سفارش تبلیغ
صبا ویژن

و \زن\ چه شد؟....

 

-امروزه زنان در کشور ما به دنبال رسیدن به حقوق خود در مسیر تمدن نوین جهانی پیش رفته و در این طیِّ سریع مسیر، دروازه های تمدن را یکی پس از دیگری می‌پیمایند!  
امروزه زنان در کشور ما به دنبال رسیدن به حقوق خود در مسیر تمدن نوین جهانی پیش رفته و در این طیِّ سریع مسیر، دروازه های تمدن را یکی پس از دیگری می‌پیمایند!

یکی از دست آوردهای دنیای مدرن تغییر و تحولات در نیازها و خواسته های زنان است این تغییرات در بستر زمان برای زنان ره آورد بسیاری داشته است و می‌توان گفت که مدرنیته برای زنان تغییرات عمده ای  به همراه آورده است.

اما یکی از برهه های مهم در تاریخ مدرن ،همانا واقعه کشف حجاب از سوی پهلوی اول است که بعد از دوران قاجار که زنان با ظاهری کاملاً سنتی مواجه بودند این موقعیت را برای زنان کشور ایجاد نمود تا بتوانند این تغییرات را با سرعت و شدت بیشتری تجربه نمایند.

 

امروزه زنان در کشور ما به دنبال رسیدن به حقوق خود در مسیر تمدن نوین جهانی پیش رفته و در این طیِّ سریع مسیر، دروازه های تمدن را یکی پس از دیگری می‌پیمایند! –البته منظور تمام زنان جامعه ما نیست بلکه گروهی که خود را در این مسیر قرار داده اندو تشخیص فراوانیِ تعداد این گروه از زنان، با مخاطبِ متن است-

پوشش زنان یکی از مهم‌ترین لوازم این دوران مدرن بوده و از عمده مصادیق گذر از دوره تحجر و عقب‌ماندگی! و ورود به دروازه های تمدن می‌باشد. پوشش‌هایی که امروزه در سطح جامعه با آن مواجه هستیم هر چند با استاندارد های! جهانی کمی فاصله دارد اما می‌توان در پاره ای از مواقع آن را با همان پوشش‌های مدرن جوامع غربی مقایسه نمود و به این نتیجه رسید که چیزی از پیشرفته بودن و تطابق با موارد مشابه در غرب کم ندارند.

اما آنچه که در این مقال مورد نظر است طرح انواع مد های لباس در غرب و شرق نبوده! بلکه مقصود پرداختن به نیازی است که زن را به این سمت سوق داده و تحلیل مختصری است از این نیاز و اینکه آیا چنین نیازی در نهادِ زن، امری طبیعی و در نتیجه الهی است -که اگر این‌طور باشد پس دیگر نباید بر این افراد خرده گرفت – و یا خیر این نیاز امری غیر طبیعی و در نتیجه قابل جلوگیری است.

خِلقتِ زن بر اموری استوار است که تجلّیِ جمال(اظهار زیبایی) از لوازم این موجود به شمار می‌رود و زیبایی برای این فرد از انسان، نمود بیشتری دارد و از ان جهت که زیبایی در خفا و نهان نمی‌تواند باشد میل به تظاهر و جلوه گری در نهان زن نهادینه شده است. بنابراین تمامی این تغییرات در پوشش زنان بر پایه نهاد و ذات این موجود است که همانا خداوند بر او عطا نموده است.

اما اگر این گونه است پس چرا در احکام دینی به زنان توصیه شده است که از ظاهر نمودن زینت خود بپرهیزند و این امر در جوامع مذهبی امری ناپسند و نکوهیده قلمداد می‌شود؟!

پاسخ این سؤال از پیچیده‌ترین موضوعات علمی است . اما در حد گنجایش این مقاله باید این چنین گفت: 

یکی از آیاتی که در باب حجاب و پوشش زنان بر پیامبر نازل شده است این آیه است که می‌فرماید:

 وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَیَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلَا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلَّا مَا ظَهَرَ مِنْهَا ( نور آیه 31)

وبه زنان مومن بگو چشم پوشی کنند از محارم و فروج خود را بپوشانند و زینتهایشان را آشکار نکنند. مگر آنچه ظاهر است.

در این آیه آنچه که نهی شده است ظاهر نمودن زینت زنان است برای نامحرمان واز این میان استثنا شده است آن بخشی که خود ظاهر است  و البته روایاتی که در ذیل این آیه آمده است حدود ظاهر بودن را توسط معصومین مشخص نموده است.

(البته توضیح و تحقیق پیرامون این مبحث بسیار گسترده بوده و روزها و ماهها در حوزه و دانشگاه میان اهل آن به درازا می انجامد و ورود به آن در این مجال نمی گنجد)

اما عمده مطلب اینکه آنچه برای زنان حرام دانسته شد و در قرآن به طور مطلق به آن اشاره رفته است –هرچند در ادامه این مطلق با قیودی تخصیص شده است اما حکم اولیه همان حکم مطلق است- عدم آشکار نمودن زینت خود است برای نامحرمان.

اما در بالا اشاره به این معنی شد که برای زن اظهار زینت خود از لوازم ذات اوست پس چطور خداوند در قرآن زن را از این امر ذاتیش منع می کند؟!

باید گفت که نیاز زن به اظهار دارای مراتب است. همانطور که خود زن از آن جهت که فردی از انسان است دارای مراتب بسیار بوده و این جسم و نمود ظاهری آن وجهی از تمام حقیقت اوست که بر روی زمین قرار دارد.

اما آن وجه از این حقیقت انسانی که در قامت فردی از زنان ظاهر شده است، از آن جهت که دارای خصوصیات آن حقیقت عالیه یِ خود می باشد، نیازی را در خود احساس می کند – می یابد- با عنوان؛ "نیاز به اظهار و خود نمایی". که این نیاز منشائی عالی در عمقِ جان و حقیقت او دارد و آنچه که خداوند در قرآن مبنی بر عدم اظهار زینت زنان بیان فرموده، ناظر به ظاهر نمودن زینت های نازله زن است و این امراست که نکوهیده و ناپسندمی باشد .

توضیح این مطلب:

- آشکار نمودن زینت اگر در چارچوب و قالب دنیا و جسم و عوارض آن باشد، انسان –زن- را در همین صورت نگه داشته و اورا از رسیدن به مراتب بالاتر خود باز می دارد به عبارت دیگر: اگر انسانی از جمله زن خود را بخواهد بنمایاند و این نمایاندن مربوط به ظاهر او باشد همانا او خود را در ظاهر خلاصه یافته است و از باطن خود غافل مانده و این غفلت از باطن و حقیقت زن- انسان- است که خداوند زنان را از ان منع نموده است.

اما آنچه امروزه ودر تبعیت از فرهنگ غرب در جامعه ما در حال رواج یافتن است، این امراست که زنان ما رفته رفته خود را و تمام هویت خود را در نمایان نمودنِ ظاهرِ خود، می یابند و از آن جهت از خود و حقیقت خود غافل شده و تمام همّ و غمِّ خود را در همین، ظاهرِ نازل گذارده و خود را در این بدنِ محدود می جویند و این ابتدایِ زوال و نابودی است که انسانی، خود را محدود به این جسم کوچک بداند.

بنابراین آنچه در لسان و زبان دین از ان برای زنان نهی شده است آشکار نمودن زینت ایشان است. چرا که این امر به معنای در ظاهر غوطه ور ماندن و در دنیا گشتن است.

اتحسب انک جرم صغیر و فیک انطوی عالم الکبرِ

آیا پنداری که تو همین جسم کوچک هستی در حالیکه در درون تو عالمی بزرگ قرار دارد.(امام علی )

نهادم پای در عشق که بر عشاق سر باشم

منم فرزند عشق جان ولی پیش از پدر باشم

اگر چه روغن بادام از بادام می زاید

همی‌گوید که جان داند که من بیش از شجر باشم.



      

پند صادقانه به دولت مردان

-بهترین مواعظ ، مواعظی است که دلهای سخت را نرم کند در این میان پندها واندرزهای صادقانه امام جعفر بن محمد علیهماالسلام به شیعیان از برجستگی خاصی برخوردار است. از جمله مواعظ نسبتا معروف آن حضرت، مواعظ ایشان به عبدالله بن جندب و حدیث عنوان بصری و نامه آن حضرت به عبدالله نجاشی می باشد که مراجعه خواننده محترم به منابع  (1) خالی از لطف نیست.
بهترین مواعظ ، مواعظی است که دلهای سخت را نرم کند در این میان پندها واندرزهای صادقانه امام جعفر بن محمد علیهماالسلام به شیعیان از برجستگی خاصی برخوردار است. از جمله مواعظ نسبتا معروف آن حضرت، مواعظ ایشان به عبدالله بن جندب و حدیث عنوان بصری و نامه آن حضرت به عبدالله نجاشی می باشد که مراجعه خواننده محترم به منابع (1) خالی از لطف نیست.

 بهترین مواعظ ، مواعظی است که دلهای سخت را نرم کند در این میان پندها واندرزهای صادقانه امام جعفر بن محمد علیهماالسلام به شیعیان از برجستگی خاصی برخوردار است. از جمله مواعظ نسبتا معروف آن حضرت، مواعظ ایشان به عبدالله بن جندب و حدیث عنوان بصری و نامه آن حضرت به عبدالله نجاشی می باشد که مراجعه خواننده محترم به منابع  (1) خالی از لطف نیست.
 
ما نیز پاره ای از نامه حضرت به عبدالله نجاشی را با مختصری توضیح ذکر می نماییم بلکه چراغ راهمان شود.
 
هم خوشحال و هم ناراحت
عبدالله نجاشی از موالیان امام صادق علیه السلام بوده است که در زمان حضرت از طرف دستگاه خلافت عباسی ، ولایت اهواز به او سپرده می شود و او در نامه ای از حضرت کسب تکلیف می نماید و بعد از دعا در حق حضرت ، می نویسد که: «من به ولایت اهواز مبتلا شدم و از آقا و مولای خود می خواهم حد و حدود من را مشخص نماید تا بفهمم با چه عملی به خدا نزدیک شوم و چگونه بیت المال را خرج کنم و به چه کسی اعتماد نمایم و چه کسی را اهل سرّ خود قرار دهم...».
 
آن حضرت نیز بعد از دعا در حق عبدالله می فرمایند:
« خبر والی شدن تو بر اهواز مرا هم خوشحال کرد و هم ناراحت ، علت خوشحالی این است که شاید خداوند به وسیله تو به شیعیان عزت دهد و ضعف آنان را بر طرف نماید ...
و اما ناراحتی ام به این دلیل است که مبادا نسبت به دوستان ما لغزشی مرتکب شوی که باعث شود بوی بهشت را هم نشنوی !!!
بدان که خلاص و رهایی تو در حفظ خون م?منین و دست برداشتن از آزار آنان و رفق و مدارا با مردم است و همچنین در تأنی و معاشرت نیکو و نرمی بدون ضعف و صلابت بدون خشونت .
مواظب باش سخن چینان و افراد نمام و دو بهم زن ، خود را به تو نچسبانند که در این صورت خدا بر تو غضب خواهد نمود و آبرویت را خواهد برد .
 
انسان اگر ایمان به خدا و آخرت داشته باشد ، نگاهش به مقام و موقعیت خصوصا در حکومت اسلامی صرفا نگاه به یک موقعیت خطیری است که مایه آزمایش بسیار سختی برای او خواهد بود و با وجود چنین ایمان و عقلی، ‌انسان باید از پست و مقام فراری باشد نه این که برای بدست آوردن آن رقابت کند یا خدای نکرده برای رسیدن به آن مرتکب حرام شود.
 
انسان اگر ایمان به خدا و آخرت داشته باشد ، نگاهش به مقام و موقعیت خصوصا در حکومت اسلامی صرفا نگاه به یک موقعیت خطیری است که مایه آزمایش بسیار سختی برای او خواهد بود و با وجود چنین ایمان و عقلی، ‌انسان باید از پست و مقام فراری باشد نه این که برای بدست آوردن آن رقابت کند یا خدای نکرده برای رسیدن به آن مرتکب حرام شود.
 
در امور و کارها تنها به کسی اعتماد کن که امتحان پس داده باشد و او را آزموده باشی و اهل بصیرت باشد، یاران خود را خوب تشخیص بده و همه را بیازمای!
مبادا درهمی را در راه غیر خدا خرج کنی و مثلا به شاعران متملق یا دلقکان دهی ، جوایز و هدایای تو باید به کارمندان و زحمتکشان داده شود .
مبادا چیزی از طلا و نقره برای خود بیاندوزی!
 
هیچ گاه سیر کردن شکم های گرسنه که آتش غضب خدا را خاموش می کند کوچک مشمار !
چرا که رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود : ایمان ندارد کسی که شب سیر بخوابد در حالی که همسایه او گرسنه باشد !
بگذار از پستی دنیا به تو خبر دهم:
وقتی حسین بن علی علیهماالسلام به سمت کوفه روان شد ابن عباس او را به خدا قسم داد که مرو کشته می شوی !
حسین بن علی علیهماالسلام فرمود: من خود، جایگاه کشته شدنم را بهتر از تو می دانم و جز فراق دنیا از آن برایم چیزی نمانده! ای ابن عباس آیا می خواهی داستان امیرالمومنین علیه السلام و دنیا را برای تو بازگو کنم؟
گفت: بله، به جانم قسم که دوست دارم بشنوم .
فرمود: امیرالمومنین علیه السلام به من فرمود:
امام علی
روزی در هنگامی که فدک تحت اختیار فاطمه علیهاالسلام بود به همراه بیلی در قسمتی از آن مشغول کار بودم که ناگهان زنی بسیار زیبا در مقابلم آشکار شد که جمالش دلربا بود... آن زن به من گفت : آیا می خواهی با من ازدواج نمایی تا از این بیل راحت شوی و تمام گنجهای زمین را به رویت بگشایم ؟!
به او گفتم: تو کیستی ؟
گفت: من دنیا هستم !
به او گفتم که برو و شوی دیگری طلب کن، تو در شأن من نیستی و با بیل خود مشغول به کار شدم و اشعاری را زیر لب زمزمه نمودم ...
امیرالمونین علیه السلام از دنیا خارج شد در حالی که حق هیچ بنده ای بر گردن او نبود و سائر ائمه علیهم السلام نیز این چنین بودند.
 
[ ای نجاشی ] مواظب باش مومنی را نترسانی به فریاد مومنین برس !
چرا که پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
کسی که به فریاد مومنی برسد خداوند در قیامت به فریاد او خواهد رسید . کسی که یک حاجت برادر مومن خود را برآورده کند خداوند حاجات کثیره او را برآورده خواهد کرد. کسی که مومنی را لباس بپوشاند یا سیر کند یا او را بر مرکب خود سوار نماید یا وسائل ازدواج او را فراهم نماید، خداوند او را از لباس ها و غذاها و مرکبها و همسران بهشتی عنایت کند ... کسی که برادر مومنش را به خاطر خدا زیارت کند زائر خدا خواهد بود .
مبادا لغزش مومنین را پیگیری کنی که خدا نیز با تو چنین خواهد کرد ! کمترین مرحله کفر این است که انسان کلامی را از برادر مومنش بشنود و آن را به خاطر نگه دارد تا روزی او را رسوا کند ! »
مبادا لغزش مومنین را پیگیری کنی که خدا نیز با تو چنین خواهد کرد ! کمترین مرحله کفر این است که انسان کلامی را از برادر مومنش بشنود و آن را به خاطر نگه دارد تا روزی او را رسوا کند !
 
توفیق یا آزمون
آن چه در این نامه بسیار از نکات دیگر قابل توجه است این است که این شخص یعنی نجاشی ولایت اهواز را برای خود توفیق و طعمه نمی دانست بلکه آن را مایه ابتلا و آزمایش می دانست. چنانچه در نامه خود به امام صادق علیه السلام گفت: من به ولایت اهواز مبتلا شدم !
 
و امام علیه السلام نیز فرمود: من از این خبر هم خوشحالم و هم ناراحت !!!
امیرالمومنین علیه السلام نیز به یکی از کارگزاران خود فرمودند : شغل تو طعمه و شکار برای تو نیست بلکه امانت است.(2) .
 
آری انسان اگر ایمان به خدا و آخرت داشته باشد ، نگاهش به مقام و موقعیت خصوصا در حکومت اسلامی صرفا نگاه به یک موقعیت خطیری است که مایه آزمایش بسیار سختی برای او خواهد بود و با وجود چنین ایمان و عقلی، ‌انسان باید از پست و مقام فراری باشد نه این که برای بدست آوردن آن رقابت کند یا خدای نکرده برای رسیدن به آن مرتکب حرام شود، چرا که این وسیله هدف را توجیه نمی نماید !
 
پی نوشت:
1-تحف العقول ص301 ؛ مستدرک الوسائل ج11 ص 290 ؛ مکاسب محرمه شیخ انصاری ج1 ص103 .
2- « إن عملک لیس لک بطعمة و لکنه أمانة » بحار الأنوار ج32ص362 .


      

نیش عقرب فاطمه را میکشد یا بیتوجهی مسئولان؟!

- با توجه به ضعیف بودن برق نمی توانستیم کولر روشن کنیم و تا به حال به همین خاطر کولرمان 5 پمپ و یک موتور سوزانده و دیگر توانایی برای تعویض کردن آن نداشتیم و مجبور بودیم شب را بیرون بخوابیم.  
با توجه به ضعیف بودن برق نمی توانستیم کولر روشن کنیم و تا به حال به همین خاطر کولرمان 5 پمپ و یک موتور سوزانده و دیگر توانایی برای تعویض کردن آن نداشتیم و مجبور بودیم شب را بیرون بخوابیم.

 یازده سال پیش هنگامی که از سخنگوی دولت وقت درباره مرگ هاجر نویدی سوال شد، عبدالله رمضان زاده ابتدا با تعجب از موضوع اظهار بی اطلاعی کرد و بعد از اینکه با توضیح خبرنگار قضیه را فهمید پوزخندی زد و چند جمله راجع به مسائل کلان و ساز و کار اداره کشور در دولتهای مدرن و... تحویل داد. اما این جملات هیچکدام دختربچه 15 ساله ای را که در کهکیلویه و بویراحمد بخاطر نداشتن پول دارو و براثر یک بیماری خیلی ساده فوت کرده بود، زنده نمی‌کرد. هرچند پوزخند رمضان زاده در تاریخ ماندگار شد.

رجانیوز، حالا بعد از 11 سال اینبار دختربچه‌ای سه ساله در جنوب کرمان به کما رفته است. اوایل هفته جاری «فاطمه» دچار گزیدگی با نیش عقرب می‌شود و عدم رسیدگی بسیار جزئی موجب می‌گردد تا او اکنون در کما باشد و با مرگ دست و پنجه نرم کند. اوراژنس بیمارستان 12 فروردین کهنوج این دختربچه را روی یکی از تختهایش جا داده است.

مادر فاطمه ماجرا را اینطور برای خبرنگار «سلام جنوب» تعریف کرده است: با توجه به ضعیف بودن برق نمی توانستیم کولر روشن کنیم و تا به حال به همین خاطر کولرمان 5 پمپ و یک موتور سوزانده و دیگر توانایی برای تعویض کردن آن نداشتیم و مجبور بودیم شب را بیرون بخوابیم.

وی ادامه داد نیمه های شب بود که دخترم با صدای جیغ از خواب بیدار شد و فریاد می زد که گلویم درد میکنه و آب میخواست ابتدا فکر کردم مسموم شده اما بعد از مدتی دیدم بدنش شروع کرد به عرق کردن سریع بلند شدیم تا ببریمش دکتر اما چاه بهمن درمانگاه و دکتری ندارد مجبور شدیم او را ببریم چاه دادخدا  آنجا که رسیدیم هر چه در زدیم کسی برای ما دری باز نکرد مجبور شدیم حرکت کنیم سمت قلعه گنج در مسیر هم به درمانگاه سرتک رفتیم  آنجا هم کسی برای ما دری باز نکرد حتی از روی دیوار هم بالا رفتیم و در زدیم ولی فایده ای نداشت حرکت کردیم به سمت قلعه گنج آنجا که رسیدیم بعد از کلی در زدن در را برایمان باز کردند و ابتدا یک آمپولی زدند و سرمی وصل کردند و با یک آمبولانس ما را منتقل کردند کهنوج از قلعه گنج که خارج شدیم رنگ بچه کلا سیاه شد و اصلا حال خوبی نداشت به کهنوج که رسیدیم بعد از مدتی پرستار ها گفتند که قلبش برگشته.

مادر فاطه می‌گوید: الان سه روزه که ما اینجا هستیم  حال بچه ام هیچگونه تغییری نکرده است و به ما می گویند که بچه ات دیگر برنمی گردد اما نشستم به انتظار خدا، ما نمی دانیم دردمان را به که بگویم آیا این انصاف است که به خاطر یک عقرب گزیدگی حال بچه ام اینطوری باشه؟


سوژروایز اوراژنس این بیمارستان در گفتگو با همین سایت می‌گوید: متاسفانه بیمار قبل از اینکه به این بیمارستان برسد دچار مرگ مغزی شده بود و ما در اینجا با تلاش همکاران خود توانستیم ضربان قلب بیمار را بازگردانیم.

وی اظهار داشت با توجه به عدم امکانات این بیمارستان با بیمارستانهای کرمان و بندرعباس جهت انتقال بیمار تماس گرفتیم اما هیچکدام حاضر به پذیرش آن نشدند.

مادر فاطمه روز گذشته هم گفته بود: فقط به ما گفتند عقرب نیشش زده و این دستگاه را که می بینید  وصل کردند و با این سرم و بهم گفتند خودت باید کنارش باشی و با این دستگاه کمکش بکنی.

وی اظهارداشت:هر چه داد و فریاد می زنم تا الآن که ساعت 2 بعد از ظهر هست هیچ کس بالای سرش نیامده است. از شب گذشته تا این لحظه از بس این دستگاه را فشار دادم دستم درد گرفته و کسی هم به دادم نمی رسد.


این در حالی است که بیمارستان 12 فروردین کهنوج از وضعیت بسیار بدی رنج می‌برد. شش ماه از راه اندازی بخش آی سی یو در این بیمارستان می‌گذرد اما هنوز اقدام به خدمات دهی نکرده است. این مسئله و مشکلات فراوان دیگر باعث انتقاد شدید امام جمعه کهنوج هم شده است اما متاسفانه هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. شاید همه منتظر بودند تا فاطمه سه ساله به این وضعیت دچار شود و جلوی چشم پدر و مادرش دست و پا بزند تا مسئولان هم دستی بجنبانند و به داد مردم منطقه برسند.

 

چشمان فاطمه از رمق افتاده است. بالای تختش نوشته بر اثر دل درد بستری است! آنهم در بخش سوختگی اورژانس. حالا باید از نماینده مردم این مطقه، مسئولان استانی، مسئولان وزارت بهداشت و مدیران محلی شبکه بهداشت به جد خواستار پاسخگویی در اینباره بود. آیا جوابی وجود دارد یا مانند یازده سال پیش همه چیز با یک پوزخند فراموش خواهد شد؟!



      

حکایت جالبی از آشنا شدن استاد انصاریان با قرآن

زمان طاغوت یک معلم قرآن فُکُلی خوب داشتیم، با آن‌که خیلی ژیگول بود و کراوات می‌زد، اما با روش خیلی خوبی بچه‌ها را به قرآن علاقه‌مند می‌کرد.  
زمان طاغوت یک معلم قرآن فُکُلی خوب داشتیم، با آن‌که خیلی ژیگول بود و کراوات می‌زد، اما با روش خیلی خوبی بچه‌ها را به قرآن علاقه‌مند می‌کرد.
 آشنا شدن استاد انصاریان با قران حکایت جالبی دارد. قصه برمی‌گردد که به ده‌ها سال پیش، روزگاری که حاج‌آقا 4 سال بیشتر نداشت:«من در یک خانواده کاملا قرآنی بزرگ شدم. پدر بزرگ‌ها و مادر بزرگ‌هایم بسیار به تلاوت روزانه قرآن تاکید داشتند. برای همین از همیشه صدای قرآن خواندنشان در خانه به گوش می‌رسید.حتی گاهی اوقات زار زار گریه می‌کردند که این بسیار مرا منقلب می‌کرد.از همان روزها بود که من فهمیدم قرآن چه کتاب بزرگی است.»
 
حاج‌آقا از همین خاطره پلی می‌زند به روز نخستی که می‌خواست به مدرسه برود:«روز اولی که قرار بود به مدرسه بروم، کاملا روشن در ذهنم مانده است. پدرم دستم را گرفته بود و به سوی مدرسه می‌رفتیم. در راه به من گفت،  پسرم می‌دانی کجا می‌رویم؟ گفتم نه. گفت می‌خواهم تو را جایی ببرم که سواد یادت دهند تا پس از مرگم بتوانی برایم قرآن بخوانی. آن روز آنقدر علاقه من به قرآن زیاد شد که تصمیم گرفتم زود طلبه شوم.»
 
حرف از مدرسه و کلاس قرآن که می شود، حاج‌آقا حرف‌های بسیار جالب‌تری هم می‌زند:«زمان طاغوت یک معلم قرآن فکلی خوب داشتیم. با آنکه خیلی ژیگول بود و کراوات می‌زد، اما با روش خیلی خوبی بچه‌ها را به قرآن علاقه‌مند می‌کرد. خودش خوب قرآن می‌خواند و به ما می‌گفت:«بچه‌ها قرآن را به عنوان قانون زندگی یاد بگیرید.» این حرفش را هیچ وقت فراموش نمی‌کنم.


      

روایت یک زن از جنایات کوملهها

- در دوران دفاع مقدس و در منطقه کردستان، کومله‌ها دو نفر از جوانان سپاهی را به اسارت گرفته و وحشیانه جلوی پای عروس و داماد مانند گوسفند سر بریده بودند. 
در دوران دفاع مقدس و در منطقه کردستان، کومله‌ها دو نفر از جوانان سپاهی را به اسارت گرفته و وحشیانه جلوی پای عروس و داماد مانند گوسفند سر بریده بودند.

 مرضیه حدیدچی که در مراسم بزرگداشت شهدای «محله شالچیلار» تبریز سخن می‌گفت، اظهار داشت: جوانان این مرز و بوم در دوران جنگ مظلومانه به شهادت رسیدند و بسیاری از آنان حتی نام و نشانی نیز از خود به جای نگذاشتند و باید به فکر شب اول قبر بود که از ما بازخواست خواهد شد برای حراست از خون شهدا چه تلاش‌هایی کرده‌ایم. متاسفانه ادعا هست ولی خبری از عمل نیست.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس و در منطقه کردستان، کومله‌ها دو نفر از جوانان سپاهی را به اسارت گرفته و وحشیانه جلوی پای عروس و داماد مانند گوسفند سر بریده بودند. ما در قبال خون این شهیدان باید جواب پس بدهیم و باید بدانیم که این شهدا در راستای چه هدفی از جان خود گذشتند. باید با دل و جان از این انقلاب دفاع کرده و نگذاریم خون این شهدا پایمال شود که لازمه این کار تبعیت از شهداست و جوانان امروز باید بدانند که پدران و مادران آنان از جان و مال و همه چیز خود گذشتند تا این انقلاب به ثمر برسد.

حدیدچی یادآور شد: رشادت‌های جوانان کشورمان در جبهه‌های جنگ به گونه‌ای بود که آمریکا گفته بود که این بچه دانشجوها و محصل‌ها چگونه توانسته‌اند اینگونه بدرخشند در حالی که نیروهای «ساواک» را که ما تعلیم داده بودیم نتوانستند قبل از انقلاب اعتقاد آنان را سست کنند.

حدیدچی اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم به خوبی با رعایت موازین اسلامی و شرعی و با حمایت و پیروی از رهبر معظم انقلاب دین خود را نسبت به شهدای عزیزمان ادا کنیم.

وی در ادامه سخنانش شناخت کامل سیره اهل بیت (ع) را از خصوصیات بارز شیعیان راستین دانست و افزود: هر وقت توانستیم امامان معصوم و یاران حقیقی آنان را خوب بشناسیم در آن صورت می توانیم مدعی باشیم که شیعه راستین هستیم و در مراسم عزای این عزیزان شرکت بکنیم.

حدیدچی اظهار کرد: برای این که درجه شناخت خود با سیره اهل بیت (ع) را بسنجیم باید به زندگی خصوصی خود اعم از مهمانی‌ها، گردش‌ها و جمع‌های خودمانی خود مراجعه کرده و ببینیم که آیا مطابق دستورات خداوند و سیره اهل بیت (ع) عمل می‌کنیم یا خیر. در این صورت است که می‌توانیم ادعای شناخت معصومین را داشته باشیم.

وی تاکید کرد: تنها ادعای شیعه بودن کافی نیست بلکه باید در جنبه‌های مختلف دین اعم از صله رحم، نماز، حجاب و برخورد با نامحرم شیعه بودن خود را به اثبات برسانیم.

حدیدچی در پایان گفت: امام صادق(ع) در واپسین لحظات زندگی خود به یاران نزدیکشان چنین سفارش می‌کنند که کسانی که نماز را سبک بشمارند از شفاعت ما محروم خواهند شد و این سخن امام اهمیت والای نماز را به ما گوشزد می‌کند که باید نماز را بر هر کاری مقدم بشماریم چرا که اولین سوالی که شب اول قبر پرسیده می‌شود در رابطه با نماز است.

منبع: خبرگزاری دفاع مقدس

منبع: تسنیم


      

نظر مراجع تقلید درباره شهرسازی و معماری

 نخستین مجموعه استفتائات معماری-شهرسازی-مدیریت شهری از محضر رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید
 
بخش اول معماری :
 
1- آیا مهندس معمار می تواند از اجزایی چون شیشه درجایی از منزل استفاده نماید که بخاطر طرح او ، در بعضی از اوقات شبانه روز قسمتهای داخلی منزل ، قابل رویت و موجب مزاحمت یا معذب بودن ساکنین یا به گناه افتادن همسایگان شود؟
مقام معظم رهبری: از منظر سبک زندگی اسلامی، خانه محلّ آرامش اعضای خانواده و حریم خصوصی افراد آن است و نوعی حجاب برای عفاف خانواده است. لذا تمام اصولی که یک فرد برای حفظ عفّت خود مراعات می کند در ساختمان هم باید مراعات شود. پس خانه باید جوری طرّاحی شود که اعضای آن در آرامش بوده و از گزند نگاه نامحرمان در امان باشند. کلّ حریم داخلی خانه باید از نگاه بیگانگان در امان باشد، و اتاق خواب والدین باید از نگاه فرزندان در امان باشد، و هنگام وجود میهمان نامحرم در خانه، زنان خانه و حتّی مردان خانه باید بدون دیده شدن توسّط میهمان بتوانند در خانه رفت و آمد کنند. لذا در معماری قدیم کشورمان ـ که تا حدودی مبتنی بر تعالیم اسلام بوده ـ به اصطلاح اندرونی و بیرونی برمی خوریم. اندرونی قسمتی از خانه است که میهمان نامحرم، نسبت به آن دید ندارد؛ لذا افراد خانه بدون آنکه دیده شوند می توانند با حضور میهمان هم زندگی طبیعی خود را داشته باشند. نه مثل معماری امروزی که تا میهمان هست صاحبخانه ـ بخصوص خانمها ـ آسایش ندارند.
آیت ا... مکارم: جایز نیست.
 
2- حکم استفاده از مصالح و نمادهای نماکاری که در غرب برای شناسایی بناهایی با استفاده های غیر اخلاقی استفاده می شود چیست؟
مقام معظم رهبری : منظورتان را دقیق بیان نفرموده اید. اگر مرادتان نمادهایی است که خلاف عفّت و خلاف شئون اسلامی و یا بیانگر فرهنگ کفر است، روشن است که جایز نیست. برای مثال، جایز نیست یک مسلمان، نمای ساختمانش را با عناصر نماینگر فرهنگ زرتشتی تزئین کند. به طور کلّی، تشبّه به کفّار و فسّاق، شرعاً مشکل دارد.
رسول خدا(ص) فرمودند: « مَنْ‏ تَشَبَّهَ‏ بِقَوْمٍ عُدَّ مِنْهُمْ. ــ هر کس خود را شبیه قومی کند، از آن قوم شمرده می شود.»
این حدیث، عیناً از علی(ع) نیز نقل شده است.
رسول خدا(ص) فرمودند: « لیس منّا من‏ تشبّه‏ بغیرنا. ـــ از ما نیست کسی که خودش را شبیه به غیر ما بکند.»
امیرمؤمنان(ع) فرمودند: « أَوْحَى اللَّهُ تَعَالَى إِلَى نَبِیٍّ مِنَ الْأَنْبِیَاءِ قُلْ لِقَوْمِکَ لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِی وَ لَا تَرْکَبُوا مَرَاکِبَ أَعْدَائِی وَ لَا تَطْعَمُوا مَطَاعِمَ أَعْدَائِی وَ لَا تَدْخُلُوا مَدَاخِلَ أَعْدَائِی فَتَکُونُوا أَعْدَائِی کَمَا هُمْ أَعْدَائِی‏ ـــــ خداوند متعال وحى کرد به پیغمبرى از پیغمبران خود که به قوم خود بگو که لباس دشمنان مرا نپوشند و طعام دشمنان مرا نخورند و رفتار دشمنان من را انجام ندهند که ایشان دشمن من خواهند بود هم چنان که آنها دشمن من هستند.»
امام صادق(ع) فرمود: امیرالمومنین(ع) می فرمود: « لَا تَزَالُ هَذِهِ الْأُمَّةُ بِخَیْرٍ مَا لَمْ یَلْبَسُوا لِبَاسَ‏ الْعَجَمِ‏ وَ یَطْعَمُوا أَطْعِمَةَ الْعَجَمِ فَإِذَا فَعَلُوا ذَلِکَ ضَرَبَهُمُ اللَّهُ بِالذُّلِّ. ــــــ این امّت (مسلمانها) تا زمانی که لباس عجم را نپوشند و خوراک های عجم را نخورند، پیوسته در خیر هستند و هر گاه چنین کنند، خداوند برای آنها ذلّت را مقرّر خواهد کرد.»
لباس و غذا از باب نمونه ذکر شده اند، و حکم این احادیث، کلّی است؛ یعنی هر گونه تشبّه به کفّار و فسّاق، جایز نیست. بر این اساس، لباس امروزی مردم ما هم لباس غیر اسلامی است. پدران ما تا قبل از رژیم قاجار، لباسهای دراز می پوشیدند. از دوران قاجار، کم کم لباسها کوتاهتر شدند تا رسید به این وضع فعلی که ملاحظه می فرمایید. در معماری نیز همین اتّفاق افتاده است. مثلاً در معماری قدیم ما، اغلب حیاط در وسط خانه است و اتاقها اطراف حیاط هستند تا کسی به حیاط، همسایه دید نداشته باشد. معمولاً پنجره ها هم به بیرون خانه باز نمی شد. متأسفانه سبک زندگی امروز ما، از سر تا پا، غیر اسلامی است. در جنس لباس و شکل لباس و جنس مصالح ساختمانی و شکل آن و دیگر امور ما نیز فرهنگ کفر حاکم شده است.  لذا رهبر معظّم مدّتی است تأکید ویژه دارند بر رواج سبک زندگی اسلامی.
آیت ا... مکارم:  جایز نیست.
3- آیا طراحی و ساخت خانه و آپارتمانی که صدای محارم از آن به بیرون یا به خانه همسایه منتقل شود مباح است؟
مقام معظم رهبری: نه تنها مباح نیست بلکه خلاف عفّت بوده و مشکل شرعی دارد. هم از حیث مسائل محرم و نامحرم، هم از حیث حرمت استراق سمع.
آیت ا... مکارم: اشکال دارد.
4- آیا حتما اتاق والدین باید ازاتاق فرزندان جدا باشد؟
مقام معظم رهبری: طبق آموزه های قرآنی و روایی، بلی باید جدا باشد. در باز مانده ی خانه ی اهل بیت(ع) ـ که وهّابی ها خراب نمودند ـ نیز دیده می شود که اتاق والدین، از اتاق فرزندان جدا بوده است. در برخی روایات  این مضمون آمده که اگر هنگام همخوابگی والدین، صدای نفس آنها را فرزندشان بشنود، احتمالش زیاد است که آن فرزند، زناکار شود. از آیه 85 نور هم استفاده می شود که فرزندان نابالغ باید اتاق جداگانه داشته باشند و در مواقع خاصّی، هنگام ورود به اتاق والدین، باید حتماً اجازه بگیرند. ترجمه ی آیه چنین است: « اى کسانى که ایمان آورده‏اید! بردگان شما، و همچنین کودکانتان که به حدّ بلوغ نرسیده‏اند، در سه وقت باید از شما اجازه بگیرند: پیش از نماز صبح، و نیمروز هنگامى که لباسهاى(معمولى) خود را بیرون مى‏آورید، و بعد از نماز عشا؛ این سه وقت خصوصى براى شماست؛ امّا بعد از این سه وقت، گناهى بر شما و بر آنان نیست(که بدون اذن وارد شوند) و بر گرد یکدیگر بگردید. این گونه خداوند آیات را براى شما بیان مى‏کند، و خداوند دانا و حکیم است.»
توجّه شود که بعد از نماز عشاء، یعنی اندکی بعد از آنکه سرخی طرف مغرب از بین می رود. یعنی حدوداً یک ساعت بعد از اذان مغرب. در زمان قدیم ـ که تلوزیون نبود ـ مردم اغلب زود می خوابیدند.
آیت ا... مکارم: حتی الامکان باید این مسئله در نظر گرفته شود.
5- تعبیه پنجره ای که به حیاط همسایه مشرف هست استفاده اش جایز است؟به عنوان نورگیر چه طور؟
مقام معظم رهبری: اگر به خانه ی همسایه دید داشته باشد، شرعاً مشکل دارد؛ حتّی اگر از آن نگاه نشود. چون صرف وجود چنان پنجره ای کافی است تا آسایش همسایه از بین برود. امّا اگر پنجره جوری باشد که همسایه بداند از آنجا کسی نمی تواند نگاه کند، مشکلی ندارد. مثلاً شیشه ی پنجره، غیر شفّاف باشد. در معماری قدیم ایران، معمولاً نور گیرها را در نزدیکی سقف یا در خود سقف می گذاشتند.
آیت ا... مکارم: در هر حال بدون اجازه همسایه شرعا اشکال دارد.
 
6- طراحی و ساخت حمام جداگانه وصل به اتاق والدین چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری: اگر منظور این است که خانه دو حمّام داشته باشد که یکی، عمومی باشد و دیگری اختصاصی والدین و متّصل به اتاق خواب والدین، نه تنها اشکالی ندارد بلکه چه بسا مطلوب باشد. ولی در هر حال باید حمّام طوری باشد که وقتی والدین برای غسل به حمّام می روند، فرزندان چندان متوجّه نشوند.
آیت ا... مکارم: چنانچه جهات بهداشتی در آن رعایت شود کار خوبی است.
 
7- آیا طرح اتاق والدین باید رو به قبله باشد؟
مقام معظم رهبری: منظور از رو به قبله بودن چیست؟ به طور کلّی بهتر است مسلمان، رو به قبله بخوابد؛ به نحو که پهلوی راستش به زمین بچسبد و  قسمت جلوی بدنش رو به قبله باشد؛ یعنی به همان نحوی که مرده را در قبر می گذارند. این حالت هم از حیث زیست شناختی بهترین حالت است، هم از حیث عرفانی بهترین حالت است. چون در این حال، انسان با عزرائیل(ع) همسو می شود و به مدد آن بزرگوار می تواند سیر برزخی داشته باشد. بخصوص برای سالکین الی الله، به این حالت خوابیدن، برکات فراوانی دارد.
آیت ا... مکارم: تفاوتی نمی کند.
 
8- آیا اتاق خواب فرزندان ذکور واناث باید جدا باشد؟
مقام معظم رهبری: قطعاً باید جدا باشد، بلکه در صورت امکان، بهتر است تک تک فرزندان اتاق جدا داشته باشند.
آیت ا... مکارم: در صورت امکان لازم است جدا باشد.
 
9- اخیرا در مجتمعهای مسکونی طراحان اقدام به طراحی استخر در طبقات زیرین ساختمان مینمایند .با توجه به استفاده مختلط برخی افراد از این استخرها ، طراحی آن برای مهندس معمار چه حکمی دارد ؟ اگر طراح از سرنوشت خانه بعد از ساخت باخبر نیست آیا این اقدام جایز است؟
مقام معظم رهبری: صرف ساختن استخر در ساختمان، ایرادی ندارد. امّا اگر مهندس به یقین می داند که این استخر، مورد استفاده ی حرام خواهد بود، شرعاً حقّ ندارد آن را بسازد. چون این کار، کمک به ارتکاب حرام است. امّا اگر به یقین نمی داند، مانعی ندارد که بسازد.
آیت ا... مکارم: در صورتی که نحوه استفاده از آن را در آینده نمی دانید چگونه است، برای طراح مانعی ندارد.
 
10- آیا الزاما محل عبادت و خواب در خانه باید جدا باشد؟
مقام معظم رهبری: الزامی نیست، ولی بهتر است که در هر خانه ای محلّ یا محلّهایی برای عبادت تعبیه شود. حتّی اگر کسی در اتاق خواب یا اتاق کارش عبادت می کند، بهتر است قسمتی از آن را برای عبادت اختصاص دهد. در برخی خانه های قدیمی ـ مثل خانه ی حکیم ملاصدرا در کهک قم ـ به وضوح دیده می شود که قسمتی از خانه، مخصوص عبادت بوده است.
آیت ا... مکارم: لزومی ندارد.
 
11- نظر دین در خصوص مکان یابی سرویس های بهداشتی چیست؟ آیا قرارگیری توالت در ابتدای ورودی آپارتمان جایز است؟
مقام معظم رهبری: از نظر اسلام، سرویس بهداشتی خانه باید دور از محلّ خور و خواب بوده و حدّ الامکان در جایی باشد که باد از سمت سرویس بهداشتی به سمت محلّ زندگی نباشد. در آپارتمانها نیز سرویس بهداشتی تا حدّ امکان باید از محلّ زندگی دور باشد. البته آپارتمان از اساس غیر اسلامی است.  
آیت ا... مکارم: در هر جا که مزاحمت و آلودگی ایجاد نکند، مانعی ندارد.
 
12- استفاده از آشپزخانه اپن در بیوت مسلمین جایز است؟
مقام معظم رهبری: فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی اگر اپن بودن آشپزخانه موجب می شود که نگاه نامحرم به زن و دختر خانه بیفتد، لازم است آن را اصلاح کنند. فرهنگ اپن سازی در حیطه ی معماری، در واقع معادل فرهنگ بی حجابی است در حیطه ی پوشش. فرهنگ برهنگی غرب، در تمام شئون زندگی بشر رخنه کرده است چه در لباس چه در معماری چه در ورزش چه در تئاتر و سینما و نقّاشی و عکاسی و ... چه در شعر و داستان و موسیقی و ... چه در تحصیل علم و کار و شغل و ... .
آیت ا... مکارم: در صورتی که به وسیله پرده های مناسب قابل پوشاندن در موارد لزوم باشد مانعی ندارد.
 
13- آیا الزاما مساجد باید دارای مناره باشد؟
مقام معظم رهبری: ساخت مناره هایی که بلندتر از سقف مسجد باشند، شرعاً مکروه است. مناره (محلّ اذان گفتن) باید همسطح خود مسجد یا پایینتر از آن باشد. مناره های امروزی، در واقع مناره نیستند و کارکرد مناره را ندارند. مناره در سابق، جایی بود که مؤذّن در آنجا قرار می گرفت و اذان می گفت. امروزه مناره ها عناصری هستند بدون کاربردهای معقول؛ لذا از مصادیق بارز اسراف هستند. گنبدهای امروزی هم همین حکم را دارند. سابقاً گنبدها کارد صوت رسانی و کارکرد تهویه داشتند، امّا امروزه صرفاً عناصری تزئینی اند. با هزینه ای که صرف  مناره ها و گنبد یک مسجد می شود، می توان مسجدی دیگر ساخت. لذا مناره و گنبد، به هیچ وجه از عناصر معماری اسلامی نیستند، بلکه به اسلام بسته شده اند. از منظر اسلامی، مسجد باید در نهایت سادگی باشد.
آیت ا... مکارم: ضرورتی ندارد ولی خوب است چنان باشد که از دور و نزدیک برای افراد قابل شناسایی باشد.
 
14- نوشتن وان یکاد و آیات مشابه برای سردرساختمان های چند طبقه چه حکمی دارد؟ خصوصا که افراد زیادی بالاتر از محل نصب آیه در سردر زندگی میکنند.
مقام معظم رهبری: عرفاً این گونه بالاتر از آیات قرار گرفتن را اهانت به قرآن تلقّی نمی کنند، لذا اشکال ندارد. بلکه مطلوب است که بر سر در ساختمان، آیه ی شریف بسم الله الرّحمن الرّحیم نوشته شود.
آیت ا... مکارم: استفاده از آن اشکالی ندارد و زندگی آنها در طبقات بالاتر اهانتی محسوب نمی شود.
 
15- احداث و طراحی خانه ها به ضرورت ضوابط حاکم به نوعی است که در موارد زیادی اتاق خواب و یا آشپرخانه دو واحد مستقل از یک نورگیر نورمیگیرند و لذا کاملا بهم اشراف و ارتباط دارند. این نوع طراحی چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری : اصل در معماری اسلامی این است که افراد یک خانواده، در آرامش اسلامی باشند و دغدغه ی دیده شدن توسّط نامحرم یا شنیده شدن صدایشان توسّط بیگانه را نداشته باشند. لذا در سبک معماری اسلامی باید استقلال خانه لحاظ شود.
آیت ا... مکارم: این کار شرعا اشکال دارد.
 
16- جان پناه –دیوار بالای پشت بام – به نظر شارع مقدس حداقل باید چقدر باشد؟ آیا رفع خطر سقوط از بام کافیست یا باید مانع دید همسایگان به بام همدیگر هم بشود؟
مقام معظم رهبری: پشت بام در حکم محلّ زندگی نیست، لذا لزومی ندارد که از دید دیگران پنهان باشد، لکن در اسلام توصیه شده که اطراف پشت بام دیواری کشیده شود تا مانع از سقوط باشد. خوابیدن در پشت بامی که دیوار ندارد، مکروه است.
آیت ا... مکارم: مانع سقوط بودن الزامی است و مانع دیده شدن مطابق احتیاط است.
 
17- استفاده از مبل و صندلی در مساجد جایز است؟
مقام معظم رهبری: اگر عرفاً وهن مسجد محسوب نشود و محلّ عبادت را هم نگیرد اشکال ندارد. لذا گذاشتن مبل و صندلی و امثال آن، در قسمتهایی از مسجد که برای عبادت است، جایز نیست. به طور کلّی سعی شود مسجد از حالت سنّتی خود خارج نشود.
آیت ا... مکارم: در صورتی که مزاحمتی برای نمازگزاران داشته باشد جایز نیست و اگر محل جداگانه ای داشته باشند که آن را برای جلسات خاص از وعظ و خطابه اختصاص دهند مانعی ندارد.
 
18- آیا مساجد باید دارای وضوخانه باشد؟
مقام معظم رهبری: خیر وجود وضو خانه در مسجد، الزامی نیست.
آیت ا... مکارم: با توجه به شرایط فعلی این کار لازم است.
 
19- حداقل های الزامات مکانی و امکاناتی برای اطلاق عنوان مسجد به آن مکان را از لحاظ شرعی بفرمایید؟
مقام معظم رهبری: اگر زمینى را به قصد قربت(قربة الى الله) به‏ نیت مسجد بودن بسازند و حداقل یک نفر به اذن بانى ‏در آن نماز بخواند، مسجد مى‏شود و باید احکام مسجد نسبت ‏به آن مراعات شود. البته مشهور بین فقها آن‏است که باید صیغه وقف هم بخواند،یعنى بانی بگوید:«وقفتها مسجداً قربة الى الله‏»یعنى این زمین یا ساختمان رابراى رضاى خداوند وقف کردم براى آنکه مسجدباشد. پس اگر زمینی را برای مسجد وقف کنند و صیغه ی وقف بر آن خوانده شود، آن مکان مسجد می شود اگر چه دیوار نداشته باشد. 
اگر مسجدى ویران شود، زمین آن از مسجد بودن خارج نمى‏شود و احکام مسجد برآن جارى است، و همچنین اگر تمام روستا یا شهرى‏که مسجد در آن است،خراب شود مکانى که مسجد بوده همچنان عنوان مسجد دارد.
آیت ا... مکارم:  حداقل آن است که محل آن را وقف کنند و آنچه برای نمازگزاران لازم است در آنجا قرار دهند.
 
20- آیا در مساجد امروز و با توجه به نیازهای جامعه امروزی احداث مساجد بدون پارکینگ، آسانسور، ومهدکودک و فضای نگهداری کودکان و نیز فضای مناسب برای استقرار تشکلهای مذهبی مانند بسیج ، جایز است ؟
مقام معظم رهبری: نه پارکینگ نه مهد کودک نه اتاق فرهنگی و اتاق بسیج، جزء مسجد نیستند ولی ساختن آنها در کنار مسجد و برای رفاه نمازگزاران، مشکلی ندارد. امّا کسی حقّ ندارد از فضای مسجد برای این گونه امور استفاده کند. امّا آسانسور؛ اگر مسجد دو یا چند طبقه است، می توان برای آن آسانسور تعبیه نمود. البته اصل در مسجد آن است که یک طبقه باشد. باید مراقب بود که مسجد تبدیل به تفریحگاه نشود. مسجد محلّ خضوع و خشوع و بندگی است؛ لذا باید مراقب بود روح خشوع و خضوع در آن حفظ شود. حضور کودکان در مسجد، به شرطی جایز است که شئونات مسجد را مراعات کنند. لذا کودکانی که شئون مسجد را مراعات نمی کنند و در مسجد سر و صدا می کنند یا می دوند و بازی می کنند، حضورشان در مسجد، فی نفسه کراهت دارد. امّا اگر موجب آزار اهل مسجد شوند و تمرکز نمازگزاران و مناجات کنندگان را به هم بزنند، آوردن آنها به مسجد، حرام است. کودکانی که هنوز حرمت مسجد را متوجّه نمی شوند اگر عادت به مسجد داشته باشند، اغلب در بزرگسالی نیز حرمت مسجد را مراعات نمی کنند. لذا اینکه برخی می گویند: « کودک را به مسجد می آوریم که در بزرگسالی اهل مسجد شود» از نظر شارع مقدّس، توجیه درستی نیست.
آیت ا... مکارم: در مواردی که چنین نیازهایی احساس شود و از ابتدای ساخت مسجد این مکان ها را در نظر بگیرند.
 
21- استفاده از نقوش برجسته ی اماکن مذهبی چون خانه خدا وطواف کنندگان و... در مساجد جایز است؟
مقام معظم رهبری: هر آنچه تمرکز نمازگزاران را به هم می زند وجود در مسجد، نامناسب است.
 آیت ا... مکارم: هرگونه نقش انسان یا موجود ذی روح دیگری خواه به صورت برجسته یا غیر برجسته در مسجد مناسب نیست.
 
22- آیا می توان از نماکاری ها وسبک های معماری غربی در معماری شهرهای مملکت اسلامی استفاده کرد؟ اگر مرسوم باشند این موضوع چه حکمی دارد؟
مقام معظم رهبری: تشبّه به کفّار جایز نیست. بلی اگر سبکی در غرب هست که نماد غرب نیست، می توان آن را به کار برد؛ امّا اگر سبکی از معماری، تبدیل به نماد کفر شده باشد، استفاده از آن، در حکم ترویج فرهنگ کفر است. در لباس و غذا و ... هم همین اصل جاری است.  مثلاً کراوات، نماز فرهنگ کفر است؛ لذا استفاده از آن، در حکم ترویج فرهنگ کفر می باشد.
آیت ا... مکارم: حتی الامکان باید از آنها پرهیز شود و اصالت معماری اسلامی در مساجد و غیر آن محفوظ بماند.
 
23- آیا میتوان در پارک سازی شهرهای مسلمین از مدل های خارجی پارک سازی استفاده نمود؟
مقام معظم رهبری: پارک به سبکی که امروزه در کشورمان رایج است، پدیده ای غیر اسلامی است. اسلام تأکید ویژه ی به طبیعت گردی دارد. دقّت شود! خود طبیعت نه مدل مصنوعی آن. لذا بهتر است به جای تأسیس پارکها با مخارج گزاف، طبیعت اطراف شهرها را احیاء کنند؛ و حتّی داخل شهرها ـ حدّ اقلّ شهرهای تازه تأسیس ـ طبیعت را داخل کنند. در بسیاری از شهرهای ما، رودخانه هایی جاری بوده اند که امروز خشک شده اند و برخی را هم حالت طبیعی خارج کرده اند. خدا می خواهد مردم در طبیعت، خدا را ببینند نه شهرداری را.
آیت ا... مکارم: در صورتی که مدل معقولی باشد مانعی ندارد.
 
24- آیا طراحی فضاهای اجرای موسیقی در پارک ها جایز است؟
مقام معظم رهبری: اسلام به هیچ وجه موسیقی را تبلیغ نکرده است. موسیقی حرام داریم و موسیقی مباح، چیزی به نام موسیقی معنوی یا عرفانی یا مستحبّ نداریم. علّامه جعفری کتابی در باب موسیقی دارند که خواندنی است.
آیت ا... مکارم:  اگر موسیقی حرام باشد جایز نیست و همچنین به فرض که حلال باشد و مزاحمتی برای عده ای ایجاد کند آن هم اشکال دارد.
 
25- آیا خانم ها می توانند در پارک ها ورزش کنند ویا باید فضاهایی جداگانه برای ورزش تعبیه نمود؟ آیا مهندس معمار طراح پارک شرعا اجازه طراحی فضای ویژه بانوان را دارد ؟ اگر منجر به تقویت سلامت بانوان مسلمان شود این امر –طراجی پارک با حفظ حریمهای بصری و رفع امکان دید نامحرم چه حکمی دارد ؟
مقام معظم رهبری: اگر به نحوی باشد که خانمها در معرض دید نامحرم نباشند، و نیز در جمع خود خانمهای ورزش کننده، مراعات شئونات اسلامی بشود و اقدام به فسق و فجور نکنند، اشکالی ندارد.
آیت ا... مکارم: در صورتی که مکان های مخصوص خودشان باشد مانعی ندارد.
 
26- آیا می توان بنایی ساخت که براماکن عالیه اسلامی چون مکه مکرمه ویا حرم ائمه اطهار(ع) اشرافیت دارد وعظمت معماری ایشان را خدشه دار می کند ؟
مقام معظم رهبری: اگر موجب هتک حرمت نباشد، بلا اشکال است.
آیت ا... مکارم: هر چیزی که سبب خدشه دار شدن مقامات آنها باشد جایز نیست.
 
27- آیا نگهداری حیواناتی چون سگ و کبوتر در خانه که باعث آلودگی می شوند جایز است؟
مقام معظم رهبری: نگهداری سگ در درون خانه، موجب سرایت نجاست و خلاف شئونات اسلامی است. و نگهداری هر حیوانی اگر موجب آزار برای دیگر افراد یا موجب به خطر افتادن بهداشت دیگران باشد، جایز نیست.
آیت ا... مکارم: در صورتی که هدف و غرض عقلایی صحیحی برای نگهداری آنها وجود داشته باشد مانعی ندارد مثل اینکه سگ را برای پاسبانی در منزل نگه دارند.
 
28- حکم بنایی که ارتفاعش باعث سایه اندازی ویا ممانعت رسیدن نور آفتاب به همسایه ویا معابر می شود چیست؟
مقام معظم رهبری: حضور ذهن ندارم، نیازمند تحقیق در منابع اسلامی است.
آیت ا... مکارم: در صورتی که بر خلاف عرف عادت باشد و موجب ضرر و زیان برای همسایگان شود جایز نیست.
 
29- آیا طراحی سردر ساختمانها به نحوی که در شب پلاک آنها قابل مشاهده نباشد بلااشکال است؟
مقام معظم رهبری: اگر خلاف قانون نباشد بلا اشکال است.
آیت ا... مکارم: ظاهرا اشکالی ندارد هرچند بهتر این است که در هر صورت آشکار باشد تا اسباب اشتباه افراد نشود.
 
30- آیا طراحی مغازه – با نوع حرفه ای که نیاز به توقف اتوموبیل مشتری ها دارد – در مکانهای دارای محدودیت پارک در شهر جایز است ؟
مقام معظم رهبری: جایز است، ولی مشتری ها وظیفه دارند حقوق مردم را مراعات کنند. مثلاً اگر کسی ماشینش را جلوی صافکاری بگذارد به نحوی که موجب مزاحمت برای دیگران شود، مالک ماشین گناهکار است.
آیت ا... مکارم:  در صورتی که اسباب مزاحمت برای همسایگان یا عابرین شود جایز نیست
 
31- آیا مهندس معمار می تواند ساختمانی با تراکم بالا- تعداد طبقات زیاد- طراحی کند که مشرف به خانه مردم باشد؟
مقام معظم رهبری: ساختن ساختمان پر تراکم، فی نفسه اشکال ندارد ولی باید مراعات حریم دیگران بشود. و اگر مهندس این حریم را در طرّاحی اش مراعات نکرده، خود ساکن خانه وظیفه دارد تدابیری بیندیشد تا آسایش مردم سلب نشود.
 آیت ا... مکارم:  جایز نیست مگر اینکه با طرح هایی جلوی اشراف آن را بگیرند.
 
32- آیا در طراحی خانه ؛ مستحب است چینش اتاق ها به گونه ای باشد که تمام اتاق ها رو به قبله باشد؟
مقام معظم رهبری: رو به قبله بودن اتاق یعنی چه؟ یعنی درش رو به قبله باشد یا پنجره اش یا ... ؟ بلی بهتر است خانه طوری طرّاحی شود که موقع نشستن افراد رو به قبله باشند و موقع خوابیدن هم رو به قبله باشند.
آیت ا... مکارم:  با توجه به اینکه نشستن رو به قبله از مستحبات است اگر چینش اتاق به صورت بالا سبب شود کسانی که در آن جلوس می کنند رو به قبله باشند مصداق مقدمه مستحب می شود.


      

آیا میشود به غیر خدا سوگند یاد کرد؟

آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سوالی جواز و یا عدم جواز سوگند به غیر خدا را با استناد به آیات قرآن و روایت معصومین علیه‌السلام تشریح کرد.
آیت‌الله سبحانی در پاسخ به سوالی جواز و یا عدم جواز سوگند به غیر خدا را با استناد به آیات قرآن و روایت معصومین علیه‌السلام تشریح کرد.

 متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است:

سوال

معمولاً مسلمانان و به ویژه شیعیان، به غیر خدا سوگند یاد می‌کنند، آیا چنین سوگندی جایز است؟

در مقام فصل خصومت و قضاوت، جز سوگند به خدا، چیزی کارساز نیست. فقط سوگند به خدا و اسمای حسنای او می‌تواند منکر را تبرئه کند، و اما در غیر این مقام، قرآن مجید، قریب 40 سوگند به غیر خدا دارد، و هدف از سوگندهای قرآن یکی از دو چیز است:

1. سوگند به خورشید و ماه و شب و روز در سوره«الشمس» برای راهنمایی انسان به رموز آفرینش و عظمت آن در این دو موجود است. خدا با این سوگندهای متوالی در انسان، ایجاد انگیزه کرده که با پی گیری با عظمت خلقت، آشنا شود. به همین سبب، در جای دیگر می‌فرماید:

( الذین یذکرون الله قیاماً وقعوداً وعلی جنوبهم ویتفکرون فی خلق السموات والأرض... ). 205

«همان‌ها که خدا را در حال ایستاده و نشسته، و آنگاه که بر پهلو خوابیده‌اند، یاد می‌کنند؛ و در اسرار آفرینش آسمان‌ها و زمین می‌اندیشند...».

2. سوگند به موجودی غیر خدا به خاطر تکریم و تقدیس او، چنان که می‌فرماید:

( لعمرک إنّهم لفی سکرتهم یعمهون ). 206

«به جان تو سوگند، این‌ها در مستی خود سرگردانند!»

خدا در این آیه، به جان پیامبر، سوگند می‌خورد، اگر واقعاً سوگند به غیر خدا آن هم به منظور اظهار قداست و کرامت چیزی، حرام یا قبیح و زشت بود، چرا خدا خود به این کار دست می‌زند؟ قرآن کتاب هدایت است نه ضلالت. بنابراین، سوگند خوردن به امامان و انبیا، نوعی اظهار کرامت و قداست و پاکی آنهاست، علاوه بر این، یک نوع اظهار علاقه به این انسان‌های کامل است.

شگفت اینجاست که وهابیان که سوگند به غیر خدا را تجویز نمی‌کنند، ولی در صحیح مسلم می‌خوانند که پیامبر بارها به جان پدر کسی سوگند خورده است، اینک متن روایات:

1. مسلم در صحیح خود نقل می‌کند که:

«جاء رجل إلی النبی فقال: یا رسول الله، أیّ الصدقة أعظم أجراً؟

فقال: أما وأبیک لتنبأنّه، أن تصدِّق وأنت صحیح شحیح، تَخشی الفقر وتأمل البقاء». ( 207)

«مردی حضور پیامبر(صلی الله علیه وآله) آمد و گفت: ای پیامبر خدا، پاداش کدام صدقه بزرگتر است؟

فرمود: سوگند به پدرت از آن آگاه می‌شوی و آن این که، صدقه دهی در حالی که سالم هستی و به آن حرص داری، از فقر می‌ترسی و به فکر زیستن در آینده هستی».

2. مسلم در صحیح خود نقل می‌کند که:

«جاء رجل إلی رسول الله من نجد یسأل عن الإسلام، فقال رسول الله (صلی الله علیه وآله): خمس صلوات فی الیوم واللیل.

فقال: هل علیّ غیرهنّ؟ قال:لا... إلاّ أن تطوع، وصیام شهر رمضان.

فقال: هل علیّ غیره؟

قال: لا... إلاّ أن تطوع، وذکر له رسول الله الزکاة.

فقال الرجل: هل علیّ غیره؟ قال: لا... إلاّ أن تُطوّع. فأدبر الرجل وهو یقول: والله لا أزید علی هذا ولا أنقص منه. فقال رسول الله (صلی الله علیه وآله) : أفلح و أبیه إن صدق. أو قال: دخل الجنة وأبیه إن صدق. ( 208)

«مردی از اهل نجد به حضور پیامبر(صلی الله علیه وآله) رسید و از اسلام سؤالاتی نمود، پیامبر(صلی الله علیه وآله) فرمود پایه‌های اسلام امور زیر است:

الف. پنج نماز در روز و شب، مرد نجدی گفت: آیا غیر از این‌ها باز نمازهایی هست؟

فرمود: بلی! به طور مستحب.

ب. روزه ماه رمضان، آن مرد پرسید، غیر از آن باز روزه‌ای هست؟

فرمود: به طور مستحب.

ج. زکات، آن شخص پرسید آیا زکات دیگری هست؟

فرمود: به طور مستحب.

آن مرد حضور پیامبر را ترک کرد در حالی که می‌گفت نه کم می‌کنم و نه زیاد.

پیامبر(صلی الله علیه وآله) بر پدر وی سوگند یاد کرد و گفت: سوگند به پدرش رستگار می‌شود، اگر راست بگوید.

یا فرمود: به پدرش سوگند که اگر راست بگوید وارد بهشت می‌شود».

205 . آل عمران/ 191.

206 . حجر/ 72.

207 . صحیح مسلم، ج3، ص 94، باب أفضل الصدقة از کتاب زکات.

208 . صحیح مسلم، ج1، ص 32، باب ما هو الإسلام./حوزه



      

داس توفیقی بر گلوی علامه


 عزل دکتر شریعتی از آن رو حائز اهمیت است که ایشان در طول ریاست خود بر این مرکز بزرگ علمی توانسته بود برای نخستین بار طرح تفکیک جنسیتی را با موفقیت اجرا نماید. 
عزل دکتر شریعتی از آن رو حائز اهمیت است که ایشان در طول ریاست خود بر این مرکز بزرگ علمی توانسته بود برای نخستین بار طرح تفکیک جنسیتی را با موفقیت اجرا نماید.

 پس از روزها بگو مگوهای رسانه‌ای بر سر ابقا و عزل رئیس بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور (علامه طباطبایی) سرانجام دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حجت‌الاسلام دکتر صدرالدین شریعتی را عزل و دکتر حسین سلیمی را به جای وی منصوب کرد.

عزل دکتر شریعتی از آن رو حائز اهمیت است که ایشان در طول ریاست خود بر این مرکز بزرگ علمی توانسته بود برای نخستین بار طرح تفکیک جنسیتی را با موفقیت اجرا نماید؛ طرحی که به مذاق بسیاری از جریانات سکولار چندان خوش نیامده است. اما چندی پیش آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدامات رئیس دانشگاه علامه طباطبایی به خاطر تشکیل کلاس‌های تک جنسیتی در این دانشگاه قدردانی کرد و دکتر کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت قبل نیز در پایان مسئولیت وزارتی خود در نامه‌ای از فعالیت‌ها و تلاش‌های دکتر سید صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی تقدیر و تشکر کرده بود. دکتر شریعتی در زمان ریاست خود بردانشگاه علامه طباطبایی علاوه بر اجرای تفکیک جنسیتی توانسته بود‌ فضای حاکم بر این دانشگاه را آرام نگه دارد و اجازه ندهد جریانات خارج از دانشگاه فضای علمی این مرکز بزرگ آموزش علوم انسانی را تحت تاثیر التهابات سیاسی قرار دهد.

اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید! و انتصاب دکتر توفیقی به سرپرستی وزارت علوم، برخی فعالان فتنه با راه اندازی یک کمپین در شبکه اجتماعی فیسبوک اقدام به عقده‌گشایی کرده و خواستار برکناری شریعتی شدند. از آنجا که دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از او پرسیده بود، آیا مدیران شایسته دولت دهم را درو خواهد کرد یا از آنها استفاده می‌کند، پاسخ داد: « ما گفتیم کلید داریم داس نداریم»، اکنون این پرسش مطرح می‌شود که با توجه به سوابق ارزنده دکتر شریعتی عزل وی مصداق درو کردن نیست؟

البته این اقدام، اولین رفتار عجولانه دولتمردان « تدبیر و امید » نیست، چنانکه اسحاق جهانگیری در نخستین بخشنامه‌ای که به امضا رساند، دستور ابطال مصوبات هیئت وزیران دولت احمدی نژاد را صادر کرد؛ حال آنکه مصوبات هر دولتی اگر در چارچوب مقررات قانونی تهیه و ابلاغ شده با بخشنامه معاون اول نمی‌توان جلوی آن را گرفت.

مصوبه دولتی وقتی فرآیند قانونی را برای تصویب طی کرده باشد یا باید رئیس مجلس مغایرت آن با قانون را اعلام کند یا برای توقف آن شکایتی به دیوان عدالت اداری ارائه شود در غیر این صورت نمی‌توان مصوبات دولت را از اعتبار انداخت، چنانکه منتظری رئیس دیوان عدالت اداری در واکنش به این اقدام گفت: موضوعی که آقای جهانگیری به‌صورت بخشنامه صادر کرده قطعاً مغایر قانون است و رئیس‌جمهور یا معاون اول وی حق جلوگیری از اجرای آن را ندارند.

البته عزل و نصب‌ها و اصلاح بخشنامه‌ها و مصوبات دولت‌های گذشته جزو اختیارات قانونی هر دولتی است، اما قلم کشیدن بر مصوبات هیئت وزیران و عزل مدیری که منشأ خدمات فراوانی در حوزه مدیریتی خود بوده است، چگونه می‌تواند‌ نشانه تدبیر باشد؟ به قول رندی با کلید است که می‌توان قفل‌ها را گشود و خطاها را اصلاح کرد، بنابراین دولتمردان اگر کلید ندارند، حداقل داس هم به دست نگیرند.

درباره عزل رئیس دانشگاه علامه طباطبایی این همه ماجرا نیست، چراکه دکتر توفیقی سرپرست وزارت علوم سابقه روشنی در ماجرای فتنه 88 ندارد و از شانس چندانی برای گرفتن رأی اعتماد از مجلس ندارد، خصوصاً آنکه انتشار فایلی صوتی تصویری از ایشان در جمع متحصنین دانشگاه تهران که در سخنانی از سران فتنه حمایت کرده بود، کمترین امیدی را برای تکیه زدن بر صندلی وزارت باقی نگذاشته است؛ بنابراین برخی آگاهان سیاسی این قبیل عزل و نصب‌ها را اقدامی پیشدستانه و تلافی‌جویانه در مقابل رأی نمایندگان ملت ارزیابی می‌کنند، چنانکه پیش از این صادق زیباکلام درگفت و گو با خبرگزاری آریا، گفته بود: فکر می‌کنم مجلس به هیچ وجه به وی رأی اعتماد ندهد. بنده به دکتر روحانی پیشنهاد می‌کنم آقای توفیقی را فعلاً برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی نکند و از سه ماه مهلت قانونی که دارد استفاده کند و دکتر توفیقی به عنوان سرپرست به وظایف خود عمل کند و اساتید اخراج شده و دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها بازگردانده شوند و پس از سه ماه فردی که کمتر در مظان اتهام فتنه قرار دارد به مجلس معرفی شود تا بتواند رأی اعتماد را به دست آورد.

اکنون سؤال اساسی این است که آیا اساتید اخراج شده و دانشجویان ستاره دار همان کسانی هستند که به تعبیر زیبا کلام باد فتنه به آنها خورده و از دانشگاه اخراج شده‌اند و کسی جز توفیقی نمی‌تواند آنها را بازگرداند؟ اگر اینگونه است آیا نباید منتظر فتنه‌های دیگری در دانشگاه‌ها بود؟ اگر این آوردن و بردن‌ها سیاسی نیست چرا نباید اجازه داد وزیر بعدی درباره آنها با تدبیر عمل کند؟

این عزل و نصب‌های مشکوک در حالی است که به گفته محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش مجلس، نمایندگان ملت امروز طرحی دو فوریتی را بررسی می‌کنند که براساس آن از 20 مردادماه تمامی عزل و نصب‌های سرپرستان وزارتخانه‌ها ملغی می‌شود.

منبع:  


      

امنترین رمز برای حساب بانکی شما

گرچه رمزهای عبور رایج‌ترین روش احراز هویت محسوب می‌شوند، اما با این وجود این روش به عنوان ضعیف‌ترین شکل حفاظت محسوب می‌شود و همین مساله ایجاب می‌کند در انتخاب رمزهای عبور دقت بیشتری صورت گیرد. 
گرچه رمزهای عبور رایج‌ترین روش احراز هویت محسوب می‌شوند، اما با این وجود این روش به عنوان ضعیف‌ترین شکل حفاظت محسوب می‌شود و همین مساله ایجاب می‌کند در انتخاب رمزهای عبور دقت بیشتری صورت گیرد.

رمزهای عبور در صورتی که هوشمندانه انتخاب شده و به درستی مدیریت شوند، می‌توانند بسیار کارآمد باشند اما قطعا در این زمینه باید دقت ویژه‌ای صورت بگیرد.

رمزهای عبور یک‌بارمصرف قوی‌ترین نوع رمزعبور محسوب می‌شوند و از آنجا که انسان توانایی به خاطر آوردن یک سری نامتناهی از رشته کاراکترهای تصادفی را ندارد، بنابراین رمزهای عبور یک‌بارمصرف اغلب به عنوان عامل‌های نوع دو شناخته می‌شوند که از دستگاه‌های پردازشی مانند token استفاده می‌کنند.

در برخی از محیط‌ها، رمزهای عبور اولیه برای حساب‌های کاربری کاربران به طور خودکار تولید می‌شوند. اغلب رمزهای عبور تولید شده به صورت رمز عبور ترکیبی است. رمز عبور ترکیبی، رمز عبوری است که از ترکیب دو یا چند کلمه نامرتبط به همراه عدد و نشانه در بین آن‌ها ساخته می‌شود. بنا بر اعلام مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌یی، تولید رمزهای عبور ترکیبی برای کامپیو‌تر آسان است اما نباید برای مدت زمان طولانی از آن‌ها استفاده کرد زیرا نسبت به حملات حدس زدن رمز عبور آسیب‌پذیر می‌شوند. اگر الگوریتم تولید رمزهای عبور کشف شود، تمامی رمزهای عبور ایجاد شده توسط سیستم در معرض خطر قرار می‌گیرند.

یک روش رمز عبور که کمی موثر‌تر از رمز عبور اولیه است، عبارت عبور است. عبارت عبور رشته‌ای از کارکتر‌ها است که معمولا طولانی‌تر از رمز عبور است. استفاده از عبارت عبور فوایدی دارد از جمله آنکه توسط ابزار brute force به سختی شکسته می‌شوند و هم‌چنین کاربر را تشویق می‌کند تا از رمز عبورهایی با کارکترهای متعدد استفاده کند که در عین حال به خاطر سپردن آن‌ها هم آسان است.

با این حال در این میان بسیاری از سیستم‌ها، سیاست‌هایی برای رمز عبور اتخاذ می‌کنند تا ویژگی‌ها و املای رمز عبور را محدود کنند و بدین ترتیب امنیت بیشتری را برای شبکه خود به ارمغان آورند. تعیین حداقل طول رمز عبور، حداقل عمر رمز عبور، حداکثر عمر رمز عبور، استفاده از سه یا چهار نوع کاراک‌تر در رمز عبور (حروف کوچک، حروف بزرگ، اعداد و نشانه‌ها) و ممانعت از استفاده مجدد برخی از رایج‌ترین محدودیت‌هایی رمزهای عبور به شمار می‌روند.

منبع: همشهری آنلاین


      

گاف بزرگ بیبیسی درباره سوریه

شبکه رژیم سلطنتی انگلیس بی بی سی در اقدامی کاملا غیر حرفه ای، تصاویر آرشیوی از حملات شیمیایی صدام را تحت عنوان حملات شیمیایی در سوریه پخش کرد. 
شبکه رژیم سلطنتی انگلیس بی بی سی در اقدامی کاملا غیر حرفه ای، تصاویر آرشیوی از حملات شیمیایی صدام را تحت عنوان حملات شیمیایی در سوریه پخش کرد.

 گزارشگر کانال ده رژیم صهیونیستی گفت: "موج تهدیدهای آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه در حال گسترش است. وزارت دفاع آمریکا منتظر دستور اوباما است. در همین راستا اظهارات تند جان کری وزیر خارجه آمریکا افکار عمومی آمریکاییها و جامعه جهانی را برای حمله نظامی علیه سوریه، آماده کرد."

وی افزود: "هیأتی اسرائیلی به ریاست یعوب عامید رور معاون امنیت ملی برای بررسی آخرین تحولات سوریه با مقامات کاخ سفید دیدار و گفتگو کرد."

این گزارشگر صهیونیست خاطرنشان کرد: "در حال حاضر منتظر شمارش معکوس آمریکا برای اقدام نظامی علیه سوریه هستیم."

گزارشگر کانال ده رژیم صهیونیستی گفت: "همزمان با بصدا درآمدن بوقهای جنگ، بسیاری از مردم آمریکا در سایتهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی خواستار متوقف شدن هیاهوی جنگ شدند؛ در این بین نه تنها جان بولتون نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، بلکه بسیاری از مردم این کشور در سایتهای اینترنتی و شبکه های اجتماعی مخالفت خود را با حمله به سوریه اعلام کردند."

تلویزیون رژیم صهیونیستی در ادامه این گزارش اظهارات یکی از فعالان آمریکایی ضد جنگ را پخش کرد.

وی گفت: "آقای اوباما که موفق به دریافت جایزه نوبل صلح شده است، در سودای شعله ور کردن جنگ جدید در خاورمیانه به سر می برد. وی این جایزه را با ادعای دروغ سلاح کشتار جمعی همانند دروغهای جرج دبلیو بوش می فروشد."

مجری یک شبکه تلویزیونی مستقل نیز در این باره گفت: "آمریکاییها شاهد ادعاهای دروغین کشورشان در خصوص وجود سلاحهای کشتار جمعی در عراق بودند. دولت اوباما ادبیات جرج دبلیو بوش را برای توجیه حمله به سوریه به کار می گیرد."

گزارشگر اسرائیلی در ادامه خاطرنشان کرد: "شهروندان آمریکایی جنگ عراق را غیر ضروری و بسیار پر هزینه می دانند. جامعه آمریکا دلایل کاخ سفید را برای اقدام نظامی علیه سوریه کافی نمی داند."

تلویزیون رژیم صهیونیستی در همین حال اظهارات "کارلا دل بونتا" فرستاده سازمان ملل به سوریه را در ماه "می" گذشته پخش کرد.

وی گفت: "شواهد متعددی مبنی بر استفاده از گاز اعصاب از سوی گروههای مسلح بدست آمده است. وهیچ دلیلی که ثابت کند این گازهای سمی توسط دولت سوریه بکار رفته شده، وجو ندارد."

گزارشگر کانال ده رژیم صهیونیستی در ادامه اظهار داشت: "پیش از این گزارشهای متعددی مبنی بر اقدام گروههای مسلح سوریه برای  قاچاق گاز سارین از ترکیه به سوریه و اقدام عربستان برای مجهز کردن عناصر القاعده در سوریه شنیده شد."

وی اذعان کرد: "جنگ در سوریه میان روشنایی و تاریکی نیست. بلکه میان نظام اسد و جبهه النصره وابسته به القاعده عراق است که قدرتمندترین نیروی رزمی گروههای مسلح مخالف بشار اسد را تشکیل می دهد."

این گزارشگر تأکید کرد: "بی بی سی به اشتباه تصاویری از قربانیان سلاح شیمیایی عراق در دوران صدام را پخش و ادعا کرد که این تصاویر مربوط به سوریه است."

وی افزود: "جان بولتون سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل  و مشاور جرج بوش پدر سیاستمدار برجسته حزب جمهوری خواه از حامیان سرسخت حمله به عراق بود؛ ولی وی در حال حاضر موضع متفاوتی دارد."

تلویزیون رژیم صهیونیستی در همین حال اظهاران جان بولتون را در خصوص اقدام نظامی علیه سوریه پخش کرد.

بولتون گفت: "اقدام نظامی علیه سوریه به نفع امریکا و اسرائیل نیست. من نگرانم اقدام نظامی محدود علیه سوریه، جایگاه ایران را در منطقه تحکیم کند."

منبع: العالم


      
<      1   2   3   4   5   >>   >