سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سیره ائمه اطهار(ع) در پرداخت صدقه شب قدر

سیره ائمه اطهار(ع) در پرداخت صدقه شب قدر
بنا بر آیات و روایت بی شمار صدقه در دفع و رفع بلایا، خطرات، سوء عاقبت و مرگ های ناگوار نقش و اثری اساسی و چشمگیر دارد. به ویژه اگر به نیابت از طرف امام عصر (عج) ادا شده باشد و نیز این نیابت از طرف کلیه شیعیان و خواهران و برادران دینی صورت گرفته باشد.

به گزارش فرهنگ نیوز ، شب قدر در فرهنگ قرآن و روایات از جایگاه بس عظیمی برخوردار است تا آنجا که شب قدر در قرآن برابر با هزار ماه دانسته شده، و شب نزول قرآن، و شب تعیین تقدیرات یکسال و شب مبارک معرفی شده است و در روایات هم تعبیرات زیبایی از شب قدر آمده است، همچون شب بخشیده شدن گناهان و اینکه هر کس در آن شب بخشیده نشود، مورد نفرین خدا واقع می شود. ائمه اطهار (ع) توصیه های مختلفی درباره شب قدر داشتند که از مهمترین آن عبادت و شب زنده داری و مراسم قرآن بر سر گرفتن است به گونه ای که در روایات از ائمه معصوم نقل شده که مادر گرامی شان حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا(س) کودکان گرامی شان را شب قدر با دادن خوراکی بیدار نگه می داشتند.

یکی دیگر از توصیه های ائمه و بزرگان دینی حضور در مسجد در ماه رمضان به ویژه در شب قدر است و پیامبر (ص) در دهه سوم ماه مبارک رمضان، مقید بودند تا شب و روز در مسجد معتکف باشند. مراسم قرآن بر سر گرفتن نیز از جمله اعمال شب قدر است که در سیره معصومان دیده می شود. همچنین از عباداتی که سخت در اسلام بر آن سفارش شده، مخصوصا در ماه مبارک رمضان، برپایی نماز جماعت است. انس بن مالک از پیامبر گرامی اسلام (ص) نقل کرده که فرمودند: «مَنْ صَلّی مِنْ اَوَّلِ شَهْرِ رَمَضانَ اِلی آخِرِه فی جَماعَةٍ فَقَدْ اَخَذَ بِحَظٍّ مِنْ لَیْلَةِ الْقَدْرِ» یعنی: « کسی که از اوّل تا آخر ماه رمضان در نماز جماعت حاضر شود، بهره ای از شب قدر گرفته است.» و  امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) در مورد تقید پیامبر(ص) در به پاداری نماز جماعت در شب قدر می فرمایند:«شب بیست و سوم در عین حالی که باران شدیدی آمده بود و مسجد مدینه را گل و آب فرا گرفته بود، رسول خدا (ص) ما را به نماز وا می داشت.» آن گاه فرمود: «فَصَلّی بِنا رَسُولُ اللّهِ صلی الله علیه و آله وَ إِنَّ أَرْنَبَةَ اَنْفِهِ لَفِی الطّینِ؛ پس رسول خدا (ص)با ما نماز[جماعت] خواند، در حالی که نوک بینی حضرت در گل فرو رفته بود.»

از اعمالی که در ماه مبارک رمضان مورد تأکید قرار گرفته، افطاری دادن به دیگران است که این مسئله در شب قدر از ثواب بیشتری برخوردار است. پیامبر اکرم (ص)در خطبه معروف شعبانیه می فرماید:«مردم بیدار باشید! کسی که از شما به روزه دار مؤمن در این ماه افطاری دهد، پاداش آزاد نمودن یک برده و بخشش گناهان گذشته را همراه دارد. عرض شد: ای رسول خدا! ما توان افطاری دادن نداریم. حضرت فرمود: بترسید از آتش! ولو با دادن نصف دانه خرما و از آتش بپرهیزید! گر چه با دادن شربت آب باشد.»

همچنین امام علی(ع) در شبهای مبارک رمضان و شبهای قدر به مردم اطعام می کرد و آنها را موعظه می نمود و امام زین العابدین(ع) نیز در طول ماه مبارک رمضان در راه خدا انفاق می کرد و صدقه می داد و می فرمود که شاید [با این کار صدقه] شب قدر را دریابم. امام صادق (ع) فرمود: «جدّم امام زین العابدین (ع) روزی که روزه می گرفت، دستور می داد گوسفندی ذبح کنند و آن را تکه تکه نموده، بپزند. هنگام افطار که نزدیک می شد، حضرت به دیگها سر می زد تا بوی آنها را استشمام کند، در حالی که روزه دار بود. سپس دستور می داد ظرفها را پر کنند و یکی یکی به در خانه افراد [فقیر] ببرند تا آنجا که غذا تمام می شد. آن گاه خود با نان و خرما افطار می نمود.»

بنا بر آیات و روایت بی شمار صدقه در دفع و رفع بلایا، خطرات، سوء عاقبت و مرگ های ناگوار نقش و اثری اساسی و چشمگیر دارد. به ویژه اگر به نیابت از طرف امام عصر (عج) ادا شده باشد و نیز این نیابت از طرف کلیه شیعیان و خواهران و برادران دینی صورت گرفته باشد. یکى از اعمالى که سید بن طاووس (ره) به آن بسیار اهمیت مى ‏داد، صدقه براى حفظ وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه بود. چون یکى از تکالیف زمان غیبت، صدقه دادن ‏براى حفظ وجود مبارک امام زمان (ع) است.

سید بن طاووس، در کتاب «امان‏ الاخطار» در ضمن دعایى که براى صدقه دادن در وقت‏ سفر ذکر مى ‏کند می ‏نویسد: خدایا! این (صدقه) از آن تو و براى توست و صدقه‏ اى براى سلامتى مولایمان مهدی (عج) می ‏باشد، و بر او درود بفرست آن هنگام که در سفر است و در تمام حرکت‌ها و استراحت هایش، در تمامى اوقات شب و روزش و صدقه ‏اى است‏ براى هرچه که متعلق به اوست.

باید توجه داشت که آن حضرت هیچ احتیاجى به صدقه و دعاى ما ندارد بلکه خود یک نوع اظهار محبت و دوستى به آن جناب است، و این عمل راه و سببى است براى جلب رضاى پروردگار و حصول قرب به خداوند در قضاى حوائج و دفع بلا. لذا آثار صدقه به انفاق کنندگان آن مى‏ رسد مخصوصا اگر انفاق براى اظهار محبت و دعا براى وجود مقدس امام (ع) باشد.

پس در این شبهای پر برکت ماه رمضان و لیالی سرنوشت ساز قدر با پرداختن صدقه جمعی، اولاً رفع موانع ظهور امام عصر (عج) را از پروردگار حکیم طلب کنیم و ثانیاً بلایا و حوادثی را که احتمالا از جانب خداوند تقدیر می شود را  با رخدادهای خیر و نیک و سعادت آمیز جایگزین نماییم. همانطور که در جلد 4 کتاب کافی صفحه 5 از امام صادق(ع) حدیثی نقل شده است که امام صادق(ع)فرمودند: روز خود را با صدقه آغاز کنید و به آن رغبت نشان دهید زیرا مؤمنی نیست که به خاطر خدا صدقه ای بپردازد مگر اینکه خداوند شر آنچه در آن روز از آسمان به زمین نازل می شود را از وی دفع می کند.

منبع: مهر


      

علی را قدر پیغمبر شناسد/ پوستر

پیامبر اکرم (ص) به حضرت علی (ع) فرمودند: قسم به خدایی که جان من در قبضه قدرت اوست! اگر این دلهره را نداشتم که مردم درباره تو غلوّ کنند، همان‌گونه که درباره عیسی غلوّ کردند، درباره تو سخنی را می‌گفتم که از کنار هیچ مسلمانی عبور نمی‌کردی، مگر اینکه خاک زیر پای تو را برمی‌داشتند و با آن، تبرک می‌جستند. المعجم الکبیر للطبرانی، ج1، ص320، حدیث951 ـ مجمع الزوائد للهیثمی، ج9، ص131 ـ علل الحدیث لإبن أبی حاتِم، ج1، ص313 - المناقب للخوارزمی، ص311


      

بهترین فرصت شستشوی گناهان(پوستر)

شبهای قدر
در منهج الصادقین در تفسیر سوره ((قدر)) از پیامبر خدا (صلى الله علیه و آله) روایت شده که فرمودند: ((هر کس شب قدر را احیا دارد و مومن باشد و به روز جزا اعتقاد داشته باشد، تمامى گناهانش ‍ آمرزیده مى شود.))


      

مذاکرات صلحِ سازش (کاریکاتور)



      

بزرگان جامعه و امر به معروف و نهی از منکر

تمام این مفاسد براى آن است که شما از نهى از منکر غفلت کرده اید آشکار شده استبزرگان جامعه و امر به معروف و نهی از منکر

کارهایى را که بشر براى رسیدن به نتایجى انجام مى دهد یا از کارهایى است که شخصیت فاعل و انجام دهنده در رسیدن به نتیجه، دخالتى ندارد و هر کس آن کار را انجام دهد به آن نتیجه نایل مى شود و یا از کارهایى است که شخصیت فاعل و انجام دهنده، در حصول نتیجه یا کمال آن مؤثّر و دخیل است; مانند امر به معروف و نهى از منکر که شخصیت اشخاص و تعینات آنها در حصول کمال موفقیت و تمامیت فایده و نتیجه آن بسیار مؤثّر است.

اگر مالک یک ده کشاورزان ده، یا صاحب یک کارخانه، کاگران کارخانه و یا یک عالم روحانى و یک شخص متنفذ در محیط نفوذ خود، یا یک رئیس اداره، کارمندان اداره و یک افسر، نفراتى را که تحت سرپرستى او هستند و یا یک نفر رئیس دولت، بلکه بالاتر، یک نفر پادشاه تمام افراد کشورى را که بر آنها پادشاهى مى کند امر به معروف و نهى از منکر نموده دعوت به خیر و اصلاح و درستى نماید با امر به معروفى که یک فرد عادى مى نماید از حیث اثر تفاوت بسیار دارد به هر قدر که یک کارگر کارخانه با رئیس آن و یک رعیّت ده با مالک ده، یک نفر سرباز با یک سپهبد و یک فرد عادى با یک عالم عالیمقام روحانى متفّذ و یک پادشاه مقتدر، به حسب ظاهر فرق دارند به همان اندازه تأثیر کلام و نفوذ کلمه آنان در دلها فرق مى کند.

مردم اگرچه داراى عقل و ذکاوتند و مى توانند خوبى و بدى هر چیزى را تشخیص دهند، اما بیشتر مقهور امور حسّیه و تسلیم مظاهر مادیه و افتخارات و اعتبارات ظاهریه این و آن هستند و بیشتر به بزرگان و سران جامعه نگاه مى کنند. اخلاق و عادات و کارهاى یک ملت زیادتر موافق اخلاق و عادات و روش بزرگان و زمامداران و رؤساى قوم است در هر جامعه فساد از بالا شروع و به طبقات پایین مى رسد: «ماهى از سر گنده گردد نى ز دم».

وقتى فساد و اختلال و تجاوز از قوانین و نابکارى و فحشا در میان بزرگان ملت و زمامداران رایج شد، دیگران هم به راه آنها مى روند و از روش آنها سرمشق مى گیرند.

چونکه ربّ البیت دف گیرد به کف *** بیت و مافى البیت رقاصى کنند

بدبخت ترین مردم آن کسانى هستند که فسّاق و فجّار و نابکاران و ستمکاران بر آنها فرمانروا باشند. از پیغمبر اکرم ـ صلّى الله علیه وآله وسلّم ـ مروى است که فرمود:

« اِذا ساد القوم فاسقهم وکان زعیم القوم الذلّهم واکرم الرّجل الفاسق فلینظر البلاء »

یعنى: « هرگاه فاسق قوم، بزرگى و آقایى یافت و فرومایه ترین ایشان، زمامدار و سرپرست گردید و نابکاران، مورد اکرام و احترام شدند پس باید آن جامعه منتظر بلا شود ».

از این جهات باید بزرگان قوم و مصادر کارها و صاحبان قدرت و نفوذ و بطور کلى هر کس که دیگرى از کار او تقلید و از سخن او پیروى مى نماید، اولا: در تعدیل روش خود اهتمام نموده سرمشق ایمان و امانت و درستکارى و حیا، عفت و عدالت و نوعپرورى براى دیگران گردند.

و ثانیاً: در امر به معروف مسامحه ننموده و از تمام وسایلى که دارند براى اصلاح امور و ترویج اعمال صالحه و ریشه کن کردن معاصى و فساد استفاده نموده، زیردستان خود را راهنمایى کنند. ولى در عین حال زیردستان هم نباید مسامحه زبردستان و ارباب مکنت و قدرت را عذر خود شمرده در امر به معروف و نهى از منکر به انتظار آنها بنشینند; زیرا غالب این طبقه به نوعى سرگرم امور مادى و دنیا هستند که از انجام تکالیف غفلت دارند.

در آیات قرآنى و اخبار و احادیث شریفه یکى از بزرگترین عوامل اصلاح همه شئون اجتماعى و رواج اخلاق و اعمال حسنه، صلاحیت بزرگان و زعما شمرده شده است که فعلا از ذکر همه آن اخبار و احادیث بواسطه کمى فرصت و ضیق مجال، معذوریم و فقط به نقل مفاد روایتى که در بحارالأنوار از کتاب تحف العقول روایت نموده است از حضرت امیرالمؤمنین و از حضرت سیّدالشهداء ـ علیهماالسّلام ـ که بطورى که از مضامین روایت استفاده مى شود مخاطب امام ـ علیه السّلام ـ بزرگان و رجال اسلامى بوده اند اکتفا مى کنیم:

اى مردم عبرت بگیرید به چیزى که خداوند اولیاى خود را به آن وعظ نموده و آن سرزنش و توبیخ اوست نسبت به اخبار یهود و نصارى که فرمود:

« لَوْ لایَنْهیهُمُ الرَّبّانِیّونَ وَالاَْحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الإثْمَ »

یعنى: « چرا نهى نمى کنند ایشان را، یعنى اهل کتاب را احبار و دانشمندان آنها از سخن گناه و ناروا ».

و فرمود:

« لُعِنَ الَّذینَ کَفَرُوا مِنْ بَنى اِسْرائیلَ عَلى لِسانِ داوُدَ وَعیسَى ابْنِ مَرْیَمَ ذلِکَ بِما عَصَوْا وَکانُوا یَعْتَدُونَ کانُوا لایَتَناهَوْنَ عَنْ مُنْکَر فَعَلُوهُ لَبِئْسَ ماکانُوا یَفْعَلُونَ »

یعنى: « آن کسانى که کافر شدند از بنى اسرائیل بر زبان داوود و عیسى بن مریم لعن شدند براى آنکه مرتکب عصیان و تجاوز گردیدند و از کار زشت یکدیگر را باز نداشتند و هر آینه بد بود کارهایى که مرتکب مى شدند ».

خدا آنها را به عیب نسبت نداد مگر براى آنکه از ظلمه و ستمکاران کارهاى زشت و فساد و منکرات را مى دیدند و آنها را براى رغبتى که به دنیایشان داشتند و منافعى که از آنها مى بردند و رعب و بیم نهى از منکر نمى کردند و حال آنکه خداوند مى فرماید:

« فَلا تَخْشَوُالنّاسَ وَاخْشَوْن »

یعنى: « از مردم نترسید و از من بترسید ».

و هم فرموده خداست که:

« وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ اَوْلِیاءُ بَعْض یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ »

یعنى: « مؤمنین و مؤمنات یاوران و اولیاء یکدیگرند امر به معروف و نهى از منکر مى کنند ».

خدا از آن امر به معروف و نهى از منکر را نخست نام برد که اگر این فریضه ادا شد همه واجبات کوچک و بزرگ آسان و دشوار بر پا مى شوند؛ زیرا امر به معروف و نهى از منکر، دعوت به اسلام و ردّ مظالم و مخالفت با ستمکاران است با آن فىء و غنیمتها عادلانه تقسیم مى گردد و صدقات و مالیاتهاى اسلامى از موارد معینه گرفته مى شود و در موارد لازمه صرف و خرج مى گردد و از حیف و میل بیت المال مسلمین جلوگیرى مى شود.

شما اى گروهى که در دانش مشهور و به نیکوکارى مذکور و به خیرخواهى مردم معروفید! خدا در دل مردم مهابت و احترام شما را قرار داده است که اشراف و بزرگان از شما بیمناک و حساب مى برند و ضعفا از شما تکریم مى نمایند و کسانى که شما را بر آنها امتیازى نیست و نه حقى بر آنها دارید شما را بر خود مقدم مى دارند و شما را واسطه قضاى حوایج خود قرار مى دهند. شمایید که در راهها به هیئت و روش پادشاهان و عزّت بزرگان راه مى روید. شمایید که مردم تعظیم و احترامشان مى کنند و شما را جلو مى اندازند. آیا این همه مناصب و شئون و احترامات و تکریماتى را که به دست آورده اید جز براى این است که شما را طرفداران و برپادارنده حقوقى که از طرف خدا معین شده گمان مى کنند، با آنکه شما در خیلى از حقوق خدا و وظایفى که در حفظ مقررات و حفظ نوامیس و قواعد الهیه دارید کوتاهى مى کنید. شما به حق پیشوایان و امامان خود استخفاف مى نمایید و حق ضعفا را پایمال و ضایع مى کنید، ولى اگر به گمان خود حقى داشته باشید آن را مطالبه مى کنید، شما نه مالى بذل مى نمایید و نه مردمى هستید که در راه خدا فداکارى و جانبازى و گذشت داشته باشید. نه در راه خدا و حمایت از حق با کسى خصومت و دشمنى مى کنید. و با وجود این تمنّاى بهشت خدا و همجوارى با پیغمبران خدا و نجات از عذاب دارید. من از آن مى ترسم که برخلاف این آرزو به نقمتى از نقمات و عذابى از عذابها گرفتار شوید. براى آن که شما از موقعیت خود سوءاستفاده مى کنید شما به نام دین و به نام خدا (و به نام انتظام امور جامعه و اصلاح احوال خلق) بر مردم آقایى و سرورى و برترى و فضیلت یافته اید، در حالى که مى بینید عهدهاى خدا را که عبارت از واجبات و محرّمات و تکالیف شرعیه باشد نقض شده است، تکان نمى خورید و مضطرب نمى شوید، در حالى که نسبت به عهدهاى پدرانتان اگر نقض شود و حرمت آن را نگاه ندارند متغیّر شده بر خود مى لرزید.

دستورات و عهدهاى پیغمبر حقیر و پست گردیده است. شما مى بینید که بیچارگان و عَجَزه و ناتوان در میان شما بى سرپرست مانده و بر آنها رحمى نمى شود. نه در شغل و منصب و منزلتى که دارید وظیفه خود را انجام مى دهید، و نه در کارهاى زشت، کسى را ملامت و سرزنش مى کنید. با ظلمه و ستمکاران با مدارا و مسامحه زندگى مى نمایید.

تمام این مفاسد براى آن است که شما از نهى از منکر غفلت کرده اید آشکار شده است. شما از همه مردم از جهت مصیبت بزرگترید، براى آنکه از شما مقامى که حق علما و دانشمندان است انتزاع شده است با آنکه باید جریان کارها و اجراى احکام به دست علما باشد که امناى خدایند، بر حلال و حرام او این حق و منزلت سلب نشده، مگر براى تفرقه و اختلاف و عدم اتفاق شما بر حقّ.

شمایید که اگر بر رنج و اذیت، صبر و شکیبایى مى داشتید و متحمل مؤونه در راه خدا مى شدید کارها را به دست مى گرفتید و مرجع و مصدر امور مى گشتید، ولى ستمکاران را در کارها تسلط دادید و مناصب را به آنها تسلیم و واگذار کردید تا آنکه آنها مطابق شهوات و نظریات پست خود رفتار نمایند. آنها را تسلط دادید براى فرار و گریزى که از مرگ دارید و براى علاقه اى که به این زندگى زایل و فانى دارید. پس ضعفا را به دست ظلم آنها سپردید تا انواع مصیبات و فشارا بر آنها وارد شود و آنها را با هر چوب که بخواهند برانند و مانند جبّاران و زمامداران خدانشناس بى مانع و دافعى در روى زمین به میل خویش رفتار نموده در هر شهر و ناحیه دست ظلم آنها دراز باشد و بندگان خدا را استخدام و استعباد کنند.

همانا در شگفتم و چگونه نگیرم و تعجّب نکنم و حال آنکه روى زمین را ستمکاران و خائنین و ولات و فرمانروایان و فرمانداران نامهربان گرفته اند، خدا حاکم و قاضى است در آنچه که در میان ما آشکار شده و در آن منازعه داریم.

خدایا! تو مى دانى که آنچه مى گوییم و مى کنیم نه براى رغبت و طمع به سلطنت و پادشاهى است و نه براى داد گرفتن از دشمنان، بلکه مى خواهیم بلاد و شهرستانها اصلاح و معمور گردد و معالم دین تو اظهار شود و مظلومین و ستمدیدگان در ضمان امان زندگى کنند و سنن و احکام و فرایض تو عملى گردد. شما اى مردم! اگر ما را یارى نکنید و انصاف ندهید، ستمکارها بر شما مسلط مى گردند و در خاموش کردن نور پیغمبر اقدام مى نمایند.

وحسبنا الله وعلیه توکّلنا والیه انبنا والیه المصیر



      

روایات اهل بیت علیهم السلام 2

در مورد امر به معروف و نهر از منکر

امام على علیه السّلام فرمودند:

 

إنَّ الأمرَ بِالمَعروفِ وَالنَّهىَ عَنِ المُنکَرِ لا یُقَرِّبانِ مِن أَجَلٍ وَلا یَنقُصانِ مِن رِزقٍ ، لکِن یُضاعِفانِ الثَّوابَ وَیُعظِمانِ الجرَ وَأفضَلُ مِنهُما کَلِمَـةُ عَدلٍ عِندَ إمامٍ جائِرٍ؛

امر به معروف و نهى از منکر نه اجلى را نزدیک مى‏کنند و نه از روزى کم مى‏نمایند، بلکه ثواب را دو چندان و پاداش را بزرگ مى‏سازند و برتر از امر به معروف و نهى از منکر سخن عادلانه‏اى است نزد حاکمى ستمگر.

 

غررالحکم، ج2، ص611، ح3648



      

آیات قرآن کریم 1

در مورد امر به معروف و نهی از منکر

آیه 116 سوره هود :

فَلَوْلاَ کَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِکُمْ أُوْلُواْ بَقِیَّةٍ یَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِی الأَرْضِ إِلاَّ قَلِیلًا مِّمَّنْ أَنجَیْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِینَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِیهِ وَکَانُواْ مُجْرِمِینَ

پس چرا از نسلهاى پیش از شما خردمندانى نبودند که [مردم را] از فساد در زمین باز دارند، جز اندکى از کسانى که از میان آنان نجاتشان دادیم و کسانى که ستم کردند به دنبال ناز و نعمتى که در آن بودند رفتند و آنان بزهکار بودند.



      

روایات اهل بیت علیهم السلام 1

در مورد امر به معروف و نهی از منکر
امام على علیه السّلام فرمودند:
 
ما أعمالُ البِرِّ کُلُّها و الجِهادُ فی سَبیلِ اللّه عِندَ الأمرِ بِالمعَروفِ و النَّهی عَنِ المُنکَرِ إلاّ کَنَفثَةٍ فی بَحرٍ لُجِّیٍّ ؛
 
تمام کارهاى نیک ، حتّى جهاد در راه خداوند ، در برابر امر به معروف و نهى از منکر ، چون دمیدنى است به دریایى موّاج .
 
 
نهج البلاغه ، حکمت 374


      

آیات قرآن کریم 2

در مورد امر به معروف و نهی از منکر

آیات 164 - 166 سوره اعراف:

 

وَ إِذْ قالَتْ أُمَّةٌ مِنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْماً اللَّهُ مُهْلِکُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذاباً شَدیداً قالُوا مَعْذِرَةً إِلى‏ رَبِّکُمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَّقُونَ "164"

فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ أَنْجَیْنَا الَّذینَ یَنْهَوْنَ عَنِ السُّوءِ وَ أَخَذْنَا الَّذینَ ظَلَمُوا بِعَذابٍ بَئیسٍ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ "165"

فَلَمَّا عَتَوْا عَنْ ما نُهُوا عَنْهُ قُلْنا لَهُمْ کُونُوا قِرَدَةً خاسِئینَ "166" 

 

و آن گاه که گروهی از ایشان گفتند: «برای چه قومی را که خدا هلاک کننده ایشان است ، یا آنان را به عذابی سخت عذاب خواهد کرد ، پند می دهید؟» گفتند: «تا معذرتی پیش پروردگارتان باشد ، و شاید که آنان پرهیزگاری کنند.» "164"

پس هنگامی که آنچه را بدان تذکّر داده شده بودند ، از یاد بردند ، کسانی را که از [ کار ] بد باز می داشتند نجات دادیم و کسانی را که ستم کردند ، به سزای آنکه نافرمانی می کردند ، به عذابی شدید گرفتار کردیم. "165"

و چون از آنچه از آن نهی شده بودند سرپیچی کردند ، به آنان گفتیم: «بوزینگانی رانده شده باشید.» "166"


      

آیات قرآن کریم 3

در مورد امر به معروف و نهی از منکر

آیات 71 و 72 سوره توبه:

 

وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ  "71"

وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنینَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها وَ مَساکِنَ طَیِّبَةً فی‏ جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَکْبَرُ ذلِکَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ  "72"

 

و مردان و زنان با ایمان ، دوستان یکدیگرند ، که به کارهای پسندیده وا می دارند ، و از کارهای ناپسند باز می دارند ، و نماز را بر پا می کنند و زکات می دهند ، و از خدا و پیامبرش فرمان می برند. آنانند که خدا به زودی مشمول رحمتشان قرار خواهد داد ، که خدا توانا و حکیم است. "71"

خداوند به مردان و زنان با ایمان باغهایی وعده داده است که از زیر [ درختان ] آن نهرها جاری است. در آن جاودانه خواهند بود ، و [ نیز ] سراهایی پاکیزه در بهشتهای جاودان [ به آنان وعده داده است ] و خشنودی خدا بزرگتر است. این است همان کامیابی بزرگ. "72"



      
<   <<   21   22   23   24   25   >>   >