سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چه کسـانی خـاوری را بر سر کار آوردنـد؟ + سند

-محمودرضا خاوری، پیش از آن که به سمت مدیرعاملی بانک ملی منصوب شود ، مدیرعامل بانک سپه بود که در 16 آذر 1384 در ماه های ابتدایی دولت دکتر محــمود احمدی نژاد برکنار شد.
محمودرضا خاوری، پیش از آن که به سمت مدیرعاملی بانک ملی منصوب شود ، مدیرعامل بانک سپه بود که در 16 آذر 1384 در ماه های ابتدایی دولت دکتر محــمود احمدی نژاد برکنار شد.

 وبلاگ جوان انقلابی نوشت: چند ماه پیش از برکــناری خاوری و در روزهایی که زمزمه عزل او به گوش می رسید، 170 نفر از نمایندگان مجلس اصولگرا طی نامه ای به رئیس جمهور وقت از “عملکرد و فعالیت و مدیریت مطلوب” و “تحسین برانگیز” خاوری در سمت مدیرعاملی بانک سپه تقدیر به عمل آوردند و خواستار ادامه فعالیت این “خدمتگزار راستین و مردمی سیستم بانکی کشور شدند زیرا کشور در راستای “رشد و شکوفایی نظام اقتصادی” نیازمــند ” چنین مدیران کارآمد و دلسوزی” است.

در این طومار بلندبالا، امضای نمایندگانی همچون محمدتقی رهبر ، داریوش قنبری ، محمد مهدی مفتح، طلایی نیک، یوسفیان و فاطمه آلیا دیده می شود.


      

6 خوردنی مفید برای تقویت چشم ها

بیش از 25 میلیون نفر از مردم جهان به مشکلات و اختلالات بینایی نظیر آب مروارید مبتلا هستند که این مشکلات می‌توانند عامل نابینایی در افراد بالای 55 سال باشند. 
بیش از 25 میلیون نفر از مردم جهان به مشکلات و اختلالات بینایی نظیر آب مروارید مبتلا هستند که این مشکلات می‌توانند عامل نابینایی در افراد بالای 55 سال باشند.

 این بیماری‌ها اغلب به دلیل پدیده اکسیداسیون و بروز التهاب در چشم‌ها ایجاد می‌شوند اما تحقیقات حاکی از آن است که مواد خوراکی حاوی ریزمغذی‌هایی موسوم به «لوتئین» و «زاگزانتین» می‌توانند احتمال ابتلا به بیماری‌های مزمن چشمی را کاهش دهند.
در برخی مطالعات نیز آشکار شده است که رژیم‌غذایی حاوی ویتامین ث و ای،‌ بتاکاروتن، روی و اسیدهای چرب امگا 3 می‌تواند از بیماری‌های چشمی ناشی از افزایش سن و سالخوردگی پیشگیری کند.

برخی از خوردنی‌های مفید در این زمینه عبارتند از:
کلم پیچ: کلم پیچ منبعی غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی است که مصرف آن برای مقابله با سرطان ضروری است. همچنین این سبزی حاوی مقدار قابل توجهی بتاکاروتن، لوتئین و زاگزانتین است.

ذرت: این ماده خوراکی نیز حاوی لوتئین و زاگزانتین بوده و در درمان و پیشگیری از بیماری‌های مزمن چشمی موثر است.

اسفناج: یک فنجان اسفناج حاوی 20.4 میلی‌گرم لوتئین و زاگزانتین است که مصرف آن به صورت پخته باعث می‌شود بدن لوئتین موجود در آن را بهتر جذب کند.

بروکلی: این سبزی سرشار از فیبر خوراکی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین ث و بتاکاروتن همچنین لوتئین و زاگزانتین است که برای سلامت چشم مفید هستند.

تخم مرغ: یکی از سالم‌ترین مواد خوراکی برای شروع کردن روز مصرف تخم مرغ است. بنابراین مصرف این ماده خوراکی پروتئینی به دلیل دارا بودن لوتئین،‌ ویتامین ای و اسیدهای چرب امگا 3 و دیگر مواد مغذی و ویتامین‌ها توصیه می‌شود.

پرتقال: این میوه که حاوی ویتامین ث است به بهبود سلامت بافت‌های چشم کمک می‌کند. علاوه بر این، مصرف ویتامین ث باعث می‌شود تا دیگر آنتی‌اکسیدان‌ها همچون ویتامین ای در چشم‌ها تولید شوند



      

انسان 250 ساله | امام جواد علیهالسلام، نشانه مقاومت

 

امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ى با باطل بود، او کوششگر براى حکومت الله بود. او نمودار و نشانه‌ى مقاومت است. انسان بزرگى که تمام دوران کوتاه زندگیش با قدرت مُزَور و ریاکار خلیفه‌ى عباسى -مأمون- مقابله و معارضه کرد و هرگز قدمى عقب‌نشینى نکرد و تمام شرایط دشوار را تحمل ‌کرد و با همه‌ى شیوه‌هاى مبارزه‌ى ممکن، مبارزه کرد.



      

بخش های منتشر نشده از مذاکره اوباما با روحانی

-یک نماینده مجلس با اشاره به نشست مشترک شب گذشته مجلس و دولت در خصوص مذاکره تلفنی روحانی و اوباما گفت: اوباما در پاسخ به درخواست روحانی مبنی بر اینکه به مانند جمهوری اسلامی همه اختیارات خود را برای مذاکرات هسته ای به وزیر خارجه اش بسپارد، گفته است به وزیر خارجه دستور داده ایم که این موضوع را با خلاقیت و در یک زمان کوتاه انجام دهد.
در مجلس مطرح شد؛
یک نماینده مجلس با اشاره به نشست مشترک شب گذشته مجلس و دولت در خصوص مذاکره تلفنی روحانی و اوباما گفت: اوباما در پاسخ به درخواست روحانی مبنی بر اینکه به مانند جمهوری اسلامی همه اختیارات خود را برای مذاکرات هسته ای به وزیر خارجه اش بسپارد، گفته است به وزیر خارجه دستور داده ایم که این موضوع را با خلاقیت و در یک زمان کوتاه انجام دهد.

یک نماینده مجلس که خواست نامش منتشر نشود ، روایت روحانی از گفتگوی تلفنی با اوباما در نشست مشترک شب گذشته مجلس و دولت را که اولین نشست رسمی دولت یازدهم با مجلس نهم بود، بازگو کرد . 

به گفته این نماینده روحانی دراین جلسه گفته است: عصر جمعه به سفیر ایران از کاخ سفید تلفنی می شود که گفته می شود هدف از این تماس گفتن یک سفر به خیر به رئیس جمهور ایران و گروه اعزامی است ، مکامله مذکور 15 تا 20 دقیقه به طول می انجامد و اساس آن موضوع هسته ای ایران بوده است.

به گفته این نماینده که از سخنان رئیس جمهور با نمایندگان نقل قول می کرد: روحانی به اوباما می گوید ما در حوزه هسته ای همه اختیارات را به وزیر خارجه داده ایم که در این باره مذاکره کند، انتظار این است که شما هم همه اختیارات خود را به وزیر خارجه تان که در جلسات حضور دارند، بسپارید به طوری که زمان طولانی برای مذاکرات تعریف نکنید، بلکه کوتاه باشد.

طبق این روایت اوباما در جواب به این خواسته روحانی می گوید به وزیر خارجه دستور دادم که موضوع با خلاقیت و در یک زمان کوتاه انجام شود ، سپس روحانی می گوید ما در موضوع هسته ای دنبال سلاح نبوده و نیستیم و اوباما نیز پاسخ می دهد اطلاع دارم فتوای رهبر شما هم همین بوده و خود شما نیز در سخنرانی این را گفته اید اما عده ای شک و شبهه هایی در موضوع هسته ای ایران دارند که باید آنها رفع کنید.

این نماینده در ادامه افزود : به گفته آقای روحانی که متن گفتگو را در جلسه دیشب بازگو می کرد اوباما در ادامه می گوید البته ما مسائل فراوانی در دنیا داریم که مرتبط با امنیت ملی ایران و آمریکا است، باید این موضوعات را دنبال کنیم روحانی هم پاسخ می دهد بله درست است مسائل فراوانی هستند اما اول باید موضوع هسته ای را حل کنیم، که اوباما هم در پاسخ به روحانی می گوید من هم در این نظر با شما مشترک هستم.

به گفته این نماینده در ادامه این گفتگوی تلفنی، رئیس جمهور آمریکا بحث سوریه را مطرح می کند که روحانی می گوید پس از مسئله هسته ای موضوع سوریه را هم به طور جدی مطرح می کنیم. رئیس جمهور ایران خطاب به رئیس جمهور آمریکا ادامه می دهد 35 سال است که بین ما و شما مسائل عجیب و غریبی اتفاق افتاده است اوباما می گوید قبول دارم اما هم اکنون فرصتی پیش آمده که در جهت حل مسائل حرکت کنیم. 

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: طبق گفته های رئیس جمهور در طول سفر آقای روحانی به نیویورک، آمریکایی ها تماس هایی می گرفتند و تلاش می کردند ، برای برقراری ملاقات به نتیجه برسند اما آقای روحانی اظهار کرد با بررسی هایی که انجام دادیم دیدیم برقراری ملاقات مزیتی برای ما ایجاد نمی کند و از کنار موضوع گذشتیم. این در حالی است که رسانه ها و افکار عمومی آمریکا به نوعی رفتار رئیس جمهور ایران نسبت به اوباما در عدم برقراری ملاقات را تحقیرآمیز تعبیر کردند و حتی در جلساتی که با رسانه ها داشتیم این پرسش مطرح می شد که چه زمانی با آقای اوباما ملاقات خواهید داشت.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای رئیس جمهور ادامه دادند که صبح چهارشنبه خبرنگار یک رسانه  خطاب به وی می گوید چرا شما  رئیس جمهور و مردم آمریکا را تحقیر می کنید که آقای روحانی می گوید قصدی برای تحقیر ندارم، مشکلی هم با آقای اوباما ندارم چون زمان ما کم بود این ملاقات انجام نشد.

روحانی: در موضوع رابطه با آمریکا به عنایت الهی، حمایت های مردمی و تدبیر رهبری خوشبینم

این نماینده مجلس یادآور شد: آقای روحانی در اظهارات شب گذشته خود اشاره داشت که رسانه های داخلی دائما وی را در معرض سئوال قرار می دهد که آیا درباره موضوع رابطه با آمریکا خوشبین هستید و آقای رئیس جمهور پاسخ داد که من به عنایت الهی ، حمایت های مردمی و تدبیر مقام معظم رهبری در این زمینه خوشبین هستم.

این نماینده مجلس گفت: آقای روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با طرح این سئوال که چرا دولت یازدهم به دنبال ایجاد فضای آرام در رابطه با آمریکا است، گفت: هدف دولت خنثی کردن تبلیغات رژیم صهیونیستی علیه ایران است. دولت تلاش کرد از طریق رسانه ها و مذاکراتی که انجام داد این فضا معکوس شود و تبلیغات آنها به ضد تبلیغ تبدیل شد. تلاش دولت این بود که فضای ملتهبی که بین ایران و غرب با طرح موضوعاتی مانند هولوکاست ایجاد شده و بدبینی هایی را به وجود آورده بود با تدبیر دولت خنثی شود و به جای توجه به موضوعات غیر مرتبط، به مسائلی که به منافع مسلمانان و منافع نظام جمهوری اسلامی مربوط می شود، توجه گردد.

این نماینده مجلس خاطر نشان کرد: قبل از سفر آقای روحانی به آمریکا، رئیس جمهور آمریکا نامه ای به آقای روحانی می نویسد که در آن نامه علاوه بر تبریک ریاست جمهوری وی، از انتخابات مردم ایران تجلیل می شود و آقای روحانی هم پاسخی به این تبریک و تجلیل می دهد، اما رئیس جمهور یادآور شد که در این نامه مسائل دیگری هم مورد توجه قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: به نظر می رسد اعتقاد آقای روحانی این است که در سیاست خارجی یا با این رویکرد و استراتژی موفق می شویم که با این نیت به اهداف نظام و اهداف ملی با کمک مسلمانان جهان به سرعت خواهیم رسید یا اینکه موفق نمی شویم که حجت کافی برای پاسخ به مردم و تمام کسانی که به نوعی تشویق می کنند که رابطه با غرب تلطیف شود، خواهیم داشت.

منبع: مهر


      

گناهانی که زبان انجام می دهد؟

-هر کاری زحمت دارد ولی زبان بی زحمت ترین عضو است و هیچ وقت درد نمی گیرد ولی درد می آورد.
حجت الاسلام قرائتی
هر کاری زحمت دارد ولی زبان بی زحمت ترین عضو است و هیچ وقت درد نمی گیرد ولی درد می آورد.

 فیض کاشانی گفته که از زبان بیست گناه صادر می شود. هر کاری زحمت دارد ولی زبان بی زحمت ترین عضو است و هیچ وقت درد نمی گیرد ولی درد می آورد. داریم :انسان پشت زبانش پنهان است. تا مرد سخن نگفته باشد، عیب و هنرش نهفته باشد. داریم: مصلحت انسان در این است که زبانش را کنترل کند.  اگر خطبه های نماز جمعه کوتاه بشود اثرش بیشتر می شود. از امام پرسیدند که چرا نماز جمعه دو رکعت است. امام فرمود : چون دوتا خطبه در نماز جمعه داریم ،خداوند دو رکعت نماز را کم کرده است که به مردم فشار نیاید.

گناهان زبان عبارتند از:

غیبت .وقتی پشت کسی حرفی را بزنید،این غیبت حساب می شود حتی اگر به خودش هم گفته باشید. اگر در جلوی طرف حرفی را زده اید خوب است ولی این مجوزی نیست که پشت سرش هم آن حرف را بزنید.

کتمان شهادت یعنی سکوت بیجا. گاهی می دانید که طرف مواد مخدرمی فروشد ولی می گویید: به ما ربطی ندارد. او فامیل ماست و اگر ما بگوییم نانش قطع می شود. می دانید با این موادمخدر چند نفر معتاد شده اند؟ اگر کسی حرف حق را نزند او هم گناه کرده است.

حرف دروغ و باطل: در سوره قلم در مورد سخن چینی آیه داریم. گاهی فردی حرف باطلی می زند و شما می گویید :صحیح است .اگر همه ی مردم به باطل رای بدهند باطل حق نمی شود. مشورت معنایش این نیست که کدام اکثر هستند بلکه معنایش این است که کدام بهترهستند. مشورت از شورمی آید. یعنی حرف حق را از باطل جدا کن. پس اکثریت دلیل بر حقانیت نیست.

در اتاقی پنج نفر هستند. چهار نفر سیگاری هستند با نگاه دموکراتیک چون چهار نفر سیگاری هستند باید نفری که سیگار نمی کشد را بیرون کنند. اما اسلام می گوید که چون حق با هوای سالم است باید آن چهار نفر بیرون بروند. پس برای ما معیار حق است. حق خودش معیار دارد. در اسلام مرد سالاری و زن سالاری نداریم ،ما حق سالار داریم. یک وقت همه درست می گویند و یک وقت همه اشتباه می گویند .ممکن است که در مجموعه ی باطل حقی هم باشد مثلا فردی را اشتباه زندان کرده باشند. ممکن است که فردی مظلوم باشد ولی ظالم هم باشد یعنی وقتی به مظلوم فشار می آید او هم به دیگری ظلم می کند. همراهی با باطل ،خشونت و لجاجت همه گناه است. بدعت هم یکی دیگر از گناهان زبان است. گاهی فردی می گوید: انشاءالله نمازت درست است. ما خیلی راحت حکم غلط و درست می دهیم بدون اینکه تخصص این کار را داشته باشیم. آیا شما به بیمار می گویید که این قرص ها را بخور ،انشاءالله خوب می شوی؟

گاهی سر سفره می گویند که این بچه است و نمی فهمد، این درست نیست. داریم که اگر پدر و مادری در جلوی چشم بچه ای که در گهواره است آمیزش جنسی کند، اگر بچه دختر باشد زناکار و اگر پسر باشد زناکننده بار می آید. پس نگاه اثر دارد. اگر بچه نمی فهمد چطور می گویند: وقتی نوزاد به دنیا آمد ،در گوش راست او اذان بگویید؟ حتی مرده می فهمد و الا به او تلقین نمی کردند. به مرده می گویند که بشنو، اگر فرشته آمد بگو :خدا و پیامبر و قرآن را قبول دارم. قرآن می گوید که هستی تسبیح می گوید، تو نمی فهمی. ما سمیع ایم و بصیرایم و خوش ایم ،باش ما نامحرمان ما خاموشیم.

قرآن می فرماید :وقتی لب تکان می خورد دو فرشته عتید و رقیب می نویسند. در روز قیامت پرونده باز می شود و می فرماید :خودت بخوان بگو تو را چکار کنیم و انسان اقرار می کند. انسان وقتی پرونده را باز می کند می گوید: این چه پرونده ای است؟ ریز و درشت را نوشته است.

ما حرف زدن را جزواعمال خودمان نمی دانیم و ِالا مواظب حرف های مان بودیم. مشکل اصلی ما این است که قبل از حرف زدن فکر نمی کنیم. ما می خواهیم از قافله عقب نمانیم. یعنی می بینیم همه یک حرفی می زنند، ما هم حرف بی خودی می زنیم.

از گناهان دیگر زبان نفاق است. یعنی حرفی را می زنیم که در دلمان نیست. پیرمردی مُرد و مرید یکی از آیت الله ها بود. یکی از اعضای دفتر نوشت: خبر فوت را به آیت الله دادیم ایشان بشدت ناراحت شدند. و تسلیت گفتند. وقتی آقا می خواست این نوشته را امضا کند. گفت :من بشدت ناراحت نشدم. ایشان در سن 95 سالگی فوت کرده اند و این عمر طبیعی اش بوده است. دروغ نوشتن هم مثل دروغ گفتن است. بشدت ناراحت شدم را عوض کردند و نوشتند آقا ناراحت شدند. آقا گفت :من ناراحت هم نشدم. آقا گفت بنویسید: خدا او را رحمت کند و به شما صبر بدهد. گاهی ما لجبازی می کنیم و می گوییم که او باید به من سلام کند یا رئیس اداره باید برای من بنویسید. گاهی شما می توانید کار را درعرض ده دقیقه انجام بدهید. گاهی مادر شوهر حرفی می زند شما آن حرف را قورت بدهید تا زندگی تان بهم نخورد.

گاهی اوقات یک حرف هزاران مسئله را بالا و پایین می کند. مادری در شب عروسی از پسرش پرسید که مرا بیشتر دوست داری یا عروس را. این مادر تا آخر عمر یادش بود که پسرش گفته عروس را بیشتر دوست دارد. چرا مادر این سوال را می پرسید؟ گاهی اوقات سوالات بی خود است و جواب ها فتنه می شود. همه ی سوالات را نباید جواب داد. فرعون از حضرت موسی پرسید که پدر من کجاست؟(مثلا می خواست که موسی بگوید روزگار پدر تو سیاه است) موسی دید که اگر بخواهد به این سوال جواب بدهد در آن فتنه است بنابراین گفت :ما چه کار به پدر تو داریم. خدا می داند که آنها کجا هستند. پس نباید همه ی سوالات را جواب داد. در رژیم شاه ،ساواک من را احضار کرد. از بچه ها پرسیدم که بروم یا خیر؟ به من گفتند :برو ولی جواب منفی بده. سعی کنیم زود قول ندهیم. زیرا ممکن است که قول های ما عملی نشود. چون همه چیز دست ما نیست.

پدر من بازاری بود و وقتی من طلبه شدم خیلی ها او را توبیخ کردند و گفتند کارت اشتباه بود که او را دنبال آخوندی فرستادی، باید او را دنبال تجارت می فرستادی. وقتی من در نجف بودم پدرم پولی فرستاد که من به مکه بروم. زیرا داریم کسی که به مکه برود فقیر نمی شود. ما نان خشک همراه خودمان به سفر می بردیم زیرا سفر با ماشین زیاد طول می کشید. وقتی داشتم چهل تا نان می خریدم خواستم یک نان هم برای شام بخرم ولی با خودم گفتم کسی که چهل تا نان دارد گرسنه نمی خوابد. همان شب خواستم یکی از نان ها را بعنوان غذا بخورم. نان ها را دراتاق بغلی گذاشتم که خشک بشود. وقتی خواستم نانی برای شام بردارم صاحب اتاق در را بسته و رفته بود. شام نداشتم و گرسنه بودم. از اتاق های دیگر مقداری نان خشک و مانده گرفتم و خوردم. با خودم گفتم که اشتباه من بود که گفتم حالا که چهل تا نان دارم گرسنه نمی خوابم. خدا خواست که من با داشتن چهل تا نان، گرسنه بمانم.

ما نباید بگوییم که در کامپیوتر نشان می دهد که هواپیما فلان ساعت می نشیند پس نیازی به خدا نیست. زیرا محاسبات دقیق نیست. گاهی در وزارتخانه ای با دوهزار تا کامپیوتر یک کشتی آهن گم می شود و گاهی در میدان تره بار که یک کامپیوتر هم ندارند حتی یک گونی سیب زمینی هم گم نمی شود.

ما باید بدانیم حرف هایی که می زنیم جزو اعمال ماست و در جایی ثبت می شود. قرآن می فرماید: ما آثار عمل شما را هم می نویسیم. گاهی ما یک کلمه می گویم ولی سرنوشتی را عوض می کنیم. ما خیلی راحت حرف می زنیم، در مورد ایرانی ها، امریکایی ها، کاشانی ها و... راحت حرف می زنیم. زبان از همه ی اعضای بدن کوچکتراست ولی از همه اعضا پرخطرتر است.



      

پیامبر (ص) با قوم یهود چگونه برخورد می کرد؟

-پیامبر(ص) هنگامی که در شهر مدینه به تشکیل حکومت اقدام کرد، ضمن احترام به سایر مذاهب الهی با قبیله‌های آنان پیمان دوستی منعقد کرد، اما دیری نپایید که آن‌ها با پیغمبر(ص) به دشمنی پرداختند و آتش «غزوه بنی قریظه» را روشن کردند.
پیامبر(ص) هنگامی که در شهر مدینه به تشکیل حکومت اقدام کرد، ضمن احترام به سایر مذاهب الهی با قبیله‌های آنان پیمان دوستی منعقد کرد، اما دیری نپایید که آن‌ها با پیغمبر(ص) به دشمنی پرداختند و آتش «غزوه بنی قریظه» را روشن کردند.

 در اواخر روزهای ماه ذی‌القعده سال پنجم هجری شهر مدینه شاهد آماده‌سازی سپاه اسلام برای نبردی دیگر بود، این حادثه بعد از جنگ احزاب و دلاوری‌های امیرالؤمنین(ع) در حالی اتفاق افتاد که نقش مهمی در تثبیت نهال نو پای اسلام داشت.

نقل شده است که در بحبوحه جنگ احزاب یا همان غزوه خندق، قبیله‌ای یهودی به نام «بنی قریظه» با اینکه با مسلمانان پیمان دوستی و صلح را امضا کرده بود، دست به عملیات روانی زد تا روحیه سپاه اسلام را تضعیف کنند.

این در شرایطی اتفاق افتاد که سپاه قریش از مکه با لشکری انبوه از طوایف مختلف به سمت مدینه رهسپار شده بود، اما از آنجا که در اثر سرمای زمستان و کمبود آذوقه هر لحظه امکان شکست وجود داشت، دشمن تصمیم گرفت که از تنها قبیله یهودی در مدینه برای شکست پیامبر اکرم(ص) بهره بگیرد،‌ به همین جهت برای پیمان شکنی از آن‌ها دعوت کرد تا با شعله‌ور ساختن آتش جنگ داخلی میان مسلمانان و یهودیان بنی قریظه به هدف خود دست یابند.

البته نباید در این میان از نقش «حیی بن اخطب» غافل ماند، او همان کسی است که از محرکان اصلی جنگ احزاب به شمار می‌رود و توانست سپاه قریش را با این ترفند به سوی مدینه گسیل داد که قبیله بنی قریظه از درون شهر با شکست پیمان صلح به کمک آن‌ها بیاید.

به همین خاطر هنگامی که سپاه قریش به مدینه رسید، «حیی بن اخطب» راه خود را به سوی قلعه‌های بنی قریظه در پیش گرفت و در همان ابتدا به سوی خانه رئیس قبیله رفت و با شیوه‌های مختلف توانست در نهایت نظر «کعب بن اسد» را برای نقض پیمان با رسول خدا(ص) جلب کند.

با حمله مردان بنی قریظه به داخل شهر مدینه و خانه‌های مردم و ایجاد رعب و وحشت میان زنان و کودکان، پیامبر(ص) برای تحقیق بیشتر چند نفر از انصار مدینه مانند «سعد بن معاذ»، «سعد بن عباده»، «عبدالله بن رواحه» روانه قبیله بنی قریظه کرد، این افراد که سابقه دوستی با یهود داشتند،‌ زمانی که فهمیدند وضع از آنچه شنیده بودند بسیار بدتر است، طبق قرار قبلی با پیامبر(ص)، با رمز و اشاره به رسول خدا فهماندند که خبر درست است.

با این وجود زخم زبان منافقان از یک سو و ادامه جنگ احزاب و توطئه بنی قریظه موجب شده بود که از نظر روانی مسلمانان در وضعیت سرنوشت سازی به سر ببرند، ‌قرآن کریم این گونه از آن شرایط یاد می کند:

«إِذْ جَاؤُوکُم مِّن فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنکُمْ وَإِذْ زَاغَتْ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا هُنَالِکَ ابْتُلِیَ الْمُؤْمِنُونَ وَزُلْزِلُوا زِلْزَالًا شَدِیدًا وَإِذْ یَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِینَ فِی قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُورًا»

هنگامى که دشمن از سمت بالا و پایین شما را در میان گرفت و چشم‌ها خیره شد و جان‌ها به گلوگاه رسید و به خدا گمان‌ها بردید، در اینجا بود که مؤمنان امتحان شدند و به تزلزل سختى دچار گشتند، در آن وقت منافقان و آن کسانى که در دل‌هاشان مرضى بود مى‏گفتند: خدا و پیغمبرش جز فریب به ما وعده‏اى ندادند.

دیری نپایید که پیامبر اکرم(ص) بعد از پیروزی در جنگ احزاب به فرمان الهی مأمور شد، کار بنی قریظه را که ستون پنجم دشمن بود را یکسره کند، بنابراین بعد از اقامه نماز ظهر، پیغمبر(ص) به مؤذن دستور داد اعلام کند که نماز عصر را باید در محله بنی قریظه بخوانند، سپس پرچم را به امام علی(ع) داد و در این هنگام سپاه اسلام روانه قلعه بنی قریظه شد.

البته محاصره قبیله بنی قریظه که چند روز به طول انجامید و از آنجایی که پیامبر(ص) فرموده بودند: «بنی قریظه باید بدون هیچ قید و شرط تسلیم مسلمانان شوند»، راه سختی در پیش رو این قبیله قرار گرفت.

این تصمیم در حالی اتخاذ شده بود که قوم «بنی‌ نضیر» که همانند قوم بنی قریظه از یهود بودند و پیمان دوستی با مسلمانان بسته بودند، بعد از اینکه از تیررس مسلمانان خارج شدند، با تحریک اعراب بت پرست،‌ مسلمانان را با خطر بزرگی روبرو ساختند و باعث شدند خون عده زیادی ریخته شود، بنابراین پیامبر(ص) دیگر جایز ندانست که تجربه بنی نضیر تکرار شود.

در این شرایط سران طایفه بنی قریظه پس از مشاهده پیروزی سپاه اسلام به خصوص دلاوری‌های امام علی(ع)، چاره‌ای جز تسلیم ندیدند و به داوری سعد بن معاذ -یکی از صحابه پیامبر اکرم(ص)- رضایت دادند، سعد هم مطابق آیین یهود با متخلفان برخورد کرد و به این صورت فتنه و خیانت یهودیان از ریشه خشکانیده شد.

منبع: فارس


      

نظر آیتالله سیستانی درباره فال قهوه

یکی از مراجع تقلید شیعیان نظر خود را درباره فال فنجان و کف‌بینی اعلام کردند. 
یکی از مراجع تقلید شیعیان نظر خود را درباره فال فنجان و کف‌بینی اعلام کردند.

به گزارش فرهنگ نیوز، آیت‌الله العظمی سیستانی در پاسخ به سوالی نظر خود را درباره فال فنجان و کف‌بینی اعلام کردند.

متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

سوال:
کف بین و یا فال فنجان بین، پیشگویی‌هایی می‌کند و می‌گوید که برای شخص در حال و آینده چه پیش خواهد آمد؟ آیا چنین کاری جایز است به ویژه اگر صاحب فنجان به آنچه گفته می‌شود ترتیب اثر بدهد؟

پاسخ این مرجع تقلید
چنان پیشگویی‌هایی اعتبار ندارد و او هم نباید به طور جزم و یقین، سخنی بگوید، همچنان‌که دیگران هم در مواردی که وجود حجّت شرعی و عقلی لازم است، نباید بر آن پیشگویی‌ها، اثر بار کنند.

منبع: ابنا


      

فقط دعا کنید پدرم شهید بشه

-گفتم خوب انشاالله خوب میشه، چرادعاکنم شهید بشه؟ 
گفتم خوب انشاالله خوب میشه، چرادعاکنم شهید بشه؟

فقط دعا کنید پدرم شهید بشه!

خشکم زد. گفتم دخترم این چه دعاییه؟

گفت:آخه بابام موجیه!

گفتم خوب انشاالله خوب میشه، چرادعاکنم شهید بشه؟

آخه هروقت موج میگیردش وحال خودشو نمیفهمه شروع میکنه منو ومادرو برادر رو کتک میزنه! امامشکل ما این نیست!

گفتم: دخترم پس مشکل چیه؟

گفت: بعداینکه حالش خوب میشه ومتوجه میشه چه کاری کرده.شروع میکنه دست وپاهای همهمون را ماچ میکنه و معذرت خواهی میکنه.حاجی ماطاقت نداریم شرمندگی پدرمون را ببینیم.حاجی دعاکنید پدرم شهیدبشه وبه رفیقاش ملحق بشه...


برای سلامتی این خانواده ایثارگر صلوات



      

دشنام و ناسزاگویی در کلام ائمه معصومین(ع)

یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی که در جامعه رواج یافته و در همه جا حتی در میان کودکان و نوجوانان بروز پیدا کرده است، مسئله دشنام و ناسزا با واژگان و الفاظ نامناسب است که متاسفانه نسبت به آن بی‌توجهی صورت می‌گیرد. 
یکی از ناهنجاری‌های اجتماعی که در جامعه رواج یافته و در همه جا حتی در میان کودکان و نوجوانان بروز پیدا کرده است، مسئله دشنام و ناسزا با واژگان و الفاظ نامناسب است که متاسفانه نسبت به آن بی‌توجهی صورت می‌گیرد.

 در فرهنگ قرآنی و سیره زندگانی ائمه معصومین(ع) از دشنام و ناسزاگویی و بددهانی شدیدا نهی شده است، به طوری‌که پیامبر خدا(ص) در حدیثی می‌فرمایند: "یکی از بدترین بندگان خدا کسی است که به سبب بد زبانی و دشنام‌گویی‌اش، همنشینی با او ناخوشایند باشد1".

امام باقر(ع) نیز فرمودند: " بهترین چیزی را که دوست دارید به شما گفته شود، به‏ مردم بگویید؛ زیرا خداوند از شخص دشنام دهِ بدگوی از مؤمنان و ناسزاگویِ بد دهن و گدایِ سمج نفرت دارد2".

امام علی(ع) اسوه اخلاق و ادب نیز درباره این‌که چه کسی هرگز دشنام نمی‌دهد؟ فرمودند "انسان بزرگوار، هرگز دشنام ندهد3".

همچنین امام باقر(ع) فرمودند: "حربه فرومایگان، زشت‌گویی است4".

امام صادق(ع) نیز در حدیثی ضمن تقبیح این عمل می‌فرمایند: "دشنام‌گویی و بد زبانی و دریدگی از (نشانه‏‌های) نفاق است5".

منابع روایات:

1- الکافی: 2 / 325 / 8 منتخب میزان‌الحکمة: 442

2- بحارالأنوار: 78 / 181 / 67 منتخب میزان‌الحکمة: 442

3- غرر الحکم: 9478 منتخب میزان‌الحکمة: 442

4- بحارالأنوار: 78 / 185 / 14 منتخب میزان‌الحکمة: 442

5- بحارالأنوار: 79 / 113 / 14 منتخب میزان‌الحکمة:442



      

هشدار آیتالله جوادیآملی به مسئولین

-آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید گفت: ‌ما خطرات و آسیب‌های زیادی از غرب دیده‌ایم، ‌مبادا به دام آنها بیفتیم‌. 
آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید گفت: ‌ما خطرات و آسیب‌های زیادی از غرب دیده‌ایم، ‌مبادا به دام آنها بیفتیم‌.

 آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید امروز در دیدار با سیدرضا صالحی‌امیری سرپرست وزارت ورزش و جوانان و هیئت همراه وی تصریح کرد: ما در حوزه ورزش و جوانان مانند سایر عرصه‌های انقلاب حرف‌های زیادی برای گفتن داریم.

وی ادامه داد: جوان نیروی آزاد شده‌ای دارد که باید تحت رهبری باشد تا هدر نرود، جوان مانند تیر تیزی است که رهبری مردان الهی و بزرگان خرد ورز می‌تواند وی را راهنمایی کند.

آیت‌الله جوادی آملی ابراز داشت: ما امروز شاهد هستیم که در بزرگترین تجمع عبادی سیاسی کشور یعنی نماز جمعه تهران چیزی حدود 10 تا 12 هزار نفر حضور می‌یابند اما تقریبا 10 برابر آن شاهد حضور جوانان در ورزشگاه برای برگزاری یک مسابقه هستیم.

وی تصریح کرد: متاسفانه در این تجمع بزرگ حتی شاهد هستیم که به موضوع مهمی مانند نماز بی‌توجهی می‌شود و حتی شاهد رد و بدل شدن انواع توهین‌ها نیز هستیم، در پایان هم که یک تیم می‌برد به انواع و اقسام امکاناتی که در دسترسی قرار دارند خسارت وارد می‌شود، این یک غده خطرناک است و باید اداره شود.

آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید تصریح کرد: در خصوص تمام مسائل جوانان و ورزش حرف‌های زیادی برای گفتن داریم اما باید ابتدا خودمان در داخل کشور آنها را پیاده و اجرا کنیم و بعد دنیا را دعوت کنیم و بگویم این راه صحیح است.

وی تصریح کرد: ما خطرات و آسیب‌های زیادی از غرب دیده‌ایم، آنها گالیله را می سوزانند، قرآن را آتش می‌زنند،‌ تفتیش عقاید می‌کنند و دست به بسیاری کارهایی می‌زنند که همگی از بی‌عقلی و بی‌علمی است و اینگونه می‌شود که جنگ‌ جهانی اول و جنگ جهانی دوم به راه می‌افتد.

آیت‌الله جوادی‌آملی بیان داشت: در کمتر از 50 سال بین 70 تا 80 میلیون انسان را زیر خاک کردند چون بی‌علم و بی‌عقل بودند و اگر ما امروز نتوانیم آنها را اصلاح کنیم باید حداقل خودمان به عقایدمان عمل کنیم تا مبادا به دام آنها بیافتیم.

وی از وزارت ورزش و جوانان خواستار بررسی وضع موجود ورزش و جوانان کشور شد و تصریح کرد: با معیاری که از وضعیت فعلی به دست می‌آورید برای آینده به صورت کوتاه مدت و میان مدت برنامه‌ریزی کنید.

آیت‌الله جوادی‌آملی از مراجع عظام تقلید بیان داشت: اگر به مقصدی که اسلام می‌گوید بروید، به اخلاق و معنویت و روحیه پهلوانی می‌رسید ولی اگر غیر از این باشد به بیراهه می‌روید و خسارت می‌بینید.

منبع: فارس


      
<   <<   6   7   8   9      >