سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کیمیای محبت

کیمیای محبت
دل مردم ایران زمین آکنده از مهر و محبت و عشق به پیامبر و فرزندان پاک و مطهر ایشان است. باید قدر این محبت و علاقه را دانست .محبتی که سدی محکم در برابر گسترش فساد و فحشا است.

آفریدگار مهربان از سر لطف و رحمت، محبت و علاقه آل الله علیهم السلام را در دل ما مردم ایران زمین نهاد. این نعمتی بزرگ و بی بدیل است که بسیاری از مردم دنیا از آن بی بهره اند.

 

نباید مهر و محبت به چهارده نور مقدس علیهم السلام را دست کم گرفت. حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها درباره محبت به حضرت علی علیه السلام می فرماید:

ان السعید کل السعید حق السعید ، من احب علیا فی حیاته و بعد موته. به درستی، خوشبخت به تمام معنا و واقعی کسی است که علی را در حال حیات و بعد مرگش، دوست بدارد . (1)

 

هم چنین امیرالمومنین علی علیه السلام درباره اثر محبت به اهل بیت علیهم السلام می فرماید :

لمحبینا افواج من رحمة الله و لمبغضینا افواج من سخط الله. برای دوستان ما فوج هایی از رحمت خداست و برای دشمنان ما، فوج هایی از خشم خداست .(2)

 

محبت به عزیزان الهی، چون گوهری تابناک و درخشنده در سینه است که هرگز نورش از میان نمی رود و این نور فرد را به راه مستقیم هدایت خواهد نمود و از گناه و فساد و فحشا دور خواهد ساخت .

محبت و مهر مردم مسلمان ایران زمین به آل الله علیهم السلام بهترین و استوارترین سد در برابر تهاجم فرهنگی دشمنان قسم خورده اسلام و شیعه است به شرط آن که از این محبت و عشق مردم به درستی بهره برداری شود.

 

وظیفه ما طلاب است که محبت مردم به پیامبر و فرزندانش را طوری هدایت کنیم تا آنان گرد گناه و فساد نگردند و از گناه و فساد و فحشا بیزار شوند. می توان باکمی تفکر و تدبیر جوانان این مرز و بوم را از راه محبت به آل الله علیه السلام ، مجذوب فرامین و دستورات اسلام نمود و کاری کرد که آنان با جان و دل گوش به فرمان خدا و رسولش باشند و از شیاطین بیزاری جویند.

بسیاری از جوانانی که در انقلاب و دفاع مقدس شرکت فعال داشتند، به واسطه این محبت و علاقه شدید به آل الله علیهم السلام بود که این چنین شیدای خدا شدند و حتی از بذل جان هم در راه دوست دریغ نورزیدند .

شایسته است که طلاب و روحانیون با بهره گیری از محبت مردم به انوار مقدس الهی، جامعه را از گناه و فساد پاک سازند.

 

ما طلاب باید در برخورد با محبین آل الله 2 کار مهم را انجام دهیم :

1. باز نگه داشتن راه :

محبت اهل بیت به ویژه امام حسین علیه السلام از چنان کششی برخوردار است که همه کس حتی مسیحیان ، یهودیان ، زرتشتیان و آنانی که اعتقادی به هیچ دین و مذهبی ندارند، جذب خود می کند .

حال که اهل بیت علیهم السلام ، مردم را به سمت خود جذب نموده اند ما حق نداریم راه را بر روی کسی ببندیم .

این معجزه عشق اهل بیت است که جوانانی که حتی حرمت پدر و مادران خود را نگه نمی دارند، مجذوب انوار آسمانی شده و در جلسه هایی که به نام و یاد ایشان برپا می شود شرکت می کنند.

 

نباید جوانانی که با سر و وضع آن چنانی و با تیپ و قیافه های غربی وارد محافل مذهبی می شوند، به جرم قیافه ظاهرشیان از جلسه و خودمان طرد کنیم .

درست است که ظاهر آنان ظاهری اسلامی نیست اما دل آنان سر شار از محبت به پیامبر و فرزندانش است و بهتر است کمی هم به دل آنان نظاره کنیم !

ما درون را بنگریم و حال را               نی برون را بنگریم وقال را
 

باید چون پیامبر و اهل بیتش رحمة للعالمین باشیم. امام حسین علیه السلام حر بن یزید ریاحی که راه را به روی ایشان بست را از در خانه خودش برنگرداند. این که چنین جوانانی پا به جلسه های اهل بیت می گذارند، جای بسی شکر دارد. این نشانه فطرت پاک ایشان است. باید روحانی و سخنران جلسه، نفس حقی داشته باشد تا گرد و غبار از آینه دلشان بزدارید.

خداوند هرگز بندگانش را از درگاه خود نمی راند حتی اگر آنان چون فرعون غرق گناه باشند. ما که از خدا بالا تر نیستیم که بخواهیم سد ورود جوانان به محافل اهل بیت شویم. باید چون خدا با مهربانی با این گونه جوانان بر خورد کنیم.

 

بازآ بازآ هر آن چه هستی بازآ            گر گبر و کافر و بت پرستی بازآ

 این درگه ما، درگه نومیدی نیست           صد بار اگر توبه شکستی بازآ

  

 

2.هدایت :

کم نبودند جوانانی که در باتلاق گناه و فساد دست و پا می زدند اما محبت ایشان به پیامبر و فرزندانش، بالاخره کار خودش را کرد و ایشان پا به راه هدایت گذاردند.

بی تردید شما دوست عزیز نام شیدایی امام حسین علیه السلام، حاج رسول ترک را شنیده ید. وی در جوانی انسانی مذهبی و مومن نبود اما نام و یاد امام حسین علیه السلام او را به راه مستقیم رهنمون ساخت. محبت امام حسین علیه السلام کاری با حاج رسول ترک کرد که وی را به یکی از مردان صالح و عابد روزگار بدل ساخت!

طلاب و روحانیون باید با همراه ساختن سعه صدر و محبت، به دستگیری معنوی جوانان مجذوب شده به محافل و جلسه های آل الله علیهم السلام بپردازند.

 

بسیاری از این جوانان در خانواده هایی غیر مذهبی بزرگ شده اند. خانواده هایی که پایبندی به فرامین الهی را جدی نمی گیرند و حتی برخی از این خانواده ها جوانشان را به فساد و فحشا تشویق و سوق می دهند!

این ما طلاب هستیم که باید چون اربابان حسین بن علی علیهما السلام، دست این گونه جوانان را بگیریم و آنان را از ورطه نابودی نجات بخشیم.

 

پس از آن که با مهربانی و سعه صدر با این جوانان بر خورد کردیم و توانستیم اعتماد آنان را به خود جلب نماییم، حال وقت هدایتگری است. باید به این جوانان پاک سرشت این نکته مهم را گوشزد نماییم که محبت باید در رفتار و گفتار هم نمایان شود. عاشقی که حاضر نباشد به خاطر محبوبش از برخی کارهای خود دست بکشد و برخی کارها را انجام دهد نشاید که عاشق و محب نامیدش.

 

باید در هنگام شور جلسه های عزاداری به جوانان گوشزد نماییم که باید محبت خود به اهل بیت را در رفتار هم ثابت کنید. همان گونه که همسر با رفتار شایسته محبتش را به همسرش ثابت می کند، پدر با رفتارش عشق خویش را به فرزندش به اثبات می رساند، شما هم باید با رفتارتان عشق و محبت خود را به پیامبر و فرزندان پاک و معصومش ثابت کنید، اگر دوست دارید که واقعا محب آنان باشید !

 


پی نوشت ها:

1-تحف العقول /ص962

2-تحف العقول/ص188

منابع:

تحف العقول/ترجمه حسن زاده/آل علی/قم/88

منبع: تبیان


      

آیا امام زمان(عج) دو ظهور اصغر دارد؟!

ظهور

همان طور که غیبت امام مهدی (علیه السلام) به دو بخش «غیبت صغری» و «غیبت کبری» تقسیم می‌شود و غیبت طولانی حضرت مهدی (علیه السلام) بدون مقدمه چینی یک دوره غیبت کوتاه‏تر آغاز نشد، روایات درباره آخرالزمان و تاریخ پیش از ظهور نیز ترسیم‏کننده یک دوره زمانی مقدماتی، پیش از ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) است که در آن جامعه جهانی برای ظهور و انقلاب جهانی ایشان آماده می‌شود. صاحب نظران به این دوره عنوان «ظهور اصغر» را اختصاص داده‏اند.

این دوره در واقع بخش ابتدایی ظهور است که از ماه رمضان سال ظهور تا ماه محرم را در بر می‌گیرد. علمایی که در روایات علائم الظهور تتبع و تحقیق کرده‏اند، حوادث این چند ماه را به طور مفصل در کتاب‌هایشان (1) آورده‏اند، بنابراین تعریف از فرارسیدن صیحه آسمانی در ماه رمضان تا ماه محرم که حضرت مهدی (علیه السلام) به طور علنی و رسمی‌ظهور می‌کند، دوره ظهور اصغر است و مقارن زمانی که 313 نفر از یاران حضرت مهدی (علیه السلام) از سراسر دنیا به سوی آن حضرت، در مکه می‌آیند و به ایشان ملحق می‌شوند و بین رکن و مقام با ایشان بیعت می‌کنند، ظهور ایشان علنی و کامل می‌شود، این دوره را با عنوان «ظهور اکبر» تعبیر می‌کنند.

ظهور اصغر در واقع به مثابه ظهور سری و غیر علنی حضرت مهدی (علیه السلام) و زمینه‏سازی برای ظهور فراگیر و اکبر ایشان است، از روایات برمی‌آید که در این دوره، عده‏ای محدود از یاران و اطرافیان حضرت مهدی (علیه السلام) از موضوع ظهور باخبرند و نام و یاد ایشان بر زبآن‌ها جاری شده و مردم درباره این موضوع با هم گفتگو می‌کنند (2). از حضرت علی (علیه السلام) در این باره رسیده است: «موقعى که منادى از آسمان ندا کرد، حقا که حق با آل محمّد (صلى اللَّه علیه و آله) است، مهدى (علیه‏السّلام ) بر سر زبان‌ها ظهور می کند و نام او در دهان مردم خواهد بود، مردم مسرور می‏شوند و ذکرى غیر از ذکر آن حضرت ندارند.» (3)

یکی از صاحب‏نظران درباره این دوره می‌گوید:

«به هر حال آن چه از روایات بر می‌آید این است که دوره شش ماهه، یعنی از خروج سفیانی و ندای آسمانی تا ظهور حضرت مهدی(علیه السلام) در ماه محرم، سرشار از تلاش و فعالیت امام(علیه السلام) و یارانش می‌باشد و کرامات و معجزاتی به دست یاران و پیوستگان به آن‌ها به وقوع می‌پیوندد و آن رویدادی جهانی خواهد بود که ذهن مردم و دولت‌ها را به طور یکسان مشغول می‌دارد. اما ملت‌های مسلمان و مستضعف پیوسته درباره مهدی(علیه السلام) وکرامات وی و نزدیک شدن زمان ظهور آن حضرت سخن می‌گویند. واین موج مقدماتی مردمی‌و مناسب با ظهور امام(علیه السلام) می‌باشد.»(4)

سفیانى لشکر دیگرى به مدینه می‏فرستد مردى در آنجا کشته مى‏شود و مهدى و منصور فرار می‏کنند، سفیانى هم بزرگ و کوچک سادات و ذریه پیغمبر را گرفته و حبس می‏کند. آنگاه لشکرى براى پیدا کردن مهدى و منصور از مدینه بیرون می‌رود. مهدى همچون موسى بن عمران (که هراسان از مصر خارج شد) هراسان و نگران از مدینه بیرون می‏رود، و بدین گونه وارد مکه مى‏شود»

البته ما در این نوشتار به طور مشخص از زمان فرا رسیدن صیحه آسمانی تا ماه محرمی‌که به ظهور علنی حضرت مهدی (علیه السلام) منجر می‌شود، سخن می‌گوییم. بنابراین به عنوان بررسی اولین رخداد شاخص این دوره روایتی را درباره «ندای آسمانی» از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) مرور می‌کنیم: «اول روز آوازى از آسمان بلند شود: آگاه باشید که همانا حق با على و شیعیان او است، و در آخر روز شیطان از روى زمین فریاد سر دهد: آگاه باشید که حق با عثمان و شیعیان او است و آن گاه اهل باطل به شک مى افتند.» (5)

در واقع سرآغاز ظهور اصغر را باید مصادف فرا رسیدن «صیحه آسمانی» در تاریخ 23 ماه رمضان سال ظهور بدانیم. این ندا را همگان به زبان خویش می‌شنوند و با شنیدن این صدا خواب‌ها بیدار و نشسته‌ها ایستاده می‌شوند. (6)

یکی دیگر از شاخص‏ترین رویدادهای این دوره را می‌توان کشته شدن «نفس زکیه» دانست، در این باره از امام محمد باقر (علیه السلام) رسیده است:

« قائم به یاران خود می‌گوید: اى مردم! اهل مکه مرا نمی‌خواهند ولى من براى هدایت فرستاده شدم تا آن‏چه شایسته است که شخصى مثل من به آن‌ها بگوید، گفته و با آن‌ها اتمام حجت کرده‏ باشم. آن‏گاه مردى از یاران خود را می‌طلبد و به وى می‏گوید: برو نزد اهل مکه و بگو اى اهل مکه من فرستاده فلانى هستم او به شما می‌گوید: ما خانواده رحمت و معدن رسالت و خلافت می‌باشیم. ما ذریه محمد و سلاله پیغمبران هستیم. مردم به ما ستم نمودند و ما را مقهور کردند، و از هنگام رحلت پیغمبر تا کنون حق ما غصب شده است. اکنون ما از شما چشم یارى داریم؛ ما را یارى کنید. وقتى آن جوان این سخنان را می‌گوید مردم به وى هجوم می‌آورند و در بین رکن و مقام او را می‌کشند و او همان مرد پاکدل (نفس زکیه) است.» (7)

دوران غیبت

در این باره در کتاب «عصر ظهور» می‌خوانیم:

«بارزترین حادثه‌ای که روایات بیان می‌کند این است که حضرت مهدی (علیه السلام) در 24 و یا 23 ذیحجه یعنی پانزده شب پیش از ظهور خویش، جوانی از یاران و خویشان خود را جهت ایراد بیانیه خود به سوی اهل مکه اعزام می‌دارد، اما طولی نمی‌کشد بعد از نماز در حالی که پیام حضرت مهدی (علیه السلام) و یا فراز‌هایی از آن را برای مردم می‌خوانده است، دشمنان به او حمله ور شده و به طرز وحشیانه ای او را در داخل مسجد الحرام بین رکن و مقام به قتل می‌رسانند و این شهادت فجیع در آسمان و زمین اثر می‌گذارد. این حادثه تلخ، زمینه را برای نهضت حضرت مهدی (علیه السلام) که بیش از دو هفته بعد از آن حادثه طوی نخواهد کشید فراهم می‌سازد.» (8)

درباره محل سکونت حضرت مهدی (علیه السلام) در این دوره، با توجه به حمله سفیانی به شهر مدینه برای یافتن امام، می‌توان نتیجه گرفت که ایشان در این مدت به طور مخفیانه در آن‏ شهر به سر می‏برد. در واقع بازتاب تحولات این دوره را می‌توان در واکنش نیروهای مخالف با نهضت مهدوی جستجو کرد، به روایتی در این باره اشاره می‌کنیم:

« سپس سفیانى لشکر دیگرى به مدینه می‏فرستد مردى در آنجا کشته مى‏شود و مهدى و منصور (9) فرار می‏کنند، سفیانى هم بزرگ و کوچک سادات و ذریه پیغمبر را گرفته و حبس می‏کند. آنگاه لشکرى براى پیدا کردن مهدى و منصور از مدینه بیرون می‌رود. مهدى همچون موسى بن عمران (که هراسان از مصر خارج شد) هراسان و نگران از مدینه بیرون می‏رود، و بدین گونه وارد مکه مى‏شود.» (10)

ظهور اصغر در واقع به مثابه ظهور سری و غیر علنی حضرت مهدی (علیه السلام) و زمینه‏سازی برای ظهور فراگیر و اکبر ایشان است، از روایات برمی‌آید که در این دوره، عده‏ای محدود از یاران و اطرافیان حضرت مهدی (علیه السلام) از موضوع ظهور باخبرند و نام و یاد ایشان بر زبآن‌ها جاری شده و مردم درباره این موضوع با هم گفتگو می‌کنند

در این زمینه گفته شده است:

آن چه از روایات و از ظاهر امور بر می‌آید واکنش سیاسی مهمی‌که در برابر موج انقلاب مردمی، به خاطر حضرت مهدی (علیه السلام) به وجود می‌آید. از سوی دشمنان او یعنی سردمداران کفر جهانی و سفیانی است که رهبر آن‌هاست و همان طور که روایات می‌گویند: آن‌ها عملیات خود را در سر و سامان دادن به وضع عراق و حجاز متمرکز می‌سازند، به لحاظ آن که این دو کشور کانون ضعف منطقه به شمار می‌آیند، زیرا عراق مرکز نفوذ زمینه‏سازان ایرانی و ضعف حکومت مرکزی و حجاز نیز دارای خلا سیاسی و درگیری قبیله‏ای در برابر حکومت آن و نفوذ زمینه‏سازان یمنی می‌باشد و مساله مهم در حجاز این است که مسلمانان چشم بدان جا دوخته و در انتظار ظهور حضرت مهدی (علیه السلام) هستند زیرا خبر سکونت امام (علیه السلام) در شهر مدینه و این که نهضت آن حضرت از مکه آغاز خواهد شد، در بین مردم منتشر می‌شود. از این رو فعالیت سیاسی و نظامی‌آن‌ها علیه مهدی (علیه السلام) در حرم مکه و مدینه متمرکز خواهد شد و سفیانی با حمله نظامی‌خود به شهر مدینه، به دستگیری و بازداشت گسترده‏ای از بنی‌هاشم می‌پردازد به این امید که حضرت مهدی (علیه السلام) در میان آن‌هاست و بسیاری از آن‌ها را به شهادت می‌رساند. (11)

بنابراین از مهم‏ترین شاخصه‌ها و ویژگی‌های این دوره زمانی می‌توان به صیحه آسمانی، کشته شدن نفس زکیه، حمله نیروهای سفیانی به مدینه و قتل و کشتار ایشان در آن جا اشاره کرد. آشوب‌ها و حوادث مهم دیگری نیز در این دوره رخ می‌دهد که در این جا مجال بررسی مفصل‏تری نیست.

 

پی نوشت:

1)      مانند کتاب «عصر ظهور» اثر علی کورانی و کتاب «شش ماه پایانی» اثر مجتبی الساده که توسط  محمود مطهری نیا ترجمه و توضیح شده است.

2)      ر.ک: مطهری نیا، محمود، از ظهور تا قیامت، ماهنامه موعود، اسفند 87، ش 97  و همچنین مطهری نیا، محمود، عربستان، کانون تحولات عصر ظهور، ماهنامه موعود، آذر 88، ش 106.

3)      ابن طاووس، سید علی بن موسی، الملاحم و الفتن فی ظهور الغائب المنتظر( عج)، چاپ اول، قم، شریف رضی، 1370، باب 112، ص 59.

4)      کورانی، علی، عصر ظهور، ترجمه: عباس جلالی، چاپ پنجم: تهران، موسسه چاپ و نشر بین الملل، زمستان 1381، ص290.

5)      مفید، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، چاپ اول: قم، کنگره شیخ مفید، 1413 ق، ج2، ص 371.

6)      همان

7)      مجلسی، محمد باقر،  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، تهران، انتشارات اسلامیه، ج52، ص307، ش 81.

8)      کورانی، عصر ظهور، ص311.

9)      منصور یا منتصر یکی از یاران حضرت مهدی (ع) است.

10)   مجلسی، بحارالانوار، ج52، ص223.

11)   کورانی، عصر ظهور، ص291.

 

بخش مهدویت تبیان



      

ازدواج برترین مخلوقات عالم

 

چهره رسول خدا با شادمانى رو به على خندید و گفت آیا چیزى دارى که مهریه دخترم باشد؟ على گفت: حال من بر تو پنهان نیست.جز شمشیر و یک شتر چیزى ندارم. پیغمبر گفت:شمشیر را براى جهاد و شتر را براى آب دادن خرما بنان خود و بارکشى در سفر مى‏ خواهى همان زره را مهر قرار بده.

 چهره رسول خدا با شادمانى رو به على خندید و گفت آیا چیزى دارى که مهریه دخترم باشد؟ على گفت: حال من بر تو پنهان نیست.جز شمشیر و یک شتر چیزى ندارم. پیغمبر گفت:شمشیر را براى جهاد و شتر را براى آب دادن خرما بنان خود و بارکشى در سفر مى‏خواهى همان زره را مهر قرار مى‏ده.

 

دو سال، یا اندکى بیشتر از اقامت مهاجران در مدینه مى گذشت که تغییر چشم گیرى در وضع سیاسى و اجتماعى مسلمانان پدید گردید. بعضی از گروه های جهاد نیز با پیروزى برگشتند.و نتیجه پیروزى آنان گشایشى اندک در کار مسلمانان،و تثبیت موقعیت ایشان در دیده قبیله‏هاى مخالف بود.نیز قبیله‏هایى چند که پس از درگیرى مسلمانان با یهودیان،و منافقان مدینه در حالت دو دلى بسر مى‏بردند،کم و بیش بى طرف ماندند و یا به مسلمانان پیوستند. 
 
مهاجرت به مدینه و خواستگاران بسیار دختر نبی اکرم (ص)
در زندگانى داخلى رسول خدا (ص) نیز تغییرى رخ داد. سوده دختر زمعة بن قیس و عایشه دختر ابو بکر، در خانه او بسر مى‏بردند. عروسى سوده چند ماه پیش از هجرت و عروسى عایشه در شوال سال نخستین هجرت صورت گرفت.هر چند هیچ یک از این دو زن-چه در نظر او و چه در نظر پدرش،جاى خالى خدیجه را پر نمی کردند اما بهر حال هر یک از جهتى مراقب حال پیغمبر بودند و فاطمه (ع) از این نظر دیگر براى پدر نگرانى نداشت.عایشه دخترى نه ساله و سوده بیوه سکران بن عمرو بن عبد شمس بود.
 
سکران با مهاجران دسته دوم به حبشه رفت و در این سفر سوده را نیز همراه خود برد وى پس از بازگشت‏ به مکه در گذشت و پیغمبر آن بیوه را خواستگارى کرد.حال اگر فاطمه (ع) به خانه شوى برود،در خانه پدرش کسانى هستند که نگاهبان حال او باشند. 
 
مسلم است که فاطمه (ع) خواهان بسیارى داشته است.در این باره نیازى بذکر روایات نداریم.پدرش پیش از آنکه به پیغمبرى رسد در دیده همشهریان مقامى ارجمند داشت.دو خواهر فاطمه (ع) پیش از ظهور اسلام زن دو پسر مرد سرشناس خاندان هاشم،عبد العزى بن عبد المطلب (ابو لهب) شدند،و نزد شوهران گرامى بودند.اگر سوره تبت در نکوهش پدر شوى آنان نازل نمى‏شد،و اگر آن مرد لجوج و یا زن او با سرسختى تمام از فرزندانشان نمى‏خواستند زنان خود را رها کنند،آنان از این پیوند خشنود و شادمان بودند.لیکن باصرار ابو لهب بین آنان جدائى صورت گرفت. 
 
این زنان پس از آنکه از همسران خود جدا شدند و اسلام آوردند،یکى پس از دیگرى به عثمان بن عفان مرد مالدار و ارجمند قریش شوهر کردند.زینب خواهر دیگر او زن پسر خاله خود ابو العاص بن ربیع بود چون محمد (ص) به پیغمبرى مبعوث شد،و خدیجه و دخترانش بدو گرویدند،ابو العاص بر دین قریش باقى ماند.
 
بزرگان طائفه وى از او خواستند زن خود را طلاق گوید و آنان هر دخترى را که دوست میدارد بزنى بدو دهند.ابو العاص نپذیرفت و گفت او بهترین همسر است.ابو العاص در جنگ بدر اسیر شد،و پیغمبر دستور آزادى او را داد،بدان شرط که زینب را بمدینه بفرستد.این چند تن همگى مردانى بنام بودند،و نزد کسان خود و دیگران حرمت داشتند.اکنون که محمد (ص) به پیغمبرى رسیده و یثرب در اطاعت اوست و مکه از او در حالت‏بیم و احتیاط بسر مى‏برد،طبیعى است که کسانى با موقعیت‏بهتر آماده خواستگارى فاطمه (ع) باشند.
 
و اگر زینب و ام کلثوم و رقیه پیش از اسلام به شوى رفتند، تربیت زهرا (ع) چنانکه نوشتیم در خانه وحى و مرکز نزول قرآن بود. چنانکه در صفحات این کتاب خواهید دید و سند آن ماخذ دست اول تاریخ اسلام است،عمر و ابو بکر هر یک خواهان فاطمه بودند،لیکن چون خواست ‏خود را با پیغمبر در میان نهادند، وى گفت منتظر قضاء الهى هستم. 
 
نسائى که از محدثان بزرگ اهل سنت است در سنن گوید:پیغمبر (ص) در پاسخ آنان گفت:«فاطمه خردسال است». بارى از میان خواستگاران نام این دو تن را از آن جهت نوشته‏ اند که از لحاظ شخصیت‏ سرشناس‏تر از دیگران‏ند، نه آنکه خواستگاران دختر پیغمبر تنها این دو مرد سالخورده بودند.یعقوبى نوشته است گروهى از مهاجران فاطمه را از پدرش خواستگارى کردند. 
 
 
 
چنانکه نوشتیم و آنچنانکه کتاب‏هاى محدثان و مؤرخان طبقه اول و سندهاى اصلى شیعه و سنى به صراحت تمام نوشته‏اند،و آنچنانکه قرینه‏هاى خارجى نوشته این مورخان را تایید مى‏کند،دختر پیغمبر خواستگارانى داشت،لیکن پدرش از میان همه پسر عموهاى خود على بن ابى طالب را براى شوهرى او برگزید.و بدخترش گفت ترا به کسى بزنى مى‏دهم که از همه نیکو خوى‏تر و در مسلمانى پیش قدم‏تر است.  
 
خواستگاری دختر پیامبر اکرم (ص) توسط امام علی (ع) 
ابن سعد نویسد: چون ابو بکر و عمر از پیغمبر پاسخ موافق نشنیدند على را گفتند تو به خواستگارى او برو !و هم او نویسد: تنى چند از انصار على را گفتند: فاطمه را خواستگارى کن! وى بخانه پیغمبر رفت و نزد او نشست، پیغمبر پرسید:
 
-پسر ابو طالب براى چه آمده است؟ 
-براى خواستگارى فاطمه! 
مرحبا و اهلا!و جز این جمله چیزى نفرمود. 
چون على نزد آن چند تن آمد پرسیدند: 
-چه شد؟ 
-در پاسخ من گفت،مرحبا و اهلا. 
-همین جمله بس است.به تو اهل و رحب بخشید گویا این اختصاص که نصیب على (ع) گردید و امتیاز قبول که در خواستگارى فاطمه یافت‏ بر تنى چند گران افتاده است.
 
مجلسى بنقل از عیون اخبار الرضا چنین نوشته است: 
پیغمبر (ص) على (ع) را گفت مردانى از قریش از من رنجیدند که چرا دخترم را بآنان ندادم. من در پاسخ آنان گفتم:این کار به اراده خدا بوده است. کسى جز على شایستگى همسرى فاطمه را نداشت
 
بارى مجلسى به نقل از امالى شیخ طوسى چنین نویسد: 
 
على (ع) گفت، ابو بکر و عمر نزد من آمدند و گفتند چرا فاطمه را از پیغمبر خواستگارى نمى‏کنى؟من نزد پیغمبر رفتم.چون مرا دید خندان شد.پرسید ابو الحسن،براى چه آمده‏اى؟ من پیوندم را با او، و سبقت‏ خود را در اسلام، و جهادم را در راه دین بر شمردم.
 
رضایت حضرت فاطمه زهرا (س) 
فرمود راست میگوئى!تو فاضلتر از آنى که بر مى‏شمارى!گفتم براى خواستگارى فاطمه آمده‏ام.گفت على! پیش از تو کسانى بخواستگارى او آمده بودند اما دخترم نپذیرفت.بگذار ببینم وى چه مى‏گوید.
 
پیامبر اکرم (ص) سپس به خانه رفت و بدخترش گفت على تو را از من خواستگارى کرده است.تو پیوند او را با ما و پیشى او را در اسلام مى‏دانى و از فضیلت او آگاهى. زهرا (ع) بى آنکه چهره خود را برگرداند خاموش ماند.
پیغمبر چون آثار خشنودى در آن دید گفت الله اکبر.خاموشى او علامت رضاى اوست.
 
شیخ طوسى در امالى آورده است که:چون پیغمبر به زناشوئى على و فاطمه رضایت داد،فاطمه (ع) گریان شد پیغمبر گفت ‏بخدا اگر در اهل بیت من بهتر از او کسى بود ترا بدو میدادم.
 
و نیز مؤلف کشف الغمه و بنقل از او مجلسى نوشته است:على (ع) به پیغمبر گفت:
 
- پدر و مادرم فداى تو باد تو میدانى که مرا در کودکى از پدرم ابو طالب و مادرم فاطمه بنت اسد گرفتى،و در سایه تربیت‏ خود پروردى،و در این پرورش از پدر و مادر بر من مهربانتر بودى، و از سرگردانى و شک که پدران من دچار آن بودند رهانیدى.تو در دنیا و آخرت تنها مایه و اندوخته من هستى اکنون که خدا مرا به تو نیرومند ساخته است،مى‏خواهم براى خود سامانى ترتیب دهم و زنى بگیرم.من براى خواستگارى فاطمه آمده‏ام.آیا دخترت را به من خواهى داد؟ 
 
مهریه ای از سنت پیامبر (ص)
ام سلمه گوید چهره رسول خدا از شادمانى بر افروخت و در روى على خندید و گفت آیا چیزى دارى که مهریه دخترم باشد على گفت:حال من بر تو پنهان نیست.جز شمشیر و شترى آبکش چیزى ندارم.پیغمبر گفت:شمشیر را براى جهاد،و شتر را براى آب دادن خرما بنان خود و بارکشى در سفر مى‏خواهى همان زره را مهر قرار مى‏دهیم. ولى چنانکه نوشتیم اگر ام سلمه در این ماجرا حاضر بوده حضورش بر حسب اتفاق است چه او در این هنگام زن پیغمبر (ص) نبوده است. 
 
زبیر بکار که کتاب او الموفقیات از مصادر قدیمى بشمار میرود از گفته على (ع) چنین آورده است: 
 
-نزد رسول خدا رفتم و در پیش روى او خاموش نشستم. چرا که حشمت و حرمت او را کسى نداشت.چون خاموشى مرا دید پرسید: -ابو الحسن! (16) چه مى‏خواهى؟من همچنان خاموش ماندم تا پیغمبر سه بار پرسش خود را مکرر فرمود سپس گفت: 
-گویا فاطمه را مى‏خواهى؟ 
-آرى! 
-آن زره که بتو دادم چه شد؟ 
-دارم! 
-همان زره را کابین فاطمه قرار بده.
 
ابن سعد در یکى از روایات خود بهاى زره را چهار درهم  نوشته است،که گمان دارم تصحیفى از چهار صد است.یعنى رقم اربعماة را اربع ضبط کرده است.و ابن قتیبه بهاى زره را سیصد و بروایتى چهار صد و هشتاد درهم مى‏نویسد. 
 
بارى کابین دختر پیغمبر چهار صد درهم یا اندکى بیشتر و یا کمتر بود همین و همین، و بدین سادگى نیز پیوند برقرار گردید.پیوندى مقدس است که باید دو تن شریک غم و شادى زندگانى یکدیگر باشند. کالائى بفروش نمى‏رفت تا خریدار و فروشنده بر سر بهاى آن با یکدیگر گفتگو کنند. زره،پوست گوسفند یا پیراهن یمانى هر چه بوده است، بفروش رسید و بهاى آنرا نزد پیغمبر آوردند.
 
 
رسول خدا بى آنکه آنرا بشمارد، اندکى از پول را به بلال داد و گفت‏ با این پول براى دخترم بوى خوش بخر! سپس مانده را به ابو بکر داد و گفت ‏با این پول آنچه را دخترم بدان نیازمند است آماده ساز. عمار یاسر و چند تن از یاران خود را با ابو بکر همراه کرد تا با صواب دید او جهاز زهرا را آماده سازند.فهرستى که شیخ طوسى براى جهاز نوشته چنین است: 
 
صورت جهیزیّه به این شرح مى باشد:
 
1 پیراهن عروس ، به قیمت هفت درهم .
2 عبا چادر قُطوانى کوفه اى .
3 پوشیه ، براى پوشش صورت از دید نامحرمان.
4 رو انداز سیاه رنگ .
5 تخت خواب ، جهت ایمنى از حیوانات گزنده .
6 دو عدد گلیم کتانى مصرى .
7 چهار عدد بالش و متکّا، که درون آن ها از گیاهان خشک و خوشبو پر شده بود.
8 یک عدد پرده نازک از جنس پشم .
9 یک قطعه حصیر، از اطراف بَحرین قَطَر .
10 دستاس ، جهت آرد کردن گندم و.... از سنگ ساخته شده بود.
11 قدح و طشت مِسّى ، براى خمیر کردن آرد و شستن لباس .
12 ظرف آب مشگ ، که از پوست بزغاله بود.
13 قدحى چوبى براى شیر و دوغ .
14 مشگ کهنه ، جهت سرد شدن آب .
15 آفتابه و لگن .
16 بستو سبز رنگ ، جهت روغن و ... .
17 کترى سفالى ، شبیه آفتابه .
18 فرش از پوست حیوان ، جهت نشستن .
19 مشک آب ، براى کارهاى متفرقه .
 
چون جهاز را نزد پیغمبر آوردند آنرا بررسى کرد و گفت:خدا به اهل بیت ‏برکت دهد. 
 
هنگام خواندن خطبه زناشوئى رسید.ابن شهر آشوب در مناقب و مجلسى در بحار و جمعى از علما و محدثان شیعه این خطبه را با عبارت‏هاى مختلف و بصورت‏هاى گوناگون نوشته‏اند. از میان آنها این صورت که بیشتر محدثان آنرا ضبط کرده‏اند:
 
سپاس خدائى که او را به نعمتش ستایش کنند،و بقدرتش پرستش،حکومتش را گوش به فرمان‏اند،و از عقوبتش ترسان،و عطائى را که نزد اوست ‏خواهان،و فرمان او در زمین و آسمان روان. 
خدائى که آفریدگان را بقدرت خود بیافرید،و هر یک را تکلیفى فرمود که در خود او مى‏دید و بر دین خود ارجمند ساخت،و به پیغمبرش محمد گرامى فرمود و بنواخت.خداى تعالى زناشوئى را پیوندى دیگر کرد و آنرا واجب فرمود.بدین پیوند،خویشاوندى را در هم پیوست،و این سنت را در گردن مردمان بست.
 
مى‏فرماید:«اوست که آفرید از آب بشرى را،پس گردانیدش نسبى و پیوندى و پروردگار تو تواناست‏».  همانا خداى تعالى مرا فرموده است که فاطمه را بزنى به على بدهم و من او را به چهار صد مثقال نقره بدو بزنى دادم. 
-على! راضى هستى. 
-آرى یا رسول الله. 
 
 
مراسم جشن حضرت فاطمه زهرا (س) و حضرت علی (ع)
چون جشن عروسى حضرت فاطمه زهراء سلام اللّه علیها برگزار شد و خواستند که آن عروس بى همتا را به خانه سعادت و بخت ببرند، جبرئیل ، میکائیل و اسرافیل علیهم السلام به همراه هفتاد هزار فرشته در مشایعت آن عروس شرکت کردند. پس مرکب حضرت رسول صلّلى اللّه علیه و آله را که به نام دُلدُل معروف بود آوردند و عروس را برآن سوار نمودند.
 
و لِجام آن را جبرئیل علیه السلام در دست گرفت و اسرافیل کنار مرکب مواظب عروس بود و میکائیل نیز مُشک و عنبر دود مى کرد.
 
هنگام حرکت عروس از منزل پدر به سوى منزل سعادت یعنى خانه شوهر جبرئیل تکبیر مى گفت و دیگر همراهان و مشایعت کنندگان نیز مى گفتند: ((اللّه اکبر)). و از همان زمان بود که شعار تکبیر و صلوات در مجالس عروسى و جشن هاى مذهبى مرسوم گردید.
 
صبح عروسى ، پیامبر اکرم (ص) جهت دیدار داماد و عروس به منزل ایشان تشریف آورد و ضمن تبریک و تهنیت و بیان تذکّراتى به هر دو نفر، فرمود:
فاطمه جان ! تو را به شخصى شوهر دادم ، که سرور تمام صالحان و نیکان دنیا و آخرت مى باشد.
 
و سپس خطاب به امام علی (ع) کردند و فرمودند: این دخترم بسیار عزیز است ، پس هر که او را گرامى دارد، مرا گرامى داشته و هر که به او توهین نماید، مرا توهین کرده است . و نیز فرمود: خداوند، زمین را مهریّه و صداق دخترم فاطمه قرار داد؛ پس هر که روى زمین راه رود و مخالف وى باشد، همانا غاصب خواهد بود.


 

منبع: فرهنگ نیوز



      

تصویر منتشر نشده از مقام معظم رهبری در کنار لشکر خوبان

-سال 1367 و پس از عملیات مرصاد، زمزمه‌هایی در لشکر 31 عاشورا به‌وجود آمد که احتمال دارد آقای خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت به پادگان لشکر بیایند. 
سال 1367 و پس از عملیات مرصاد، زمزمه‌هایی در لشکر 31 عاشورا به‌وجود آمد که احتمال دارد آقای خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت به پادگان لشکر بیایند.

به نقل از فرهنگ نیوز ، سال 1367 و پس از عملیات مرصاد، زمزمه‌هایی در لشکر 31 عاشورا به‌وجود آمد که احتمال دارد آقای خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت به پادگان لشکر بیایند. پادگان لشکر 31 عاشورا در 15 کیلومتری دزفول قرار داشت؛ پادگانی که مهندسی ساخت آن را شهید مهدی باکری انجام داده بود. من داشتم به پادگان فرماندهی می‌رفتم که متوجه شدم مجموعه ماشین‌هایی وارد لشکر شدند. سرعت را کم کردم تا غبار جاده بخوابد و ماشین‌ها بتوانند از ما سبقت بگیرند. از آینه نگاه می‌کردم که متوجه شدم در ماشین اولی آقای خامنه‌ای نشسته‌اند. من راهنما زدم که بفرمایید جلو؛ آقا قبول نکردند و اشاره کردند که به مسیر خود ادامه بدهیم. بعد که به محل پادگان فرماندهی رسیدیم، خدمت آقا رفتیم و سلام و احوال‌پرسی کردیم.

به فرمانده‌ی گردان ما خبر دادند که امشب با توجه به حضور آقای خامنه‌ای، بچه‌های رده‌های بالای فرماندهی برای جلسه به حسینیه‌ی فرماندهی بیایند. من هم با دوربینم رفتم. وارد حسینیه که شدم، دیدم آقا نشسته‌اند و در کنار ایشان هم سرلشکر سلیمی حضور دارد. دو روز به تاسوعای حسینی مانده بود. شام را خوردیم و بعد از آن مراسم عزاداری شروع شد. بچه‌ها کنار آقا حلقه‌ی عزاداری تشکیل دادند و شروع به سینه‌زنی کردند. آقا هم سینه‌زنی می‌کردند که من از این لحظات چند عکس گرفتم.

پس از اتمام عزاداری آقا یک مقداری درباره‌ی سیره و تاریخ اهل بیت علیهم‌السلام صحبت کردند و گفتند که من از این عزاداری سیر نشدم. فرمودند: من می‌روم منطقه و اگر فرصت شد، روز تاسوعا برمی‌گردم. روز تاسوعا ایشان مجدداً به پادگان شهید باکری برگشتند.



      

ابتکار جالب برای مبارزه با قلیان +تصاویر

-بر اساس طرح تازه مقابله با مصرف دخانیات، تصاویر هشداردهنده باید در هر دو طرف شیشه درج شوند به طوری که 65 درصد آن را در بر بگیرند. 
بر اساس طرح تازه مقابله با مصرف دخانیات، تصاویر هشداردهنده باید در هر دو طرف شیشه درج شوند به طوری که 65 درصد آن را در بر بگیرند.

 براساس مصوبه قانونی مجلس ترکیه، مضرات مصرف دخانیات علاوه بر پاکت‌های سیگار بر روی شیشه‌های قلیان نیز به صورت نوشته و تصویر منعکس می‌شود.
گردشگرانی که در ماه‌های اخیر به ترکیه سفر می‌کنند در مراجعه به مراکز عرضه قلیان با صحنه ای تازه مواجه می شوند. قلیان‌هایی که در قوطی‌هایی زیبا قرار گرفته که تصاویر و نوشته هایی به زبان ترکی بر روی آنها نقش بسته است. اگرچه برخی تصاویر برای گردشگرانی که قادر به خواندن نوشته های درج شده در کنار آنها نیستند، چندان گویا نیست و در نگاه اول پیام‌های تبلیغاتی تلقی می‌شوند ولی با کمی دقت می توان تصاویری شبیه تصاویر درج شده روی پاکت‌های سیگار را در بین آنها تشخیص داد.

همچنین استفاده از نوشته‌ها و یا تصاویری که ممکن است مصرف کننده را تشویق و یا دچار اشتباه کرده و محصول دخانیاتی را به شکل جذاب درآورد، ممنوع است.
قانون پیشنهادی، فراتر از درج پیام‌ها و تصاویر هشداردهنده بر روی قلیان استفاده از نام، مارک، نشان و لوگوی تولیدکنندگان، واردکنندگان و توزیع کنندگان دخانیات را از سوی تمام شرکتها به جز شرکت‌های دخانیاتی ممنوع کرده است. همچنین استفاده از لوگوی این محصولات در مراسم‌ها، برنامه‌ها و مسابقات ورزشی ممنوع است.



      

رهبریت واحد، حلقه مفقوده خیزشهای مردمی در منطقه است

- پژوهشگر مذاهب اسلامی، رهبریت واحد را حلقه مفقوده خیزش‌های مردمی در منطقه خاورمیانه خواند و تصریح کرد: نبود رهبریت واحد همان چیزی است که مناطق اهل سنت خاورمیانه از آن به شدت رنج می‌برند.
پژوهشگر مذاهب اسلامی، رهبریت واحد را حلقه مفقوده خیزش‌های مردمی در منطقه خاورمیانه خواند و تصریح کرد: نبود رهبریت واحد همان چیزی است که مناطق اهل سنت خاورمیانه از آن به شدت رنج می‌برند.

 "محمد ذیب البلبیسی" از روحانیان سنی مذهب اردن هاشمی، عضو انجمن علمای شام و پژوهشگر مذاهب هشتگانه اسلامی با بیان اینکه مناطق اهل سنت از وجود شخصیت‌هایی با توان و شایستگی رهبریت یک ملت بی‌بهره هستند تاکید کرد: به دلیل نبود چنین شخصیت‌هایی برای رهبری واحد جوامع اهل سنت است که آمریکا، رژیم صهیونیستی، هم‌پیمانان اروپایی آنها و مزدورانشان در منطقه توانسته‌اند بر موج خیزش‌های مردمی سوار شده و اهداف آنها را به نفع خود به سرقت ببرند.

وی از انقلاب مصر به عنوان یک نمونه بارز در میان خیزش‌های مردمی منطقه نام برد و اظهار داشت: انقلاب ملت مصر یک انقلاب تمام عیار است که حول محور جوانان می‌چرخد، زیرا نسل جوان مصر در این انقلاب نقشی اساسی از خود بر جای گذاشتند؛ اما در خصوص این انقلاب ورق در جایی برگشت که نظامیان مصر وارد عمل شده و بر آن شدند تا ابتکار عمل و اداره امور کشور را به دست بگیرند.

پژوهشگر مذاهب هشتگانه اسلامی، روی کار آمدن محمد مرسی را حاصل مذاکرات شورای نظامی مصر با آمریکا توصیف کرد و توضیح داد: نظامیان مصر پس از آنکه حسنی مبارک را در آستانه سرنگونی یافتند وارد عمل شده و با اعزام 24 تن از افسران عالیرتبه مصری به آمریکا نسبت به عزل حسنی مبارک، دیکتاتور مصر و روی کار آوردن محمد مرسی اقدام کردند.

البلبیسی از محمد مرسی به عنوان یکی از حافظان قرآن کریم نام برد و گفت: حافظ قرآن بودن محمد مرسی دلیلی بر توانایی وی برای استنباط قواعد شرعی نیست؛ به عبارت دیگر هر چند که ظاهر امر اسلامی است اما باطن آن منافی اسلام بوده و با اسلام ناب محمدی در تضاد است.

وی با بیان اینکه اقشاری مانند محمد مرسی با سلوکیاتشان در حال ویران کردن امت اسلامی هستند تصریح کرد: همه مصیبت‌هایی که بر سر امت اسلامی آمده از سوی سلفی‌های وهابی یا آنانی است که خود را اخوان المسلمین می‌نامند.

پژوهشگر مذاهب هشتگانه اسلامی در ادامه به برخی از اقدامات محمد مرسی در آغاز ریاست جمهوری‌اش اشاره می‌کند و این پرسش‌ها را مطرح می‌کند که این چه رئیس جمهوری است که با وجود اینکه از سوی ملت خود انتخاب شده است اما برای حمایت خود نیروهای حماس را به یاری می‌طلبد و چرا از ابتدای روی کار آمدنش به عنوان رئیس جمهور مصر نسبت به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اقدام می‌کند؟

البلبیسی با تاکید بر اینکه انتخاب محمد مرسی به ریاست جمهوری مصر یک انتخاب حقیقی نبوده است خاطر نشان کرد: اگر وی همچنان که ادعا می‌کند که یک مسلمان واقعی است و از سوی ملت مصر برگزیده شده به سمت عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی و وفای به عهد با این رژیم پیش نمی‌رفت.

وی وضعیت حاکم بر تونس را مشابه وضعیت مصر توصیف کرد و گفت: در تونس نیز دست‌های زیادی وجود دارد که انقلاب ملت تونس را با چالش مواجه کرده و در تلاش است تا به هر شکل ممکن به این انقلاب مردمی ضربه بزند.

پژوهشگر مذاهب هشتگانه اسلامی همچنین به تشریح نقش عربستان سعودی در ضربه زدن به انقلاب‌های منطقه پرداخت و توضیح داد: عربستان سعودی یکی از کشورهایی است که با کمک هم‌پیمانانش تلاش کرده است تا هر انقلاب اسلامی و غیراسلامی در منطقه را هدف قرار داده و از به ثمر رسیدن انقلاب‌ها در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند.

البلبیسی در بخش دیگری از سخنان خود به تاثیر پذیری کشور اردن از بیداری اسلامی در منطقه اشاره کرد و گفت:  در کشور اردن نسبت به اسلام یک بیداری اخوانی (اخوان المسلمین) پدید آمده است و این با بیداری اسلامی تفاوت دارد.

وی با تاکید بر اینکه در اردن بیداری نسبت به مفهوم حقیقی اسلام وجود ندارد خاطر نشان کرد: آنچه که تحت عنوان بیداری در جامعه اردن پدید آمده است بیش از آنکه شبیه بیداری اسلامی باشد شبیه به انقلاب مصر و در حقیقت اظهار تمایل و گرایش به سوی جماعت حماس، جهاد اسلامی و سایر گروه‌های اسلامی است.

پژوهشگر مذاهب هشتگانه اسلامی با بیان اینکه تنها بیداری که در اردن دیده نمی‌شود همان بیداری نسبت به مفهوم حقیقی و جوهری دین اسلام است تاکید کرد: جای بسی تاسف است که عده تکفیری‌ها در اردن فزونی یافته و بسیاری از مساجد این کشور به دست این جماعت تکفیری افتاده است که این مساله به نوبه خود خطری برای اردن و ملت آن به شمار می‌رود.

البلبیسی در ادامه به شرایط ویژه کشور اردن کرد و اظهار داشت: اردن از نظر اقتصادی و مالی وابسته به کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان سعودی است و با حمایت همین کشورها شیوخ تکفیری بسیاری در اردن پدیدار شده و به میدان‌داری در این کشور پرداخته‌اند.

وی میدان‌داری شیوخ تکفیری را یک فتنه عمومی خواند و گفت: میدان‌داری شیوخ تکفیری فتنه‌ای است که دامن سایر کشورهای همجوار با اردن مانند عراق، سوریه و سایر کشورهای منطقه از جمله افغانستان را گرفته و موجب شده است شیوخ تکفیری در این کشورها به یکه تازی بپردازند.

پژوهشگر مذاهب هشتگانه اسلامی از میان شیوخ تکفیری به شیخ یوسف القرضاوی اشاره کرد و گفت: این شیخ که برای قتل علما و جاهلان و تحصیل‌کرده‌ها فراخوان داده بود در اظهارات خود به صراحت اعلام می‌کرد که از فتنه‌انگیزی دست بر نمی‌دارد.

البلبیسی از شیخ محمد رمضان البوطی به عنوان یکی از شیوخ تکفیری و قربانی فتنه‌های شیخ یوسف القرضاوی نام برد و افزود: با وجود اینکه البطوطی از اندیشه‌هایی نزدیک به اندیشه‌های القرضاوی برخوردار بود اما تنها به جرم انتقاد از القرضاوی و پیروانش قربانی شد.

وی با بیان اینکه حتی اماکن متبرکه مسلمانان و علمای مسیحیان وفادار به میهنشان نیز از فتنه تکفیریون در امان نبودند تاکید کرد: ویران کردن آرامگاه حجر بن عدی، صحابه جلیل‌ القدر پیامبر اکرم (ص) و خارج کردن جسد شریف و مطهر وی از قبر و همچنین تلاش برای ویران کردن مزار حضرت زینب (س) و مسجد الاموی در حلب و به سرقت بردن تارهای موی مبارک پیامبر اکرم از این مسجد از جمله اقداماتی است که تکفیریون در سوریه به انجام رسانده و تلاش کرده‌اند تا با حجت تکفیر و قتل نسبت به از بین بردن اسلام حقیقی اقدام کنند.

منبع: تسنیم



      

از حذف شعار مرگ بر آمریکا تا حذف شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه در سا

-«مرگ بر ضد ولایت فقیه را حذف کنید» ! تیتری که امروز صبح منتشر شد و دقایقی پیش هم از خروجی این سایت حذف شد! و بعد از گذشت 7 ساعت ، تیتر و روتیتر دیگری جایگزین آن شد! 
«مرگ بر ضد ولایت فقیه را حذف کنید» ! تیتری که امروز صبح منتشر شد و دقایقی پیش هم از خروجی این سایت حذف شد! و بعد از گذشت 7 ساعت ، تیتر و روتیتر دیگری جایگزین آن شد!
 
پس از موضع گیری های اخیر هاشمی رفسنجانی مبنی بر "ارتباط با آمریکا و حذف شعارمرگ بر آمریکا" و همچین "مساله فیلترینگ فیس بوک" ؛ این بار سایت هاشمی رفسنجانی با انتشار بخشی از خاطرات وی تیتر کرد؛ «مرگ بر ضد ولایت فقیه را حذف کنید» ! تیتری که امروز صبح منتشر شد و دقایقی پیش هم از خروجی این سایت حذف شد! و بعد از گذشت 7 ساعت ، تیتر و روتیتر دیگری جایگزین آن شد!
 
سایت هاشمی رفسنجانی به بهانه باز نشر خاطرات چهاردهم اسفند 1360 وی آورده است: « عصر احمدآقا آمد و نوار سخنان‌ آقای‌ (آیت‌الله‌ العظمی‌ محمدرضا) گلپایگانی‌را آورد و گوش‌ دادیم‌. به‌ شعار "مرگ‌ بر ضد ولایت‌ فقیه" اعتراض‌ دارند و از مجلس‌ می‌خواهد که‌ در تشخیص‌ ضرورت‌ و موضوعات‌ احکام‌ ثانویه‌، دقت‌ و وسواس‌ داشته‌ باشد، ولی‌ با خضوع‌ و احترام‌صحبت‌ کرده‌اند. من‌ هم‌ در نمازجمعه‌ از ایشان‌ تشکر کردم‌. قرار شد با مشورت‌ با امام‌ سخنان‌ایشان‌ پخش‌ شود.احمد آقا اطلاع‌ داد که‌ امام‌ موافقند»
 
گفتنی است که پیش از این ؛ هاشمی رفسنجانی در بخشی از کتاب «صراحت‌نامه» پیرامون "نظر امام" درباره "شعار مرگ بر آمریکا" مباحثی را مطرح کرده بود که بیشتر شبیه شبهه افکنی بود تا واگویی تاریخ ! چندی پیش هم سایت هاشمی در آخرین اخبار خود با تیتری تحت عنوان «مصاحبه منتشر نشده رهبری درباره آمریکا» نوشته بود؛ «می شود با آمریکا هم رابطه دوستانه داشت»
 
اما سوال اساسی که مطرح می شود این است که سایت هاشمی رفسنجانی چه ضرورتی را حس کرده که در این برهه از حیات نظام جمهوری اسلامی ایران، مسائل تعجب برانگیزی چون «حذف شعار مرگ بر آمریکا» و«حذف شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه» را مطرح می کند؟ و اساسا این نوع موضع گیری ها؛ چه موضوعیتی در فضای کنونی داشته است؟ نه چهاردهم اسفند است که خاطرات آن روز هاشمی رفسنجانی تداعی شود و نه سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله گلپایگانی که سخنان ایشان در آن مقطه زمانی بازنشر شود و نه سالروز رحلت حضرت امام(ره) و یا مناسب خاص دیگر!
 
از این رو به نظر می رسد هاشمی در راستای تحقق نسخه ی تئوریسین های دولت تدبیر وامید، نقش کاتالیزور را برعهده گرفته است ! تحرکات رسانه ای سایت ایشان در سه محور مشخص ؛ 1 – ارتباط با آمریکا و حذف شعار مرگ بر آمریکا و 2 – رفع فیلترینگ فیس بوک و آزاد سازی شبکه های اجتماعی و 3 – حذف شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه؛ گویای این واقعیت است که قرار است هاشمی رفسنجانی 80 ساله ، در دولت تدبیر و امید دست به احیا و بازسازی هویت سیاسی و اجتماعی خود بزند.
 
به نظر می رسد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی در هاله‏ای از ابهام و تردید، سیاست صبر و انتظار را در پیش گرفته اند و نگران آنند که هاشمی رفسنجانی در سن 80 سالگی و دوران ضعف و کهولت ،خاطره ی دیگری را منتشر کند و بگوید ؛ امام با انقلاب هم مخالف بود!
 
از سوی دیگر برخی معتقدند هاشمی رفسنجانی احاطه و کنترل مستمری بر سایت شخصی خود ندارد . سایتی که بعضا مطالب شاذی را منتشر می کند و بعد از ساعاتی آن را تغییر می دهد و یا از خروجی خود حذف می کند. این گمانه زنی ها وجود دارد که سایت رفسنجانی توسط فرزندانش مدیریت و هدایت می شود.
منبع: وطن آنلاین



      

افزایش بی سر و صدای قیمت کالاهای اساسی در هیاهوی مذاکرات + قیمت

- مسئولان وزارت صنعت همواره از ثبات قیمت‌ها صحبت می‌کنند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت کالاهای اساسی در هیاهوی مذاکرات نیویورک گم شده باشد.  
مسئولان وزارت صنعت همواره از ثبات قیمت‌ها صحبت می‌کنند و به نظر می‌رسد افزایش قیمت کالاهای اساسی در هیاهوی مذاکرات نیویورک گم شده باشد.

 پیش از حماسه سیاسی بیست و چهارم خرداد‌ماه بسیاری از نامزدها در برنامه تبلیغاتی خود اصلاح معیشت مردم را به عنوان اولین هدف برنامه دولت خود اعلام می‌کردند و این موضوع از آنجا ناشی می‌شد که به عقیده همه نامزدها معیشت مردم در سال‌های دولت نهم و دهم در شرایط مناسبی قرار نداشته است. به هر حال موضوع این گزارش بررسی معیشت مردم در دولت محمود احمدی‌نژاد نیست و در واقع بحث قیمت‌ها پس از آغاز دولت یازدهم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حسن روحانی رئیس دولت یازدهم از همان ابتدا از برنامه 100 روزه‌ای صحبت‌ کرد که باید در آن معیشت مردم اصلاح می‌شد چرا که مقام معظم رهبری حتی پیش از آغاز حماسه 24 خرداد‌ماه نیز به دولت دهم این موضوع را گوشزد کرده بودند که باید معیشت مردم جدی گرفته شود.

برنامه‌ای که حسن روحانی از آن به عنوان برنامه 100 روزه نام برد و وزرای او نیز در جلسات رأی اعتماد مجلس مرتبا بر آن تاکید کردند موید این موضوع بود که قرار است برنامه‌های جدی برای اصلاح معیشت مردم صورت گیرد.

سؤال اول این است که معیشت مردم از نظر مسئولان دولتی شامل چه حوزه‌های می‌شود، آیا بهای مسکن، اجاره بها، قیمت انواع میوه و تره‌بار، قیمت کالاهای اساسی، مواد پروتئینی و یا حتی قیمت خودرو و خدمات شهری هم در حوزه اصلاح معیشت مردم در نظر گرفته می‌شود، یا در نگاهی کلان‌تر با حل مشکل نرخ رشد نقدینگی در جامعه به سمت مهار تورم حرکت خواهد شد و یا برنامه‌هایی نظیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی و یا به عبارت هدفمندی حامل‌های انرژی یا اصلاح قیمت‌ها می‌تواند تأثیر مستقیمی در معیشت مردم بگذارند. همه اینها مباحثی بوده و هست و همواره کارشناسان مختلفی در حوزه‌های مختلف آن را مورد بررسی قرار می‌دهند اما هدف از این گزارش بررسی قیمت انواع کالاهای اساسی که شامل انواع محصولات پروتئینی، لبنی و کالاهای ضروری و مورد نیاز مردم است، می‌شود.

به گزارش فارس، بنابر آمارهای بانک مرکزی که در جدول زیر به صورت مقایسه‌ای بین هفته منتهی به هفتم تیرماه و هفته منتهی به 12 مهر‌ماه مورد بررسی قرار گرفته است این آمارها با هم مقایسه می‌شود.

                         قیمت انواع کالاهای اساسی به روایت بانک مرکزی

کالا واحد قیمت در تیرماه/ریال قیمت در مهر‌ماه/ ریال 
ماست  پاستوریزه کیلو        22160           24370
پنیر پاستوریزه 450 گرمی  37090 41520
شیر پاستوریزه لیتر 21110 22820
تخم‌مرغ شانه‌ 2 کیلویی 80530 90070
برنج داخلی کیلو 71310 74070
نخود کیلو 59540 57230
لپه کیلو 74400 7110
لوبیا قرمز کیلو 89330 92990
لوبیا سفید کیلو 87170 91820
خیار کیلو 21080 25130
گوجه‌فرنگی کیلو 20400 20550
سیب‌زمینی کیلو 22990 20400
پیاز کیلو 12360 11830
گوشت گوسفند با استخوان کیلو 296610 298790
گوشت گوساله بی‌استخوان کیلو 310900 308500
قند کیلو 25740 26270
شکر کیلو 22320 22890
چای خارجی بسته 500 گرمی 150880 150720
روغن نباتی جامد کیلو 215840 215930
روغن نباتی مایع کیلو 45930 45970

به گزارش فارس، با نگاهی به قیمت‌های خرده‌فروشی بانک مرکزی در فاصله 7 تیر‌ماه تا 12 مهر‌ماه شاهد روند صعودی قیمت‌ها در اکثر کالاهای اساسی هستیم و این در حالی است که مسئولان دولت یازدهم مرتباً از ثبات قیمت‌ها صحبت می‌کنند.

با مقایسه قیمت ها در 3 ماه گذشته شاهد افزایش قیمت محصولات لبنی، حبوبات بویژه لوبیا قرمز و لوبیا سفید، تخم مرغ و برنج داخلی هستیم که در این میان تخم مرغ با هزار تومان گرانی در هر شانه و همچنین محصولات لبنی رکود دار گرانی هستند تا آنجا در این مدت هر بسته پنیر 450 گرمی 400تومان افزایش قیمت داشته است و ماست و شیر پاستوریزه در هر لیتر افزایش قیمت در حدود 200 تومان داشته اند. این در حالیست فعالان حوزه لبنی بدنبال مجوز افزایش قیمت محصولات خود هستند.

لذا می توان نتیجه گرفت تخم مرغ در این مدت افزایش قیمت 12.5 درصدی و همچنین پنیر و سایر محصولات لبنی در سکوت خبری افزایش قیمت بیش از 10 درصدی داشته اند.

به گزارش فارس؛ قیمت‌های تهیه شده در جدول بالا براساس آمارهای بانک مرکزی است و به صورت میانگین شهر تهران اعلام می‌شود.لذا ممکن است؛ قیمت‌ها در برخی نقاط تهران بالاتر یا پایین‌تر از این باشد لذا سری به خرده فروشی های سطح شهر هم زدیم تا قیمت انواع کالاهای اساسی و مواد پروتئینی را جویا شویم.

                              میانگین قیمت مواد پروتئینی در سطح شهر تهران

کالا واحد قیمت/ تومان
مرغ کیلوگرم 7000
ران مرغ کیلوگرم 6300
فیله مرغ کیلوگرم 13500
مرغ منجمد کیلوگرم 5300
گوساله منجمد برزیلی کیلوگرم 22500
قلوه‌گاه منجمد پاکستانی کیلوگرم 18500
شقه گوسفندی کیلوگرم 25500
ران گوسفندی کیلوگرم 30000
گوساله کیلوگرم 29000
جگر گوسفندی کیلوگرم 23000

در حالی قیمت متوسط مرغ در سطح شهر تهران از 7000 تومان در هر کیلوگرم فراتر رفته است که مسئولان وزارت صنعت آن را نمی پذیرند و معتقدند قیمت ها باید حدود 6500 باشد.

           قیمت خرده فروشی کالاهای اساسی در سطح شهر تهران

کالا واحد قیمت/ تومان
شیر پاستوریزه یک لیتری 1900
شیر نایلونی کم چرب یک لیتری 1300
شیر نایلونی پر چرب یک لیتری 1500
ماست کم چرب 900 گرمی 2500
پنیر 300 گرمی 3400
تخم مرغ شانه دو کیلویی 8500
تخم مرغ دانه 350
روغن مایع یک لیتری 4900
روغن جامد 4.5 کیلویی 21400
لپه کیلوگرم 6000
عدس کیلوگرم  6000
لوبیا چیتی کیلوگرم  8000
لوبیا قرمز کیلوگرم   9000
برنج طارم کیلوگرم   8000
برنج هندی کیلوگرم   5000
برنج تایلندی کیلوگرم 3500

                            قیمت انواع میوه و تره بار در سطح شهر تهران

کالا واحد قیمت/ تومان
خرمالو کیلوگرم 4500
انگور کیلوگرم 5500
موز کیلوگرم 3700
هلو کیلوگرم 4900
سیب کیلوگرم 4200
انار کیلوگرم 3900
لیمو شیرین کیلوگرم 3600
نارنگی کیلوگرم 4400
بادنجان کیلوگرم 1300
خیار بوته ای کیلوگرم 2950
فلفل دلمه کیلوگرم 2700
کدو کیلوگرم 1800
کاهو کیلوگرم 2000
گوجه کیلوگرم 1800
پیاز کیلوگرم 950
سیب زمینی کیلوگرم 2200

بنابر این گزارش؛ علی‌اکبر پورکاوه به فارس می‌گوید کارخانجات لبنیات مجوز افزایش قیمت خود را روی میز سازمان حمایت گذاشته‌اند و به دنبال افزایش قیمت‌ها هستند و یا از طرفی دیگر فعالان صنعت روغن‌نباتی مرتباً از تقاضای افزایش قیمت روغن‌نباتی صحبت می‌کنند و می‌گویند تولید با این وضعیت مرغون به صرفه نیست.

به نظر می‌رسد؛ سازمان حمایت و بازرگانی داخلی وزارت صنعت باید در اقدامی از روند افزایشی قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کرده و همانطور که در مصاحبه‌هایشان گفته می‌شود به دنبال ثبات قیمت‌ها باشند.

یکی از روشهای توزیع کالاهای اساسی عرضه از طریق فروشگاه های زنجیره ای است لذا قیمت کالاهای اساسی در یکی از فروشگاه های زنجیره ای نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

                      قیمت کالاهای اساسی در فروشگاه های زنجیره ای

کالا واحد قیمت/ تومان
روغن مایع یک لیتری 4040
روغن مایع 2.750 کیلویی 16130
روغن جامد 5 کیلویی 19070
شکر 900 گرمی 1700
قند 900 گرمی 2500
لوبیا سفید 900 گرمی 7950
لوبیا چیتی 900 گرمی 8750
لوبیا قرمز 900 گرمی 6900
نخود 900 گرمی 5200
عدس 900 گرمی 5400
لپه 900 گرمی 5950
برنج طارم 2.5 کیلویی 19500
برنج تایلندی 10 کیلویی 19700
برنج آمریکایی 20 کیلویی 49000
تخم مرغ شانه دو کیلویی 8000
پنیر لیقوان کیلوگرم 15950
پنیر گلپایگان کیلوگرم 7750
ماست 3.5 چربی 1500 گرمی 4000
کره 50 گرمی 1200
کره 100گرمی 2300
کره 250گرمی 5500

بنابراین گزارش، درحالی روند صعودی قیمت کالاهای اساسی در کشور ادامه دارد که قیمت دلار و سایر ارز‌ها روند نزولی به خود گرفته است لذا انتظار می‌رود تا شاهد ثبات قیمت‌ها در کالاهای اساسی نیز باشیم.

منبع: فارس



      

چرا این جمله را به همسرتان نمیگویید؟

-یک روانشناس معتقد است: توانایی نداشتن در انتخاب و ناتوانی در فهم و درک همدیگر عامل بسیاری از طلاق‌ها در فرهنگ ایرانی است. 
یک روانشناس معتقد است: توانایی نداشتن در انتخاب و ناتوانی در فهم و درک همدیگر عامل بسیاری از طلاق‌ها در فرهنگ ایرانی است.
 شاهین فرهنگ در همایش خانواده موفق به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی و فاطمه زهرا(س) که در سمنان برگزار شد با اشاره به روایتی از نحوه تشکیل زندگی و ازدواج امام علی(ع)و فاطمه زهرا(س)، برگزاری مراسم ساده و تهیه اندک جهیزیه را از نمودهای بارز زندگی این دو بزرگوار عنوان کرد و افزود: ازدواج آن دو بر این تفکر استوار بود که زندگی و دنیا، وسیله و فرصتی برای تقرب به پرودگار است و از این رو فاطمه زهرا(س) با بخشیدن لباس شب عروسی خود به یک فقیر و آزاد کردن غلام و کنیز با پول‌های جمع شده در مراسم عروسی، برکت را به خانه خود آورد و تا آخر عمر چیزی که خارج از توان حضرت علی (ع) باشد از او نخواست.
 
وی با اشاره به آمار روز افزون طلاق در ایران، گفت: علت عمده طلاق‌ها در کشور ما این است که روش‌های زندگی و انتخاب کردن را نیاموخته و از زبان هم سر در نمی‌آوریم، بنابراین سودی که از ازدواج می‌بریم کم و در برخی مواقع لطمه‌ای که از ناحیه آن می‌خوریم زیاد است که نهایتأ منجر به قهر و فاصله و طلاق همسران می‌شود.
 
این مدرس مهارت‌های زندگی افزود: مردان و زنان در احساسات، عشق ورزی، خواسته‌ها، عکس العمل‌ها و نیازها با هم متفاوتند و اغلب اوقات به خاطر نشناختن این تفاوت‌ها با یکدیگر می‌جنگند.
 
دکتر فرهنگ با اشاره به اختلافات ساختاری بین مردان و زنان، گفت: از جمله این اختلافات آن است که آقایان کلیات را بیشتر مد نظر قرار می‌دهند و خانم ها جزئیات را.
 
این دکترای روانشناسی، با اشاره به این‌که نیمکره راست مغز مربوط به بخش سمبلیک و تخیلی و نیکره چپ مربوط به بخش استدلالی و منطقی است، افزود: خانم‌ها می‌توانند به طور همزمان از دو نیمکره مغز استفاده کنند و 2 کار را به صورت عالی انجام دهند ولی آقایان چون در آن واحد یک کار را بیشتر نمی‌توانند انجام دهند، 25 دقیقه فرصت نیاز دارند تا از بخش احساسی به استدلالی و بالعکس بروند و این نیز باعث اختلاف بین آنها می‌شود.
 
وی، تفاوت در تجسم فضایی، محاسبه فاصله‌ها و حجم ها را از دیگر اختلافات ساختاری بین مردان و زنان برشمرد و افزود: اینها مواردی هستند که در آقایان قوی ترند و همین امر باعث ایجاد تفاوت در آنها می‌شود.
 
فرهنگ، درک زبان بدن و رابطه‌مدار بودن خانم‌ها و هدف‌مدار بودن آقایان را دیگر تفاوت بین جنس زن و مرد ارزیابی کرد و افزود: خانم‌ها، کارهایشان برای گرمی و نزدیکی روابط و تلاش آقایان بیشتر برای رسیدن به هدف است. همچنین توجه مردان، دیداری و توجه خانم‌ها، شنیداری است.
 
این روانشناس اضافه کرد: آقایان بیشتر علاقمندند در رابطه با اقتصاد و سیاست حرف بزنند و خانم‌ها عمدتا به آشپزی، مد لباس، مسائل روانشناسی و دینی و مذهبی علاقمندند و اینها نیز سبب بوجود آمدن اختلافاتی بین آنها شده است.
 
وی، زن و مرد را مکمل هم دانست و افزود: خداوند بواسطه مأموریت‌هایی که برای آدم‌ها گذاشته، توانایی‌های متفاوت به آنها داده و طبق آموزه‌های دین اسلام در مواردی آقایان نقاط قوت و ضعف دارند و در مواردی خانم‌ها.
 
فرهنگ با اشاره به این‌که علم روانشناسی در کشور ما بومی نشده است، اظهار کرد: روان شناسی ره آورد غرب است و با فرهنگ دینی ما سازگار نیست. دستورات دین اسلام و قرآن بهترین و کاملترین سرمایه معنوی برای الگو پذیری است.
 
وی با بیان این‌که فراگیری و آموزش تکنیک‌ها برای آن است که ما ابتدا به اصلاح کردن روش‌های خود بپردازیم و کاری به طرف مقابل نداشته باشیم، به خانم‌ها توصیه کرد، از بیان تذکرات پیاپی به آقایان پرهیز کنند چرا که این روند، باعث نافرمانی می‌شود.
 
فرهنگ افزود: انجام کارهای شخصی آقایان و بیان اشتباهات آنها به خصوص جلوی دیگران روش نادرستی است که تاثیرات سویی نیز به همراه دارد. مقایسه مرد با دیگران و به رخ کشیدن اشتباهاتش نیز مخرب و ویرانگر است و خانم‌ها باید توجه داشته باشند که به آقایان نه دستور که به آنها مسئولیت دهند و اگر دچار اشتباه شدند دوباره به آنها مسئولیت بدهند.
 
وی با اشاره به نیاز زنان به درک و توجه فراوان از سوی آقایان، توصیه کرد، در شرایط مختلف با خانم‌ها مشورت و در امور مختلف از آنها نظرخواهی کنید.
 
فرهنگ افزود: آقایان باید در موقعیت‌های مختلف از خانم‌ها، تعریف و تمجید کنند و طبق فرموده دین اسلام بر کلمه "دوست دارم" مداومت داشته باشند.
 
این روانشناس گفت: آقایان در منزل بهتر است خانم‌هایشان را به اسم کوچک و با نام‌های خوب صدا کنند و به آنها فرصت دهند به امور شخصی و مورد علاقه شان نیز برسند. همچنین آقایان باید توجه داشته باشند که زنان در زمان های خاص و در مواقع اختلالات هورمونی، بی حوصله و عصبی و پرخاشگرند و نیاز به درک و توجه بیشتری دارند. زنها شیفته محبتند و بسیاری از ناهنجاری‌های اجتماعی به خاطر این است که در خانه محبت نمی‌بینند.



      

روایت مرادی از درس خارج امروز رهبری

-تا مرا دیدند فرمودند: یا علی! وفینا والله لصاحبک ای علی به خداقسم ما به وعده ی خود در مورد دوستت وفا کردیم اینجا بود که ایشان منقلب شدند، بغض کردند و گریستند و فورا به ادامه بحث پرداختند اما همه متاثر شدند ان شاءالله سایه ایشان مستدام باشد. 
تا مرا دیدند فرمودند: یا علی! وفینا والله لصاحبک ای علی به خداقسم ما به وعده ی خود در مورد دوستت وفا کردیم اینجا بود که ایشان منقلب شدند، بغض کردند و گریستند و فورا به ادامه بحث پرداختند اما همه متاثر شدند ان شاءالله سایه ایشان مستدام باشد.

 حجت الاسلام شهاب مرادی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام با اشاره به درس خارج امروز رهبر انقلاب نوشت:  سلام امروز سیدنا الاستاد حین تدریس روایتی مشهور را از کتاب شریف کافی نقل کردند: راوی؛ علی بن حمزه ماجرای یکی از کُتّاب بنی امیه که با او دوست بوده و اموال نامشروع بسیار داشته و شرفیاب محضر امام صادق می شود را نقل می کند... امام علیه السلام به او می فرمایند: که باید از تمام این اموال، خودت را پاک کنی "فمن عرفت منهم، رددت علیه ماله و من لم تعرف، تصدقت به" اگر چنین کنی من هم "أضمن لک الجنة" بهشت را برای تو ضمانت می کنم جوان بر می گردد به کوفه و تمام اموالش؛حتی لباس تنش را صدقه می دهد و شیعیان برای او مالی اندک را فراهم می کنندولباس برایش می خرند... تا اینکه او بیمار می شود استاد معظم با اینکه سند روایت را ضعیف دانستند ولی ادامه روایت را احتمالا برای یک تذکر مرتبط با تذکر اخلاقی ابتدای درس خواندند "وما أتى علیه إلا أشهر قلائل حتى مرض، فکنا نعوده، فدخلت علیه یوما و هو فی السوق ففتح عینیه" چند ماهی نگذشت که او بیمار شد و ما به عیادتش رفتیم او در حال احتضار بود، چشمش را باز کرد و به من گفت : "یا علی ! وفى والله صاحبک" به خدا قسم دوستت -امام صادق ع- به وعده اش وفا کرد! ثم مات... او از دنیا رفت و ما او را تجهیز کردیم و دفن و... تا بعدا به محضر امام صادق شرفیاب شدم.

تا مرا دیدند فرمودند: یا علی! وفینا والله لصاحبک ای علی به خداقسم ما به وعده ی خود در مورد دوستت وفا کردیم اینجا بود که ایشان منقلب شدند، بغض کردند و گریستند و فورا به ادامه بحث پرداختند اما همه متاثر شدند ان شاءالله سایه ایشان مستدام باشد و ان شاءالله لحظه جان دادنِ ما هم اهل بیت از ما دستگیری کنند و با آرامش و اطمینان از شفاعت و عنایت ایشان از دنیا برویم.

منبع: جهان نیوزش



      
<      1   2   3   4   5   >>   >