|
||
کلمه حجاب مصدر از ریشه (ح ج ی) است. لغویون معانی مختلفی برای حجاب آورده اند، از جمله: پرده، حاجب و پوشیدن. به طور خلاصه حجاب به معنای چیزی است که میان دو شیء حائل میشود. اما در مفهوم، حجاب پوشش و ساتری است که فرد را از طمع نامحرم مصون و محفوظ بدارد.
حجاب و عفاف در ایران قدمتی چند هزار ساله دارد. سالها قبل از ظهور دین مبین اسلام مردم ایران زمین پیرو دین و آیین زرتشت پیامبر ایران زمین بودند که در این آیین به حجاب و عفاف توجه شده بود. چنانچه در خرده اوستا میخوانیم: « نامی زت واجیم، همگی سر واپوشیم و همگی نماز واکریم بردادار هورمزد» (1)
بدین معنا که: «همگان نامی ز تو برگوییم و همگان سر خود میپوشیم و آنگاه به درگاه دادار اهورامزدا نماز میکنیم.» همچنین در جاهای دیگری در این فرهنگ نیز به پوشش توجه شده که ذکر آن در این مجال نمیگنجد.
مساله پوشش فقط مربوط به دین مبین اسلام نیست هرچند که کاملترین و بهترین پوشش را در مکتب حقه اسلام شاهد هستیم اما در دیگر ادیان هم به پوشش و حجاب توجه شده است که به صورت مختصر بدان میپردازیم.
ویل دورانت تاریخ نویس بزرگ غرب در مورد عدم رعایت حجاب در دین یهود مینویسد: «نپوشاندن موی سر خلافی بود که مرتکب آن را مستوجب طلاق میساخت.» (2)
انجیل (کتاب مقدس مسیحیت) نیز در موارد فراوانی بر حجاب و پوشش تاکید کرده است. از جمله در عهد جدید بر لزوم پوشش موی سر به ویژه در مراسم عبادی(3) با وقار و امین بودن زن(4) تذکر داده است.
اما حجاب و عفاف در اسلام:
در قرآن کریم داریم که :
« یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلابِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحِیماً »(5)
اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: روسرىهاى بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفّت و پاکدامنى) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند، و خداوند آمرزنده مهربان است.
و همچنین در جای دیگر آمده است که :
«قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضوا مِنْ أَبْصرِهِمْ وَ یحْفَظوا فُرُوجَهُمْ ذَلِک أَزْکی لهَُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِیرُ بِمَا یَصنَعُونَ .وَ قُل لِّلْمُؤْمِنَتِ یَغْضضنَ مِنْ أَبْصرِهِنَّ وَ یحْفَظنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا مَا ظهَرَ مِنْهَا وَ لْیَضرِبْنَ بخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبهِنَّ وَ لا یُبْدِینَ زِینَتَهُنَّ إِلا لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ ءَابَائهِنَّ أَوْ ءَابَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنَائهِنَّ أَوْ أَبْنَاءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوَنِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَوَتِهِنَّ أَوْ نِسائهِنَّ أَوْ مَا مَلَکَت أَیْمَنُهُنَّ أَوِ التَّبِعِینَ غَیرِ أُولی الارْبَةِ مِنَ الرِّجَالِ أَوِ الطفْلِ الَّذِینَ لَمْ یَظهَرُوا عَلی عَوْرَتِ النِّساءِ وَ لا یَضرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ مَا یخْفِینَ مِن زِینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلی اللَّهِ جَمِیعاً أَیُّهَ الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکمْ تُفْلِحُونَ» (6)
«به مردان مؤمن بگو دیدگان خویش را از نگاه به زنان اجنبی باز گیرند و فرجهای خویش را نگهدارند این برای ایشان پاکیزهتر است که خدا از کارهایی که میکنید آگاه است و به زنان با ایمان بگو چشم از نگاه به مردان اجنبی فرو بندند و فرجهای خویش را حفظ کنند و زینت خویش را جز آنچه آشکار است آشکار نسازند و باید که روپوش هایشان را به گریبانها کنند و زینت خویش را نمایان نکنند مگر برای شوهرانشان ، یا پدران و یا پدر شوهران یا پسران و یا پسر شوهران و یا برادران و یا خواهرزادگان و یا برادرزادگان و یا زنان و یا آنچه مالک آن شدهاند یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند و یا کودکانی که از اسرار زنان خبر ندارند، و مبادا پای خویش را به زمین بکوبند تا آنچه از زینتشان که پنهان است ظاهر شود ای گروه مؤ منان همگی به سوی خدا توبه برید شاید رستگار شوید»
سفارش ادیان ابراهیمی به ویژه دین مبین اسلام به حفظ حجاب و عفاف در جامعه را میتوان به گونههای مختلفی تحلیل کرد، یکی از دلایل حفظ این حجاب و عفاف در جامعه توجه به بهداشت روانی جامعه است. رعایت این مسائل باعث محدود شدن روابط به محیط خانواده و ایجاد صمیمیت بین زوجین میشود و از آنجا که جامعه از اجتماع خانوادهها تشکیل شده این سلامت به سلامت جامعه کسترش خواهد یافت.
از حضرت زهرا(سلام الله علیها) روایت شده که:
« خداوند تقرب زن را از ناحیه حجاب و رعایت حجاب و رعایت حریم محرم و نا محرم قرار داده، زن هرچه بیشتر به مسئله حجاب خود مقید باشد به خداوند نزدیکتر خواد بود.» (7)
نکته مهم اینکه تبیین حجاب در بینش قرآن به این معنی است که زن باید کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بتواند از حق خود صرف نظر کند و نیز حجاب زن مربوط به مرد هم نیست تا با رضایت مرد از حجاب صرف نظر کند. حجاب زن مربط به خانواده هم نیست تا اعضا خانواده رضایت بدهند. بلکه بر این اساس حجاب حقی الهی است. از این رو کسی حق ندارد بگوید به نداشتن حجاب رضایت دادم. (8)
نظر علما و بزرگان اسلامی بر آن است که بهترین نوع حجاب چادر است، چرا که باعث تکریم مقام زن میشود. یعنی چادر باعث توجه به شخصیت زن میشود و نه اندام وی.چنانچه در کشورهای غربی شاهد هستیم زن به عنوان ابزاری جهت تبلیغات کالاها و گاهی از آن بدتر مستقلا به عنوان کالا استفاده میشود. عمق این فاجعه آنجاست که تمام این شیطان صفتیها با نام آزادی اتفاق بیافتد آن هم با دکوراسیونی شیک و مجلسی و برای فریب دادن پاکان دیندار !
پیر جماران میفرمودند که:
« و گمان نشود که آن جنایات با اسم آزاد زنان و آزاد مردان بدون نقشه جهانخواران و جنایت کاران بین المللی بود. یکی از نقشههای آنان کشیدن جوانان به مراکز فحشا بود که موفق شدند و کشور ما را از جوانان که عضو فعال جامعه اند تهی کردند و مغز آنها را از قوهی تفکر خلع . اگر روزی باید روز زن باشد چه روزی والاتر و افتخار آمیزتر از روز ولادت با سعادت فاطمه سلام الله علیهاست. زنی که که افتخار خاندان وحی چون خورشیدی بر تارک اسلام عزیز میدرخشید زنی که فضایل او هم طراز فضایل بی نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت بود.» (9)
سال 89 رییس گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور ساری آماری را اعلام کرد که بسیار وحشتناک بود، آمار این گونه بود که علت 49 درصد طلاقها بد حجابی است. به راستی که اینها نتیجهی فاصله گرفتن از آموزههای اصیل دینی است.
پی نوشت ها:
1- اوستا،مترجم:هاشم رضی،بخش هشتم،خرده اوستا آفرینگان ص403
2- ویل دورانت ،تاریخ تمدن،ج 1،ص552
3- رسالهی اول پولس رسول به فرنتیان،باب یازدهم،فقره 1_6
4- رساله پولس رسول به تیموناؤس،باب سوم فقره 11
5- آیه 59 سوره احزاب
6- سوره نو ر آیات 30 و 31
7- وسایل الشیعه ج 14 ص123
8- زن در آیینه جلال و جمال، عبدالله جوادی آملی ص 350
9- صحیفهی امام ج 12 ص 274
|
||
منبع: فرهنگ نیوز |
محمد رضا ادبی بسیجی 18 ساله عضو پایگاه مقاومت مسجد رسول اعظم (ص) در پی عربده کشی اراذل و اوباش به آنها معترض می شود که پارک مکان عمومی است و متعلق به همه است و از آنها می خواهد که آرام باشند و سر و صدا نکنند.
اراذل و اوباش با تمسخر وی پارک را ترک می کنند، اما در یک غافل گیری با ضربات متعدد چاقو به پهلو های وی او را به شهادت می رسانند.
وی که اصالتا اهل بخش کوهنجان سروستان بوده روز گذشته در این شهر تشییع و به خاک سپرده شد.
منبع: شیرازه
|
||
1. هر وقت در زندگیات گیری پیش آمد و راه بندان شد، بدان خدا کرده است؛ زود برو با او خلوت کن و بگو با من چه کار داشتی که راهم را بستی؟ هر کس گرفتار است، در واقع گرفته ی یار است. |
||
منبع: به نقل از فرهنگ نیوز |
1).پیمان شکنی:
خدای متعال فرمود: پس به سبب این که پیمانشان را شکستندلعنتشان کردیم(ازرحمت خدا دورشان کردیم)ودل هایشان راسخت وحق ناپذیرگردانیدیم......
2).زیاده گویی:
رسول خدا (صلی الله علیه واله وسلم)فرمود:به راستی زیاده گویی درغیر یادخدا دل راسخت میکند
3).طولانی دانستن عمر:
امیرالمومنان(سلام الله علیه )فرمود:زمان رادراز نپندارید[عمرتان راطولانی ندانید]که موجب قصاوت دلتان میگرددچنان که اگرکاربد دیر پاشدهودوام یابدمایه قساوت میگردد
4). لهو ولعب:
رسول خدافرمود:سه چیز موجب قساوت دل میشودگوش سپردن به لهو(موسیقی و...)در پی شکار[تفریحی]رفتن ورفت وآمد به دربار سلطان
5).زیادی ثروت:
امیر المومنان فرمود: زیادی ثروت موجب تباهی دین وقساوت قلب میشود
6).نگاه به بخیل:
امیر المومنان فرمود:نگاه به بخیل قلب راسخت میکند
7).گفت وگوی بی حاصل:
امیر المومنان فرمودند:از گفت وگوی بی حاصل ودشمنی برحذر باشید که آن دو قلب ها را بیمار میکند
8).عشق غیر الهی:
امیر المومنان فرمودند:هرکس به چیزی عشق [زمینی ] بورزدچشمش کور ودلش بیمار گردد
9).تکرار گناه وهمنشینی با ثروتمندان خوش گذران:
رسول خدا(ص) فرمود:چهار چیز دل را می میراند:گناه روی گناه وزیادی گفت وگو بازنان ودر افتادن با احمق،بدین گونه که توبگویی واو بگوید،درحالی که به خیر تن ندهند وهمنشینی بامردگان!!!پرسیدند ای رسول خدا مردگان کیایند؟فرمود:هر توانگر خوشگذران
10).خلوت بازنان وهمنشینی با گمراهان:
رسول خدا فرمود چهار چیز مایه تباهی دلهاست:خلوت بازنان وگوش سپردن به آنها وپذیرفتن رای آنهاوهم نشینی بامردگان.سوالشد ای رسول خدا مجالست با مردگان چگونه است؟فرمود مجالست با هر گمراه رویگردان از احکام (دستورهای)الهی
11).زیادخندیدن:
رسول خدافرمود:ازخنده فراوان برحذر باش که دل را می میراند
منبع:مفاتیح الحیاه ص135 تا137
(امام )فرمود:پنج کار را انجام ده،سپس هرچه میخواهی گناه کن؛
اول:روزی خدا را مخور و هرچه میخواهی گناه کن.
دوم:از قلمرو فرمانروایی خدا بیرون رو و هرچه میخواهی گناه کن.
سوم:به جایی برو که خدا تو را نبیند و هرچه میخواهی گناه کن.
چهارم:هرگاه فرشته مرگ آمد تا جان تو را گیرد او را از خود بران و هرچه می خواهی گناه کن.
پنجم:هرگاه مالک دوزخ خواست تو را در آتش ببرد،وارد آتش نشو و هرچه می خواهی گناه کن.
جامع الخبار صفحه130
م:مرام و معرفت
دیروز شیطان را دیدم
در حوالی میدان بساطش را پهن کرده بود ؛
فریب می فروخت!!
مردم دورش جمع شده بودند،هیاهو میکردند،هول میدادند و بیشتر میخواستند
توی بساطش همه چیز بود : غرور،حرص،دروغ،جنایت و...
هرکس چیزی می خریدو در ازایش چیزی می داد
بعضی ها تکه ای از قلبشان را میدادند
و بعضی پاره ای از روحشان را
بعضی ها ایمانشان را میدادند
و بعضی آزادگیشان را
شیطان میخندیدو دهانش بوی گند جهنم میداد،حالم را به هم میزد،انگار ذهنم را خواند
موذیانه خندید و گفت :
من کاری با کسی ندارم
فقط گوشه ای بساطم را پهن کرده ام و آرام نجوا میکنم
نه قیلوقال میکنم و نه کسی را مجبور میکنم چیزی از من بخرد
می بینی! آدم ها خودشان دور من جمع شده اند
آن وقت سرش را نزدیکتر آورد و گفت:
البته تو با اینها فرق میکنی
تو زیرکی و مومن،زیرکی و ایمان آدم را نجات می دهد
اینها ساده اند و گرسنه،در ازای هرچیز فریب میخورند
ساعتها کنار بساطش نشستم تا اینکه چشمم به جعبه ی عبادت افتاد ک لابه لای چیز دیگر بود
دور از چشم شیطان آنرا برداشتم و توی جیبم گذاشتم
با خود گفتم:بگذار یکبارم که شده کسی چیزی را از شیطان بدزدد
به خانه آمدم و در کوچک جعبه ی عبادت را باز کردم
توی آن اما جز غرور چیزی نبود
جعبه عبادت از دستم افتاد و غرور توی اتاق ریخت
فریب خورده بودم،فریب
دستم را روی قلبم گذاشتم ، نبود!
فهمیدم ک آنرا کنار بساط شیطان جاگذاشتم
تمام راه دویدم،تمام را لعنتش کردم،تمام راه خدا خدا کردم
میخواستم عبادت دروغی اش را توی سرش بکوبم و قلبم را پس بگیرم
به میدان رسیدم،شیطان اما نبود
آنوقت نشستم و های های گریه کردم،اشک هایم ک تمام شد
بلند شدم تا بی دلی ام را با خود ببرم
ک صدایی شنیدم....
صدای قلبم را
و همانجا بی اختیار ب سجده افتادم و زمین را بوسیدم
به شکرانه قلبی ک پیدا شده بود.
منبع:مرام و معرفت
حجتالاسلام محمد مهدی ماندگاری چهارشنبه شب در مراسم اختتامیه ترتیلخوانی قرآن که در شبستان امام خمینی(ره) حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به گامهای در نظر گرفته شده برای احیای قرآن و عترت اظهار کرد: امروز مردم کارشناس و متخصصمحور هستند بنابراین قرآن و عترت به عنوان بالاترین کارشناس باید در زندگی مردم حضور داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: نخستین قدم برای پررنگشدن قرآن و عترت اعتمادسازی نسبت به کلام خدا و اهل بیت(ع) است که به عنوان کارشناس عالم هستی پویا و زندهاند.
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تلاوت قرآن وصیت نورانی پیامبر اکرم(ص) است گفت: باید به تلاوت قرآن بپردازیم تا از گمراهیها و ضلالتها نجات پیدا کنیم.
وی ترویج فرهنگ تدبر و تفکر را از گامهای احیای قرآن و عترت ذکر کرد و افزود: باید فرهنگ تدبر در قرآن ترویج شود که بار سنگین آن بر دوش حوزههای علمیه است.
ماندگاری عمل به قرآن، اطاعت از نسخههای آسمانی و دفاع از قرآن را از دیگر گامهایی ذکر کرد که در احیای قرآن و اهل بیت(ع) تأثیرگذار است.
وی یادآور شد: نباید قرائت و انس با قرآن به چنین جلسات خلاصه شود بلکه لازم است نرمافزارهای قرآنی در دسترس قرار گیرد تا همواره از آنها استفاده شود.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: کسی میتواند یار مهدی فاطمه (س) باشد که حقگرا، باطلگریز و حقشناس باشد بنابراین هر اندازه افراد قرآن و عترت را در خود تقویت کنند به تعجیل در فرج حضرت ولی عصر(عج) کمک خواهند کرد.