سفارش تبلیغ
صبا ویژن

90درصد برنامههای ماهواره فاسد است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی

90درصد برنامه‌های ماهواره فاسد است

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: برخی‌ها به نظام اسلامی خرده می‌گیرند که چرا نسبت به جمع‌آوری ماهواره‌ اقدام می‌شود در پاسخ به این افراد باید گفت که 90 درصد برنامه‌های ماهواره فاسد است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی از مراجع تقلید بامداد یکشنبه در مراسم احیای شب نوزدهم ماه مبارک رمضان که در مدرسه امام امیرالمؤمنین(ع) برگزار شد، گفت: امیدواریم بتوانیم فضایل شب‌های قدر را به درستی درک کنیم، شب قدر شبی است که رحمت خداوند شامل حال مسلمانان می‌شود.
تقارن شب قدر با شهادت حضرت علی(ع) بهترین فرصت برای آمرزش گناهان
وی با اشاره به این‌که تقارن شب‌های قدر با ایام شهادت حضرت علی(ع) بهترین فرصت برای آمرزش گناهان است، افزود: ما باید برای آمرزش گناهان حضرت علی(ع) را به عنوان شفیع نزد پروردگار قرار دهیم.
این مرجع تقلید با بیان این‌که رحمت پروردگار عالم بی‌انتها است، اظهار داشت: در این شب قدر هر فردی می‌تواند با توجه به استعداد و ظرفیتی که دارد از رحمت خداوند بهره‌مند شود.
دعا برای حل مشکلات مسلمانان از جمله بهترین اعمال در شب قدر
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی توجه بیشتر به توبه، عمل به قرآن و احادیث اهل‌بیت(ع) را خواستار شد و خاطرنشان کرد: دعا کردن برای حل مشکلات مسلمانان از جمله بهترین اعمال در شب قدر است.‌
وی به سخنی از امیرمؤمنان(ع) خطاب به کمیل بن زیاد اشاره کرد و گفت: حضرت علی‌(ع) در این سخن انسان‌ها را سه گروه معرفی کرده است که گروه نخست از علمای ربانی تشکیل می‌شوند و جایگاه والایی نزد پروردگار دارند.
این مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این‌که گروه دوم افرادی هستند که در مکتب علما و دانشمندان حضور پیدا کرده و از هدایت‌های ایشان بهره‌مند می‌شوند، تصریح کرد: این افراد هم در زمره خوبان قرار دارند و دارای تکیه‌گاه محکمی هستند.
وی ابراز داشت: گروه سوم انسان‌ها را افراد نادان تشکیل می‌دهند چون نه عالم هستند و نه با علما نشست و برخاست دارند و چنین افرادی از تکیه‌گاه محکم برخوردار نبوده و جایگاه خوبی هم ندارند.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی ادامه داد: متأسفانه امروز هم در جامعه ما این کلام حضرت علی(ع) مصداق دارد و مشاهده می‌کنیم که در جامعه کنونی ما هم افرادی هستند که با هر صدایی که بلند می‌شود همراه شده و به راه می‌افتند.
مراقبت از جوانان نسبت به استفاده از ماهواره
وی در بخش دیگری از سخنان خود به رواج ماهواره، اینترنت و فیلم‌های مستهجن اشاره کرد و افزود: خانواده‌ها باید نسبت به عواقب استفاده از ماهواره  دقت کرده و هوشیار باشند و از جوانان خود در برابر چنین تهاجماتی مراقبت کنند.
این مرجع تقلید با بیان این‌که برخی‌ افراد هستند که به نظام اسلامی خرده می‌گیرند که چرا نسبت به جمع‌آوری ماهواره‌ اقدام می‌شود، گفت: پاسخی که به این افراد می‌شود داد این است که 90 درصد برنامه‌های ماهواره فاسد است.
تشدید فعالیت مکاتب انحرافی نوعی هشدار برای جامعه است
وی در ادامه با هشدار نسبت به تشدید فعالیت مکاتب انحرافی همچون شیطان‌پرستی، تصریح کرد: امروز مکتب شیطان‌پرستی به دنبال منحرف کردن نسل جوان جامعه است و اقداماتی را انجام می‌دهد که بسیار شرم آور است.
حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با تبیین آثار سوء مکاتب انحرافی، اظهار داشت: انسان باید در زندگی به قرآن و اهل بیت(ع) تمسک کند و خود را از هرگونه انحراف مصون بدارد.
هیچ حاکمی در طول تاریخ همانند امیرمؤمنان(ع) با مردم رفتار نکرده است
وی ویژگی‌های زندگی پیشوای نخست شیعیان را مورد توجه قرار داد و گفت: حضرت علی(ع) با توجه به این‌که در اوج قدرت بودند ولی زندگی بسیار ساده‌ای داشته و همواره حامی ایتام و محرومان بوده و هیچ حاکمی در طول تاریخ همانند ایشان با مردم رفتار نکرده است.
این مفسر برجسته قرآن کریم در پایان با بیان این‌که پیشوایی امیرمومنان علی(ع) برای ما شیعیان افتخار بزرگی است، ابراز داشت: حضرت به ما، درس ساده‌زیستی، مهربانی، عبادت خالصانه، گرفتن حق ظالم از مظلوم، سرپرستی یتیمان و شجاعت را آموخته است و باید قدم جای پای ایشان بگذاریم.



      

شب قدر2



      

شب قدر1



      

پیامک های ویژه شب های قدر

 

 

شبهای قدر آمد و تقدیر و سرنوشت

سرخوش دلی که به نامش خطی نوشت

سالی گذشت! مرکب عمرم کجارود؟

دوزخ مکان و مقصد من گشته یا بهشت؟

به امید برآورده شدن حاجات

التماس دعا

- - - -

شب قدر

قدر، شبی که باید به یاد روی محبوب عزیز، آن یار پنهان رخسار، با دردمندی‌های عاشقانه نالید و دیدار او را از خدای طلبید.

- - - -

در، باران رحمتی است که در جویبارِ هر فرد و هر جمع، به اندازه او جاری می‏شود

خدایا! در شب قدر هر چه خیر نصیب اولیائت می کنی نصیب ما نیز بگردان...

- - - -

شب قدر، شبی که شیاطین در بند اسارتند و آدمیان ایمن از آنها.

- - - -

دوش وقت سحر از غصه نجاتم دادند

و اندر آن ظلمت شب آب حیاتم دادند

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی

آن شب قدر که این تازه براتم دادند

- - - -

شب قدر، فصل نزول آیات رحمانی بر بوستان جان‌های روحانی است.

- - - -

شب قدر، گاه رویش جوانه‌های الغوث الغوث بر عرصه لب‌های تائب است.

- - - -

شب قدر، بهترین منزلگاه نیایش‌گران سرسپرده به مهر حق است.

- - - -

شب قدر، وقت شناخت قدر خویش است.

- - - -

شب قدر، بهترین گاه آرایش صحیفه دل م?منان به زیور ذکر خداست.

- - - -

شب قدر، بزرگ‌ترین میدان‌گاه سبقت گرفتن اولاد آدم در خیرات است.

- - - -

شب قدر، آوای ایمان را در گوش جان انسان‌ها ترنم می‌کند.

الهی آن شب که همه قرآن به سر می کنند ما را توفیق بده قرآن را به دل کنیم.

شب قدر، فاصله مُلک و ملکوت را به حداقل ممکن می‌رساند.

- - - -

شب قدر، گشاینده پنجره کشف و شهود بر منظر روح عارفان است.

- - - -

شب قدر، لاله‌ای شکفته در کویر شب‌های عادی سال است.

- - - -

آی فقیران غنی، کجایید که شبهای قدر آمده است؟!

- - - -

تشنه ام این رمضان تشنه تر از هر رمضانی

 شب قدر آمده تا قدر دل خویش بدانی

 لیله القدر عزیزی است بیا دل بتکانیم

سهم ما چیست از این روز همین خانه تکانی

- - - -

تقدیری سراسر خیر، برکت، خرسندی، سلامت، خوشبختی، سعادت دنیا و آخرت، توشه شب قدرتان باد.

- - - -

خبر آوردند که امشب از هزار شب بهتر است و یک اتفاق ویژه می افتد و آن اینکه امشب دست ملکوت به طرف زمین کشیده می شود.

- - - -

قدر

کجایید خاکیان سدره نشین و زمینیان آسمانی که ملکوتیان امشب شیفته شمایند؟!

- - - -

شب قدر، سرنوشت یکسال ما تعیین می شود. این شبها را از دست ندهیم. برای تعجیل در فرج مولایمان دعا کنیم.

- - - -

 

 

مبادا لیله القدرت سرآید

گنه بر ناله ام افزون تر آید

مبادا ماه تو پایان پذیرد

ولی این بنده ات سامان نگیرد.

- - - -

خدایا قدر ما را به قدر مولا علی(علیه السلام) نزدیک فرما.

- - - -

الهی آن شب که همه قرآن به سر می کنند ما را توفیق بده قرآن را به دل کنیم.

- - - -

امشب تمام آینه ها را صدا کنید

گاه اجابت است رو به سوی خداکنید

ای دوستان آبرودار در نزد حق

در نیمه شب قدر مرا هم دعا کنید

- - - -

چون نامه جرم ما به هم پیچیدند

بردند به دیوان عمل سنجیدند

بیش از همگان گناه مابود

ولی ما را به محبت علی(علیه السلام)بخشیدند.

با عرض تسلیت در لیالی قدر این حقیر را ازدعای خیرخویش فراموش نکنید.التماس دعا

- - - -

یا رب ز تو امروز عطا می طلبم هشیاری و بخشش خطا می طلبم مقبولی روزه و نماز و طاعات از درگه لطفت به دعا می طلبم.

وقتی به دنیا میآیی در گوشت اذان می خوانند، وقتی می میری بر بدنت نماز می خوانند، به راستی چه کوتاه است عمر. (به فاصله اذان تا نماز)

- - - -

«شب قدر از هزار ماه بهتر است.»_سوره ی قدر

- - - -

شب قدر ، خدا به دنبال بهانه ای برای بخشش بندگان است ، امشب تو بهانه بخشش گناهانم باش.

- - - -

شب قدر، شبی است که در عرصه آن انسان، ره صد ساله را یک شبه طی می کند.

- - - -

خدایا! تقدیر ما را در شب قدر بگونه ای رقم بزن

که در دنیا و آخرت، بالاترین افتخار ما "شیعه بودن ما" باشد، "شیعه ی واقعی حضرت امیر" همین و بس.

- - - -

- امشب رحمت دوست جاریست، مانند رود، نه! مانند باران، اگر دلتان لرزید، بغضتان ترکید، کسی اینجا محتاج دعاست، اگر یادتان بود باران گرفت دعایی به حال من بیابان کنید.

- - - -

شب قدر، بزرگ‌ترین میدان‌گاه سبقت گرفتن اولاد آدم در خیرات است.

- - - -

شب قدر

شب قدر، آوای ایمان را در گوش جان انسان‌ها ترنم می‌کند.

- - - -

انیس قلب خود تنها خدا کن / خدا را در دل شبها صدا کن

ز خوف حق چو اشکی را چکاندی / به حال این رفیقت هم دعا کن ...

- - - -

شب قدر، فصل نزول آیات رحمانی بر بوستان جان‌های روحانی است.

- - - -

شب قدر، گاه رویش جوانه‌های الغوث الغوث بر عرصه لب‌های تائب است.

- - - -

شب قدر، بهترین منزلگاه نیایش‌گران سرسپرده به مهر حق است.

- - - -

شب قدر، وقت شناخت قدر خویش است.

- - - -

- دعا بدون علی قابل اجابت نیست، که مهر اصل اجابت به هر دعاست علی- بزن تو دست توسل به دامن مولا، که درد جامعه را بهترین دواست علی(علیه السلام)

- - - -

ای آنکه تویی ز سوز جانم آگاه / به درگهت آورده ام از غصه پناه

رسم است که تفحه ای بر دوست دهند / این تحفه ماست کوله باری ز گناه . . .

- - - -

شب قدر شبی است که باید شکواییه هجران را درنوردید و به امید وصل و دیدار، بیدار نشست و از جام طهور «سلام» تا مطلع «فجر» سرمست بود.

- - - -

شب قدر، شبی که باید به یاد روی محبوب عزیز، آن یار پنهان رخسار، با دردمندی‌های عاشقانه نالید و دیدار او را از خدای طلبید.

- - - -

 وقتی به دنیا میآیی در گوشت اذان می خوانند، وقتی می میری بر بدنت نماز می خوانند، به راستی چه کوتاه است عمر. (به فاصله اذان تا نماز)

- - - -

- شب قدر، شب احیای خویش، با دم مسیحایی دعاست؛

شبی است که باید قدر خویش را بشناسی، تقدیر خویش را رقم بزنی

و خویشتنِ جدید را با قلم توبه و جوهر اشک ترسیم کنی.

/ طاعت قبول و التماس دعا /

خدایا قدر ما را به قدر مولا علی(علیه السلام) نزدیک فرما.

- - - -

امشب این دل یاد مولا میکند/ لیلة القدر است و احیا میکند

بشنوید  ای گوش دلها بیصدا/ نغمه فزت و رب الکعبه را

- - - -

- الهی! وای بر آنکه در شب قدر، فرشته بر او فرود نیامده، با دیو گناه همدم و هم‏نشین گردد.

الهی! به حرمت راز و نیاز اهل راز و نیازت، این نااهل را سوز و گداز ده.

- - - -

- الهی! امشب آمده‌ام تا به چهارده نور پاک، تورا قسم دهم و والاترین کتاب را بر سر بگیرم و بالاتر روم.

مرا به خویش وامگذار و در این شب، با بهترین دوستانت هم‌نشین کن

و از خویش مران، که بی‌تو حیرانم و سرگردان.

- - - -

- قدر، باران رحمتی است که در جویبارِ هر فرد و هر جمع، به اندازه او جاری می‏شود.

خدایا! در شب قدر هر چه خیر  نصیب اولیائت می کنی نصیب ما نیز بگردان/ آمین.

- - - -

شب قدر

 

احادیث شب قدر

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

آغاز سال (حساب اعمال) شب قدر است. در آن شب برنامه سال آینده نوشته مى‏شود.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 258 ح 8 )

قیل لابى عبد الله (علیه السلام)

از امام صادق (علیه السلام) سوال شد: چگونه شب قدر از هزار ماه بهتر است؟

حضرت فرمود: کار نیک در آن شب از کار در هزار ماه که در آنها شب قدر نباشد بهتر است.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 256، ح 2 )

امام صادق (علیه السلام) فرمود:

برآورد اعمال در شب نوزدهم انجام مى‏گیرد و تصویب آن در شب بیست و یکم و تنفیذ آن در شب بیست‏سوم.

(وسائل الشیعه، ج 7 ص 259)

قال النبى (صلى الله علیه و آله):

ان انا ادرکت لیلة القدر فما اسال ربى؟ قال (ص): «العافیة‏». (مستدرک الوسائل، ج 7 صفحه 458.)

ترجمه: به پیامبر(صلی الله علیه و آله) گفته شد: اگر شب قدر را دریابم از خدا چه چیزى را مسئلت کنم؟ فرمود: «عافیت را».امام صادق علیه السلام فرمود : «قَلبُ شَهرِ رَمَضانَ لَیلَةُ القَدرِ.»  ؛ شب قدر، قلب ماه رمضان است.

(مراقبات ماه رمضان – ص354- ح 247)

 

            

منبع: تبیان



      

شب قدر

http://img1.tebyan.net/Big/1391/05/230140172941615784085506611910915857231.jpg



      

تجمل گرایی سبب ضعف و سستی در ایمان میشود

کنکاشی در پرسش‌های رهبر معظم انقلاب؛

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اصلی ترین راه برای پیشگیری از تجمل‌گرایی این است که برای تک تک افراد جامعه محسوس شود که کار و رفتار مسرفانه و تجمل چیست و چه کاری خوب و چه کاری بد است.

حجت‌الاسلام حسن خیری، مدیر گروه جامعه‌شناسی جامعه المصطفی العالمیه و مدرس حوزه و دانشگاه، در پاسخ به پرسش‌های « تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟ و چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، گفت: بحث تجمل گرایی مربوط به فرهنگ یک جامعه و مبانی انسان‌شناسی و هستی‌شناسی یک جامعه و فرهنگ است، از این رو مقام معظم رهبری بحث سبک زندگی اسلامی را در ارتباط با تمدن مطرح کردند.


وی در ادامه افزود: به طور طبیعی این گونه بحث‌ها ماهیت فرهنگی دارد و ناشی از افکار و عواطف یک جامعه بر اساس آن فرهنگ استفاده شده است، در فرهنگ اسلامی جایگاه انسان یک مسؤول و امانتدار است و زمانی این واژه ها در کنار هم قرار می دهیم انسان مسؤول، امانتدار و کسی که به دنبال سعادت دنیوی و اخروی است و نیز کسی که اعتقاد به این دارد که پیوندی بین همه عناصر موجود در جهان از ماوراء الطبیعه و طبیعت و انسان و همه اینها وجود دارد، یک مفهوم و برداشت خاص از رفتار انسان تجلی پیدا می کند.



تجمل گرایی در حوزه اقتصاد مطرح است

این کارشناس مذهبی اظهار داشت: طبیعتاً بحث تجمل گرایی در حوزه اقتصاد مطرح است، در اقتصاد اسلامی برخی کارها سبب برکت است، به طور مثال کار خیر و بخشش سبب افزایش سرمایه می شود و برکات آسمان و زمین به واسطه کار خیر حاصل می شود، از سوی دیگر فساد نیز در اثر رفتار انسانی حاصل خواهد شد.


وی با تأکید بر مسؤول بودن انسان در برابر طبیعت، در قبال همه گذشتگان و نسبت به آیندگان بیان داشت: چنین انسانی باید در زندگی خود مقتصد باشد، «اقتصاد» که می گوییم یعنی میانه روی، اعتدال و حساب و کتاب در زندگی داشتن ، این انسان از تجمل گرایی به معنای استفاده نامطلوب و زیاده روی و درست استفاده نکردن از امکانات و امانات الهی که در اخیار او است، گریزان است.



دوری از مبانی و فرهنگ اسلامی عامل رواج تجمل گرایی

حجت‌الاسلام خیری در تبیین علل و عوامل رواج تجمل گرایی و مصرف گرایی در جامعه بیان داشت: دلیل اصلی برمیگردد به اینکه هویت اسلامی و معنا بخشی به زندگی خود در تمام عرصه های زندگی از مبانی و فرهنگ اسلامی ناشی نمی شود، همچنین به سبب مواجه شدن با رسانه های بیگانه و تاثیر پذیری از فرهنگ بیگانه و نیز نا آشنایی  با فرهنگ اسلامی و همچنین نداشتن دانش و بینش کافی در درست مصرف کردن سبب شده است که دچار مصرف گرایی و تجمل گرایی شویم.


وی در ادامه گفت: متاسفانه به چیزهایی که در فرهنگ آرمانی ما مورد مذمت قرار گرفته است مبتلا شده‌ایم زیرا با آن‌ها درست آشنا نیستیم و از فرهنگ واقعی و آرمانی خود فاصله داریم، از این رو ما نیازمند بازپروری در بحث تمدنی خود هستیم، و اگر بخواهیم تمدن نوین اسلامی داشته باشیم ابتدا باید معارف، آموزه‌ها و فرهنگ اسلامی را به درستی بیاموزیم.



سبک زندگی مؤمنانه متناسب با اقتضائات امروزجامعه را باید شناخت

این کارشناس مذهبی یادآور شد: سبک زندگی مؤمنانه متناسب با اقتضائات امروز جامعه را باید به درستی بشناسیم، گاهی کاری و نحوه رفتاری در یک شرایط حلال است و ایرادی به آن نیست اما در شرایطی دیگر انجام آن کار به صلاح نمی باشد به طور مثال در شرایط تحریم و زمانی که مسلمان ها در مضیقه هستند و مشکلات دارند باید دراین شراید روحیه برادری و مواسات را در خود زنده نگاه داریم.


وی ادامه داد: نمی توان گفت که چون من دارم و مصرف می کنم حلال است، چه بسا به لحاظ شرایط اجتماعی که برای ما رخ خواهد داد چیزی که در یک زمانی مصرف آن برای ما بلا مانع بود اما اکنون استفاده و مصرف آن اشکال داشته باشد، به طور مثال شرایط زندگی امام صادق(ع) با شرایط زندگی امیر المونین(ع) از جهات اقتصادی متفاوت بود، از این رو رفتارهای متفاوتی از جهات خوراک و پوشاک را مشاهده می کنیم.



انسان مؤمن باید متناسب با شرایط روز تکلیف خود را بداند

این مدرس حوزه و دانشگاه همچنین خاطر نشان کرد: تمامی این ها نکاتی است که بر می گردد به مباحث فرهنگی و زندگی مؤمنانه داشتن یعنی اینکه انسان باید به این نکته توجه داشته باشد که در چه شرایطی است و تکلیف او چیست و در عین حال خود را تنها نبیند، اسلام دینی اجتماعی است از این رو باید روحیه اجتماعی داشته باشیم و روحیه برادری، همکاری و تعاون را در خود زنده نگاه داریم.

وی با اشاره به کاهش روحیه ایمانی در اقشار جامعه به عنوان یکی از پیامد ها و آفت های تجمل گرایی اظهار داشت: این بدین معناست که هم از جنبه فردی و هم جنبه های اجتماعی آسیب رسان است، فردی که مؤمن است به واسطه آن باورها و ارزش ها که در او تجلی پیدا می کند تبدیل به یک نحو خاص رفتاری می شود.



ضعف و سستی در ایمان نتیجه تجمل گرایی

حجت‌الاسلام خیری ادامه داد: وقتی که افراد دچار تجمل گرایی می شوند نشان از ضعف و سستی در ایمان آنان دارد و از نظر اجتماعی هم آسیب رسان خواهند بود، از این رو نارضایتی ها، بدبینی ها، چشم و هم چشمی و نابرابری های اقتصادی امنیت اجتماعی جامعه را به خطر خواهند انداخت.


وی تأکید کرد: برای جامعه اسلامی پویایی مثل جامعه ما که می خواهد پرچم دار تمدن سازی باشد ، باید جنبه ها و آثار فردی و اجتماعی حاصل از تجمل گرایی را به درستی شناخته و تمامی پیامدهای اجتماعی که ضایع کننده سرمایه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است را آسیب شناسی کند زیرا در صورت غفلت از آن برای نسل های آینده نیز الگوی نامطلوبی را به ارمغان خواهد داشت.



از نظر روح کلی اسلام زندگی فرد و جامعه اسلامی بر روی اعتدال است

عضو هیأت علمی دانشگاه در بیان آیات و یا روایاتی از اهل بیت(ع) در این مورد بیان داشت: از نظر روح کلی اسلام زندگی فرد مسلمان و جامعه اسلامی بر روی اعتدال می چرخد و نه اسراف و تبذیر، از این رو در روایات داریم که اگر انسانی در جامعه سه چیز از جمله امنیت، عدالت و رفاه اقتصادی و معیشتی را داشته باشد گویی تمامی خیرات را به او داده اند.


وی ادامه داد: در روایت آمده است که خوب است انسان خانه خوبی برای آسایش اهل بیت خود و انجام صله رحم تهیه نماید اما اگر این خانه به گونه ای باشد که به سمت و سوی تجمل گرایی و اسراف پیش رود مورد مذمت قرار گرفته است، روح اسلام، روح استفاده کردن بهینه از نعمت ها است و باید در استفاده از نعمات به گونه ای رفتار کرد که هم منجر به آلوده نشدن فضای محیطی شود و هم از آلوده شدن فضای فرهنگی جلوگیری شود.



آموزش سبک زندگی اسلام برای نهادینه کردن آن در جامعه امری ضروری است

حجت‌الاسلام خیری در تبیین راهکارهای لازم جهت دوری و ترک جامعه از تجمل گرایی بیان داشت: اصلی ترین راه این است که برای تک تک افراد جامعه محسوس شود که کار و رفتار مسرفانه و تجمل چیست و چه کاری خوب و چه کاری بد است، از این رو آموزش سبک زندگی اسلامی بسیار موثر است و این از کارکردهای خانواده، رسانه، مطبوعات و نیز روحانیت است.


وی در ادامه افزود : در واقع باید تغییری در سبک زندگی ما هم از نظر مبانی فکری و فرهنگی و هم از نظر رفتاری ایجاد شود، باید به مرور در سیاست ها طوری برنامه ریزی شود تا زمینه های برخورداری های بی‌رویه نسبت به افراد کاسته شود و در واقع یک توزیع عادلانه به وجود آید.



این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان گفت: از سوی دیگر باید در این زمینه فرهنگ سازی شود به گونه ای که به جای اسراف، درست مصرف کردن تبدیل به یک ارزش شود، از این رو ما باید به اصل امر به معروف و نهی از منکر برگردیم و آن را نهادینه کنیم تا از این طریق نیکو بودن و ارزشمند بودن یک کار و نیز نامطلوب بودن کاری دیگر به درستی برای جامعه روشن شود.



شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیب‌های سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، دو پرسش از این پرسش‌ها مربوط به موضوع دروغ بود.

گفتنی است، پرسش‌های زیر بخش از پرسش‌های مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعی در جامعه ما ضعیف است؟
علت کار گریزی چیست؟
چرا در روابط همسایگی‌مان رعایت‌های لازم را نمی کنیم؟
چرا در زمینه فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطی به طور کامل نیستیم؟
حد زادوولد در جامعه ما چیست؟
الگوی تفریح سالم چیست؟
نوع معماری در جامعه ما چگونه است؟ چقدر متناسب با نیازهای ماست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری در میان بعضی از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام می‌کنیم؟ علت قانون گریزی در برخی از مردم چیست؟
انضباط اجتماعی در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کاری در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخی از حرف‌های خوب، ایده‌های خوب، در حد رؤیا و حرف باقی می‌ماند؟
چه کنیم که ریشه? ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟
تجمل‌گرایی چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیاری از مردم ما مصرف‌گرایی رواج دارد؟
چرا پشت سر یکدیگر حرف می‌زنیم؟
چرا در برخی از بخش‌های کشورمان روی آوردن جوان‌ها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صله? رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتمان‌نشینی چقدر برای ما ضروری است؟ چقدر درست است؟
طراحی لباسمان چقدر متناسب با نیازهای ما و عقلانی و منطقی است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرت‌های روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگونیم؟
بعضی‌ها با داشتن توان کار، از کار می‌گریزند؛ علت کار گریزی چیست؟
علت پرخاشگری و بی‌صبری و نا بردباری در میان بعضی از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانه‌ها ، در اینترنت و... مراعات می‌کنیم؟
تولید کیفی در بخش‌های مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاه‌های اداری ما کم است؟
چرا در بعضی از شهرهای بزرگ، خانه‌های مجردی وجود دارد؟ این بیماری غربی چگونه در جامعه ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشی خانواده، آنچنان که در غرب رایج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعه ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود، هم وظائف اجتماعی‌اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی‌اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟



      

پرسش و پاسخ

پرسش :
چرا شب قدر، شب نزول قرآن کریم بین مسلمین مورد اختلاف است؟ چرا شیعه شبهای 19، 21 و 23 و اهل سنت شبهای 23 و 27 را شب قدر می دانند؟

پاسخ :
سنت در نزد اهل تسنن به قول، فعل و تقریر پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ اطلاق شده و در نظر شیعه علاوه بر آن، شامل امامان معصوم ـ علیهم السّلام ـ نیز می شود. سؤال مذکور از سه بخش تشکیل یافته که هر کدام به صورت جداگانه مورد بحث واقع می شود.
الف) علت اختلاف در مورد شب قدر بین مسلمین:
بعد از رحلت نبی اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ نقل و کتابت احادیث و روایات از طرف خلیفة اول ممنوع گردید. و این منع حدیث تا زمان خلافت عمر بن عبدالعزیز (99 هجری) ادامه داشت. این مسئله باعث ضربة جبران ناپذیری به احادیث خصوصاً احادیث اهل تسنن گردید. به موجب این امر سلسلة اسناد روایات اهل تسنن از بین رفت و از ارزش حدیث کاسته شد و از طرفی احادیث ساختگی زیادی نیز به همین خاطر وارد جوامع حدیثی اهل تسنن گردید. ولی خوشبختانه جوامع حدیثی شیعه به خاطر عدم پیروی از این منع، و وجود جانشینان به حق که علوم خود را از ایشان می گرفتند از این ضایعات مصون ماند. این امر موجب اختلافات زیادی در جزئیات و بسیاری از مسائل گردید. ولی از آنجا که شیعه احادیث خود را از اهل بیت می گیرند و همواره در مشکلات، سخنان این بزرگواران چاره ساز بوده فلذا مشکل چندانی ندارند.
اما در قرآن در تعیین شب قدر چیزی نیامده. و آنچه از قرآن در این رابطه به طور قطع می توان فهمید این است که شب قدر فطعاً در ماه مبارک رمضان واقع شده و اما اینکه کدام یک از شبهای آن است، قرآن دلالتی بر آن ندارد.[1]
ب) شبهای 19 و 21 آیا به خاطر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ به عنوان شب قدر معروف هستند؟
احادیث زیادی در مورد تعیین شب قدر وارد شده و در بعضی از این احادیث، شبهای 19 و 21 و 23 به عنوان شب قدر معرفی و بیان شده که یکی از اینها شب قدر است.[2] در برخی دیگر، 21 و 23 به عنوان شب قدر معرفی شده است.[3] بعضی از روایات به صراحت شب 23 را به عنوان شب قدر معرفی و آن را افضل از همة شبهای 19 و 21 دانسته اند.[4] در بعضی از احادیث، از امام پرسیده اند کدامین از 2 شب 21 و 23 قدر است؟ امام تعیین نکرده اند و فرموده اند: چه می شود بر تو اگر در هر دو شب خیر انجام دهی؟[5] و...
بنابراین روشن شد که شبهای 19 و 21 به عنوان احتمال شب قدر بودن در لسان روایات ذکر شده، نه به خاطر حضرت علی ـ علیه السّلام ـ هر چند فضل این دو شب به خاطر قرار گرفتن شهادت حضرت در آن دو قطعاً بیشتر شده است.
ج) 23 افضل است یا 27
طبق گفتار بند الف، شبهایی که احتمال قدر در آنها داده می شد و یکی از آنها قطعاً شب قدر است،‌ به ترتیب افضلیت عبارتند از: شب 19، 21 و 23 که شب 23 افضل از دو شب دیگر بوده و بلکه طبق تصریح بعضی از احادیث، شب قدر همین شب است و می دانیم که در تمام طول سال شبی به فضلیت شب قدر نمی رسد. بنابراین 23 از شب 27 و از تمام شبها افضل خواهد بود.
نتیجه
1. نظر شیعه در مورد شب قدر و تعیین آن مشخص بوده و چون از ائمه ـ علیهم السّلام ـ یعنی وارثان علم پیامبر به ما رسیده قطعاً صحیح می باشد.
2. شبهای 19 و 21 نیز طبق بعضی روایات احتمال شب قدر بودن داده می شود.
3. شب 23 از تمام شبها افضل است.
معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. مستدرک الوسائل، محدث نوری، ج 7، باب تعیین لیلة القدر.
2. علامه طباطبایی، تفسیر المیزان، ج20، ص 561.
3. مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ج27، ذیل سوره قدر.
4. دعائم الاسلام، نعمان بن محمد تمیمی مغربی، ج1.
--------------------------------------------------------------------------------
[1] . ر. ک: طباطبایی، سید محمد حسین، ترجمه تفسیر المیزان، مترجم سید محمد باقر موسوی، دفتر انتشارات اسلامی، ج 20، ص 561.
[2] . ر. ک: کلینی، الکافی، تهران، ‌دارالکتب الاسلامیه، 1365، هـ . ش، چاپ چهارم، ‌ج 4،‌ص 158، ح 8. وسائل الشیعه ، حر عاملی، مؤسسة آل البیت، چاپ اول،‌ج 10.
[3] . ر. ک: کافی، ج 3، ص 40 و ج 4، ص 154، مجلسی، بحارالانوار، بیروت، مؤسسة الوفاء، 1404 هـ ق، ج 94، ص 2 و 8.
[4] . ر. ک: بحارالانوار، ج 94، سید بن طاووس، اقبال الاعمال، تهران، دارالکتب الاسلامیه، 1365 هـ ش، چاپ دوم، ص 190.
[5] . ر. ک: ‌طوسی، التهذیب، دارالکتب الاسلامیه، 1365 هـ ش، چاپ چهارم، ج 3،‌ص 58.



      

پرسش و پاسخ.

پرسش :
آیه "إِنَّـآ أَنزَلْنَـَهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر" چگونه به حضرت فاطمه (علیها السلام) مرتبط میشود و سهم دخیل بودن آن حضرت در این آیه چیست؟ و چرا خداوند، حضرت فاطمه (علیها السلام) را نشانة این آیه قرار داده است؟
پاسخ :
شب قدر، دارای خصوصیات ویژهای است و خداوند از این شب، تجلیل و آن را با عظمت بیان میکند و آنرا از هزار ماه برتر میداند. سورة قدر، سورة اهلبیت و جلوهگاه ولایت است.(ر.ک: کنزالدقائق، محمدرضا قمی مشهدی، ج 14، ص 358، مؤسسه طبع و نشر ارشاد اسلامی.) و براساس روایات، حضرت فاطمهبه طور مطلق به "لیلة" تأویل شده است.
امام صادقمیفرماید: "انا أنزلنَه فی لیلة القدر" مقصود از این شب، فاطمهو منظور از "قدر" خداوند است. هر کس فاطمه را چنانکه شایسته و در حد شناخت اوست بشناسد، بیقین شب قدر را دریافته است. همانا فاطمه فاطمه نامیده شد، به خاطر اینکه خلق از شناخت او بریده شدهاند; یعنی معرفت و شناخت کامل او برای آفریدگان ممکن نیست، و "لیلة القدر خیر من ألف شهر" یعنی بهتر از هزار مؤمن است و او (فاطمه) مادر مؤمنان است، و فرشتگان، همان مؤمنانی هستند که حامل و حافظ علم آلمحمد9 هستند و این روحالقدس حضرت فاطمهاست.
"فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن کُلِّ أَمْر # سَلَـَمٌ هِیَ حَتَّیَ مَطْـلَعِ الْفَجْر" از هر امری به اذن پروردگارشان سلام میگویند تا فجر طلوع کند یعنی، حضرت قائمغ ظهور کند.(بحارالانوار، علامه مجلسی;، ج 43، ص 243، داراحیأ التراث العربی، بیروت ـ تفسیر فرات کوفی، ابراهیمبنفراتالکوفی، ج 2، ص 581، مؤسسه نعمان، بیروت.)
در این حدیث شریف حضرت امام صادقجدّهاش حضرت صدیقة طاهره فاطمة زهرا3 را لیلة القدر معرفی فرمود، چرا حضرت صدیقهلیلة القدر نباشد و حال آن که یازده قرآن ناطق در این لیله نازل شده است...(ده رساله فارسی، آیت اللّه حسن زاده آملی، ص 193، انتشارات قیام.)
انسان کامل در فرهنگ اسلام و قرآن ظرف حقایق قرآن است...پس یازده قرآن از این شب مبارکی که شب قدر است و مادر امامان است نازل شده است.(فصّ حکمة عصمتیه فی کلمه فاطمیه، آیت اللّه حسن زاده آملی، ص 45، انتشارات سروش.)
www.eporsesh.com


      

آیا تارک الصلاة کافر است؟ آیا تارک الصلاة کافر است؟

 آیا تارک الصلاة کافر است؟

"نماز" اولین چیزی است که در روز قیامت از بنده حساب می شود، که اگر پذیرفته شود بقیه اعمال نیز پذیرفته خواهد شد و اگر پذیرفته نشود دیگر اعمال انسان هم پذیرفته نمی شود.

 در قیامت اولین چیزی که از بنده سوال می شود نماز است، پس اگر آن را تمام انجام داده باشد که هیچ، و گرنه در آتش انداخته می شود. پیامبر بزرگوار اسلام(صلی الله علیه واله) می فرماید: به راستی که محبوب ترین اعمال در نزد خدا، نماز و نیکی و جهاد است.

در قیامت وقتی از تارک الصلاه می پرسند که چه شما را در جهنم درآورد؟ در جواب گویند؛ ما از نماز گزاران نبودیم. خداوند در آیه 5 سوره ماعون می فرماید: پس وای بر نمازگزاران، آنان که از نماز خود به واسطه سبک شمردن و بی اعتنایی بی خبرند. از پیامبر اکرم(صلی الله علیه واله) روایت شده که فرمود: فرقی میان مسلمان و کافر نیست جز اینکه نماز را عمدا ترک می کند یا درآن سهل انگاری می نماید، پس نمی خواند آن را.

اولین چیزی که از بنده حساب می شود در روز قیامت نماز می باشد، اگر پذیرفته شد بقیه پذیرفته خواهد شد و چون نماز در وقت خود بالا رود، به سوی صاحبش برمی گردد در حالتی که سفید و نورانی است، می گوید؛ مرا حفظ کردی خداوند شما را حفظ کند و چون درغیر وقت آن بالا رود که حدود آن مراعات نشده باشد، به سوی صاحبش بر گردد در حالی که سیاه تاریکی است، می گوید؛ مرا ضایع کردی، خداوند تو را ضایع نماید.

از امام صادق(علیه السلام) از گناهان کبیره پرسیده شد، فرمود: ...گناهان بزرگ هفت است؛ کفر به خدا، قتل نفس، عقوق والدین، خوردن ربا بعد از بینه و روشن بودن آن، خوردن مال یتیم از راه ظلم، فرار از جنگ و تعّرب بعد از هجرت، برگشت از محل علم و ایمان به جایی که علمی درآن نیست و ازآنجا بیرون آمده. راوی می گوید؛گفتم این است معاصی بزرگ؟ فرمود؛ آری. گفتم؛ خوردن یک درهم از مال یتیم ظلم بالاتر است یا ترک نماز؟ فرمود ترک نماز، گفتم؛ پس شما ترک نماز را از کبائرنشمردی؟ فرمود؛ نخستین چیزی که برای تو گفتم چه بود؟گفت؛ کفر،فرمود؛ پس به راستی که تارک الصلاه یعنی بدون علت کافر است.

نماز بالاترین وسیله ارتباط مخلوق با خالق و سزاوار است بنده بکوشد آن را به طور مستمر و با شوق و اشتیاق بخواند و معنای کامل آن را بدست آورد و با توجه کامل و با حالت خضوع و خشوع، همراه با جماعت و با بدن و لباس خوشبو و پاکیزه به جا آورد و اولین شرایط نماز اول وقت بودن آن می باشد.

از رسول خدا(صلی الله علیه واله) نقل شده؛ کسی که در نماز خود سستی کند، خداوند او را به پانزده بلا مبتلا سازد؛ خداوند از عمر و روزیش بر دارد، هر عملی را که انجام می دهد برآن پاداش داده نشود، برای او در دعای افراد شایسته حظ و بهره ای نباشد، خوار و گرسنه و تشنه می میرد، از روی او سیمای صالحین را محو نماید، دعایش به آسمان برده نمی شود، قبرش بر او تنگ گردد، خداوند فرشته ای را در قبرش مامور کند که او را عذاب نماید، به حساب سخت محاسبه خواهد شد، خداوند به او نظر نمی کند و او را پاکیزه نمی فرماید، و برای اوست عذاب دردناک. خداوند فرشته ای مامور کند که در حالی که خلائق به سویش می نگرند، او را به صورت بر زمین بکشاند.

همچنین از پیامبر اعظم (صلی الله علیه واله) روایت شده که فرمود: از من نیست هر که نماز را سبک شمارد، و فرمود؛ شفاعت ما نمی رسد به کسی که نماز را سبک شمارد و فرمودند نماز خودتان را تباه نسازید، زیرا هر که نماز خود را ضایع کند، با قارون و هامان محشور خواهد شد و بر خدا حتم است که او را با منافقین درآتش داخل کند.

علامه حلی(رحمةالله) در کتاب "المنتهی" می نویسد: تارک الصلاة در حالی که ترک آن را حلال بداند کافر است. اجماعا، و اگر آن را ترک کند در صورتی که به وجوب آن معتقد باشد کافر نیست، گرچه بعد از ترک سه نماز، و تعزیر در بین آنها، مستحق قتل خواهد شد. نظیر همین عبارت از سایر علما در کتب خود نقل گردیده است و درقرآن و روایات هم کیفر و مجازات آن بیان گردیده است.

زمانی که به حالات مردان و زنان ارزنده ای همچون پیامبران از جمله حضرت عیسی (علیه السلام)، حضرت ابراهیم(علیه السلام) و پیامبر بزرگ اسلام (علیه السلام) و اولیای خدا مانند امیرالمومنین (علیه السلام)، فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، سایر ائمه اطهار (علیهم السلام)، حضرت مریم (سلام الله علیها) مالک اشترها، جعفر طیارها و هزاران فرد دیگر عاشق پروردگار که هر زمان دوست دارند با خدا صحبت کنند به جانب نماز حرکت کرده و هر وقت مایلند خدا با آنها هم کلام شود، قرآن می خوانند می نگریم این موضوع را در می یابیم که عاشقانه به نماز ایستاده و به سوی مقدماتش شتابان هستند که گویا جز معبود حقیقی در این جهان معشوق دیگری ندارند.

در وقت حساس و هنگام خطر و  زمان بسیار سخت و پیشامدهای مهم و در اوقات مبارک، در محل های شریف و مکانهای محترم، بلکه در تمام اوقات به نماز سفارش شده مانند نماز آیات و نماز عید، نماز خوف، نماز شب های قدر، نماز میت، نماز حاجت، نماز زیارت، نماز استغاثه، نوافل، نماز شب و دهها نماز دیگر که از تمام اینها حس می شود که نماز مطلب ساده ای نیست و خیلی باید به آن اهمیت داد.

منبع: مهر


      

جولان بدحجابی در فضای سهلانگاری +تصاویر

گسترش حجاب و عفاف در جامعه نه تنها به تقویت بنیان خانواده و رواج ارزش‌های الهی کمک می‌کند بلکه می‌تواند در برقراری و ایجاد امنیت همه جانبه در جامعه و پاک سازی آن از لوث هرگونه مفاسد اجتماعی مؤثر واقع شود.

 شارع مقدس در دین اسلام مجموعه‌ای از باید‌ها و نبایدهایی را قرار داده است تا یک انسان مسلمان بتواند با استفاده از نسخه الهی راه سعادت و خوشبختی خویش را بپیماید، شاید در برخورد اول برخی از این دستورات الهی برای انسان بسیار سخت و مشکل باشد و به زعم خودش سد راهی برای آزادی و اختیار او تلقی شود، اما هنگامی که با تفکر به اصل و بنیان فلسفه احکام نگریسته شود، متوجه می‌شود که این دستور به ظاهر سختگیرانه بهترین راهبرد کمال و سعادت اوست.

یکی از این بایدهای دین اسلام، رعایت عفاف و حجاب در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی است، به گونه‌ای که خداوند متعال به دفعات مختلف در کتاب آسمانی‌اش قرآن به این موضوع اشاره داشته است، با نگاهی در سوره‌هایی نظیر «نور» آیات 30، 31، 33 و 60 و سوره «احزاب» آیات 35، 53، 55 و 59 متوجه می‌شویم که زنان جامعه اسلامی طبق نظر شارع مقدس ملکف به رعایت حجاب هستند.

البته ناگفته نماند که درباره نوع پوشش برای حجاب واجب، خداوند بر زنان سخت نگرفته است بلکه با اشاره به حداقل حجاب، بانوان را در استفاده از حجاب حداقلی و حداکثری آزاد گذاشته است تا مطابق خواست و اراده خود میزان قرب و رضایت الهی را دریافت کنند.

به این آیات توجه کنید:

1-«وَقُل لِّلْمُؤْمِنَـتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَـرِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ وَلاَ یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَآئِهِنَّ...»(نور/31)؛ و به زنان با ایمان بگو: چشم‌های خود را (از نگاه هوس آلود) فرو گیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را جز آن مقدار که ظاهر است، آشکار نکنند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند، مگر برای شوهرانشان یا پدرانشان و... .

2- «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ»(احزاب/33)؛ اى پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مؤمنان بگو که چادر خود را بر خود فرو پوشند، این مناسبتر است تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نشوند و خدا آمرزنده و مهربان است.

در آیه 31 نور با اشاره به نوع حجاب حداقلی یا همان حجاب واجب از عبارتی به نام «وَلْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَی جُیُوبِهِنَّ» یاد می‌کند که یک بانوی مسلمان می‌تواند از «خمر» که به معنای لباسی است که زن با آن، سر و سینه خودش را بپوشاند، استفاده کند و لباس خاصی مطرح نیست، ولی پوشیدن لباس‌های تنگ، چسبان و جلب توجه محل اشکال است.

با این وجود پروردگار عالم در آیه 33 احزاب از یک حجاب حداکثری یا همان حجابی که دارای فضیلت‌ بیشتری است،‌ برای بانوان مؤمن جامعه اسلامی که خواهان قرب الهی هستند، مطرح می‌کند که ما امروز از آن به عنوان حجاب برتر در جامعه یاد می‌کنیم، در این آیه واژه‌ای به نام «جلباب» را مطرح می‌سازد که منظور همان پوشش سرتاسری است، تقریباً شبیه همان چادری که این روزها بانوان مسلمان بر سر دارند، بنابراین همان طور که بقیه واجبات الهی داراى مراتب مختلفى است، حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوبتر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‌شود.

اینکه چه اثراتی در واجب شدن حجاب بر جامعه بار می‌شود، می‌توان علت‌های زیادی را از جمله احترام و ارزش اسلام به زن، استحکام بنیان خانواده، جلوگیری از انحرافات اخلاقی، بالا بردن بهداشت روانی افراد و جامعه، رشد عشق‌های پاک، متجلی شدن ارزش‌های عالی انسانی و اخلاقی و ارتباط سالم میان افراد جنس مخالف و افراد هم جنس مطرح کرد، خلاصه اینکه آنچه اسلام به دنبال آن است، برقراری و ایجاد امنیت همه جانبه در جامعه و پاک‌سازی آن از لوث هر گونه مفاسد اجتماعی است.

حال با این اوصاف، توقع می‌رود که در یک جامعه اسلامی مسئولان و مردم برای احیای امر الهی درباره عفاف و حجاب پیش از پیش دغدغه‌مند باشند، هر چند که مسئولان فرهنگی گاهی با راه‌اندازی نمایشگاه مد و لباس یا نمایشگاه‌های عرضه محصولات حجاب سعی دارند به اشاعه این فرهنگ در جامعه سرعت بیشتری ببخشند، اما گرانی اکثر محصولات و طراحی مدهایی که بعضاً بدن‌نما هستند، این مهم دست‌نیافتنی می‌نماید.

متأسفانه این روزها با گرم‌تر شدن هوا شاهد رواج نوعی بدحجابی در جامعه هستیم، وقتی علت آن را جویا می‌شویم به پارامترهایی برخورد می‌کنیم که جای بسی تأمل دارد، ابتدا اینکه عرضه مانتو‌های بدن‌نما در فروشگاه‌ها با آستین‌های کوتاه کجا با نوع حجاب حداقلی همخوانی دارد؟! همچنین تبلیغات گسترده مدها و لباس‌های مخالف شرع اسلامی در فضای مجازی همراه با آرایش‌های تند و به سر داشتن حداقل روسری‌ که بیشتر شبیه حجاب مدل ترکیه‌ای است تا حجاب واجب اسلامی گوی سبقت را از فعالیت فرهنگی نهادهای مسئول ربوده است.

در ادامه تعداد معدودی از این تصاویر منتشر می‌شود:


اگر قرار باشد که با دید تسامح و تساهل به این واجب الهی نگریسته شود، معلوم نیست که در آینده حجاب در جامعه ما به کدام سو کشیده می‌شود. آیا شبیخون دشمن در این میدان کارساز خواهد شد؟ این سؤالی است که باید از مسئولان پرسید.

منبع: فارس


      
<   <<   26   27   28   29   30   >>   >