنگ غربی ـ که مصادیق آن را میتوان در سبک زندگی غربی مشاهده کرد ـ و بالاخره حاکمیت نگاه مبتنی بر گشودگی فرهنگی بدون تقویت دستگاه هاضمه فرهنگی در داخل کشور، از جمله مواردی است که باعث اتخاذ مواضع انفعالی در این عرصه می‌شود.
 
وی افزود: اگر فرهنگ و مؤلفه‌های تأثیرگذار آن در حوزه‌های مختلف به‌خوبی شناخته شوند و تحولات و پدیده‌های فرهنگی با تدبیر و حکمت مورد مطالعه، شناسایی و رصد به‌هنگام قرار گیرند و برای نحوه مواجهه با آنها چه در بعد ایجابی و چه در بعد سلبی چاره اندیشی شود، می توان از عملکرد انفعالی در عرصه فرهنگ جلوگیری کرد.
 
قدرت فرهنگی درون‌زا، درمان انفعال
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران ادامه داد: علاوه بر این توجه به ظرفیتهای خودی و انقلابی در عرصه فرهنگ چه در بعد سخت افزاری و چه در بعد نرم افزاری و همچنین اعتقاد به کارآمدی آنها در میدان عمل، خواهد توانست موضع فعال جمهوری اسلامی را در عرصه فرهنگ تثبیت کند و قوام بخشد. این همان مطالبه مقام معظم رهبری است که باید از آن به‌عنوان «حاکمیت نگاه به قدرت درونزا در عرصه فرهنگ» یاد کرد.
مقدم‌فر با تاکید بر اینکه "تجربه ما در جنگ سخت (در دوران دفاع مقدس) نشان می دهد آن هنگام که با تکیه بر توان سخت افزاری و نرم افزاری خود و با میدان دادن به جوانان انقلابی مدیریت جنگ را در دست گرفتیم توانستیم معادله جنگ را به‌نفع خود تغییر دهیم و با انجام عملیات تهاجمی، دشمن را در دستیابی به اهداف خود ناامید و ناکام کنیم" خاطرنشان کرد:  این تجربه امروز که جبهه مواجهه ما با دشمن در میدان و عرصه فرهنگ تعریف میشود نیز میتواند به مدد نیروهای انقلاب بیاید و نیروها با شناسایی دقیق نقاط آسیب پذیر نظام سلطه، در موضع تهاجمی قرار گرفته و مبانی لیبرالیسم فرهنگی را مورد هجوم قرار داده دشمن را در این عرصه به انفعال وادارد.
 
تلقی سلب مسئولیت دولت در خصوصی سازی فرهنگ به موضع انفعالی دولت دامن خواهد زد
مقدم فر در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به سیاست خصوصی سازی در فرهنگ گفت: اگر خصوصی سازی در عرصه فرهنگ به این معنا باشد که دولت با پرهیز از تصدیگری، بخش عمده‌ای از منابع مادی و انسانی خود را به مدیریت حکیمانه فرهنگ اختصاص دهد، باید از آن استقبال کرد و آن را طلیعه مبارکی برای راهبری خردمندانه، نظارت هوشمندانه و اتخاذ موضع فعال در بخش فرهنگ از سوی دولت قلمداد کرد اما اگر تلقی از خصوصی سازی فرهنگ، سلب مسئولیت از دولت در عرصه فرهنگ باشد، این نه‌تنها به موضع انفعالی دولت در بخش فرهنگ دامن خواهد زد بلکه نگران کننده است چرا که مقوله فرهنگ مانند اقتصاد نیست. فرهنگ در دولت اسلامی نه یک کارکرد و وظیفه که مأموریت و رسالت و از آن بالاتر شاکله اصلی و فلسفه تشکیل دولت است. 
وی با تاکید بر اینکه "شأن دولت اسلامی در بخش فرهنگ باغبانی است و نه واگذاری" تصریح کرد: دولت باید ظرفیتهای فرهنگی در بخش رسمی و غیر رسمی را با محوریت پیامهای انسانی و الهی متبلور سازد و با هدایت و راهبری پدرانه خود در بعد مادی و معنوی آنها را به بلوغ رسانده بارور سازد و از طریق آنها جامعه را از بوی خوش فرهنگ الهی معطر سازد.
این کارشناس مسائل فرهنگی با بیان اینکه متأسفانه این روزها سخنانی از برخی مسئولان شنیده می‌شود که دور از انتظار و نگران کننده است، افزود: اظهاراتی از قبیل واگذاری صدور مجوزها و سلب مسئولیت دولت از خود درباره ممیزی آثار فرهنگی ـ هنری و مسائلی از این قبیل که نشان میدهد تفکری در دولت وجود دارد که با دید افراطی به خصوصی سازی بخش فرهنگ نگاه میکند و همین تفکر باعث شده است برخی از دگراندیشان در این مسئولان طمع کرده و انتظاراتی ساختارشکنانه از آنها داشته باشند، شاید بتوان بهترین بازخورد این نحوه تفکر دولت یازدهم میان مخاطبان خاص را در درخواستی که از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حذف نام «ارشاد اسلامی» از کنار نام وزارتخانه در روزنامه‌ها مطرح شد، به‌طور شاخص مشاهده کرد.
 
حد تصدی‌گری دولت در عرصه فرهنگ کجاست؟
مقدم‌فر در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به این سؤال که "حد تصدیگری دولت در عرصه فرهنگ کجاست"، اظهار داشت: حد تصدی‌گری دولت آن‌جاست که در بعد اجرایی و عملیاتی فرهنگ، کاری را که از عهده مردم یا تشکلهای مردمی برمیآید، خود به‌عهده نگیرد به‌طوری که اگر انجام این قبیل امور، وظایف هدایتی و نظارتی دولت را تحت الشعاع قرار میدهد، امور اجرایی را به‌نفع وظایف هدایتی و نظارتی واگذار نماید.
وی خاطرنشان کردک نکته مهمی که در این رابطه وجود دارد این است که در عرصه فرهنگ و هنر واقعیت‌ها نشان میدهد در تمامی کشورها تولید آثار فاخر و یا تولید آثار با ریسک بالا از عهده مردم و بخش خصوصی برنمیآید و گاهی موضوعات مهمی در سیاستهای کلان دولتها وجود دارد که چه بسا آن موضوعات به هر دلیل در کانون توجه تولیدکنندگان بخش خصوصی قرار نگرفته باشد. در این گونه موارد دولت باید مسئولیت تولید کنندگی را در دستور کار قرار دهد و نباید به‌بهانه پرهیز از تصدیگری نسبت به این نیازها بی تفاوت بماند. این همان انتظاری است که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تولید آثار فرهنگی در زمینه کتاب، ترجمه آثار، فیلم سینمایی، اسباببازی و بازیهای رایانهای مطرح فرمودند.
 
الگوهای صرفاً اقتصادی و سیاسی قابل تجویز به فرهنگ نیست
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه با تأکید بر این که درباره بخش فرهنگ باید متناسب با شأن فرهنگ اندیشید و هرگز نباید الگوی عمل در بخش اقتصاد و سیاست را به این بخش نیز تسرّی داد، گفت: فرهنگ ابعاد، شاخصه و مقتضیات خود را دارد. در عرصه فرهنگ بعضی اوقات انجام یک فعل فرهنگی در میدان عمل، چه‌بسا اثرات راهبردی غیر قابل انکار داشته باشد و به همین دلیل متولیان عرصه فرهنگ نمیتوانند از انجام آن به‌دلیل شائبه تصدیگری شانه خالی کنند. البته دولت در این قبیل اقدامات نیز میتواند با سیاستگذاری و انجام حمایتهای لازم از 
ظرفیتهای بخش غیردولتی بهره ببرد و تا حد امکان حضور خود در این قبیل عملیات فرهنگی را مانعی برای ایفای نقش راهبردی قرار ندهد.
 
بودجه‌های فرهنگی در اختیار نامحرمان
مقدم‌فر در ادامه این بخش از سخنان خود تاکید کرد: هم‌اکنون ظرفیتهای بسیاری از فرزندان انقلاب در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی وجود دارند که چنانچه از سوی مسئولان به رسمیت شناخته شوند میتوانند با شور و شعور انقلابی خود و با حمایتهای مادی و معنوی دولت اسلامی خالق آثار و تولیدات فاخر فرهنگی و هنری باشند اما متأسفانه دیده شده است که بعضی اوقات بودجه‌های دستگاههای فرهنگی در اختیار نامحرمان و مدعیانی قرار گرفته است که آثارشان جز تخطئه ارزشهای اسلامی و انقلابی پیامی نداشته است و اصولاً دغدغه آنها دغدغه انقلاب اسلامی نیست.
 
جامعه دچار ضعف فرهنگی قدرت نقش‌آفرینی ندارد
مقدم‌فر همچنین با تاکید بر اینکه "فرهنگ هنوز در عرصه مدیریت کشور مظلوم مانده و البته مظلومیت فرهنگ فقط در عدم اختصاص بودجه و یا عدم تأمین امکانات لازم نیست"، اظهار داشت: ما نباید به فرهنگ نگاه مادی داشته باشیم. فرهنگ را باید روح حاکم و هوای سالم تنفس در تمامی زوایای جامعه قلمداد کرد. جامعهای که دچار ضعف فرهنگی باشد، قدرت نقشآفرینی در هیچ عرصهای را نخواهد داشت. یکی از مصادیق مظلومیت فرهنگ این است که زیر چرخ توسعه له و نادیده گرفته شود، درست مانند آن که گرسنهای را به امری غیر از تغذیه مشغول کنیم و چاره‌ای برای رفع گرسنگی او نیندیشیم و یا از آن بدتر آن که او را با غذای ناسالم سیر کنیم غافل از آن که بعداً مسمومیت او را از پا درخواهد آورد.
وی با بیان اینکه برای رفع مظلومیت فرهنگ باید مشخص شود سهم فرهنگ در نظام تصمیمگیری و تصمیمسازی کشور در عرصههای مختلف چیست، تصریح کرد: باید تأثیر تصمیمها و اقدامات بخشهای مختلف اداره کشور بر فرهنگ مورد توجه قرار گیرد و هر تصمیم و اقدامی که برای فرهنگ خسارتآفرین و زیانبار است قابلیت اجرا پیدا نکند.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه تاکید کرد: مظلومیت فرهنگ این است که مدیران ما غالباً از این دریچه به نتایج تصمیم ها و اقدامات خود نمی‌نگرند و یا توجه به فرهنگ را به برخی از اقدامات کلیشه ای تنزل میدهند، این واقعیتی است که رهبر معظم انقلاب چندی قبل تحت عنوان پیوست فرهنگی به مسئولان گوشزد کردند و اخیراً نیز در دیدار با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به رعایت آن تأکید ورزیدند. بنابراین پیوست فرهنگی برای تمامی طرحها و اقدامات چه سیاسی، چه اقتصادی و حتی امنیتی ضروری است.
 
ضعف برنامه‌ریزی و ناهماهنگی در عملکردها
این استاد دانشگاه با بیان این‌که شأن فرهنگ اقتضای آن را دارد که با جدیت و به‌عنوان یک بخش اولویت دار بدان نگریسته شود، ضعف برنامه ریزی فرهنگی را به‌عنوان یکی دیگر از آسیب های جدی در بخش فرهنگ مورد اشاره قرار داد و گفت: اهمیت فرهنگ و تأثیر قابل توجه آن بر سایر بخشها حکم می‌کند که شأن آن را در حد یک کار تشریفاتی، موسمی و مناسبتی نبینیم. 
مقدم‌فر ادامه داد: برخی در کشور تصور میکنند که هر نوع اقدامی که ممزوج به پیامهای فرهنگی باشد، مصداق کار فرهنگی است در حالی که چه‌بسا انجام ندادن آن را بتوان فعل اصیل فرهنگی قلمداد کرد چرا که اگر انتقال پیام-های فرهنگی با روش درست و با هدف معین و جهتگیری صحیح صورت نگیرد، تبدیل به ضدارزش خواهد شد. 
وی با تاکید بر اینکه کار فرهنگی نیازمند برنامه ریزی از آغاز تا انجام است، افزود: جالب آن است که ما در جنگ سخت به هیچ یگانی اجازه نمیدهیم سرخود و آتش به اختیار عمل کند بلکه با اعمال مدیریت صحیح و با طرح و نقشه از پیش آماده شده و بر مبنای اطلاعات تهیه شده از وضعیت جبهه خودی و دشمن و پس از آن با تعیین منطقه عملیات و خصوصاً با تقسیم مأموریت بین یگان‌ها و ایجاد آرایش مستحکم میان آنها و از همه مهمتر با اعمال فرماندهی در سطح راهبردی و عملیاتی اقدام و برای هر مرحله از انجام عملیات برنامه‌ای اجرایی طراحی میکنیم و بر اساس آن، ظرفیتهای لازم را مستقر یا ایجاد مینماییم، مثلاً قبل از عملیات مشخص میکنیم که هر یگان باید به چه بخشی حمله کند، یا در کدام محور دفاع کند، نیروهای تدارکات و پشتیبانی چگونه خدمترسانی کنند، بیمارستانهای صحرایی در کجا مستقر و چگونه از آتش دشمن در امان باشد و غیره، اما متأسفانه در جنگ نرم از چنین الگویی پیروی نمی‌کنیم و علی‌رغم به میدان آوردن ظرفیت‌های زیاد و صرف بودجه و امکانات، کمتر از حد انتظار توانستهایم پیروزیهای بزرگ و مستمر را رقم بزنیم. غالباً ظرفیتها و یگانهای فرهنگی ما دور از هم و جزیرهای عمل میکنند و یا دچار موازیکاری هستند.
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه ادامه داد: البته در الگوی جنگ نرم فرهنگی مثل جنگ سخت لازم نیست آن‌طور تمرکزگرا و کنترل شده عمل شود ولی هیچ تردیدی نیست که در برابر دشمنی که الگوی تهاجم و حمله او به‌صورت جبهه‌ای است باید جبهه‌ای عمل کرد یعنی ظرفیت‌های فرهنگی نظام تحت یک هدایت و نظارت جامع و با برنامه‌ریزی و تقسیم کار به‌صورت هماهنگ و هم‌افزا و هم‌پوشان حرکت کنند.
 
دغدغه فرهنگی دولت بیش از آنکه سبک زندگی اسلامی-ایرانی باشد رفع فیلتر فیسبوک است
مقدم‌فر در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه خوشبختانه با همت بلند اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نقشه مهندسی فرهنگی علیرغم گذشت بیش از یک دهه از طرح و مطالبه آن توسط مقام معظم رهبری تهیه شده است، خاطرنشان کرد: انتظار میرود دولت با عملیاتی کردن آن تحرک قابل ملاحظه‌ای در بخش فرهنگ رسمی کشور به وجود آورد و آن را وجهه همت خود قرار دهد.
وی با بیان اینکه "البته ممکن است عده‌ای آگاهانه و یا ناآگاهانه مطالبات انحرافی و یا حداقلی در بخش فرهنگ از دولت داشته باشند" ادامه داد: این قبیل افراد بی‌اعتنا به انقلاب اسلامی و اهداف فرهنگی آن تنها به تحقق سکولاریسم و لیبرالیسم فرهنگی رضایت خواهند داد در حالی که دولت باید از موضع فعال به موضوع فرهنگ نگاه کند و به‌دنبال حل مسائل اساسی و کلان فرهنگی کشور  باشد، به‌عنوان شاهد مثال وقتی به اظهارات مقامات عالیرتبه بخش فرهنگی دولت در این روزها توجه میکنید آن‌قدر که از اظهار نظرات مختلف در خصوص لزوم رفع فیلترینگ فیس بوک می‌شنوید، چیزی درباره مسائل اساسی فرهنگی از قبیل اعتلای فرهنگ عمومی، نهادینه کردن سبک و فرهنگ زندگی اسلامی و ایرانی در جامعه، اعتلای فرهنگ خانواده و تقویت پیوندهای عاطفی، توسعه اخلاق و معنویت در جامعه به گوش نمی‌خورد. این نشان میدهد مسئولان ما درگیر مطالبات قشر خاصی از جامعه هستند و از وظایف و مأموریت-های کلان خود غافل شده‌اند.
 
اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی با ایجاد جبهه فرهنگی
ظرفیت‌های وفادار به انقلاب اسلامی در بخش فرهنگی بی‌پناه رها شده‌انداین استاد دانشگاه در ادامه با بیان اینکه متاسفانه ظرفیتهای وفادار به انقلاب اسلامی در بخش فرهنگی بیپناه و بیپشتیبان رها شدهاند، افزود: به‌تناسب آن که دستگاههای دولتی با عملیاتی شدن نقشه مهندسی فرهنگی باید به خود آرایش بدهند، ظرفیتهای مردمی معتقد و وفادار به انقلاب اسلامی نیز باید آرایش جبهه‌ای پیدا کنند. بنابراین باید ساز و کارهای ایجاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با حمایت هدفمند از این ظرفیتها توسط دستگاههای دولتی و نهادهای انقلابی طراحی و عملیاتی شود.
 
با اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی از لاک دفاعی در حوزه فرهنگ بیرون بیاییم
مقدم فر افزود: با اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی و ایجاد جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی می‌توان امیدوار بود جمهوری اسلامی در بخش فرهنگ با بیرون آمدن از لاک دفاعی، عملیات تهاجمی خود را سامان دهد و شاهد پیروزیهای بزرگ و فتحالمبینها و بیت المقدس های فرهنگی یکی پس از دیگری باشیم.
وی  خاطرنشان کرد: آنچه در اهداف تأسیس و پیدایش انقلاب اسلامی در آرمان‌های بنیان‌گذار آن، حضرت امام خمینی(ره) و امت به‌پا خاسته، خود را کاملاً نشان داده است و تاکنون نیز بارها وفاداری و پایبندی خود را بدان نشان داده‌اند، ارائه فرهنگ اصیل و فطری الهی اسلامی است که آن هم، در موضع دفاعی فرجامی نخواهد داشت.
 
بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در کمبودهای فرهنگی دارد
معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که بسیاری از مشکلات و آسیبهای اجتماعی ریشه در کمبودهای فرهنگی دارد، ضرورت مسئله شناسی در بخش فرهنگی و اجتماعی را مورد تأکید قرار داد و گفت: همان گونه که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان فرمودند، تا هنگامی که ما مسائل اساسی مبتلابه را در این بخشها به‌درستی شناسایی نکنیم نخواهیم توانست برای رفع آنها چاره اندیشی کنیم.
مقدم‌فر ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار در بخش فرهنگ و دولت به‌عنوان نماینده پرقدرت حاکمیت اسلامی در این بخش باید با استفاده از ظرفیت نخبگانی کشور تمام همت و تلاش خویش را برای حل و چاره‌اندیشی و درمان معضلات و آسیبهای فرهنگی و اجتماعی کشور که مردم ما از آن رنج میبرند و هویت ملی، دینی و انقلابی آنها را مورد تهدید قرار میدهد، به کار بندند. از سوی دیگر جامعه نخبگانی کشور نیز باید با درک رسالتهای الهی انسانی، بصیرت و خردمندی خویش را مصروف شناخت حکیمانه مشکلات و معضلات فرهنگی و اجتماعی قرار دهند و با روحیهای جهادی و با اعتماد به نفس انقلابی تحقق بخش شعار «ما میتوانیم» برای حل آنها در تمامی عرصه‌ها باشند.
وی با تاکید بر اینکه در این رابطه نقش بزرگان حوزه و دانشگاه از دیگر دستگاهها برجسته تر و حائز اهمیت بیشتر است، تصریح کرد: پیوندی که روحانیت و فضلای حوزه با جامعه دارند و استفاده از تریبون قوی و تأثیرگذار منبر برای ارتباط چهره به چهره با آحاد جامعه و تسلط بر مبانی دینی و حضور قابل اعتنای کارشناسان مذهبی در رسانه ها خصوصاً در فضای مجازی این قدرت را به حوزه میدهد که بتواند در کشف و تحلیل حکیمانه مسائل پیش قدم باشد.
معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه ادامه داد: از سوی دیگر اگر فضای حاکمیت علمی دانشگاه مورد تعرض و طمع جریانهای سیاسی قرار نگیرد، دانشگاهیان خواهند توانست در حرکت پرشتاب علمی کشور با درک هوشمندانه مسائل و تحولات فرهنگی توان علمی مواجهه با تحولات فرهنگی و  پاسخگویی به مسائل و معضلات فرهنگی و اجتماعی را در نظام بالا ببرند و نقش مؤثری در اعتلای فرهنگی و سلامت اجتماعی و روانی جامعه ایفا نمایند.
مقدم‌فر در پایان گفت: حوزویان و دانشگاهیان باید پیش قراولان کشف و تحلیل حکیمانه مسائل جامعه در عرصه های فرهنگی و اجتماعی باشند و از هرگونه اموری که باعث شود دانشگاه و حوزه در این رابطه به موضع انفعال و دفاع بیفتند باید ممانعت به عمل آورند، این دقیقاً همان نکتهای است که مقام معظم رهبری از مسئولان انتظار دارند که نگذارند حرکت پرشتاب علمی کشور ــ در اینجا حرکت سریع و تهاجمی به‌سمت پیشگیری و درمان بیماری‌های ناشی از ورود ویروس‌ها و میکروب‌های تزریقی از ناحیه دشمنان نظام اسلامی ـ کند یا متوقف شود.


      

دردهای تکان دهنده اجتماعی در صفحه ظریف

 


یک کامنت چند ماه پیش، بیش از یک نظر ساده در فیس بوک وزیر امور خارجه به شکل نامه ای تکان دهنده درج شد؛ نامه ای  که حال خبرهای جدید شاید تعداد آنها را زیاد تر کند.
نامه تکان دهنده دختری به ظریف

گویا کلید این روزها دست محمد جواد ظریف است؛ ظریف تنها کلید دیپلماسی را به دست ندارد و چه درست و یا نادرست قسمتی از کلید بازگشای قفل اقتصادی در دستان اوست. به همین دلیل هم نامه ای که در صفحه ظریف درج شده بود با این نگاه در فیس بوک وی جا گرفت. نامه ای با رنگ و بوی مشکلات اقتصادی در صفحه شخصی وزیر امور خارجه که نگاهی به گشایش دیپلماسی داشت. این نامه اگر هم جنگی روانی باشد اما کسی نمی تواند انکار کند که واقعیتی موجود در جامعه ما است. دختری که خود را 26 ساله متاهل و ساکن ایران معرفی کرده و با ظریف از مشکلات اقتصادیش گفته بود. از اینکه شوهریی دانشجوی دکتری اما بیکار دارد. پدری بازنشسته که نمی تواند جهیزیه وی را تامین کند. او می گوید  دختری که در یکی از دانشگاه های عالی تهران قبول ده بود اما توانایی هزینه 40 هزار تومانی رفت آمد سه روزه اش به تهران را هم نداشت. اما آنچه باعث شد تا بعد این مدت به این نامه بازگردیم خبر جدیدی بود که توسط رسانه ها منتشر شد

فشار زندگی او را تحت فشار شدید گذاشته است گزارش وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به رئیس جمهور ازسونامی بزرگ بیکاری 10 میلیونی در آینده. ربیعی گفته بود 4.5 میلیون دانشجو در آینده نزدیک به جمع 3 میلیون بیکار فعلی به گواه آمارهای رسمی و بیش از 5 میلیون بیکار به گواه آمارهای غیررسمی خواهند پیوست و کشور به یکباره با سیلی از تقاضا برای کار مواجه خواهد شد.

سونامی که که هنوز نرسیده با گذشت تنها حدود یک ماه از شروع دولت، تحت آن نظر در صفحه وزیر امور خارجه نمونه ای از خود را نشان داد و حال آمار ها می گویند مشکل بزرگتری بر سر راه آن زوج و هزاران زوج تحصیل کرده دیگر قرار دارد سونامی که هنوز نرسیده با وضعیت فعلی چنین پیش قراولی داشته.

تنها چند ماه از آن نامه می گذرد و چندین ماه هم تا سونامی مانده است و این هشدار را جز تدبیر و اقدام عملی مسئولین راه حلی نیست تا ما شاهد نامه های اینچنینی بعدی نباشیم

اما همه این سونامی در آینده اقتصادی نخواهد بود. جامعه و عوامل سازنده آن به مثابه یک سیستم است که به هم پیوسته و دارای تاثیر بر هم می باشند. باید دانست این سونامی اقتصادی در پی خود آسیب ها و سونامی های دیگر از جنس سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خواهد داشت که ناگفته ها و فرامتن نامه این دختر را تشکیل می دهند.

سونامی اقتصادی بستری است که نبود شغل برای جوانان، آن هم از قشر تحصیل کرده که امروز با وجود دانشگاه و رشته های رو به رشد، روند فزاینده ای خواهد داشت بستری برای پدید آمدن آسیب های بسیاری در جامعه می شود که این معلول ها خود علت آسیب هایی دیگر می شوند و این زنجیره سر دراز دارد. در ادامه برخی از این پیامدها را مرور می کنیم.

سونامی خانوادگی

خانواده ها و سبک زندگی در این سونامی ابعاد مختلفی می گیرند یقینا سونامی اقتصادی در همه ابعاد سبک  و روش و مشی زندگی ها را دستخوش تغییر قرار خواهد داد.

*سونامی ازدواج

هم اکنون در کشور و طبق آمار شرایط مختلف از جمله عوامل اقتصادی باعث شده است تا سن ازدواج بالا رود. اگر شرایط حاضردرمان نشود بلکه با موج 10 میلیونی بیکاری روبروشویم نمودار سن ازدواج باز هم صعود خواهد داشت.

*سونامی طلاق

با اینکه عامل بیکاری درگزارش های جدید بیان کننده عوامل طلاق، در رتبه های پایین قرار دارد اما بی تاثیرهم نیست. فشار اقتصادی، عدم سازش زوجین در وضعیت سخت اقتصادی،مصرف گرایی حاضر در جامعه و... باعث می شود که طلاق های عاطفی و حقیقی را به دنبال داشته باشد.

رشد جمعیت

*سونامی جمعیت

ازدواج وطلاق تنها عامل سونامی علیه بنیان خانواده نیست بلکه مشکلات اقتصادی با وضع فرهنگی جامعه ما در اینباره رشد رو به منفی جمعیت ما را  افزایش خواهد داد و مسئولین را در طرح تعالی جمعیت و خانواده با مشکلات بیشتری روبرو خواهد کرد.

*سونامی روابط خانوادگی

در فرهنگ ما صله رحم یک ارزش و جمع های خانوادگی یک سنت است اما فضای کنونی

 اقتصادی کمی روابط خانوادگی قبلی را کم رنگ کرده است سونامی بیکاری این عامل را افزایش خواهد  داد. و برکت ها کمتر می شود.

سونامی ناهنجاری ها

بیکاری و فقر همیشه عاملی برای ایجاد ناهنجاری ها بوده اند و سونامی بیکاری ممکن است تخریب هنجارها را در پی داشته باشد. از جمله  :

*سونامی فساد اخلاقی

سونامی خانوادگی و بالا رفتن سن ازدواج و افزایش طلاق پدیده تجرد را به همراه خواهد داشت و این مسئله می تواند باعث به وجود آمدن بی اخلاقی هایی در جامعه باشد موردی که اکنون هم به سادگی قابل مشاهده است. حتی عواقب این عامل می تواند دوران تاهل را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

*سونامی بزهکاری

قطعا بیکاری می تواند عامل بزهکاری، افزایش جرم و ناهنجاری های اجتماعی شود. و این واکنشی تلخ و نادرست به پدیده بیکاری و ناشی از فشار های روانی و خانوادگی می تواند باشد.

*سونامی اعتیاد

همیشه بیکاری در کنارش نام اعتیاد آمده است. اعتیادی که امروز شکل قدیم را به خود ندارد اعتیاد صنعتی می تواند در میان قشر تحصیل کرده نه با این عنوان بلکه فقط برای بهانه ای برای رهایی از مشکلات اقتصادی و روانی مطرح شود  و ادامه یابد موادی که عواقب آنی و جبران ناپذیری دارند   

سونامی آسیب های رفتاری

 ظریف

بیکاری باعث فشار روانی در جامعه خواهد شد و آسیب های رفتاری و روانی را در پی خواهد انواع بیماری های روحی و رفتارهای ضد اجتماعی می تواند از پیامدهای آن باشد.

*سونامی بیماری های روانی

بیکاری می تواند در فشار روانی در جامعه موثر باشد و جامعه را با بیماری های روانی همچون افسردگی روبرو کند نشاط و امید را از جامعه بگیرد. افسردگی و بی انگیزگی در جوانان که سرمایه اصلی یک کشور هستند مرگ تدریجی آن جامعه است.

*سونامی بد اخلاقی

 فشار روانی می تواند افراد را عصبی، پرخاشگر، تنش زا و بی تحمل کند چنین برخورد هایی در جامعه سلامت  و بهداشت روانی اطرافیان را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد بازدهی افراد را کم و گاهی عکس العمل هایی پشیمان زا به دنبال دارد.

*سونامی مدرک زدگی

بیکاری روح نشاط علمی جامعه را می گیرد، عمق علمی و مهارتی افراد را کم می کند و آنها صرفا مدرک گرا برای دستیابی به ارتقای سمت های اداری می کند و حتی ممکن است حتی روند ورود به دانشگاه را به ویژه در پسران با رشد منفی روبرو کند. منفعت گرایی، دورویی، تملق و...آسیب هایی هستند که می توانند دنبال این روند در مدرک زدگی باشند.

سونامی بیکاری در بدترین حالت خود فارغ از بی انگیزگی، مشکلات روانی و رفتاری و ساخت یک نابهنجار از یک شهروند می تواند افراد را نسبت به ارزش های جامع بدبین حتی در واکنش هیجانی و یا حقیقی ضد ارزش ها را به دنبال داشته باشد که تحت این فشار ها هرچند گذرا ایجاد شده اند، مانند این دختر که در نامه خود تحت فشار زندگی می گوید" مگه ما چه گناهی کردیم؟؟؟چرا مملکت من راحت از دزدی 3 هزار میلیارد تومنی میگذره ولی 24 ساعت بنده به دو ریال یارانه ی مردم؟؟؟ یارانه ای که بودنش برای آدمایی مثل من معنی حفظ آبرو رو داره. تو این وضع گرونی...من به چه زبونی بگم آقا جان من انرژی هسته ای رو به قیمت جوونی و زندگیم نمیخوااااااام ؟؟؟ من فقط یه بار زندگی میکنم... میخوام شاد باشم... دیگه بسمه غصه خوردن...من این حق مسلممو میفروشم... یکی بیاد بخره!!! در عوض کار میخوام و پول و یه خونه نقلی با یه جهیزیه ساده یه دفترچه بیمه..."

آیا فکر می کردید یک خبر و نامه این میزان حرف ناگفته در دل خود داشته باشد مسئولین دقت کنند جواب نامه این دختر  و عامل پیشگیری؛ اشتغال و امید است نه آمار و ارقام و گزارش

این گفته ها سیاه نمایی نبوده بلکه واکنشی هیجانی از سر فشار است و البته هشداری به مسئولین که سونامی بیکاری پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بسیاری به دنبال دارد و نباید به آن به عنوان یک متغیر اقتصادی صرف نگاه کرد. در واقع می توان سونامی بیکاری را به گوله برفی تشبیه کرد که بعد از حرکت- با ادغام سایر عوامل- بزرگ می شود و مسیر خود را تخریب می کند.

کلام آخر

تنها چند ماه از آن نامه می گذرد و چندین ماه هم تا سونامی مانده است و این هشدار را جز تدبیر و اقدام عملی مسئولین راه حلی نیست تا ما شاهد نامه های اینچنینی بعدی نباشیم. در ابتدا باید جلوی این سونامی در وجه اقتصادی با تدبیر و برنامه ریزی گرفته شود و بعد در بٌعد فرهنگی اجتماعی نیز باید با ترسیم نقشه راه فرهنگی و اقدامات اجرایی هوشمندانه و بلند مدت جلوی سونامی هایی بعدی و واکنش های هیجانی گرفته شود.

کاری که بر زمین مانده است، همین فکر که"تحریم ها نه به عنوان یک عامل در رکود اقتصادی بلکه علت تامه آن در نظر گرفته شود" عاملی که در انتهای این نامه آمده است، خود نشان می دهد دستگاه های مسئول در بعد اجتماعی فرهنگی و بالا بردن ظرفیت فکری افکار عمومی موفق عمل نکرده اند و پیشگیری قبل از بحران در برنامه آنها جایی ندارند. سونامی بیکاری در راه است از الان همپای شورای اشتغال در ایجاد فرصت های شغلی، مهارت آموزی در دانشگاه ها و..... سایر نهادهای اجتماعی نیز باید فعال باشند. آیا فکر می کردید یک خبر و نامه این میزان حرف ناگفته در دل خود داشته باشد مسئولین دقت کنند جواب نامه این دختر  و عامل پیشگیری؛ اشتغال و امید است نه آمار و ارقام و گزارش.

 تبیان



      

غبارروبی ضریح مطهر حضرت معصومه (س)



      

با تدابیر رهبری همیشه پیروزیم


یکی از مراجع تقلید گفت: ‌در دنیای کنونی استکبار، آمریکا، اروپا و دست‌نشانده آنها در برابر این انقلاب صف‌آرایی کرده‌اند.
آیت‌الله نوری‌همدانی مطرح کرد
یکی از مراجع تقلید گفت: ‌در دنیای کنونی استکبار، آمریکا، اروپا و دست‌نشانده آنها در برابر این انقلاب صف‌آرایی کرده‌اند.
 آیت‌الله حسین نوری‌همدانی ظهر امروز در مراسم کلنگ‌زنی و شروع عملیات ساختمانی دبیرستان دخترانه امام حسن مجتبی (ع)، با اشاره به اهمیت ساخت انسان‌های صالح افزود: پیامبران در انجام ماموریت خود برای شکوفا کردن و پرورش استعدادها به سراغ مردم می‌رفتند.

وی افزود: ساخت بشر به دست انسان‌های صالح از مقررات خداوند است.

این مرجع تقلید با اشاره به اهمیت پرورش انسان در عصر حاضر، گفت: مهم‌ترین کار امام خمینی (ره‌) ساخت انسان‌های صالح و معتقد در طی 14 ـ 15 سال بوده است.

آیت‌الله نوری‌همدانی بیان کرد: امام خمینی (ره) با ساخت انسان‌های قوی از لحاظ عقیده توانستند انقلاب شکوهمند اسلامی را به ثمر برسانند.

وی با اشاره به فراگیری انقلاب اسلامی ایران در جهان گفت: این انقلاب کل محرومان را بیدار کرد و در برابر استکبار جهانی ایستاد.

این مرجع تقلید با بیان روشن شدن اهمیت انقلاب اسلامی ایران در جهان اظهار کرد: در دنیای کنونی استکبار، آمریکا، اروپا و دست‌نشانده آنها در برابر این انقلاب صف‌آرایی کرده‌اند.

آیت‌الله نوری‌همدانی گفت: ما معتقد هستیم که اگر به خدمت امام زمان (عج) می‌رسیدیم و در مورد حکومت مورد تایید ایشان در دنیا می‌پرسیدم، حکومت جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار می‌‌دادند.

وی افزود: در زمان نبود پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) وجود فقیهی عادل به این نظام مشروعیت داده و مورد قبول خداوند واقع شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه لزوم حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران ساخت انسان‌ها است، گفت: لازم است افرادی که در ساخت و پرورش انسان‌ها گام برمی‌دارند تشویق شوند.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره فعالیت به حجت‌الاسلام سید‌مهدی طباطبایی به عنوان بنیانگذار موسسه جامعه القران الکریم گفت: در این موسسه با قرآن و معارف قرآنی به پرورش افراد می‌پردازند و انسان نهج‌البلاغه‌ای و قرآنی ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه امروز روز شهادت عماریاسر است، اظهار کرد: عمار یاسر ساخته شده مکتب پیامبر و تمام وجودش سرشار از ایمان به خدا بود.

این مرجع تقلید ادامه داد: به گفته پیامبر اکرم (ص) حضور عمار در جبهه‌ نشان‌دهنده حق بودن آن و باطل بودن جبهه مقابل است.

آیت‌الله نوری همدانی با اشاره به این‌که افراد صالح چراغ اسلام را روشن نگه می‌دارند گفت: افرادی که در جبهه ساخت انسان هستند در ثواب و فضیلت روشنگری اسلام سهم زیادی دارند.

وی با بیان وسعت انقلاب اسلامی در دنیا اظهار کرد: با ورود انقلاب به کشورهای اروپایی و آمریکایی در حال حاضر این کشورها تلاش می‌کنند نور انقلاب را خاموش کنند که تا کنون موفق به این کار نشده‌اند.

این مرجع تقلید با اشاره به این حدیث از پیامبر اکرم (ص) که علم و ایمان اگر در ثریا هم باشد مردمانی از ایران به آن دست پیدا می‌کنند، گفت: امروز تسخیر انرژی هسته‌ای توسط دانشمندان ایرانی در نیروگاه‌های کشور از مصادیق این حدیث است.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به نقش ایرانی‌‌ها در زمان ظهور امام زمان (عج) بیان کرد: با ظهور حضرت حجت (عج) قرآن به صورت صحیح به مردم آموزش داده می‌شود و این کار برعهده یاران ایرانی حضرت است.

منبع: فارس


      

همراه با امامکاظم علیهالسلام در حریم دوست

امام حسین

همه امامان درباره امام حسین علیه السلام سخن گفته اند. حساسیتی که به حضرت اباعبدالله علیه السلام داشته اند به هیچ کس دیگری نداشته اند. این روشن است زیرا وسعت حرکت سیدالشهداء علیه السلام عالمگیر بود که نقش حیاتی برای بقاء و غنای تعالیم اسلامی داشت. امام هفتم حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام نیز توجه ویژه ای به شخصیت جدشان حسین بن علی علیهماالسلام داشتند.


و شاید بتوان گفت: ایشان خود پایه گذار عزاداری ویژه دهه محرم برای جدشان شدند. زیرا طبق روایتی که فرزند برومند این امام همام حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام در توصیف حالات پدرشان در ایام محرم به خصوص در دهه اول از همان آغاز محرم دارند خود این سیره سنگ بنایی شد تا پیروان ایشان نیز به تبعیت از امامشان در دهه محرم اقامه عزا برای سالار کربلا بپا کنند.

 

دهه ای بسیار مهم

امام رضا علیه السلام فرمودند: بر مانند حسین باید گریست این گریه گناهان بزرگ را بریزد؛ سپس فرمود: پدرم را شیوه بود که چون محرم می شد خنده نداشت و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم؛ روز دهم روز مصیبت و حزن و گریه‏اش بود و می فرمود: در این روز حسین کشته شد.[1]

این روایت در جواب کسانی است که به عزاداری دهه اول محرم ایراد می گیرند که هنوز روز شهادت امام حسین علیه السلام نشده چه دلیلی بر عزاداری وجود دارد؟ مگر عزاداری هر کس بعد از شهادتش نیست؟ البته این شبهه که زیاد هم بازگو می شود باید در جای خودش جواب داده شود اما در اینجا علاوه بر اینکه این سیره امام معصوم بوده است که عمل ایشان برای ما حجت است؛ در تاریخ شواهد بسیاری وجود دارد که برای امام حسین علیه السلام قبل از شهادت نوحه سرایی شده است. و حتی قبل از ولادت ایشان، توسط اولیاء و انبیای الهی و مادرشان حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها و نیز جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله. نتیجه اینکه اقامه عزا برای سید الشهداء علیه السلام زمان و مکان خاص نمی شناسد، پس این مقایسه بین عزاداری اباعبدالله علیه السلام با سایر عزاداری ها مقایسه‌ای نامناسب و بی مورد است. زیرا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در ناحیه مقدسه می فرماید: «یا جداه! شب و روز برای تو گریه می کنم». و این گریه ای است که مناسبت خاص نمی خواهد. بله ایام محرم چون این مصیبت عظمی رخ داده است جا دارد بیشتر توجه به مصائب حضرت بشود همانگونه که در حالات امام کاظم علیه السلام آمده است.

ثواب زیارت امام حسین علیه السلام یک عمره قبول شده در درگاه الهی است نه صرف بجا آوردن عمره. چه بسا دهها عمره که مورد قبول واقع نمی شود! پس کسی که به زیارت حسین بن علی علیهما السلام برود مطمئن است که در نامه عملش یک عمره مقبول نوشته شده است

یک عمره مقبول

در ازای یک زیارت کربلا برای زیارت امام حسین علیه السلام ثواب های متفاوتی ذکر شده است؛ شاید بتوان در جمع بین این روایات گفت: ثواب زیارت کربلا بستگی به مقدار معرفت زائر به امام حسین علیه السلام است. که هر چه معرفتش بیشتر باشد ثوابش زیادتر خواهد بود.

حسن بن جهم مى‏گوید که: به حضرت امام‏ کاظم‏ علیه السّلام عرض کردم: در مورد زیارت قبر امام حسین‏ علیه السّلام چه مى‏فرمائید؟ فرمود: تو خود چه مى‏گوئى؟ عرض کردم: بعضى از ما برآنند که ثوابش برابر با (ثواب) یک حج است، و برخى دیگر مى‏گویند: ثواب یک عمره را داراست. فرمود: همان (ثواب) یک عمره مقبوله و درست را دارد.[2]

امام حسین

نکته ای که در این روایت است این است که ثواب زیارت امام حسین علیه السلام یک عمره قبول شده در درگاه الهی است نه صرف بجا آوردن عمره. چه بسا دهها عمره که مورد قبول واقع نمی شود! پس کسی که به زیارت حسین بن علی علیهماالسلام برود مطمئن است که در نامه عملش یک عمره مقبول نوشته شده است.

 

مهمترین حاجت یک بنده

امام‏ کاظم‏ علیه السّلام فرمودند: کمترین ثواب کسى که با شناخت حق، احترام و ولایت امام‏ حسین‏ علیه السّلام او را در کنار رود فرات زیارت نماید، این است که خداوند همه گناهانش را از اول تا آخر مى‏آمرزد.[3]

مهمترین حاجتی که یک بنده می تواند از خدا داشته باشد همین است که خداوند او را بیامرزد و این حاجت با زیارت امام حسین صلوات الله علیه محقق می شود.

در تاریخ شواهد بسیاری وجود دارد که برای حسین علیه السلام قبل از شهادت نوحه سرایی شده است. و حتی قبل از ولادت ایشان، توسط اولیاء و انبیای الهی و مادرشان حضرت فاطمه زهراء سلام الله علیها و نیز جد بزرگوارشان حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله. نتیجه اینکه اقامه عزا برای سید الشهداء علیه السلام زمان و مکان خاص نمی شناسد

تسبیحی از خاک کوی دوست

امام‏ کاظم‏ علیه السّلام فرموده است: شیعیان ما از چهار چیز بى‏نیاز نیستند، حصیرى که بر آن نماز بگزارند و انگشترى که در دست کنند و مسواکى که با آن مسواک کنند و تسبیح از تربت سیدالشهداء علیه السّلام که داراى سى و سه دانه باشد، هر گاه با آن ذکر بگویند خداوند برایشان در قبال هر دانه آن چهار حسنه مى‏نویسد و هر گاه بدون اینکه ذکر بگویند، با آن تسبیح بازى کنند، خداوند براى آنان بیست حسنه مرقوم مى‏دارد.[4]

 

یکی از حاملین عرش در قیامت

علامه مجلسى(ره) فرماید: حدیثى از حضرت امام‏ کاظم‏ علیه السّلام رسیده است که: حاملین عرش روز قیامت هشت نفرند چهار نفر از پیشینیان و آنها نوح و ابراهیم و موسى و عیسى باشند و چهار نفر از آخرین و آنها محمد و على و حسن و حسین‏ علیهم السّلام باشند.[5]

 

عدم تبعیت امت از امام خود فقط در یک عمل

ابوالحسن امام‏ کاظم‏ علیه السّلام گفت: مردم در طاعات خود به امام حسن و امام حسین‏ علیهماالسّلام اقتدا نکرده‏اند، جز در نماز طواف فریضه که از سنت این دو بزرگوار اتخاذ سند کرده‏اند و بعد از نماز عصر و بعد از نماز صبح، نماز طواف مى‏خوانند.[6]

باید صد افسوس خورد که چرا امت پیامبر صلی الله علیه و آله دو گل خوشبوی او که سید جوانان بهشت هستند را الگو دینی خود قرار ندادند!

 

پی نوشت:

1. ابن بابویه، محمد بن على - کمره اى، محمد باقر، الأمالی (للصدوق) / ترجمه کمره‏اى، 1جلد، کتابچى - تهران، چاپ: ششم، 1376ش، ص 128

2. ابن بابویه، محمد بن على - مجاهدى، محمد على، پاداش نیکیها و کیفر گناهان / ترجمه ثواب الأعمال، 1جلد، انتشارات سرور - قم، چاپ: اول، 1381ش، ص231

3. ابن بابویه، محمد بن على - بندر ریگى، ابراهیم محدث، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه بندرریگى، 1جلد، انتشارات اخلاق - قم، چاپ: سوم، 1379ش، ص183

4. فتال نیشابورى، محمد بن احمد - مهدوى دامغانى، محمود، روضة الواعظین / ترجمه مهدوى دامغانى، 1جلد، نشر نى - تهران، چاپ: اول، 1366 ش، ص 651

5. کلینى، محمد بن یعقوب - مصطفوى، سید جواد، أصول الکافی / ترجمه مصطفوى، 4جلد، کتاب فروشى علمیه اسلامیه - تهران، چاپ: اول، 1369 ش، ج1، ص180

6.کلینى، محمد بن یعقوب - بهبودى، محمد باقر، گزیده کافى، 3جلد، مرکز انتشارات علمى و فرهنگى - تهران، چاپ: اول، 1363 ش، ج4، ص36

 تبیان



      

شهید اللقیس کنار مرحوم دولابی + عکس


 افراد حاضر در تصویر زیر، هرچند به‌ظاهر زنده نیستند اما هم‌اکنون در نزد خداوند روزی می‌خورند.
افراد حاضر در تصویر زیر، هرچند به‌ظاهر زنده نیستند اما هم‌اکنون در نزد خداوند روزی می‌خورند.
 
عکس زیر، شهید حاج حسان اللقیس، از فرماندهان ارشد جنگ الکترونیک حزب‌الله لبنان را که به‌تازگی توسط جوخه‌های ترور رژیم صهیونیستی به شهادت رسید، در کنار عارف فقید، مرحوم میرزا اسماعیل دولابی نشان می‌دهد.
 
دختر فقید و پسر شهید آن شهید نیز در این تصویر دیده می‌شوند. شهید به زبان‌های فارسی و انگلیسی نیز تسلط داشت و همواره تلاش می‌کرد از منابع فارسی و نیز محضر علما و عرفای ایرانی، بهره بجوید.
 

شهید حاج حسان هوو اللقیس و فرزندانش در محضر مرحوم میرزا اسماعیل دولابی رحمه‌الله
منبع: مشرق


      

واکنش یونسی به اظهارات گستاخانه اوباما


دستیار ویژه رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سخنان اخیر اوباما و جان کری اعتراف به عجز و ناتوانی آمریکا بود، گفت: برنامه غنی‌سازی ایران با تشر و دخالت متوقف نخواهد شد. 
دستیار ویژه رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه سخنان اخیر اوباما و جان کری اعتراف به عجز و ناتوانی آمریکا بود، گفت: برنامه غنی‌سازی ایران با تشر و دخالت متوقف نخواهد شد.

 حجت‌الاسلام علی یونسی دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی عصر امروز سه‌شنبه در همایش برند ملی، هویت یک ملت که در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات گستاخانه اوباما و جان‌کری علیه کشورمان گفت: سخنان آنان اعتراف به عجز و ناتوانی خودشان بود چرا که آنها نتوانسته‌اند برنامه غنی‌سازی ایران متوقف کنند.

یونسی با تأکید بر اینکه آنچه که در ایران اتفاق افتاده متعلق به همه ملت است و مربوط به یک دولت نیست افزود:‌ بنابراین نمی‌توان این دستاورد را با یک تشر و دخالت از بین برد.

وزیر اسبق اطلاعات درخصوص واکنش دولت به این اظهارات تصریح کرد: ‌این اظهارات عاجزانه بود نه گستاخانه اما رئیس‌جمهور نسبت به آن واکنش نشان داد.

منبع: فارس


      
<      1   2   3   4      >