معصومین علیهم السلام بر جوانمردی و دستگیری از مردم تاکید بسیار دارند. امام صادق علیه السلام در مورد کمک به دیگران و مهربانی به آنها می فرمایند: قال الله عزّوجل: ألخَلقُ عِیالی فَأَحبُّهُمْ إِلیَّ أَلْطَفُهمْ بِهمِ وَ أَشعاهُمْ فی حَوائِجِهِمْ. «الکافی، ج 2، ص 199»
در قسمتی از اشعار با موضوع از خود گذشتگی می خوانیم: هجیر با اینکه سهراب به او هشدار میدهد که از دروغ بپرهیزد و برای نجات خود فقط از در راستی وارد شود، امابرای نجات ایران در نشان دادن رستم به سهراب به دروغ متوسل میشود:
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیهای با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و سی و سومین سالروز آغاز مقاومت و پایداری افتخار آمیز ملت ایران در جنگ تحمیلی 8 ساله؛ عبور قدرتمندانه انقلاب اسلامی از چالشهای فرارو و نیل نظام جمهوری اسلامی به قلههای رفیع پیشرفت و تعالی را مرهون جاری بودن حماسه دفاع مقدس در عینیت جامعه اسلامی دانست.
در بخشی از این بیانیه آمده است: سی و یکم شهریور ماه هر سال یادآور طلیعة یکی از تابناکترین و افتخار آمیزترین مقاطع تاریخی در حیات ملت ایران بوده و فرصتی برای بازخوانی چگونگی شکستن تابوی شکستناپذیری ابرقدرتهای استکباری برابر قدرت معنویت و اراده انقلابی نسل خمینی (ره) به شمار میرود.
این بیانیه میافزاید: با گذشت 25 سال از پایان پیروزمندانه دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران برابر جبهه متجاوزین به میهن اسلامی ، آثار و پیامدهای مقاومت حیرت انگیز رزمندگان غیور اسلام امروز در عرصه بسیاری از تحولات منطقهای و فرامنطقهای هویدا شده است به گونهای که تحت تاثیر گسترش نهضت بیداری و مقاومت اسلامی، حامیان صدام جنایتکار و در راس آنان آمریکا و رژیم صهیونیستی سختترین شکستها را بویژه در جنگهای 33 روزه و 22 روزه و نیز اخیراً در صحنه یارگیری برای حمله به سوریه متحمل شدهاند.
این بیانیه در ادامه دفاع مقدس ملت ایران را گنجینهای ارزشمند و پشتوانهای عظیم برای مصاف تمام عیار مستضعفین علیه مستکبرین و رویارویی جهان اسلام با نظام سلطه و استکبار در اقصی نقاط گیتی قلمداد و تصریح کرده است: برغم عملیات روانی جبهه رسانهای سلطه و ارتجاع، حرکت توقفناپذیر انقلاب اسلامی و جوامع و ملل آزادیخواه و حق طلب، که تحت تاثیر دفاع مقدس ملت ایران شتاب و توسعه یافته است، تقابل راهبردی بین جبهه حق و جبهه باطل در دوران معاصر را در نقطهی سرنوشتسازی قرار داده است و بر هم خوردن نظم سیاسی و امنیتی ساخته امریکا و لابی صهیونیستی در جهان به مثابه حقیقتی انکارناپذیر، نوید بخش آیندهای امید آفرین برای تحقق حاکمیت مستضعفین بر سرنوشت خویش در پهنهی عالم شده است.
در ادامه این بیانیه تمسک به فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس نیاز همیشگی جامعه ایران- به ویژه نسل جوان و آینده ساز کشور- برای تداوم راه پر فروغ شهیدان و حماسه سازان انقلاب اسلامی توصیف و افزوده شده است: جاری بودن روح مقاومت و دفاع مقدس در جامعه ، سرمایهای پایان ناپذیری را در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار داده است که طی دو دهه اخیر انقلاب اسلامی را در مواجهه با چالشها، بحرانها و مشکلات تحمیلی ناشی از سناریوهای جبهه معاندین نظام به ویژه در عرصه تحریمها و تهدیدهای استکباری به سلامت عبور دهد.
این بیانیه خاطر نشان کرده است: قدرت بازدارندگی دفاعی و بالندگی علمی امروز جمهوری اسلامی که جایگاه برتر منطقهای و ایفای نقش بازیگری فرامنطقهای را برای ایران رقم زده و قدرتهای بین المللی را به تکریم وتحسین کشور و شکل دادن یک فرایند رقابتی نوین برای تعامل و همکاری با نظام وادار ساخته است، محصول حماسه جهاد و شهادت طلبی تربیت یافتگان مکتب ولایت فقیه در هشت سال دفاع مقدس و مقاطع پس از آن است.
این بیانیه راهبردها و سناریوهای نظام سلطه و استکبار در مصاف با انقلاب و ملت ایران را بسیار پیچیده و موزیانه توصیف و برغم ژستهای دیپلماتیک و به ظاهر مشتاقانه کاخ سفید برای تعامل با نظام جمهوری اسلامی، لزوم هوشمندی همه جانبه نسبت به رویکردها و رفتارهای دولتمردان امریکایی را یادآور و تصریح کرده است: تجربه تاریخی، رصد هوشمندانه و همراه با تردید نسبت به رفتارهای سردمداران کاخ سفید را برای دستگاه دیپلماسی کشور ضروری و اجتناب ناپذیر مینماید به گونهای که در این عرصة خطیر بایستی مطالبات به حق ملت ایران به شایستگی مورد تکریم و پذیرش شیفتگان تعامل با نظام قرار گیرد. بدیهی است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این راستا از هر اقدامی که در چارچوب منویات و راهبردهای مقام معظم رهبری و منافع ملی و در مدار عزت، حکمت و مصلحت صورت پذیرد، حمایت کرده و ظرفیتهای تاثیرگذار تعاملی خود را در اختیار دولت محترم قرار میدهد.
این بیانیه در پایان با پاسداشت یاد و خاطره شهدا و حماسه سازان 8 سال دفاع مقدس و تجدید میثاق با امام شهیدان خمینی کبیر (ره) و بیعت با خلف صالح ایشان مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنهای عزیز ( مدظله العالی) و دعوت از اقشار و آحاد ملت ایران برای حضور پرشور و گسترده در آئینهای گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سراسر کشور آورده است: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و خیل عظیم بسیجیان سلحشور و دلاور در کنار سایر نیروهای مسلح مقتدر و با صلابت جمهوری اسلامی ایران تحت پرچم ولایت فقیه و فرماندهی ولی امر مسلمین و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از آمادگی همه جانبه برای پاسخ به هر نوع تهدید، خطر، جسارت و گستاخی مجدد به جغرافیای مقدس ایران اسلامی برخوردار بوده و با توجه قرار دادن ظرفیتهای منطقهای دشمنان فرا منطقهای در حوزه بازدارندگی دفاعی خود با هوشمندی و هوشیاری امکان هرگونه اقدام سخت و تجاوزگرانه را از آنان سلب میکنند.
امام باقر(ع) فرمود: در زمان رسول خدا، در آغاز هجرت یکی از مومنین صفه به نام سعد بسیار در فقر و ناداری به سر می برد و همیشه در نماز جماعت، ملازم پیامبر خدا بود و هرگز نمازش ترک نمی شد رسول خدا(ص) وقتی او را می دید، دلش به حال او می سوخت و نگاه دلسوزانه به او می کرد.
غریبی و تهیدستی او رسول خدا را سخت ناراحت می کرد، روزی به سعد فرمود: اگر چیزی به دستم برسد تو را بی نیاز می کنم. مدتی از این جریان گذشت، رسول خدا(ص) از این که چیزی به او نرسید تا به سعد کمک کند، غمگین شد خداوند وقتی رسولش را این گونه غمگین یافت،جبرئیل را به سوی او فرستاد جبرئیل که دو درهم همراهش بود، به حضور پیامبر(ص) آمد و عرض کرد: ای رسول خدا(ص) خداوند اندوه تو را به خاطر سعد دریافت، آیا دوست داری که سعد بی نیاز گردد، پیامبر(ص) فرمود: آری. جبرئیل گفت، این دو درهم را به سعد بده و به او دستور بده که با آن تجارت کند پیامبر(ص) آن دو درهم را گرفت و سپس برای نماز از منزل خارج شد؛ دید سعد کنار حجره مسجد ایستاده و منتظر رسول خداست. وقتی که سعد را دید، فرمود: ای سعد آیا تجارت و خرید و فروش می دانی؟
سعد گفت: سوگند به خدا چیزی ندارم که با آن تجارت کنم. پیامبر(ص) آن دو درهم را به او داد و به او فرمود: با این دو درهم تجارت کن و روزی خود را به دست بیاور. او هم آن دو درهم را گرفت و همراه رسول خدا به مسجد رفت و نماز ظهر و عصر را خواند، بعد از نماز، رسول خدا به او فرمود: برخیز به دنبال کسب رزق برو که من از وضع تو غمگین هستم. سعد برخاست و کمر همت بست و به تجارت مشغول شد به قدری از دو درهم برکت داشت که هر کالایی با آن می خرید، سود فراوان می کرد؛ دنیا به او رو آورد و اموال و ثروتش زیاد گردید و تجارتش رونق بسیار گرفت. در کنار مسجد محلی را برای کسب و کار خود انتخاب کرد و به خرید و فروش، مشغول گردید.
کم کم پیامبر(ص) دید که بلال حبشی وقت نماز را اعلام کرده ولی هنوز سعد سرگرم خرید است،نه وضو گرفته و نه برای نماز آماده می شود. پیامبر(ص) وقتی او را به این وضع دید، به او فرمود: «یا سعد شغلتک الدنیا عن الصلاة ای سعد دنیا تو را از نماز بازداشت». او در پاسخ چنین توجیه می کرد و می گفت: چه کار کنم؟ ثروتم را تلف کنم؟ به این مرد متاعی فروخته ام؛ می خواهم پولش را بستانم و از این مرد متاعی خریده ام؛ می خواهم قیمتش را بپردازم. رسول خدا(ص) در مورد سعد، آن چنان ناراحت و غمگین شد که این بار اندوه رسول خدا شدیدتر از آن هنگام بود که سعد در فقر و تهیدستی به سر می برد.
جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل شد و عرض کرد: خداوند اندوه تو را در باره سعد دریافت، کدام یک از این دو حالت را در مورد سعد دوست داری آیا حالت اولی یعنی فقر و تهیدستی او و توجه به نماز و عبادت را دوست داری یا حالت دوم را که بی نیاز است ولی توجه به عبادت ندارد؟ پیامبر(ص) فرمود: حالت اولی را دوست دارم، چرا که حالت دوم او باعث شد که دنیایش، دینش را ربود و برد، جبرئیل گفت:
«ان الدنیا و الاموال فتنه و مشغله عن الاخره» ؛ دلبستگی به دنیا و ثروت، مایه آزمایش و بازدارنده آخرت است. آن گاه جبرئیل گفت: آن دو درهم را که به او قرض داده بودی از او بگیر که در این صورت وضع او به حالت اول برمی گردد رسول خدا(ص)به سعد فرمود: آیا نمی خواهی دو درهم مرا بدهی؟ سعد گفت: به جای آن دویست درهم می دهم. پیغمبر(ص) فرمود: همان دو درهم مرا بده. سعد دو درهم آن حضرت را داد از آن پس دنیا به سعد پشت کرد و تمام اموالش کم کم از دستش رفت و زندگیش به حالت اول بازگشت.
این داستان هشداری است به کسانی که دلبستگی به دنیا دارند و دنیا را هدف می دانند؛ غافل از آن که دنیا وسیله است برای آخرت، و دلبستگی افراطی به دنیا مانع یاد خدا می شود.
رخدادهای مهم 9 شهریور 1359 به شرح زیر می باشد.
موسوی خوئینی ها گفت : حجاب اجباری نیست ولی این تبعیض که در ادارات برخی از زن ها با لباس شیک حاضر شده و فخر فروشی کنند باید برداشته شود . وی در ادامه گفت : وقتی عده ای از آزادی ها سوء استفاده می کنند و بی بند و باری را رواج می دهند نمی توان انتظار داشت که جامعه واکنش نشان ندهد مطمئن باشید اگر خانم ها جلف لباس نپوشند و پوشش مناسب داشته باشند هیچ وقت زمینه برای تشنج و مزاحمت ها فراهم نمی شود.
خوئینی ها در مورد آزادی احزاب نیز گفت : طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی به احزاب و سازمان هایی که توطئه گر نباشند آزادی فعالیت داده می شود . وی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با آزادی گروگان ها نیز گفت : باید بدانید که آمریکا ماهیتا یک عنصری تجاوز گر است که به سادگی دست از سر ما بر نمی دارد این ما هستیم که باید دستش را قطع کنیم ، وقتی ملتی قیام کرده و با شعار نه شرقی ، نه غربی زیر سلطه هیچ ابرقدرتی نمی رود .
خوئینی ها گفت : وقتی ما با عنصر جهانخواری چون آمریکا وارد مبارزه شده ایم دشواری هایی نیز دارد که باید تحمل کنیم اگر تصور کنیم که با آزاد کردن گروگان ها آمریکا دست از سر ما بر می دارد این ساده اندیشی است .
10 عضو کومله به هلاکت رسیدند
روابط عمومی ستاد عملیات غرب کشور گزارش داد بعد از ظهر پریروز بین نیروهای ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که برای پاکسازی به مریوان اعزام شده بودند از یک سو و افراد کومله از سوی دیگر درگیری پیش آمد که در این درگیری 10 تن از افراد کومله به هلاکت رسیدند .
پاسخ آیت الله نوری همدانی به نامه وزارت امورخارجه
آیت الله نوری همدانی در نامه ای خطاب به صادق قطب زاده وزیر امورخارجه انتقاداتی را مطرح کردند . در بخشی از این نامه آمده است : اینجانب جز سفر اخیر هر موقع که از اروپا یا دیگر کشورها برمی گشتم طرح های خود را به آن وزارتخانه تسلیم می نمودم سال گذشته پس از مسافرت اول خود به اروپا به وزارت خارجه آمده جزوه هایی به عنوان پیشنهاد که نتیجه دو ماه تلاش و حرکت و تماس مستقیم بود و یکی از آنها که در 24 ماده تنظیم شده و مربوط به دانشجویان بود و جزوه دیگری که در چندین ماده تنظیم نموده بودم و مربوط به سفارتخانه ها و کنسولگری ها بود و جزوه سوم مربوط به ایرانیان غیر دانشجو و مشکلات آنها بود به آقایان دکتر صادقی و دکتر خرازی ...تسلیم داشتم که مورد تمجید قرار گرفت و مسلما اگر به آنها امکان و فرصت داده می شد همه آن موارد را به مورد اجرا قرار می دادند .
وزارت خارجه مدعی شده بود که آیت الله نوری همدانی از زمانی که عازم اروپا شدند و از سفارتخانه ها بازدید کردند جز مصاحبه با مطبوعات گزارشی ارائه نکرده اند . آیت الله نوری همدانی در بخش دیگری از نامه خود تاکید کرده اند : دانشجویان ایرانی در ایتالیا از کاردار سفارت آنجا که شخصی به نام زاهدی و ظاهرا پسرعموی زاهدی معروف بود شکایات فراوانی داشتند ، به رغم تذکرات فراوان در این مورد وزارت امورخارجه ترتیب اثر نداد تا اینکه زاهدی نامبرده تعداد 101 پاسپورت و مقداری از اموال بیت المال را برداشته و به آمریکا فرار کرد .
ایشان در پاسخ به قطب زاده که گفته است « انصاف و مروت نیست همسر و دو فرزند امیر انتظام به عنوان یک متهم در پاریس آواره شوند و به این دلیل به آنها جا و مکان داده ایم» نوشت : ما هم می گوئیم بیائید به خاطر انصاف و مروت اسلامی این خواهر اسلامی را به ایران به میان خواهران و برادران اسلامی و به زیر چتر عطوفت حکومت اسلامی برگردانید و جلو تبلیغات سوء [با انتشار تصاویر بی حجاب همسر امیرانتظام] علیه ایران و اسلام را بگیرید و خانواده این متهم را طبق حکم اسلام اداره کنید .
ب آیتالله محمد علی جاودان از اساتید برجسته اخلاق شهر تهران در جلسه اخلاق خود ضمن اشاره به چند آیه قرآن درباره کیفیت نزدیکی خداوند تبارک و تعالی نسبت به انسان صحبت کرد.
وی با بیان آیات 83 تا 85 سوره مبارکه بقره گفت: این آیه یکی از تعابیری است که خدای متعال در آن از نزدیکیاش به ما سخن گفته و میفرماید: زمانی که جان محتضر به حلقومش رسیده و شما در اطراف او هستید و او را نگاه میکنید، من از شما به او نزدیک تر هستم.
این استاد اخلاق اظهار داشت: در آیه 16 سوره مبارکه «ق» میفرماید: ما انسان را خلق کردیم و آنچه در دلش میگذرد را میدانیم؛ «و وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ» و ما از رگهای قلبش به او نزدیکتر هستیم. یعنی خداوند از اجزاء وجودی ما و از رگهای ما که در سراسر بدنمان گسترده شده و کنار تک تک سلول های بدنمان وجود دارد، به ما نزدیکتر است. در ادامه آیه میفرماید: دو مامور در سمت راست و چپ هرشخص اعمال او را ضبط میکنند. خداوند هرآنچه که از خاطر افراد میگذرد را میداند اما آنچه ضبط میشود اعمال انسان است نه آنچه در خاطرش میگذرد.
وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در آیه بعد فرموده: «مَّا یَلْفِظُ مِن قَوْلٍ إِلَّا لَدَیْهِ رَقِیبٌ عَتِیدٌ» هیچ کلمهای از دهانش خارج نمیشود مگر اینکه مامور در کنار آن کلمه هست و آن را ضبط میکند. ضبط سخنان مثال است و اعمال دیگر هم به همین صورت ضبط میشود.
آیتالله جاودان عنوان کرد: قیامت روزی است که تمام آنچه ضبط شده محاسبه میشود. اما نباید فکر کرد قیامت راه دوری است و قرنها بعد اتفاق میافتد. قیامت همین الان هم هست و تمام اعمال ضبط شده، محاسبه میشود. اما چشم ما نمیبیند و مطابق آیه 22 سوره مبارکه حدید بعد از مرگ پردهای که جلوی چشم ماست برداشته میشود و متوجه میشویم که تا کنون در غفلت بودیم.
وی در ادامه با اشاره به آیه 24 سوره مبارکه انفال گفت: آیه بعدی که در آن از نزدیکی خدا سخن به میان آمده این آیه است که مقدمه بسیار خوبی هم دارد. در این آیه میفرماید: تمام پیغمبرانی که خدا فرستاده است نسخهای برای زندگی در دست دارند و عمل به نسخه آنها ما را به حیات برتری که باید کسب کنیم، میرساند؛ حیاتی که اکنون ما از آن برخورداریم، حیاتی است که به ما دادهاند و روزی هم آن را خواهند گرفت که حیاتی حیوانی است. اما آن حیاتی که خودمان باید به دست آوریم تا ابد برایمان باقی میماند. با رسیدن به آن حیات جدید ذائقه ما عوض میشود و لذتهای واقعی را میچشیم. مانند لذتی که میتوان از آیات قرآن برد.
این استاد اخلاق تصریح کرد: تنها راه رسیدن به این حیات برتر حرف گوش کردن است. انسان بعد از رسیدن به این حیات میتواند مزههایی را بچشد که فرشتگان، خیال آن را هم نکردهاند. سپس در ادامه آیه میفرماید: بدانید که خدای متعال بین شما و قلب شما حائل است. در این آیه منظور قلب مادی نیست بلکه منظور وجود شماست؛ یعنی خدا از خود شما به شما نزدیک تر است.
وی توضیح داد: گاهی پیش میآید که انسان برای انجام کاری طرح می ریزد و مدتها روی آن فکر میکند اما نزدیک انجام کار، نظرش برمیگردد. میگویند این موارد از جاهایی است که خدا خودش را نشان میدهد و در واقع، خداست که نظر آن شخص را برگردانده است.
آیتالله جاودان یادآور شد: در گذشته توضیح دادیم که اولین مرحله یاد خدا این است که انسان بین گناه و درست، راه درست را انتخاب کند. مرحله بعد این است که بین دو کار حلال که یکی طاعت خداست و دیگری نه، آن را انتخاب کند که طاعت است. چنین انسانی در اطاعت و ذکر دائمی است. طاعت دائم به این معنا نیست که همیشه در حال نماز خواندن است. بلکه همان درسی که میخواند، همان غذایی که میخورد و همان کاری که میکند، همه اطاعت است زیرا درست انجامشان میدهد و خدا را در آن کار در نظر میگیرد.
وی خاطرنشان کرد: نشانه رسیدن به درجه اعلای یاد خدا این است که خدا برای شخص مهمترین چیز خواهد بود و طبق آیه 24 سوره «توبه» اموال و تجارت و پدر و مادر و زن و فرزند را بر خدا ترجیح نمیدهد. یعنی اگر یک وقت پدرش از او گناهی خواست به او گوش نمیدهد یا برای حفظ اموالش کاری نمیکند که خدا ناراضی است.
این استاد اخلاق افزود: انسان باید روی هوش و حواسش کار کند تا مراقب تک تک اعمالش باشد. البته این با کار درویشی حاصل نمیشود؛ فردای روزگار ما باید به خدمت امیرالمؤمنین برویم و درویشی، انسان را به ایشان نمیرساند. از راه حسینیه و مسجد میتوان نزد ایشان رفت. به شرطی که انسان روی هوش و حواسش کار کند. درجه هوش و حواس ما ثروت ما برای عالم آخرت است. انسان به بهای هوش و حواسش به بهشت میرود. هوش و حواس ما در حد همین زندگی مادی است و با بالا رفتن سن هم از بین رفته و تبدیل به آلزایمر میشود اما آن هوش و حواسی که کسب میشود از بین نمیرود و هرچه زمان بگذرد هم زیادتر میشود.
آیتالله جاودان در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به داستان کشته شدن حضرت حمزه گفت: آن خبیث خواسته بود یا پیامبر کشته شود یا حضرت علی و یا حضرت حمزه. گفت دور و اطراف پیامبر شلوغ است و علی هم گویی پشتش چشم دارد. حضرت با قدرت ولایت و امامت به میدان جنگ نمیرفت. با همین بدن مادی به میدان میرفت. اما درجه هوش و حواسش به حدی رسیده بود که کسی نمیتوانست از پشت به ایشان حمله کند.
وی گفت: روزی جوانان منتظر بودند که رسول خدا(ص) به خواب بروند تا بازی و شوخی کنند. نفیر خواب ایشان که بلند شد گفتند پیامبر خوابید. اما ایشان گفت فکر نکنید من خواب هستم. تن من خوابیده. یعنی درجه هوش و حواس به حدی رسیده که در خواب هم بیدار است و اتفاقاً شب آنها صد برابر روزشان است؛ اما متاسفانه همه ما گرفتار تنبلی هستیم. حضرت صادق فرمودند پدرم طوری ذکر میگفت که زبانش به سقف دهانش چسبیده بود. او که این همه زندگی در دلش جریان داشت، باز میدانست اگر به زبان بگوید آن چیز درونی هم میماند و هم قوت میگیرد.
این استاد اخلاق در پایان افزود: ذکر استغفار بهترین ذکر عالم است. دردها را دوا می کند. اگر همت کنید، همه آن چیزهایی که عرض کردیم میشود. بهشت این افراد از همین جا شروع میشود. از همین جا به بهشت میروند تا ابد.