سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پیامک تبریک میلاد حضرت معصومه(س)

آن شب زمین هوای بهشتی دوباره داشت
آغوش آسمان به بغل ماهپاره داشت
چشمان ابر روی زمین را گرفته بود
هر قطره با خودش سبدی پرستاره داشت
میلاد حضرت معصومه (ع) مبارک باد



      

به رسم اعتدال وکیلالدوله نشوید!

-

یک نماینده سابق تعداد اصلاح‌طلبان مجلس را زیر 10 نفر عنوان کرد.
اخبار ویژه کیهان
یک نماینده سابق تعداد اصلاح‌طلبان مجلس را زیر 10 نفر عنوان کرد.

به رسم اعتدال وکیل‌الدوله نشوید!

یک نماینده سابق تعداد اصلاح‌طلبان مجلس را زیر 10 نفر عنوان کرد. علی‌اکبر اولیا با اشاره به زمزمه تشکیل فراکسیون حامی دولت، این عنوان را دارای بار منفی ارزیابی کرد.وی در گفت‌وگو با آریا درباره زمزمه تشکیل فراکسیون اعتدال که حامیان دولت هستند، گفت: ما یک تجربه تلخ از کسانی که خود را وکیل‌الدوله می‌دانستند داریم هر چند دوستانی که با این نام شناخته می‌شدند به این نام خود افتخار می‌کردند.وی تأکید کرد: باید به نیت دوستانی که قصد تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس را دارند توجه داشت یعنی آیا منظور از تشکیل این فراکسیون این است که دولت می‌خواهد هر کاری انجام دهد اما افراد بی شماری در مجلس به‌عنوان جاده صاف‌کن داشته باشد اگر این‌گونه باشد به هیچ وجه پدیده جالبی نیست اما اینکه دولت به دنبال تحقق برنامه، لوایح و طرح‌های خود باشد و بخواهد حرفهایش را با کمک دوستان بزند و مجلس را در این راستا کمک کنند کار خوب و مفیدی است.

اولیاء افزود: کسانی که به دنبال تشکیل فراکسیون اعتدال در مجلس هستند باید هدف خود را مشخص کنند و این‌گونه نباشد که مدافع بی‌چون و چرای دولت تلقی شوند.وی تاکید کرد باید دوستانی که در مجلس حرف دولت را می‌فهمند علاوه بر کمک به دولت توجه داشته باشند که جنبه منفی پیدا نکند و اینگونه القاء نشود که اینها وکیل‌الدوله هستند.یادآور می‌شود برخی لابی‌ها در مجلس درصددند ضمن ایجاد انشقاق و انشعاب در فراکسیون رهروان، فراکسیون حامی دولت را تحت عنوان فراکسیون اعتدال راه بیندازند. این طیف در مجلس، پیش از این قائل به فراکسیون منتقد دولت بودند که ظاهراً اکنون تغییر موضع داده‌اند.

تحلیلگر صهیونیست: از جنگ سوریه کتک خورده برمی‌گردیم

عضو سابق پارلمان رژیم صهیونیستی معتقد است آمریکا و غرب هر تصمیمی درباره سوریه بگیرند، خطا خواهد بود اما با این همه هزینه و زیان وارد نشدن در جنگ به مراتب کمتر از زیان‌های ورود به جنگ است.آوراهام بورگ عضو سابق کنست که به مدت 4 سال (1999-2003) رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی نیز بوده، در روزنامه اتریشی استاندارد و درباره بحران سوریه نوشت: حمله به سوریه یا عدم مداخله؛ از هر کدام این گزینه‌ها که در غرب حمایت شود، راه‌ها به بن‌بست ختم خواهد شد. پدرم همیشه در موقعیت‌های بحرانی این داستان را تعریف می‌کرد که «موشه بعد از یک کتک‌کاری ناجور، با حالی نسبتاً خراب، کارش به بیمارستان می‌کشد. رفقا به عیادتش می‌روند تا او را دل‌داری دهند و به خصوص بفهمند که قضیه چه بوده است. می‌پرسند چی شد؟ و موشه پاسخ می‌دهد: «همه چیز این طور شروع شد که طرف دعوا هم شروع به زدن کرد!»

این صهیونیست مقیم وین می‌افزاید: هر چند قرار است در حمله به سوریه،‌خلبان‌های آمریکا پیشگام ارتش‌های غربی باشند اما با وجود همه پیش‌بینی‌ها بلافاصله همه خود را وسط هزار توی جنگ سوریه خواهند یافت بدون آن که راهی برای خروج از بحران پیدا کنند چرا که هر دو سر تصمیم درباره بحران سوریه -مداخله یا عدم مداخله- اشتباه است. البته علیه اقدامات دولت سوریه باید اقدام کرد و اقدام نکردن اشتباه است اما از طرف دیگر، هزینه اشتباه حمله با نیروهای محدود که اسد را بر تخت نگاه دارد، کمتر نیست. همچنین سرنگونی او بدون دانستن این که کدام بداندیشی جای او را می‌گیرد نیز هوشمندانه نیست. سخن کوتاه است؛ ما همه یک مشکل داریم.

وی می‌افزاید: سوریه نمونه‌ای از تمام منطقه است. کانون بحران، از منافع قبیله‌های کوچک تا رویارویی بین تمام بازیگران منطقه‌ای و جهانی را در برمی‌گیرد؛ روسیه و چین مقابل آمریکا و انگلیس، اسرائیل، ایران و عراق و بقیه کشورهای غربی.تحلیلگر استاندارد خاطرنشان کرد: راه حلی برای حل بحران به چشم نمی‌آید. در جنگ‌ها، زندگی عادی، کاری و تجاری نیز همین گونه است؛ باید راهبرد به صرفه‌ای برای خروج وجود داشته باشد. جنگ‌هایی که در آن مبتکران تنها نقشه ورود و نه خروج را دارند، در واقع دعوت‌نامه‌ای است برای پا گذاشتن به فاجعه. اگر می‌گویید نه، از آمریکایی‌ها درباره ویتنام و عراق و افغانستان سؤال کنید. روس‌ها نیز به احتمال حرف‌هایی در مورد افغانستان برای گفتن دارند، دقیقاً مانند اسرائیل در نوار باختری رود اردن. از این رو مبرم‌ترین توصیه به رؤسای جمهور و نخست‌وزیرها که باید امروز تصمیم بگیرند، این است؛ بهتر است برای عدم انجام کار بهایی بپردازیم تا برای کاری اشتباه.

آوراهام بورگ تصریح می‌کند: در این اوضاع شرم‌آور غیرممکن است به موفقیت دست یافت. دست بالا این که می‌توان از خسارت‌ها کاست. سوریه از هم می‌پاشد و دو راهه ناخوشایند این پرسش است که چه کسی از باقیمانده‌های سوریه بیشتر منفعت می‌برد؟ نفع غرب در این است که نیروهای سکولار را تقویت و برای آن‌ها نفوذ بیشتری ایجاد کند. در این میان هیچ معلوم نیست آیا در سوریه بعد از بحران می‌توان چنین کاری کرد یا نه؟!رئیس اسبق پارلمان رژیم صهیونیستی نتیجه گرفت؛ از این رو اوباما و کامرون و اولاند نباید به هیچ‌رو به تنهایی اقدام کنند. منطقه به اندازه کافی جنگ‌جویان صلیبی به خود دیده است.

 نباید از تلاش برای اعمال نفوذ بر روسیه دست برداریم، هر چقدر هم دسترسی به موفقیت در مسکو دشوار باشد. همچنین نباید در توجه به حزب‌الله به خود تردید راه دهیم.وی در پایان نوشت: اما مهم‌ترین موضوع پیام به کاخ سفید است؛ لطفاً دوباره یکی از این سخنرانی‌ها را تحویل ما ندهید! به اندازه کافی از آن داشته‌ایم و ببینید که به کجا رسیدیم. اگر شما آقای رئیس جمهور، واقعاً این فشار را احساس می‌کنید که باید کاری انجام دهید و مانند دیگران نمی‌دانید چه کاری، پس بهتر است یک سگ‌نژاد پرتغالی دیگر بیاورید به جای آن‌که پیام مرگ‌بار جدیدی به خیابان‌های مرگ در این منطقه بفرستید.

گسترش الگوی حزب‌الله در سوریه و عراق، آمریکا را نگران کرد

یک اندیشکده آمریکایی ضمن یک گزارش تحلیلی اعلام کرد «سپاه خارجی» ایران در منطقه تقویت شده است.اندیشکده «سیاست خاور نزدیک برای واشنگتن» در این گزارش که توسط مایتو لویت و آرون زین تهیه شده، می‌نویسد: گروه‌های شبه‌نظامی شیعی عراق اکنون در جنگ سوریه نیز فعالیت می‌کنند و به سپاه خارجی ایران نزدیکند.به گزارش یونایتدپرس در این گزارش خاطرنشان شده است: آژانس‌های اطلاعاتی غرب حمایت نظامی حزب‌الله از رژیم اسد در جنگ داخلی سوریه را اغراق‌آمیز جلوه داده‌اند اما در این میان تهدیدی کمتر شناخته شده در حال شکل‌گیری می‌باشد که عبارت است از تقویت روزافزون نیروهای مبارز عراقی که در جبهه سوریه نیز مشغول نبرد هستند.


این بررسی می‌افزاید: به اعتقاد مقامات اطلاعاتی و کارشناسان نظامی، بسیاری از این افراد توسط حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران برای مبارزه با نیروهای آمریکایی در عراق آموزش دیده‌اند و اکنون بخش مهمی از «سپاه خارجی» جدید ایران را تشکیل می‌دهند.تحلیل‌گران اندیشکده «سیاست خاور نزدیک» واشنگتن مدعی شدند حزب‌الله لبنان به عنوان قدرتمندترین متحد ایران در جهان عرب در حال تشکیل و تأسیس نمایندگان محلی در سوریه است و از طریق آنها می‌تواند نفوذ خود را حفظ کند و به منظور تضعیف ثبات این کشور در آینده دست به عملیات بزند.

مطالعه مذکور که تحت عنوان «تمهیدات حزب‌الله در سوریه» توسط آکادمی نظامی آمریکایی «وست‌پوینت» منتشر شده، یادآور شده است:‌ حز‌ب‌الله با الهام گرفتن از الگوی همکاری خود با سپاه قدس ایران، از دو گروه در عراق برای تعلیم و تجهیز چند گروه شبه‌نظامی شیعی دیگر در این کشور با هدف حمایت از اسد استفاده می‌کند. این دو گروه عبارتند از «کتائب حزب‌الله» و «عصائب اهل الحق» که در جنوب عراق در اواسط دهه 2000 و عمدتاً با هدف حمله به نیروهای آمریکایی تاسیس شد.»

به نوشته یونایتدپرس در تهران سال 2006 از حزب‌الله خواست تا آموزش شیعیان عراقی را بر عهده بگیرد و درس‌هایی را که از جنگ با اسرائیل آموخته به آنها منتقل کند. حزب‌الله در مه سال 2000 نیروهای اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون راند و به مدت 34 روز با آن‌ها به نبرد پرداخت. نیروهای کهنه‌کار حزب‌الله همچنین با همکاری و کمک به گروه‌های شیعی عراق اکنون در حال اجرای عملیات در سوریه هستند. این گروه‌ها عبارتند از جیش الشعبی، لواء (تیپ) ابوالفضل العباس، کتائب (گردان) سیدالشهدا، لواء ذوالفقار و لواء عماربن یاسر.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: برخی از این گروه‌ها به تشکیل نیروهای دفاع ملی ‌(دفاع الوطنی) سوریه، متشکل از 50 هزار نیروی شبه‌نظامی قدرتمند شیعه عراقی و اعضای اقلیت علوی سوریه، کمک کرده‌اند. نیروهای دفاع ملی از مهم‌ترین نیروهای دولت سوریه به شمار می‌آیند.طبق این مطالعه از چهار گروه شبه‌نظامی، تیپ ابوالفضل العباس برجسته‌ترین گروه به حساب می‌آید که متشکل است از 2 تا 3 هزار نیرو و از پاییز سال 2012 تاکنون در درگیری‌های سوریه مشارکت داشته ‌است. نیروهای این تیپ ترکیبی از اعضای لبنانی حزب‌الله، کتائب حزب‌الله و عصائب اهل الحق هستند.

اندیشکده خاور نزدیک واشنگتن نوشت: عملیات این گروه‌ها عمدتاً در جنوب دمشق متمرکز است که در آن مبارزان شیعه از حرم حضرت زینب (س) نوه حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام که از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شیعیان است محافظت می‌کنند.یونایتدپرس افزود: گفته می‌شود تیپ ابوالفضل‌العباس به لحاظ توان و قدرت رشد چشمگیری داشته که احتمالاً در نتیجه برخورداری از کمک‌های ایران طی ماه‌های اخیر بوده است.
«مایکل نایتس» کارشناس مسائل عراق در اندیشکده «سیاست واشنگتن» گفت: گسترش این تیپ نشان‌دهنده تغییرات احتمالی خطرناک در منطقه است. تهران اکنون از یک سپاه شبه‌نظامی فراملی برخوردار شده است که می‌تواند موجب تقویت قدرت ایران در خارج از سوریه شود.

کاسبی آقای دوپینگی در شورای شهر

«مسئولان نظارتی مراقب کاسب‌کاری‌های مشمئزکننده یک عضو شورای شهر تهران باشند.»به گزارش جهان، ماجرای کاسب‌کاری‌های سطح پایین و معامله‌های مشمئزکننده برای گرفتن مسئولیت یا موقعیت توسط برخی اعضای شورای شهر از مواردی است که رسانه‌ها جسته و گریخته به آن پرداختند. ماجرایی که می‌تواند بدعتی برای بداخلاقی‌های جدید در فضای سیاسی و مدیریتی کشور باشد.این گزارش می‌افزاید: نقش و حضور پررنگ یکی از ورزشکاران منتخب شورای شهر در محور معاملات سیاسیون پررنگ‌تر از دیگران است تا جایی که وی رسماً پیشنهاد منشی هیئت رئیسه و تصدی یک مسئولیت نظارتی در قبال رای دادن به کاندیدای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را در جمع برخی اعضای شورای شهر مطرح نموده است.

پیشنهادی که البته رد آن توسط چمران، به قیمت از دست دادن ریاست شورای شهر توسط اصولگرایان تمام شد. البته این اولین خطای بزرگ این ورزشکار مطرح نبوده است، وی حتی در دوران ورزشی خود نیز در رفتاری مشابه با دوپینگ در مسابقات بین‌المللی باعث لطمه به اعتبار ورزشی کشورمان در دنیا شد تا جایی که از سوی فدراسیون جهانی مربوطه مدال وی بازپس گرفته شد.با این حال صرف‌نظر از گرایش سیاسی اعضای شورای شهر، ضرورت دقت و زیر نظر داشتن این قبیل افراد توسط نهادهای نظارتی که توانسته‌اند با غفلت شورای نظارت مجلس مجوز کاندیدا شدن در شورای شهر را به دست آورند و به دلیل شهرتشان رای مردم را از آن خود سازند، بیشتر از پیش می‌نماید.
بر اساس برخی اخبار فرد یاد شده در برخی ساخت و سازها نیز تخلفاتی را مرتکب شده است.گفته می‌شود یکی دو عضو شورای شهر در مظان معامله‌گری هستند و همین امر باعث پایین آمدن آرای مهندس چمران در انتخابات ریاست شورای شهر با اختلاف یک رای شد و این در حالی بود که مردم تهران 2 برابر آرای مسجدجامعی به چمران رای داده ‌بودند.



      

سه جمله حکیمانه و ماندگار از امام جعفر صادق(ع)

-امام صادق علیه السلام در حدیثی زیبا فرموده‌اند: هیچ بنده ‏اى درِ خواهشى را به روى خود نگشود مگر این که درى از فقر به رویش باز شد. 
امام صادق علیه السلام در حدیثی زیبا فرموده‌اند: هیچ بنده ‏اى درِ خواهشى را به روى خود نگشود مگر این که درى از فقر به رویش باز شد.

امام جعفر صادق علیه ‏السلام فرمودند: به خدا قسم سه چیز حق است:
هیچ ثروتى بر اثر پرداخت صدقه و زکات کم نشد.
در حق هیچ کس ستمى نشد که بتواند تلافى کند، اما خویشتندارى نمود، مگر این که خداوند بجاى آن به او عزت بخشید.
و هیچ بنده ‏اى درِ خواهشى را به روى خود نگشود مگر این که درى از فقر به رویش باز شد.

منبع: مشرق


      

از کودکی آغاز کنیم...

 

عادت دادن کودک به حجاب بسیارمهم است ما نمی توانیم حجاب را به صورت فشرده اعمال کنیم ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیت دارد.

عادت دادن کودک به حجاب بسیارمهم است ما نمی توانیم حجاب را به صورت فشرده اعمال کنیم ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیت دارد.


 

یکی از راه‌ های تشویق و ترغیب دختران به حجاب، تقویت ایمان در آن‌هاست. زنان باید دارای باوری استوار و ایمانی عمیق در خود ایجاد کنند. زنی که دل به حق داده و اندیشه به خدا سپرده و فرجام زندگی دنیویش را پذیرفته است، چطور حاضر می‌شود، خودآرائی و خودنمایی کرده و خویش را در معرض دیده‌های گناه آلوده قرار دهد و زمینه‌های فساد دیگران را به وجود آورده و فساد آفرین باشد.

حضرت علی(ع) می فرایند: «شخصیت انسان در گرو باورهای اوست.» و همچنین می‌فرمایند: «ایمان انسان درعمل او جلوه گر است.»


بنابراین زن، هر چه با ایمان تر باشد، سعی می‌کند خود را بیشتر بپوشاند و پوششی را که کامل تر است انتخاب نماید.


دادن آگاهی‌های فرهنگی و اجتماعی؛

تلاش برای آگاهی در مورد زندگی و ضرورت‌های آن، بیان مفاسد و بی بند و باری‌ها و عواقب بد آن‌ها. عوارض بی عفتی و بی حجابی یا بد حجابی در جامعه. (باید زنان و دختران، همچنین مردان آگاهی یابند که ترویج بی عفتی و بی حجابی در جامعه از توطئه‌ها و دسیسه‌های اجانب و استعمارگران است)

شناساندن الگوهای والا؛

الگوها در ساختار روحی و رفتاری نقش مهمی دارند. امروز یکی از تأسف‌های جدی این است که دختر و زن مسلمان آن گونه که بایسته و شایسته است با چهره‌های بلند تاریخ اسلام آشنا نیست. زندگانی حضرت زهرا(س) و فرزند برومندش پیام آور عاشورا، حضرت زینب(س) و دیگر چهره‌های والای تاریخ گذشته و معاصر باید برای زن مؤمن نشان داده شود تا بنگرد که چگونه با حفظ هویت، شخصیت، وقار و متانت می‌تواند در جامعه حضور پیدا کند و ایفای نقش نماید.

عادت دادن کودک به حجاب بسیارمهم است ما نمی توانیم حجاب را به صورت فشرده اعمال کنیم ملایمت و لطافت و عادت دادن او بسیار اهمیت دارد.


1- در این سنین کودکان در برابر حوادث و رفتار دیگران تاثیر پذیرترند، حجاب شرعی مادر، خاله، عمه و خانم های نزدیک به کودک و دوستانی که با آن ها روابط نزدیک داریم می تواند زمینه را برای محجبه بودن دختران فراهم کند.


یکی دیگر ازعوامل مخرب در این جا استفاده خانواده از شبکه های ماهواره ای است که به صورت مستقیم بر روح معنوی کودک اثرگذار است و یقینا بر روند مطلوب دینی خانواده موثر خواهد بود.


2- بیان محاسن و فواید حجاب و مستور بودن زیبایی ها، رضایت خدا، سلامت فرد و اثرات زیان بار بدحجابی می تواند ما را در حصول نتیجه یاری کند.


3- استفاده از آیات </p> زنان صالح و برتر اسلام و بیان زندگانی ایشان به عنوان الگو


4- همزمان با تکلیف دختران، بلوغ جسمانی هم اتفاق می افتد. این امر او را درگیر ظاهرش خواهد کرد. براین اساس او بیشتر از گذشته به فکر نمایاندن زیبایی ها و پوشاندن بدشکلی های موقتی اش خواهد افتاد. والدین آگاه باید با تهیه لباس های زیبا و شاد و متفاوت با رنگ های متنوع و استفاده ازخلاقیت، میل به آراسته بودن او را درک کنند به طوری که موجبات محدودیت او را فراهم نکنند و آزادی و شور و شوق کودکی او را مد نظر قرار دهند. مثلا از انواع چادرهای رنگی آذین شده با تور و روبان یا مانتو های زیبا با دکمه های رنگارنگ استفاده کنند تا دختر بداند، حجاب زیبایی های او را کم نکرده است.


می توانید برای انتخاب رنگ لباس و یا چادر، از او نظر خواهی کنید. دختر بچه ها لباس های چین دار و دنباله دار را بسیار دوست دارند. سعی کنید در حجاب و پوشش آنچه را که او دوست دارد انجام دهید و تنها شرط شما، پوشش اسلامی باشد. سلیقه خود را به هیچ عنوان بر فرزندتان تحمیل نکنید.


5- یکی از روش های تشویق، دادن پاداش است به طوری که روانشناسان بر این باورند که تقویت های بیرونی مانند جایزه موجب ایجاد تقویت های درونی مانند میل به داشتن حجاب خواهد شد. بر این اساس برای رعایت حجاب فرزندتان هدیه های هر چند کوچک اما مستمر تهیه کنید.


6- هر سال، روزجشن تکلیف کودکتان مراسمی کوچک به پا کنید چون آن روز تولدی دیگر است و به او یادآوری کنید درطول سالی که گذشت در چه زمینه هایی قوت یا ضعف داشته و قرار است چگونه باشد.


 

منبع:به نقل از فرهنگ نیوز



      

تفاوتهای تربیتی دختران و پسران

 اسلام درباره تربیت فرزندان قائل به تفاوت‌هایی میان دختران و پسران است که این از تفاوت‌های موجود در ساختارهای جسمی و روحی این دو جنس و ...

اسلام درباره تربیت فرزندان قائل به تفاوت‌هایی میان دختران و پسران است که این از تفاوت‌های موجود در ساختارهای جسمی و روحی این دو جنس و ...

روز اول ذیقعده روز ولادت حضرت فاطمه معصومه (س) در تقویم روز دختر نام گرفته است. به همین مناسبت و در راستای مباحث سبک زندگی نگاهی داریم به دیدگاه اسلام پیرامون تربیت دختران و اهمیت آن و ضرورت‌هایی که برای تربیت دختر باید مورد توجه والدین او و جامعه قرار گیرد.


دین اسلام همواره برای زنان و دختران اهمیت ویژه‌ای قائل بوده و بخصوص سفارش‌های فراوانی از ائمه در مورد دختران در متون دینی و روایات وارد شده است. در روایات اسلامی پسران به عنوان نعمت‌های خدا و دختران به عنوان حسنات الهی ذکر شده‌اند و این در حالی است که حسنات در اسلام مورد پاداش خدا هستند و نعمت‌ها مورد بازخواست و سوال خداوند قرار می‌گیرند. پیامبر (ص) نیز در این مورد فرموده‌اند: «بهترین فرزندان شما دختران هستند.»


اهمیت نقش دختران در خانواده و جامعه


دختران نقش بسیار مهمی در خانواده و جامعه دارند. آنها در آینده مسئولیت اداره کانون خانواده را که مهم‌ترین عنصر یک جامعه است، عهده دار می شوند و وظیفه تربیت نسل‌های آینده نیز به عهده آنهاست. اگر یک دختر به خوبی تربیت شده و برای زندگی خانوادگی و اجتماعی آماده شود، می‌تواند سعادت و خوشبختی نسل آینده را تضمین کند، اما اگر این دختر در دوره تربیت خود با آسیب‌ها و مشکلات روحی و جسمی روبرو شود نمی‌توان از او انتظار داشت در آینده وظایفی را که برعهده دارد به نحو احسن انجام دهد و نقش مثبتی در خانه و اجتماع داشته باشد. به همین دلیل است که تربیت دختران باید به طور خاص مورد توجه پدرها و مادرها قرار گیرد.


پیامبر اسلام (ص) در خصوص پاداش تربیت دختران می‌فرمایند: «کسی که دختری دارد باید او را به بهترین نحو تربیت کند و غذای خوب و شایسته برایش فراهم کند و نعمت‌هایی که خداوند بر او ارزانی داشته را بر دخترش گوارا دارد و از او دریغ نورزد که چنین پدری در روز قیامت از آتش دوزخ نجات خواهد یافت.» در حدیث دیگری از حضرت رسول (ص) آمده است: «دختران، دلسوز، مددکار و بابرکت‏اند. هر کس یک فرزند دختر داشته باشد، خداوند آن را پوششى از دوزخ قرار مى‏دهد و هر کس دو دختر داشته باشد به خاطر آنان وارد بهشت شود و هر کس سه دختر یا مانند آن خواهر داشته باشد، جهاد و صدقه [استحبابى] از او برداشته مى‏شود.»


تفاوت‌هایی که باید در تربیت دختران و پسران لحاظ شود


تربیت فرزندان اعم از دختر و پسر دارای اشتراکاتی با یکدیگر است، اما اسلام در رابطه با تربیت فرزندان قائل به تفاوت‌هایی میان تربیت دختران و پسران است که البته این تفاوت‌ها به معنای برتری یکی بر دیگری نیست، بلکه ناشی از تفاوت‌های موجود در ساختارهای جسمی و روحی این دو جنس و همچنین مسئولیت‌ها و نقش‌هایی است که باید در بزرگسالی برعهده گیرند.


معمولاً دختران و پسران به دلیل اینکه خصوصیات درونی‌شان با هم متفاوت است در جامعه نیز از نظر اجتماعی و رفتاری در شرایط خاصی نسبت به یکدیگر قرار می‌گیرند؛ از نوع بازی و ارتباط با همسالان گرفته تا نوع روابطشان با والد همجنس‌، بنابراین والدین باید با توجه به خصوصیات رفتاری، شرایط زیستی و جسمی کودکان با آنها رفتار کنند و آنها را مورد تشویق یا تنبیه قرار دهند.


اگر کودکی با توجه به جنسیت خود پرورش نیابد (تربیت دختران با شیوه‌های پسرانه و پسران با شیوه‌های دخترانه)، ممکن است در آینده در پیدا کردن هویت جنسی ثابت خود دچار مشکل شود، بنابراین باید با پسران و دختران به‌گونه‌ای رفتار شود تا باعث تقویت و پررنگ‌تر شدن این خصوصیات در آنها گردد. برای نمونه در آموزه‌های دینی این مسئله مورد تاکید قرار گرفته است که اگر دختر به زمین خورد او را بلند کنید لباسش را تکان دهید و او را نوازش نمایید، ولی اگر پسر به زمین خورد بگذارید خودش بلند شود.


ضرورت توجه به تغذیه دختران در مرحله اول زندگی


مرحله اول زندگی فرزندان که از بدو تولد تا هفت سالگی را شامل می‌شود مرحله بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای از لحاظ رشد جسمی و شخصیتی فرزندان است که تا حدود بسیار زیادی در دختر و پسر مشابه است. در این دوره، بر اهمیت تغذیه نوزاد با شیر مادر سفارشات فراوانی شده است که موجب حفظ سلامت جسمی نوزاد خواهد شد. از سوی دیگر، تحقیقات صورت گرفته در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که تغذیه با شیر مادر علاوه بر سلامتی جسمانی، سلامتی روحی و روانی کودک را در بزرگسالی به همراه خواهد داشت. 


در اینجا، تغذیه دختر با شیر مادر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ زیرا با توجه به نقش مادری که قرار است دختران در آینده به عهده گیرند و وجود مسائلی مانند دوران بارداری، زایمان و شیردهی و ... سلامت جسمانی دختران باید بسیار جدی‌تر مورد توجه والدین قرار گیرد.


محبت به دختران و توصیه‌های پیامبر (ص) در این خصوص


مسئله دیگری که در این دوره وجود دارد و پدر و مادرها باید به آن توجه داشته باشند محبت به فرزندان خود و بویژه به دختران است. در آموزه‌های دینی به محبت به بچه‌ها و همدلی با آنها بسیار سفارش شده است و این مسئله در مورد دختران پر رنگ‌تر از پسران است؛ زیرا دختران نسبت به پسرها از حساسیت‌های بالاتری برخوردارند و محبت به آنها سلامت روح و حتی جسم آنها را در پی خواهد داشت و متعاقباً بر سلامت جامعه اثرگذار است.


عدم برخورداری دختر از مهر والدین مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند؛ این دختران در آینده افرادی عاجز و در مواجهه با مشکلات از حل آنها ناتوان خواهند بود. از سوی دیگر، تحقیقات نشان داده یکی از عوامل به انحراف کشیده شدن دختران در بزرگسالی عدم بهره‌مندی از مهر و محبت پدر و مادر است که باعث می‌شود آنها این مهر و محبت را در خارج از منزل و از طرق نادرست جستجو کنند.


در همین رابطه امام رضا (ع) از قول پیامبر اکرم (ص) نقل می‌فرمایند: «خداوند متعال نسبت به دختران مهربان‌تر از پسران است.» همچنین حضرت رسول (ص) فرمودند: «کسی که دختر بچه خود را شادمان کند مانند کسی است که بنده‌ای را از فرزندان (حضرت) اسماعیل، آزاد کرده باشد و در حدیث دیگری از ایشان روایت شده که «باید اطفال دختر را بیشتر از پسر مورد توجه قرار دهید و زمانی که هدیه برای فرزندان خود تهیه می‌کنید، سهم دختر را قبل از پسر بدهید.»


دوره بلوغ و اهمیت‌ها و حساسیت‌های آن


مرحله دوم زندگی که از هفت سالگی تا چهارده سالگی را در بر می‌گیرد دوره بسیار حساسی است؛ زیرا تغییرات بیولوژیک و جسمانی فرزندان در این دوره منجر به بلوغ آنها می‌شود و در این دوره هم هست که در پی ایجاد تفاوت‌های جسمی، تفاوت‌های تربیتی میان فرزندان دختر و پسر پر رنگ‌تر می‌شود. دوره بلوغ که در دختران زودتر از پسران صورت می‌گیرد، دوره تغییرات جسمی به همراه رشد عقلی و فکری است و دختران با گذر از این مرحله از دوره طفولیت گذشته و پا به مرحله بزرگسالی می‌گذارند.


در این مرحله که مرحله بسیار حساسی از زندگی یک دختر است والدین باید توجه کافی را به دختران خود داشته باشند تا آنها با موفقیت و بدون کمترین آسیبی این دوره را پشت سر بگذارند؛ زیرا اگر نوجوانی از دوره بحرانی بلوغ به سلامت گذر نکند مشکلات به وجود آمده را در تمام عمر به همراه خواهد داشت.


نقش مادران در دوره بلوغ دختران


در دوره بلوغ دختران وظیفه مادران بیشتر از پدران است و مادران باید با بالا بردن آگاهی خود و صرف وقت و حوصله کافی به دختر خود کمک کنند تا دوره بلوغ را به سلامتی طی کند. مهم‌ترین مسئله‌ای که باعث می‌شود مادران رفتار درستی با دختران خود در دوره بلوغ داشته باشند آگاهی آنها از ویژگی‌ها و خصوصیات خلقی دختران در دوره بلوغ است. این آگاهی باعث می‌شود آنها کمتر نگران رفتار دختران خود شوند و خود را برای تعامل صحیح با آنها آماده کنند.


دختران در این سن علاقه‌مندند درک‌شان کنیم، به سخنانشان گوش دهیم و به خواسته‌هایشان توجه کنیم. مادران باید به صحبت‌های دخترانشان گوش داده، تحقیرشان نکنند و به نظرات آنها توجه کنند. در واقع آنها باید با فرزندان خود دوست باشند و اعتماد آنها را به خود جلب کنند تا دختران بتوانند به راحتی و بدون ترس مسائل خود را با مادرانشان مطرح کنند؛ چرا که عدم اطمینان دختران به والدین سبب می‌شود آنها مشکلات خود را از پدر و مادر مخفی کنند و با کسانی مثل دوستان و همسالان که صلاحیت کافی برای حل مشکلات آنها ندارند، صحبت کنند که چه بسا مشکلات آنها بیشتر شود.


یکی دیگر از مسائلی که در این سن به کرات دیده می‌شود وجود تعارضاتی میان دختران و پدر و مادرهاست که دلایل آن به تغییر خلق و خوی دختران به دلیل تغییرات هورمونی آنها و همچنین نحوه نادرست رفتار والدین با آنها و اختلاف سنی میان دو نسل باز‌می‌گردد. در این شرایط نیز بهتر است والدین با آگاهی از شرایط حساس دختر خود با او از در دوستی وارد شوند و در مقابل پرخاش‌ها و ناراحتی‌های احتمالی او جبهه‌گیری نکنند، بلکه در صدد حذف موانع محیطی که سبب تعارض میان آنها می‌شود برآیند و با محبت با دختر خود برخورد کنند تا به این وسیله از آسیب‌های احتمالی جلوگیری نمایند.

 

مکلف شدن دختران و نظر آیت‌الله جوادی آملی در این خصوص


بر اساس آموزه‌های دینی یکی از ویژگی‌های دوره بلوغ، تکلیف‌پذیری و قبول مسئولیت، انجام عبادات و فرایض دینی و ترک محرمات و گناهان است. به همین جهت، یکی از مسائل بسیار مهم برای دختران در این دوره مکلف شدن است. از این رو یکی از اهداف تربیتی خاص این دوره ایجاد آمادگی برای تکلیف‌پذیری است. این امر، منظم و طبق برنامه، ولی بتدریج آغاز می‌گردد تا وقتی که کودک پا به این دوره می‌گذارد آمادگی برای پذیرش تکلیف را پیدا نماید؛ چرا که اگر کودک بدون آمادگی برای تکلیف پذیری بخواهد در روز و زمان مقرر که مکلف می شود یک دفعه خود را مقید به انجام فرایض و ترک محرمات نماید، طبیعی است که مکلف خوبی نخواهد بود.


آیت‌الله جوادی آملی در این رابطه می‌فرمایند: این که زن شش سال قبل از این که مرد مکلف شود، ذات اقدس الهی او را به حضور پذیرفته است، خداوند با او سخن می‌گوید و روزه را بر او واجب می‌کند، مناجات او را گوش می دهد، باید زن برای خود افتخار بداند. وقتی که مرد هنوز به عنوان یک جوان مشغول بازی است، زن مشغول راز و نیاز و نماز است.


تبعیض میان دختران و پسران و تاثیرات منفی که روی دختران دارد


یکی از مسائلی که هنوز هم در برخی از جوامع برای دختران مسئله‌ساز می‌شود، تفاوت‌ها و تبعیض‌هایی است که در خانواده و جامعه نسبت به دختران و پسران اعمال می‌شود. این مسئله در دوره بلوغ که دوره آشنایی دختران با مسائل پیرامونشان است پر رنگ‌تر می‌شود و باعث نارضایتی بسیاری از دختران از جنسیت خود خواهد شد. در این زمینه نقش والدین بسیار مهم است؛ زیرا آنها باید با رعایت تساوی میان فرزندان دختر و پسر خود احساس ارزشمندی را در دختران تقویت کنند و آنها را از ارز‌ش‌هایی که یک دختر در جامعه و بخصوص در دین برخوردار است، آگاه سازند تا دختران اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند و دختر بودن را برای خود افتخار بدانند نه سرافکندگی و سرشکستگی.


به طور کلی می‌توان گفت، تربیت دختر امر بسیار مهمی است که امروزه آن چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد و تربیت دختران با ملاک‌هایی که اسلام در این خصوص ارائه داده فاصله بسیاری دارد. برای تربیت صحیح دختران ضروری است که والدین نسبت به ارزش‌ها و نقش دختران در جامعه آگاهی کافی داشته باشند تا این وظیفه مهم را به نسبت اهمیتی که دارد به انجام برسانند.


منابع:
1. کتاب اسلام و تربیت دختران، دکتر علی قائمی، انتشارات امیری. 
2. کتاب خانواده و تربیت کودک، دکتر علی قائمی، انتشارات امیری.
3. tanintarbiyat.blogfa.com
4. 



 

منبع: فرهنگ نیوز



      

فرج من نزدیک است، دعا کنید

-آقایى که زیاد به مسجد جمکران مى رود، مى گفت: آقا(حضرت غائب(عجّ)) را در جمکران دیدم، به من فرمود: به دل سوختگان ما بگو براى ما دعا کنند و یک مرتبه از نظرم غائب شد . . . 
آقایى که زیاد به مسجد جمکران مى رود، مى گفت: آقا(حضرت غائب(عجّ)) را در جمکران دیدم، به من فرمود: به دل سوختگان ما بگو براى ما دعا کنند و یک مرتبه از نظرم غائب شد . . .

 پایگاه مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت به تازگی ویژه نامه الکترونیکی در مورد امام زمان منتشر کرده است که حاوی مطالب ارزشمندی از سخنان و حکایات آیت الله بهجت است. این ویژه نامه دارای 6 حکایت از این عالم بزرگوار از کتاب "در محضر بهجت" است و دو پرسش و پاسخ مهدوی را در معرض دید علاقه مندان قرار داده است.

بنابراین گزارش «ویژه نامه در محضر آیت الله بهجت» 6 فیلم و کلیپ و سه فایل صوتی از این مرجع تقلید به نمایش می گذارد، همچنین مجموعه تصاویری از آیت الله بهجت در مسجد مقدس جمکران نیز در پایان این ویژه نامه الکترونیکی به چشم می خورد.
در اینجاحکایت های این ویژه نامه را با هم مرور می کنیم:

 

فرج من نزدیک است، دعا کنید بَدا حاصل نشود


آیا نباید در فکر این باشیم که از کسى "حضرت اباصالح المهدى(عجّ)" که خداوند براى اصلاح جامعه قرار داده بخواهیم که بیاید؟! خود او در مسجد سهله، جمکران، در خواب و بیدارى در گوش افرادى از دوستانش بدون اینکه او را ببینند، فرموده است: "فرج من نزدیک است، دعاکنید." یا به نقلى فرموده: "فرجم نزدیک شده، دعا کنید بَدا تأخیر مقدّر نشود.حاصل نشود." (1)

چرا به مسجد جمکران نمى آیى؟
عدّهاى از پاکان و نیکان با حضرت صاحب(عجّ) سؤال و جواب مى کنند و حاجت مى طلبند و جواب مى گیرند و در مسجد جمکران، صداى آن حضرت را مى شنوند!
آقایى را که در بیدارى دیده بودم، در خواب به من فرمود: چرا به مسجد جمکران نمى آیى؟ (2)

حضرت حجّت(عجّ) از ما التماس دعا دارد!
آقایى که زیاد به مسجد جمکران مى رود، مى گفت: آقا(حضرت غائب(عجّ) را در مسجد جمکران دیدم، به من فرمود: به دل سوختگان ما بگو براى ما دعا کنند، و یک مرتبه از نظرم غائب شد، نه اینکه راه برود و کم کم از نظرم غائب شود!
همین آقا هفته ى قبل از آن هم، حضرت را در خواب دیده بود. ولى افسوس که همه براى برآورده شدن حاجت شخصى خود به مسجدجمکران مى روند و نمى دانند که خود آن حضرت چه التماس دعایى از آنها دارد که براى تعجیل فَرَج او دعا کنند!

چنان که به آن آقا( شیخ ابراهیم حایرى ـ رحمه اللّه ـ در حال اعتکاف در مسجد کوفه) فرموده بود: اینها که به این جا آمده اند، دوستان خوب ما هستند، و هر کدام حاجتى دارند: خانه، زن، فرزند، مال، اداى دین؛ ولى هیچ کس در فکر من نیست!
آرى، او هزار سال است که زندانى است، لذا هر کس که براى حاجتى به مکان مقدّسى مانند مسجد جمکران مى رود، باید که اعظم حاجت نزد آن واسطه ى فیض، یعنى فَرَج خود آن حضرت را از خدا بخواهد.(3)


حسین! مرا نشناختى؟! 
پیرمردى قمى که آدم راستگویى بود، چهل سال قبل( البته حضرت استاد ـ رحمه الله ـ این داستان را بیش از پانزده سال پیش نقل فرموده اند.) براى ما نقل کرد که خیلى میل داشتم مسجد جمکران را سفید کنم. از آن جا که بسیار به این کار تمایل داشتم به حرم حضرت معصومه(س) رفتم و از آن حضرت خواستم از خدا بخواهد که من به این کار موفّق شوم. تا اینکه در خواب و یا بیدارى به من فرمودند:
به فلان تاجر یا کاسب مراجعه کن، به او مراجعت کردم، او هم موافقت کرد. همراه با چهار کارگر به آن جا رفتیم. در خواب به من فهمانده بودند که گچ و لوازم کار و ترتیبات مصالح را مهیّا مى کنند. و گفته بودند که سه روز و نصف کار دارد، و گچ را از فلان جا روزى 15 مَن مى آورند و این که با آن گچ ها، مسجد و حجره ى خادم را نیز سفید کنید. تا این که پیرمردى را دیدم که محاسن سفید و پارچه ى سفیدى بر سر داشت. او گفت:
این جا سه روز و نصف کار دارد، از این باغ کنار مسجد هر روز 15 من گچ مقابل مسجد مى ریزم، و مشغول کار مى شوید، و صبحانه و نهار شما هم با من باشد. گفتم: چه طور حساب مى کنید، کجا شما را پیدا کنیم؟ گفت یک جورى حساب مى کنیم، گفتم کجا شما را ببینم؟ گفت فلان جا در هر حال، آن مرد هر روز 15 من از باغ کنار مسجد گچ مى آورد و مقابل مسجد مى ریخت و صبحانه و نهار هم مى آورد.

پس از پایان کار به رفقاى کارگر گفتم: این جا باشید، و رفتم با آن شخص تصفیه حساب کنم، ولى دیدم آن جا مسکونى نیست، به آبادى نزدیک جمکران رفتم و سراغ آن مرد را گرفتم و نیز گفتم: آیا کسى به این قیافه را در این جا مى شناسید؟ گفتند: چنین کسى این جا نیست. گفت: بیچاره شدم، کارگرها هم منتظر، از شدّت ناراحتى با صداى بلند گفتم: اى کسى که مرا سرگردان کردى، به حقّ فلان بیا حساب ما را تصفیه کن و ما را از سرگردانى نجات بده. صدایى را شنیدم ولى کسى را ندیدم که گفت: حسین، مرا نشناختى؟! مثل اینکه حضرت خضر(ع) بود، فهمیدم متعارف نیست با خود گفتم: اگر عمله ها گفتند چرا دیر کردى، جواب آن ها را چه بگویم؟ ولى وقتى به آن ها رسیدم دیدم مى گویند چه خوب زود آمدى! با این که هر هفته به جمکران مى رفتیم، گویا در آن مدّت خواب بودم و با آن چه قبلاً مى دیدم کاملاً متفاوت بود، زیرا در آن مدّت در کنار مسجد باغ بود و اطاقى مقابل مسجد که آن آقا گچ را در آن جا مى ریخت، در حالى که قبلاً پهلوى مسجد باغى نبود که از آن باغ گچ بیاید، و نیز هیچ اثرى از اطاق روبروى مسجد که گچ را در آن جا مى ریخت دیده نمى شد ولى در این میان سفید کارى شدن مسجد یقینى بود و خواب و خیال نبود، و واقعا مسجد سفید شده بود. حتى هفته بعد رفتم ببینم آیا راستى مسجد را گچ کارى کرده ام یا در خواب بوده، دیدم سفید شده و حتى حجره خادم هم سفید است .(4)

نماز خواند، اما چه نمازى و با چه صداى دلنشینى! 
آقایى که اهل علم بود مى گفت: بنده و یک شخص دیگر و یک پیرمرد شب جمعه ى گذشته (حضرت استاد ـ رحمه الله ـ این مطلب را در اواخر دهه شصت فرمودند) به مسجد جمکران رفتیم، ساعت دوازده شب بعد از خواندن نماز و توسّل و روضه خوانى سیّدالشهدا(ع)، رفیقمان براى رسیدن به خدمتش(خدمت حضرت ولى عصر(عجّ) خیلى اظهار اشتیاق کرد. سپس آقایى را دیدیم که آمد و دم محراب مسجد 4 رکعت نماز خواند، اما چه نمازى و با چه صداى دلنشینى! من از یک طرف و آن رفیقمان از پشت سرش، صداى قرائتش را مى شنیدیم، تا اینکه آقا(عجّ) بعد از نماز بلند شد و به طرف درِ مسجد حرکت نمود، و من نتوانستم از هیبت او از جا بلند شوم؛ ولى رفیقمان تا دم درِ مسجد از پشت سرش رفت و آقا از مسجد خارج شد و من تا دمِ در ایشان را مى دیدم. سپس رفتم و از درِ مسجد به طرف راست و چپ نگاه کردم، دیدم غایب شده است و او را ندیدم. (5)
 

پی نوشت ها:

1_(در محضر بهجت جلد یک نکته 158)

2_(در محضر بهجت جلد2، نکته 124)

3_(در محضر بهجت نکته 176)

4_(در محضر بهجت جلد سوم، نکته297)

5_(در محضر بهجت نکته 375)

منبع: مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله بهجت



      

زندگینامه و جایگاه حضرت معصومه (س)

زندگینامه و جایگاه حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه علیها السلام در اول سال 173 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود.

پدرش امام هفتم شیعیان حضرت موسی بن جعفر علیه السلام و مادرش حضرت نجمه بود که به علت پاکی و طهارت نفس به او طاهره می گفتند.حضرت معصومه در 28 سالگی و در روز دوازدهم ربیع الثانی سال 201 هجری قمری در قم به شهادت رسید که امروز بارگاه ملکوتی و مرقد مطهرش همچون خورشیدی در قلب شهرستان قم می درخشد و همواره فیض بخش و نورافشان دلها و جانهای تشنه معارف حقانی است.


 آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود.در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والاداشت که امام هشتم برادر تنی آن حضرت او را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند.فرمود: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» : (کسی که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است).


مقام علم و عرفان او در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه غیر معروف او چنین می خوانیم: «السلام علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجته و امینه» ‍:  (سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر).و باز می خوانیم: «السلام علیک ایتها الطاهرة الحمیدة البرة الرشیدة التقیة الرضیة المرضیة»: (سلام بر تو ای بانو پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده).بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان».

(ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی).امام صادق علیه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه علیها سلام  در توصیف قم سخن گفته و آن مکان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودی بانویی از فرزندانم به سوی آن کوچ کند که نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می شوند.

 


خاندان عصمت پیامبر در انتظار آن بودند که این دختر ممتاز چشم به این جهان بگشاید تا قلب و روی آنان را به دیدار خود روشن و منور گرداند. آغاز ماه ذیقعده برای حضرت رضا علیه السلام و دودمان نبوت و آل علی علیه السلام پیام آور شادی مخصوص و پایان بخش انتظاری عمیق و شور آفرین بود زیرا حضرت نجمه فرزندی جز حضرت رضا علیه السلام نداشت و مدتها پس از حضرت رضا نیز دارای فرزندی نشده بود.

از آنجا که سال ولادت حضرت رضا علیه السلام یعنی سال 148 هجری قمری و سال ولادت حضرت معصومه علیها سلام سال 173 و بین این دو ولادت بیست و پنج سال فاصله بود و از طرفی امام صادق علیه السلام ولادت چنان دختری را مژده داده بود، از این رو خاندان پیامبر بیصبرانه در انتظار طلوع خورشید وجود حضرت معصومه علیها سلام بودند.


هنگامی که وی چشم به جهان گشود براستی که آنروز برای اهل بیت عصمت بخصوص امام هشتم و حضرت نجمه سلام الله علیه روز شادی و سرور وصف ناپذیر و از ایام الله بود زیرا اختری از آسمان ولایت و امامت طلوع کرده بود که قلبها را جلا و شفا می داد و چشمها را روشن می کرد و به کانون مقدس اهل بیت علیهم السلام گرمی و صفا می بخشید

این سوال که پیامبر اسلام با آنکه چند فرزند دختر داشت چرا حضرت زهرا را بیشتر دوست می داشت و به او بیشتر اعتبار می داد. سوالی است که درباره حضرت معصومه علیها سلام نیز صادق است که چرا حضرت موسی بن جعفر علیه السلام با داشتن دختران بسیار به حضرت معصومه علیها سلام توجه می کرد و در میان آنها این دختر به آن همه مقامات نایل شد. پاسخش این است که در آیات قرآن و گفتار پیامبر و امامان به طور مکرر معیار, داشتن علم، تقوا و جهاد و سایر ارزشهای والای انسانی است


براستی که حضرت معصومه علیها سلام همچون جده اش حضرت زهرا سلام الله علیه در معیارهای ارزشی اسلام یکه تاز عرصه ها و در علم و کمالات و قداست گوی سبقت را از دیگران ربوده بود. وی تافته ای ملکوتی و جدا بافته و ساختار وجودی او از دیگران ممتاز بود.همان گونه که پیامبر (ص) در شان حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود:‌ «فداها ابوها» : (پدرش به فدایش باد)، حضرت موسی بن جعفر علیه السلام نیز در شان حضرت معصومه علیها سلام فرمود: «فداها ابوها»حضرت معصومه علیها سلام همنام حضرت فاطمه زهراست دراین نام رازها نهفته است. یکی از رازها این بود که در علم و عمل از رقبای خود پیشی گرفته و دیگر این که از ورود شیعیان به آتش دوزخ جلوگیری می نماید.

 همچنین از نظر کمالات علمی و عملی بی نظیر است دیگر این که گرچه مرقد مطهرش آشکار است و همانند مرقد مطهر حضرت زهرا سلام الله علیها مخفی نیست ولی مطابق مکاشفه ای که برای بعضی از اولیای خدا روى داده امام باقر یا  امام  صادق علیهم السلام فرمودند: «کسی که مرقد حضرت معصومه علیها سلام را زیارت کند به همان مقصودی نایل خواهد شد که از زیارت قبر حضرت زهرا سلام الله علیها نایل می شود. از دیگر مشابهت های حضرت معصومه علیها سلام به حضرت زهرا فداکاری ایشان در راه اثبات ولایت بود زیرا حضرت معصومه علیها سلام نیز آن چنان تلاش کرد که جان خود را فدا نمود و به شهادت رسید.

یعنی حضرت معصومه علیها سلام نیز با کاروانی از حجاز به سوی خراسان برای دیدار چهره عظیم ولایتمداران عصر یعنی برادرش حضرت رضا علیه السلام حرکت کرده تا یار و یاور او باشد ولی در مسیر هنگامی که به سرزمین ساوه رسید دشمنان خاندان نبوت در یک جنگ نابرابر بستگان و برادرش را به شهادت رساندند و با ریختن زهر در غذایش او را مسموم ساختند که بیمار شد و به قم آمد و پس از شانزده روز سکونت در قم به شهادت رسید

 


همان گونه که حضرت زهرا سلام الله علیها با استدلالهای متین و استوار، حقانیت ولایت حضرت علی علیه السلام را تبیین می کرد، حضرت معصومه علیها سلام نیز چنین بود. روایاتی که از آن حضرت نقل شده غالباً درباره امامت و ولایت علی علیه السلام است که با اثبات ولایت او ولایت امـامـان معصوم نیز ثابت می شود.

برای نمونه حضرت معصومه با چند واسطه از حضرت زهرا نقل می کنند که فرمود: پیامبر در شب معراج به بهشت رفت و بر روی پرده ای در قصر بهشت دید که چنین نوشته شده: «لااله الا الله محمدا رسوله علی ولی القوم» : (معبودی جز خدای یکتا و بی همتا نیست محمد رسول خدا و علی ولی و رهبر مردم است) و بر روی پرده درگاه قصر دیگری نوشته شده است: «شیعت علی هم الفائزون» (شیعیان علی رستگارند).نیز با چند واسطه از رسول خدا (ص) نقل می کند که فرمود:‌«الا من مات علی حب آل محمد مات شهیدا»: آگاه باشید! کسی که با حب آل محمد از دنیا برود شهید از دنیا رفته است).

یکی از روایات او که با چند واسطه به حضرت زهرا سلام الله علیها می رسد این است که:‌حضرت زهرا سلام الله علیها فرمود: آیا سخن رسول خدا را فراموش کرده اید که در روز عید غدیر خم فرمود: هر کس من مولا و رهبر اویم علی هم مولا و رهبر او است و نیز به علی فرمود:‌ نسبت تو به من همانند نسبت هارون برادر موسی به موسی (ع) است.به این ترتیب می بینیم حضرت معصومه علیها سلام عالمه محدثه آل طه بود و قدم به جای پای حضرت زهرا سلام الله علیها گذاشت و همچون او در عرصه  جهاد و تلاش برای اثبات حق کوشید تا جایی که جانش را فدای ولایت نمود و شهد شهادت نوشید.

 


شخصیت های بزرگ دین ارج و منزلت بسیار والایی برای حضرت معصومه علیها سلام  قائل بودند و هستند و او را با حضرت زهرا سلام الله علیها مقایسه می کنند:


حضرت امام خمینی (قدس سره) در قصیده ای که شامل 44 بیت است او را با حضرت زهرای اطهر مقایسه کرده در بخشی از آن می گوید:


دختر چون این دو در مشیمه قدرت

نــامد و نایـد دگــر هماره مــقدر


آن یک امواج علــم را شده مبــدا

ویـن یک افواج حلم را شده مصدر


آن یــک درعالـــم جلالـت کـعبه

وین یک در ملک کبریایـی مشــعر


لم یلـــدم بستـه لـب و گرنه بگفتم

دخــت خدایـند این دو نــور مطهر


آن یــک خـاک مدینـه کـرد مزین

صفــحه قم را نمود این یـک انــور


خاک قم ایـن کرد از شـرافـت جنت

آب مــدینه نـمـوده آن یک کــوثر


مرجع کل حضرت آیت الله العظمی حاج آقا حسین بروجردی (قدس سره)مکرر کنار مرقد مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها  می آمد و در آنجا با تضرع و تواضع خاص آن حضرت را واسطه قرار می داد و به مناجات می پرداخت.  



      

ساپورت پوشان و آغاز ریشه دواندن عریانگری

-ساپورت پوشان پایتخت تابستان امسال جلوه دیگری از بدحجابی را در سطح جامعه رواج می‌دهند نوع پوششی که دیگر شاید نتوان از آن به عنوان بدحجابی یاد کرد بلکه خبر از آغاز ریشه گرفتن عریان‌گری در سطح جامعه دارد. 
ساپورت پوشان پایتخت تابستان امسال جلوه دیگری از بدحجابی را در سطح جامعه رواج می‌دهند نوع پوششی که دیگر شاید نتوان از آن به عنوان بدحجابی یاد کرد بلکه خبر از آغاز ریشه گرفتن عریان‌گری در سطح جامعه دارد.

 تابستان امسال بدحجابی‌ با مدل‌های عجیب‌تری در حال رواج است؛ شاید تا قبل از این هنگامی که تابستان در خیابان قدم می‌زدیم بدحجابی و پدپوششی خلاصه می‌شد به مانتوهایی با قد و آستین کوتاه اما این روزها برخی مانتوها قدشان بلندتر شده و دیگر مانند سابق تنگ و چسبان نیستند شاید همین موضوع باعث مدعی بودن تولیدکنندگان و فروشندگان شده است به گونه ای که اغلب آنها با چهره‌ای حق به جانب می گویند مانتوهایی که به فروش می‌رسانیم مروج بدحجابی نیست.
 
تابستان امسال اگرچه برخی مانتوها قد کشیده‌اند اما این بار تولیدکنندگان لباس برای رونق بازار بدحجابی راه جدیدی را کشف کرده‌اند دیگر از مانتوهای کوتاه و تنگ خبری نیست شاید آنها درست می‌گویند مانتوها قدکشیده و گشاد شده‌اند اما این بار بدحجابی جای خود را به عریان گری داده است.
 
مانتوها بلند هستند اما اثری از دگمه در آنها یافت نمی‌شود و صرفا با یک بند بسته می شوند که اغلب دختران و زنان استفاده کننده از آن این بند را هم نمی‌بندند و به قولی مشغول عریان‌گری هستند. ساپورت نیز تابستان امسال جانشین شلوار شده است ساپورت‌هایی تنگ و چسبان و گاه نازک که تمام پای زنان استفاده کننده را به نمایش می‌گذارد؛ این نوع از پوشش که روزگاری در محافل جشن و عروسی مورد استفاده بود این روزها به پوششی برای فعالیت اجتماعی بخش قابل توجهی از زنان و دختران بدل شده است و این افراد آزادانه به عریان‌گری در خیابان‌های پایتخت مشغولند.
 
** گشتی در مراکز خرید پایتخت
 
برای خرید مانتو هنگامی که به یکی از مراکز خرید شمال و حتی مرکز پایتخت مراجعه می‌کنیم در لابه لای مانتوها به دنبال مانتویی هستیم که بتوان آن را برای محیط کار استفاده کرد اما انگار هر مدلی را که می‌پسندیم مشکلی دارد، یکی آستین ندارد، آن یکی که آستین دارد دگمه ندارد و با بند بسته می‌شود مانتویی هم که آستین و دگمه دارد به قدری بی‌کیفیت است که ترجیح می‌دهیم آن را نخریم.
 
اغلب خانواده‌های مذهبی از وضعیت وخیم بدحجابی در تابستان امسال گله دارند و خواستار برخورد جدی مسئولان در این خصوص هستند.
 
** وقتی محیط کار و مهمانی با یکدیگر تفاوتی ندارند
 
مهری.م دختر جوانی که کارمند یکی از ادارات خصوصی است در رابطه با وضعیت بدحجابی در تابستان امسال عنوان می‌کند: متاسفانه در تابستان امسال وضعیت بدحجابی شدت گرفته است و شاهد رواج پوشش‌های عجیب در میان دختران جوان هستیم، لباس‌هایی که برای حضور در سطح جامعه به فروش می‌رسد به هیچ عنوان مناسب برای محیط‌های اجتماعی نیست.
 
وی می‌افزاید: پوشش بنده مانتو است اما تلاش می‌کنم از مانتوهای بلند که برای حضور در سطح جامعه و محیط کار مناسب است استفاده کنم ولی خیلی عجیب است که به شما بگویم برای پیدا کردن یک مانتوی ساده برای محیط کار باید کلی بازار را بگردم.
 
این دختر جوان با ابراز تاسف از وضعیت فعلی حجاب در سطح جامعه ادامه می‌دهد: من به دلیل پوشش ساده‌ام در محیط کار بارها از سوی همکارانم مورد سرزنش قرار می‌گیرم چرا در جامعه هنوز برخی شهروندان متوجه این موضوع نشده‌اند که نوع پوشش محیط کار با پوشش مهمانی متفاوت است هم‌اکنون شاهد هستیم که مانتو و شلوارهایی که توسط برخی از دختران جوان استفاده می‌شود به هیچ عنوان نمی‌توان نام پوشش را بر آن نهاد.
 
وی می‌گوید: برخی افراد از حضور گشت‌های ارشاد در سطح جامعه ابراز نارضایتی می‌کنند اما تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اند که نوع رفتار و پوشش خودشان منجر به وجود چنین گشت‌هایی در خیابان‌ها می‌شود.
 
** فروشنده‌هایی که همه چیز را خلاصه در بدحجابی می‌دانند

 
کار به جایی رسیده است که اگر پوشش مناسبی داشته باشی و برای خرید به ویژه به مراکز شمالی پایتخت مراجعه کنی با بی‌توجهی فروشنده مواجه خواهی شد و باید مدت‌ها منتظر بمانی تا خوش و بش فروشنده با دخترانی که چهره‌های اصلیشان زیر حجم انبوهی از آرایش پنهان شده است پایان یابد تا آن وقت از سر اکراه  به تویی که از نظر او قابل پذیرش نیستی چون حجاب کاملی داری پاسخی دهد.
 
آری این واقعیت امروز جامعه اسلامی ماست واقعیتی دردآور و غیرقابل باور، مردانی که روزگاری برایشان قابل قبول نبود تا همسر یا دخترشان قسمت کوچکی از موهایش نمایان شود این روزها در برابر بدحجابان خود را باخته‌اند.
 
خانم اسلاملو زن میانسالی است که از وضعیت فعلی حجاب در کشوری اسلامی همچون ایران گلایه دارد می گوید:‌ حجاب و پوشش مناسب موجب رواج عفت و رفتار سالم در سطح جامعه می‌شود و شهروندان نیز از مزایای آن بهره می‌برند اما این روزها متاسفانه شاهد رنگ باختن غیرت در میان برخی از مردان شده‌ایم به گونه‌ای که اغلب فروشنده‌ها در پاسخگویی به زنان محجبه بی‌تمایل هستند.
 
وی می‌افزاید: برخی رفتارها از سوی زنان و دخترانی که حجاب نامناسبی دارند به قدری زننده است که بنده به عنوان یک خانم از آن شرم دارم؛ چند روز پیش در یکی از میادین شمال تهران صحنه بسیار زننده‌ای از خودنمایی دختر جوان که لباسی کاملا باز داشت و از پوشش ساپورت نیز به جای شلوار استفاده کرده بود دیدم و واقعا به خاطر این وضعیت شهر تأسف خوردم. تا چه زمانی باید شاهد چنین رفتارها و پوشش‌هایی باشیم و جرئت سخن گفتن یا حتی اعتراض کردن نداشته باشیم مگر ایران یک کشور اسلامی با ضوابط مشخص برای پوشش نیست؟
 
اسلاملو بیان می‌کند: برای یافتن یک لباس مناسب برای حضور در محیط‌های اجتماعی باید ساعت‌ها در بازار جست‌وجو کنم و دست آخر یک مانتو با کیفیت پایین و پارچه نامناسب را پیدا می‌کنم که به عنوان یک پوشش مناسب برای محیط‌های اجتماعی قابل استفاده است. چرا باید تولیدکنندگان برای ارائه مانتوهای بلند که به عنوان یک پوشش مناسب قابل استفاده است از بدترین پارچه خود استفاده کنند؟
 
برخی از شهروندان نیز معتقدند که سن بدحجابی بسیار پایین آمده است،‌ نرگس.ن که خود دبیر یکی از دبیرستان‌های شهر تهران است با انتقاد از گسترش بدحجابی در میان دانش‌آموزان می‌گوید: متاسفانه سن بدحجابی دائم در حال پایین آمدن است به گونه‌ای که اغلب دانش‌آموزان را نیز درگیر کرده است.
وی با اشاره به اینکه مادری که خود پوشش نامناسب دارد چگونه می‌تواند فرزند باحجابی را تربیت کند، عنوان می‌کند:در چنین شرایطی حتی آموزش‌های مدارس نیز نمی‌تواند موثر واقع شود.
اما راه حل رهایی از این وضعیت چیست؟‌ به واقع باید چه تدبیری اندیشید تا بدحجابی با سرعت نور به حرکت خود ادامه ندهد، واقعیت این است که اگر این روند ادامه یابد هیچ بعید نیست که چند تابستان دیگر عملا عریان‌گری را در جامعه شاهد باشیم.
 
** سال‌هاست که در اقدام فرهنگی درجا می‌زنیم

 
معصومه حاج حسینی استاد حوزه و دانشگاه معتقد است مسئله بدحجابی و رواج مدل‌های مختلف پوشش نامناسب در سطح جامعه مذهبی ایران از چند بعد قابل بررسی است و تا یادمان می‌آید سال‌هاست که عنوان می‌شود باید برای رواح حجاب و پوشش مناسب در جامعه باید فرهنگ‌سازی شود اما تاکنون متولیان این موضوع به درستی شناخته نشده‌اند و اقدام قابل توجهی در این زمینه صورت نگرفته است.
 
وی می‌افزاید: اقدام فرهنگی در حوزه حجاب شعاری است که سال‌هاست آن را سرمی‌دهند اما مشخص نیست که این اقدام فرهنگی چگونه و توسط چه نهادهایی باید انجام شود.
 
 طی ماه‌های اخیر افرادی که اقدام به امر به معروف می‌کردند از سوی بدحجابان مورد گستاخی و جسارت قرار گرفتند. بنده هنگامی که به یک خانم جوانی که با همسرش در خیابان بود به دلیل بدپوششی تذکر دادم با رفتار بسیار زننده همسر وی مواجه شدم که به بنده گفت دوران شما گذشته و به تاریخ پیوسته‌اید. بنابراین در مقطع کنونی نیاز داریم تا دولت جدید در حوزه فرهنگی و مسائل مربوط به حجاب و پوشش به طور مشخص موضع خود را مشخص کند.
 
شاید در وضعیت اورژانسی بدحجابی که در حال تبدیل به عریان‌گری است نیاز به حضور پررنگ‌تر علما و مراجع تقلید داریم، علما و مراجع تقلید در زمان طاغوت نقش بسیار تاثیرگذاری را در سطح جامعه داشتند و سخن آنها را به عنوان مرجع دینی می‌پذیرفتند؛ هم‌اکنون که در حکومت اسلامی قرار داریم جایگاه برای نقش آفرینی علما و مراجع تقلید بازتر است. آنها می‌توانند با بیانیه‌های تاثیرگذار خود حکومت اسلامی را یاری رسانده و موضوع حجاب و مسائل اخلاقی را در جامعه جهت دهی کنند و به اوضاع نابه سامان بدپوششی در جامعه سامانی دهند.

منبع: تسنیم


      

سه دعای مهم برای امام زمان(ع)

 

-کسی که شیفته واقعی امام زمان(ع) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست، بلکه از عمق جان دعا می کند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد. 
کسی که شیفته واقعی امام زمان(ع) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست، بلکه از عمق جان دعا می کند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد.

 کسی که شیفته واقعی امام زمان(ع) است در دعا برای ظهور مولایش اسیر الفاظ و گرفتار عبارت پردازی نیست، بلکه از عمق جان دعا می کند و با تمام وجود گمشده اش را می طلبد.

1ـ دعا برای شناخت امام زمان(ع)
معرفت و شناخت امام زمان، امری حتمی و ضروری است، چرا که طبق حدیث نبوی مرگ کسی که نسبت به امام زمانش آگاهی ندارد، مرگ جاهلیت است. بنابراین یکی از وظایف یک مسلمان این است که امام زمانش را بشناسد و در این راه از هیچ کوششی دریغ نورزد. از جمله کوشش‌ها دعا برای شناخت امام از حضرت حق تعالی است که از خدا استعانت بجوید و بخواهد که معرفت امام را برای او میسر و مقدور نماید.

2ـ دعا برای سلامتی امام زمان(ع)
یکی از وظایف دوستان امام این است که برای سلامت و صیانت حضرت از خطرات و بلایایی که جان امام را تهدید می کند، با هر زبانی که بدان مسلط‌اند، دعا کن‌اند و بهتر آن است که دعاهای مأثور را بخوان‌اند (مانند: دعای اللهم کن لولیک...) و ادعیه دیگر که در مفاتیح الجنان آمده است.

3ـ دعا برای تعجیل در ظهور امام زمان(ع)
یکی از وظایف مسلم شیعیان در زمان غیبت امام زمان، دعا برای قرب ظهور و درخواست تعجیل در قیام آن حضرت است. شیعه راستین و دلباخته امام زمان کسی است که در هر صبح و شام و با هر نماز و نیاز دست حاجت به پیشگاه خدای دراز کرده و از او ظهور مولایش را بطلبد.

عاشق دلباخته صبح و شام نمی‌شناسد و در تمام ساعات منتظر ظهور یار و مشتاق دیدار جمال محبوب است. امام صادق(ع) فرمودند:

فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً
باید در هر صبح و شام در انتظار ظهور صاحب خود باشی.

منبع: بی باک


      

آقای اوباما و متحدان گرامی! سردشت و حلبچه را یادتان هست؟

- این روزها به بهانه حمله شیمیایی دولت سوریه به حومه دمشق خبرها حاکی از حمله نظامی آمریکا و برخی حامیانش به سوریه برای گسترش صلح در جهان است.
سید وحید سیدان
این روزها به بهانه حمله شیمیایی دولت سوریه به حومه دمشق خبرها حاکی از حمله نظامی آمریکا و برخی حامیانش به سوریه برای گسترش صلح در جهان است.

 
این روزها به بهانه حمله شیمیایی دولت سوریه به حومه دمشق خبرها حاکی از حمله نظامی آمریکا و برخی حامیانش به سوریه برای گسترش صلح در جهان است. جالب اینجاست که باراک اوباما رییس جمهور ایلات متحده آمریکا در آخرین اظهاراتش گفته که آماده است که دستور حمله را به زودی صادر کند، اما این دستور را با موافقت کنگره با طرح دولت وی صادر خواهد کرد و به عبارت دیگر برای حمله به سوریه نه منتظر مجوز سازمان ملل که فقط در انتظار مجوز و مصوبه کنگره است.
 
در این طرح، دولت آمریکا گفته که ارتش ایالات متحده می‌خواهد عملیات نظامی را ترتیب دهد که موجب بازدارندگی، توقف، تنزل و پیشگیری از توان حکومت سوریه برای استفاده از سلاح‌های شیمیایی شود. دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا هم در پی اظهارات روز شنبه باراک اوباماگفته: "من موضع آقای اوباما در مورد سوریه را درک و از آن حمایت می‌کنم. همچنین ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا هم این سخنان را "سنجیده" خوانده است . واقعا باید این همه احساس مسئولیت یک دولت را برای جلوگیری از کشته شدن مردم بیگناه و گسترش صلح در جهان را ستود! اما خوب است که به جناب آقای اوباما و متحدانش وقایعی تاریخی را یادآوری کنیم.
 
واقعه اول: 7 تیر1366 نیروی هوایی عراق در زمان حاکمیت حزب بعث عراق و صدام حسین با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پر ازدحام شهر سردشت از توابع استان آذربایجان غربی را بمباران کردند. در این حمله تعداد زیادی از ایرانیان و ساکنان غیرنظامی شهر کشته شدند.
 
 
واقعه دوم : 25 اسفند 1366 توسط حکومت بعث عراق و صدام حسین دستور حمله به بخشی از خاک عراق صادر شد که در پی این حمله حدود پنج هزار تن از مردم حلبچه که غیر نظامی و البته این بار عراقی هم بودند، کشته شدند. یعنی این بار مردم یک کشور به دست حاکم خود آن کشور قتل عام شدند. یعنی چیزی شبیه به آنچه آمریکا و همدستانش در ورد سوریه ادعا می کنند.
 
 
حال سئوال اساسی این است که در این فجایع کشورهای غربی کجا بودند و آن زمان چه واکنشی به آن نشان دادند؟ آیا همین کشورهای غربی نبودند که در مقابل تجاوز عراق به ایران حمایت می کردند؟ و کیست که نداند که سلاح های شیمیایی عراق توسط برخی از همین کشورهای مدعی غربی تامین می شد.


      
<      1   2   3   4   5   >>   >